handdator

Visa fullständig version : Buffe fenomen...


Prankie
2006-10-25, 08:54
Jag jobbar som servitör just nu och vi har buffe fem dagar per vecka. Under långa tråkiga dagar har jag undersökt vilka som kommer och äter buffe och hur de beter sig. Någonting som jag inte har tänkt på tidigare är hur många är överviktiga det är i Sverige. Oftast så gravt att de ryms knappt in i soffabåsen då magen ta i bordkanten, samtigit så beställer de alltid vanlig cola jämförtvis mot loka citron eller lightdricker som de flesta icke överviktiga dricker till maten.
Sen kommer vanan att ta mat, man får äta hur mycket man vill och ta mat hur många gånger man vill också, det vet alla. De som jobbar (majortiet är vägarbetare och kraftkarlar) i närheten brukar ta mat tre gånger samt dricka kaffe och kokosbrickor. De äter och dricker upp allt och spiller oftast inte. Sedan har vi de icke överviktiga. De brukar plocka mycket mat och såser första gången och komplettera med fågelportioner efteråt. De äter inte upp allt och lämna kanske en fjärdedel av maten generellt. Sen har vi 100+ gänget som ta mat 3-4gånger. Dricker runt 1liter läsk, vissa mer vissa mindre. Men lämnar alltid en hel tallrik full med mat som är söndergeggad med såser och bordet ser ut som en slagfält av såser och diverse matrester.

Så vad tror ni, varför slöser man mer mat ju tjockare man är? Är det så att man hade tänkt att upp maten, fast "dieten" skull känns det bättre att slänga den fjärdenportion istället?

mystic[-_-]
2006-10-25, 08:57
Det bränner kcal att gå tillbaka med maten :( De försöker bara ta bulken seriöst

Liten Men Fet
2006-10-25, 09:10
Troligtvis är ögonen hungrigare än magen och då tar dom en extra gång bara av farten, när dom sen sitter där med en extra tallrik så försöker dom nog äta upp så mycket dom kan iallafall. Nu går det inte så bra men dom lyckas nog få i sig det dom tycker är gott iallafall. Om dom slutade äta när dom blev mätta skulle dom aldrig blivit så feta.

LarsK
2006-10-25, 09:14