handdator

Visa fullständig version : Kan jag spara pengar? - Val av bredband samt telefoni


Arnesson
2006-10-25, 12:07
Jag har idag både hemtelefon och bredband via Comhem och det fungerar väl helt okej, men är ganska dyrt.

Bredband 8mbit: 339kr/mån
Telefon: 59kr/mån

Jag ringer väldigt lite, så det är mest en fast kostnad. Jag ska ha hemtelefon och vill inte bara ha mobiltelefon (då jag inte betalar mobilen privat)

Finns det några bättre alternativ?

aliquis
2006-10-25, 13:14
Minns inte vad de heter som inte har någon månadsavgift, digisip kanske? Sedan finns affinity telecom som kan fås utan minutavgift till fasta nätet, men en minimiavgift på 49kr/mån, själv har jag rix telecom vars nät affinity använder, men där kostar det 75kr/mån att få ringa hur mycket som helst till fasta nätet, något lägre avgifter till mobiltelefoner och ingen uppkopplingsavgift till fasta nätet dock.

Arnesson
2006-10-25, 13:50
Minns inte vad de heter som inte har någon månadsavgift, digisip kanske? Sedan finns affinity telecom som kan fås utan minutavgift till fasta nätet, men en minimiavgift på 49kr/mån, själv har jag rix telecom vars nät affinity använder, men där kostar det 75kr/mån att få ringa hur mycket som helst till fasta nätet, något lägre avgifter till mobiltelefoner och ingen uppkopplingsavgift till fasta nätet dock.

Tack.

Bredband, eller ADSL rättare sagt kräver hemtelefon? Hur fungerar det så med iptelefoni och dyl? Inte alls antar jag?

Arnesson
2006-10-26, 12:25
Tupp

Pez
2006-10-26, 12:46
Du har bredband och telefoni (IP?) men inte kabelTV-abbonemang?
Comhem kör väl med 3 för 2 prylen? Då slopas ju kostnaden för telefonin helt (IP alltså), om du nu har kabelTV-abb via dom också.

Arnesson
2006-10-26, 12:49
Du har bredband och telefoni (IP?) men inte kabelTV-abbonemang?
Comhem kör väl med 3 för 2 prylen? Då slopas ju kostnaden för telefonin helt (IP alltså), om du nu har kabelTV-abb via dom också.

Exakt. Men jag har kabeltv via föreningen och har inge behov av digitaltv.

Som det är nu känns telefonin billigt, men bredbandet dyrt. Men det verkar vara svårt att få någon mindre totalkostnad.

aliquis
2006-10-26, 23:16
Tack.

Bredband, eller ADSL rättare sagt kräver hemtelefon? Hur fungerar det så med iptelefoni och dyl? Inte alls antar jag?Va? Jag vet inte vad du försöker säga. Det bästa om man vill köra ADSL är väl att byta till någon som erbjuder både ADSL och hemtelefoni via vanliga telenätet då kanske, om man måste ha det. Eller ta ett ADSL som inte kräver riktig telefon och köpa iptelefoni, dvs sip, på det.

Det jag nämner för iptelefoni kan du ju köra via ditt comhem eller random uppkoppling, sålänge den är tillräckligt snabb.

Arnesson
2006-10-30, 14:56
Va? Jag vet inte vad du försöker säga. Det bästa om man vill köra ADSL är väl att byta till någon som erbjuder både ADSL och hemtelefoni via vanliga telenätet då kanske, om man måste ha det. Eller ta ett ADSL som inte kräver riktig telefon och köpa iptelefoni, dvs sip, på det.

Det jag nämner för iptelefoni kan du ju köra via ditt comhem eller random uppkoppling, sålänge den är tillräckligt snabb.

Den andra frågan var inte riktigt riktad till dig, lite dålig quote.

Det jag undrade var om ADSL abbonemang kräver hemtelefon via telenätet?

Jag har kollat lite olika operatörer och de verkar kräva det. Det är en teknik fråga har jag fått för mig, rätt eller fel?

Annars skulle jag kunna köra telefoni via comhem och adsl via någon billigare operatör, då det är bredbandet som är dyrt hos comhem. Och då få en billigare total månadskostnad.

Davil
2006-10-30, 15:05
Den andra frågan var inte riktigt riktad till dig, lite dålig quote.

Det jag undrade var om ADSL abbonemang kräver hemtelefon via telenätet?

Jag har kollat lite olika operatörer och de verkar kräva det. Det är en teknik fråga har jag fått för mig, rätt eller fel?

Annars skulle jag kunna köra telefoni via comhem och adsl via någon billigare operatör, då det är bredbandet som är dyrt hos comhem. Och då få en billigare total månadskostnad.
Ja, ADSL via bbb kräver inget telefonabbonemang !

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1850327&postcount=8

Arnesson
2006-10-30, 19:02
Ja, ADSL via bbb kräver inget telefonabbonemang !

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1850327&postcount=8

Perfekt, tack!

Såg att de hade något studenterbjudande också, få deras "24" abbonemang och betala för "2" abbonemanget. Alltså 279kr/månaden.

Detta blir perfekt, nu kan jag ju dricka tre extra öl per månad ;)