handdator

Visa fullständig version : Student; stanna som medlem i facket?


Cupofcoffee
2006-10-25, 13:11
Jag antar att här finns ett gäng (föredetta?) fackanslutna som gick ifrån jobbet till högskola/universitet. Vet ni vad som är klokast egentligen; bör man betala sina 190 spänn i månaden för att stanna kvar i livs?

Det jag kommer att tänka på är såklart a-kassan samt försäkringarna. Försäkringar har jag dock bättre från annat håll, så fackets är onödiga. A-kassan kan jag inte nyttja förrän jag slutar skolan (somarlov räknas inte), men då kan den vara bra att ha.

Jag kommer knappast jobba med livsmedel efter (och antagligen inte under) utbildningen heller.

Hur tänker ni?

Mental
2006-10-25, 13:18
Du behöver inte vara med i facket för att vara med i akassan

edvin
2006-10-25, 13:21
Jag är med i facket även fast jag pluggar. Min avgift är dock reducerad så jag betalar bara akassa om jag minns rätt. Det är inte så farligt. Har varit 90 spänn, men jag tror dom höjt lite nu. Billigt sätt att få Ny Teknik iaf :)

Cupofcoffee
2006-10-25, 13:29
Du behöver inte vara med i facket för att vara med i akassan

Nej, jag vet. Men hur mycket kostar ett "rent" medlemskap i akassan? Jag pröjsar som sagt 190:- i månaden till facket.

Liten Men Fet
2006-10-25, 15:10
Nej, jag vet. Men hur mycket kostar ett "rent" medlemskap i akassan? Jag pröjsar som sagt 190:- i månaden till facket.

Du får stämpla på sommaren om du antingen varit fast anställd för mindre än 12 månader sen eller har stämplat för mindre än 12 månader sen.

Är själv nyfiken på om min inarbetade a-kassa försvinner om jag slutar betala till a-kassan under tiden jag studerar?

Laan
2006-10-25, 15:33
Jag betalar 55kr i månad via handels.. tror till och med att de finns fack som har noll kr under studietiden.

Liten Men Fet
2006-10-25, 15:55
Fast nu läste jag på di.se att regeln att studenter ska kunna få tidigare inarbetad a-kassa när dom avslutar sina studier kanske ska försvinna.