handdator

Visa fullständig version : Buffe fenomen...


Prankie
2006-10-25, 08:54
Jag jobbar som servitör just nu och vi har buffe fem dagar per vecka. Under långa tråkiga dagar har jag undersökt vilka som kommer och äter buffe och hur de beter sig. Någonting som jag inte har tänkt på tidigare är hur många är överviktiga det är i Sverige. Oftast så gravt att de ryms knappt in i soffabåsen då magen ta i bordkanten, samtigit så beställer de alltid vanlig cola jämförtvis mot loka citron eller lightdricker som de flesta icke överviktiga dricker till maten.
Sen kommer vanan att ta mat, man får äta hur mycket man vill och ta mat hur många gånger man vill också, det vet alla. De som jobbar (majortiet är vägarbetare och kraftkarlar) i närheten brukar ta mat tre gånger samt dricka kaffe och kokosbrickor. De äter och dricker upp allt och spiller oftast inte. Sedan har vi de icke överviktiga. De brukar plocka mycket mat och såser första gången och komplettera med fågelportioner efteråt. De äter inte upp allt och lämna kanske en fjärdedel av maten generellt. Sen har vi 100+ gänget som ta mat 3-4gånger. Dricker runt 1liter läsk, vissa mer vissa mindre. Men lämnar alltid en hel tallrik full med mat som är söndergeggad med såser och bordet ser ut som en slagfält av såser och diverse matrester.

Så vad tror ni, varför slöser man mer mat ju tjockare man är? Är det så att man hade tänkt att upp maten, fast "dieten" skull känns det bättre att slänga den fjärdenportion istället?

mystic[-_-]
2006-10-25, 08:57
Det bränner kcal att gå tillbaka med maten :( De försöker bara ta bulken seriöst

Liten Men Fet
2006-10-25, 09:10
Troligtvis är ögonen hungrigare än magen och då tar dom en extra gång bara av farten, när dom sen sitter där med en extra tallrik så försöker dom nog äta upp så mycket dom kan iallafall. Nu går det inte så bra men dom lyckas nog få i sig det dom tycker är gott iallafall. Om dom slutade äta när dom blev mätta skulle dom aldrig blivit så feta.

LarsK
2006-10-25, 09:14
Äh, låt dem kladda. Jag såg en tysk på Tysklandsfärjan som tog sleven, smakade dressingen och stoppade sen tillbaka sleven som inget hade hänt. Fy fan vad äkligt! *spy*

Pepparkakssmurfen
2006-10-25, 10:01
Det heter buffé..

Snake
2006-10-25, 10:03
Det heter buffé..

Bra att du klargjorde det, ingen här inne förstod var Prankie menade.


Tönt *slap*

Liten Men Fet
2006-10-25, 10:19
Bra att du klargjorde det, ingen här inne förstod var Prankie menade.


Tönt *slap*

Vadå det är väl bra att nån bryr sig om språket, när jag såg tråden så trodde jag det först handlade om buffy vampyrslaktaren. Moget att kalla honom tönt för det.

Snake
2006-10-25, 10:21
Vadå det är väl bra att nån bryr sig om språket, när jag såg tråden så trodde jag det först handlade om buffy vampyrslaktaren. Moget att kalla honom tönt för det.

Ja moget snake, töntsnake *slap*

Dumleman
2006-10-25, 10:27
De förlorar ju inget på att ta mycket mat och sen lämna.

OggeP
2006-10-25, 10:30
Det heter buffé..
Är man tuff säger man buffe.

Liten Men Fet
2006-10-25, 10:32
Är man tuff säger man buffe.

bra nu har jag lärt mig en till sak idag.

Kwon
2006-10-25, 10:37
Det heter buffé..

Hej hasse36

Pepparkakssmurfen
2006-10-25, 10:56
Bra att du klargjorde det, ingen här inne förstod var Prankie menade.


Tönt *slap*


Jag--> :kinky: <--Du

Stoltz
2006-10-25, 12:02
Senast jag var på buffé var ca 2 år sedan, efter ett väldigt bra gympass, tillsammans med en polare.
Efter ca fem portioner frågade de anställda om vi möjligtvis kunde tänka oss att äta lite mindre nästa gång vi kom dit :confused:
Vi sade att vi betalade för en buffé och att vi aldrig visste när vi skulle få mat nästa gång, men det blev förmodligen när vi kom hem. Då gav de bara upp och skrattade och lät oss fortsätta.
Än idag tror jag inte jag kommit i närheten av så mycket mat på samma tillfälle som det blev den gången :D

Men för att gå ontopic igen - Rätt lustigt faktiskt. När det är buffé slösar jag inte med käket utan tar, enligt mig, normala portioner och går flera gånger om det behövs och lämnar ingenting kvar på talriken.
Det känns ju skitdumt att ha ätit flera portioner sen ta en sista och lämna kvar det mesta när man går.

Folk som kladdar en massa på resturanger...Yuck.

PopEye2
2006-10-25, 12:08
Äh, låt dem kladda. Jag såg en tysk på Tysklandsfärjan som tog sleven, smakade dressingen och stoppade sen tillbaka sleven som inget hade hänt. Fy fan vad äkligt! *spy*

:laugh: du sa ingenting? vafan gör du på tyska :D

stridis
2006-10-25, 13:07
Julbuffé är gott. Ris a' la malta och sådant kommer ju nästan upp igen när det är dags för efterrätt.

Tyskar ja, på frukostbufférna så försöker de ju ta med sig käk, så de slipper äta lunch. Vilket oskick!

Givetvis så äter jag buffé på samma sätt som Stoltz.

Mantus
2006-10-25, 13:27
Man ska ta äta upp allt man tar till sig, enda orsaken till att inte äta upp är om man råkat ta åt sig något som smakar vedervärdigt.

Prankie
2006-10-25, 13:47
buffé då...
Kanske blev jag lite inspirerad av miniature world. Med tänke på hur många det är som svälter borde man allafall låta bli slänga bort så mycket mat.

Nitrometan
2006-10-25, 14:03
Med tänke på hur många det är som svälter borde man allafall låta bli slänga bort så mycket mat.
Hur menar du då?

Om du inte slänger mat så svälter inte ett barn i Etiopien?

Hur hänger det ihop?

Stoltz
2006-10-25, 14:14
buffé då...
Kanske blev jag lite inspirerad av miniature world. Med tänke på hur många det är som svälter borde man allafall låta bli slänga bort så mycket mat.

Sådan logik funkar inte. Vad sker med maten som blir över i resturangen? Skickar ni den till de behövande?

z_bumbi
2006-10-25, 14:18
Sådan logik funkar inte. Vad sker med maten som blir över i resturangen? Skickar ni den till de behövande?

De behöver inte laga till samma mängder om folk inte lämnar en halv tallrik varje gång, de resurserna som hade gått åt till framställningen av den maten kunde man sluppit belasta miljön med.

Nitrometan
2006-10-25, 14:24
De behöver inte laga till samma mängder om folk inte lämnar en halv tallrik varje gång, de resurserna som hade gått åt till framställningen av den maten kunde man sluppit belasta miljön med.
Menar du att den maten som de inte lagar till i restaurangen skickar de till behövande i östra Afrika istället?

Eller de behöver inte köpa lika mycket i affären så att affären skickar det som blir över på lagret?

Pellefant
2006-10-25, 14:32
När jag var liten så fick jag aldrig slänga mat för mamma då hon sa "Tänk på barnen i Afrika!".

*rolleyes*

tano
2006-10-25, 14:36
Menar du att den maten som de inte lagar till i restaurangen skickar de till behövande i östra Afrika istället?

Eller de behöver inte köpa lika mycket i affären så att affären skickar det som blir över på lagret?

Är du sarkastisk igen? Det klär dig inte.

Självklart gör varje restaurang en bedömning av hur mycket mat som går åt, och fortsätter därmed att laga de mängder som behövs.
Om alla slutade slänga mat, kan man tänka sig att de skulle behöva laga till 20% mindre mat. Ganska stora besparingar.

Det där med affären är ju bara löjligt.

Loke
2006-10-25, 14:48
När jag var liten så fick jag aldrig slänga mat för mamma då hon sa "Tänk på barnen i Afrika!".

*rolleyes*

Det tycker jag är en fin tradition som jag har fört över på yngre familjemedlemmar. Det handlar inte så mycket om att äta upp maten som att lära barnen att ha dåligt samvete för saker utanför deras kontroll och att långsiktigt ge dem skamkänslor och dåligt självförtroende.

Nitrometan
2006-10-25, 14:50
Är du sarkastisk igen? Det klär dig inte.
Nej. Jag försökte inte ens.

Jag förstår inte kopplingen buffé - svältoffer.

På ett makroekonomiskt plan så - visst det finns en poäng. Men i ett visst givet exempel så ser jag inte kopplingen.



Men visst var mitt inlägg dumt formulerat.

Daniiiel
2006-10-25, 14:53
Jag lämnar alltid en halvfull tallrik när jag är på buffe. Först tar man en feting tallrik sen tar man en till men då orkar man bara äta upp de friterade räkorna.

Solros
2006-10-25, 14:53
Bara jag som blev hungrig?

Daniiiel
2006-10-25, 14:57
Bara jag som blev hungrig?

Nej jag kan nästan känna lukten av wokade grönsaker med currysås och höra rösten från den otrevliga kinesiska servitören.

Kwon
2006-10-25, 15:08
buffé då...
Kanske blev jag lite inspirerad av miniature world. Med tänke på hur många det är som svälter borde man allafall låta bli slänga bort så mycket mat.

Sådär tänkte man förr Pranke (släng inte skolmaten! Tänk på barnen i Afrika!), men det fungerar ju inte så.

De får ju inte mer mat eller bättre situation även om ingen slänger.

The_RobRoy
2006-10-25, 15:14
Vadå det är väl bra att nån bryr sig om språket, när jag såg tråden så trodde jag det först handlade om buffy vampyrslaktaren. Moget att kalla honom tönt för det.

Med tanke på prankans senaste aktietråd trodde jag att han verkligen hade snöat in sig nu och startade en tråd om Warren Buffet. :D

Jag är besviken prankie ;)

tano
2006-10-25, 15:17
Nej. Jag försökte inte ens.

Jag förstår inte kopplingen buffé - svältoffer.

På ett makroekonomiskt plan så - visst det finns en poäng. Men i ett visst givet exempel så ser jag inte kopplingen.



Men visst var mitt inlägg dumt formulerat.

okej, tur det. :)

Zbumbis inlägg handlade ju inte om svältoffer, inte mitt heller. Poängen var just att pengar/resurser sparas om det slängs mindre mat. Att prata om att skicka mat till fattiga länder är ju bara en lätt löjlig filosofi.
Men liksom det, i den lite relevanta tråden "Det behövs snart ett nytt jordklot", påpekats så behöver vi svenskar kanske spara lite på resurserna också.
Dessutom långsiktigt kan vi säkert hjälpa andra länder om vi blir rikare, och slösar mindre. Filosofiskt alltså :D

Nitrometan
2006-10-25, 15:56
Zbumbis inlägg handlade ju inte om svältoffer, inte mitt heller. Poängen var just att pengar/resurser sparas om det slängs mindre mat.
Japp. Det håller jag gärna med om. Restaurangen kan laga mindre mat.

Ägaren tjänar mer pengar. De investerar han säkert in i restaurangens verksamhet igen. Vilket drar mer kunder. Och resurser.

Att prata om att skicka mat till fattiga länder är ju bara en lätt löjlig filosofi.
Ja.

LarsK
2006-10-26, 01:19
:laugh: du sa ingenting? vafan gör du på tyska :D
Jag var 11 år *flex*

LarsK
2006-10-26, 01:24
Att prata om att skicka mat till fattiga länder är ju bara en lätt löjlig filosofi.

Kommer någon ihåg den korta Lasse Åberg filmen om barnet som inte åt upp, och föräldrarna sa att barnen i Afrika svälter, så han måste äta upp? Han stoppade resterna i ett kuvert och skickade den Afrika.
Eller ni är kanske för unga för det?

PowPow
2006-10-26, 01:53
Sådär tänkte man förr Pranke (släng inte skolmaten! Tänk på barnen i Afrika!), men det fungerar ju inte så.

De får ju inte mer mat eller bättre situation även om ingen slänger.


Kommer någon ihåg den korta Lasse Åberg filmen om barnet som inte åt upp, och föräldrarna sa att barnen i Afrika svälter, så han måste äta upp? Han stoppade resterna i ett kuvert och skickade den Afrika.
Eller ni är kanske för unga för det?

Vad säger du nu då!?

LarsK
2006-10-26, 02:06
Att de flesta här är födda på 80-talet, och denna snutten är säkert 25 år gammal.

PowPow
2006-10-26, 02:13
Att de flesta här är födda på 80-talet, och denna snutten är säkert 25 år gammal.

Det var riktat till kwon ;)

LarsK
2006-10-26, 02:19
Sorry!!

PowPow
2006-10-26, 02:23
Sorry!!

落ち落ち




(ska betyda "lugnt", om jag förstod det rätt)

Jense
2006-10-26, 04:31
Är man tuff säger man buffe.


faktum. gärna Buff. Ska gå och äta buff neu.