handdator

Visa fullständig version : BYGGARE, Hur tränar ni ?


damir_T
2006-10-24, 19:34
Hejsan, jag är ju en sådan person som inte är för det där med att bygga upp sig, och bli som en stor bodybuilder osv. Kan ju säga att de första 8 månaderna körde jag med 12X3 på allt, och jag byggde upp kroppen väldigt mycket (har angal för det tydligen och styrka också, men nu handlar det inte om det). Men det slutade jag med när jag kom med i JSK, då började Styrkelyft att gälla! Som ni kan se på olika bilder så är jag ju redan rätt stor, tänkte hålla mig på den nivån och bara bli starkare och sammtidigt ta bort en aning underhuds fett ( under tiden ) jag ökar i muskler, och försöker att gålla en och samma vikt

Nu och långt framöver så ska jag hålla på med strykelyft!


Men jag undrar hur ni som vill bygga muskel massa tränar ( får en hel del frågor på gymmet hela tiden, osv,) tänkte att jag kunde sätta mig in i det där mer! Så jag blir mer " utbildad innom träningen".

T.ex. Hur tränar ni, bänkpress,? Biceps, Ryggen (som jag själv vill bygga upp lite, för skojj skull, men ska ta reda på vad tränarna säger om det, men iaf)

Hur mycket skilljer sig reps, set, utförande av övning osv osv, från styrkelyft.?

Timme
2006-10-24, 19:44
Hejsan, jag är ju en sådan person som inte är för det där med att bygga upp sig, och bli som en stor bodybuilder osv. Kan ju säga att de första 8 månaderna körde jag med 12X3 på allt, och jag byggde upp kroppen väldigt mycket (har angal för det tydligen och styrka också, men nu handlar det inte om det). Men det slutade jag med när jag kom med i JSK, då började Styrkelyft att gälla! Som ni kan se på olika bilder så är jag ju redan rätt stor, tänkte hålla mig på den nivån och bara bli starkare och sammtidigt ta bort en aning underhuds fett ( under tiden ) jag ökar i muskler, och försöker att gålla en och samma vikt

Nu och långt framöver så ska jag hålla på med strykelyft!


Men jag undrar hur ni som vill bygga muskel massa tränar ( får en hel del frågor på gymmet hela tiden, osv,) tänkte att jag kunde sätta mig in i det där mer! Så jag blir mer " utbildad innom träningen".

T.ex. Hur tränar ni, bänkpress,? Biceps, Ryggen (som jag själv vill bygga upp lite, för skojj skull, men ska ta reda på vad tränarna säger om det, men iaf)

Hur mycket skilljer sig reps, set, utförande av övning osv osv, från styrkelyft.?

Tja Damir! Även jag började med träning för att bygga mig muskulös och fin :D men kom sedan in åp syrkelyft som du.

Oftast så kör kroppsbyggarna fler reps än styrkelyftare. De brukar vanligtvis köra mellan 5-12 reps. Själv tror jag att man bygger bättre med tyngre vikt och färre reps. Ganska många set.

De tre bästa ryggövningarna enligt mig alla kategorier är Marklyft (ja byggare tränar också marklyft), hantel rodd/stångrodd och pullups. Det är allt du behöver för en feeeet rygg!

Bröst är helt klart hantel press den bästa övningen. Djupa hantelpressar, ibland på en lätt lutande bänk ibland på plan bänk.

Axlar så är helt klart pushpress och militärpress bäst kombinerat med lite hantellyft åt sidan som man kör efter de tunga pressarna. Själv så tror jag att pushpress bygger bättre axlar än vad militräpress gör men det är bara vad jag tror.

Pushpress: http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/PushPress.html

Fast när jag kör pushpress så står jag rak i benen när jag sänker stången så att axlarna får jobba tungt i den negativa delen.

damir_T
2006-10-24, 19:49
haha okej, en del av det där visste jag :) men bra Timme du e lite smyg byggare:AHAHAHHAHA

Timme
2006-10-24, 20:38
haha okej, en del av det där visste jag :) men bra Timme du e lite smyg byggare:AHAHAHHAHA

Klart att man är smyg byggare! hahaha :D

damir_T
2006-10-24, 20:52
oKEJ :)Så hur går träningen för dig då!? Vi syns ju på lördag ( nästa ) Blir ju trevligt;)

Timme
2006-10-24, 22:37
Träningen har som du kanske läst i min journal börjat att gå bättre. Jag hade lite krångel med böjen och lite i bänken ett tag men nu ser det ljusare ut :)

Marken har alltid gått bra :D

Ja det ska bli kul att träffas igen! Nästa lördag blir det :)

Deceiver85
2006-10-24, 23:00
Axlar så är helt klart pushpress och militärpress bäst kombinerat med lite hantellyft åt sidan som man kör efter de tunga pressarna. Själv så tror jag att pushpress bygger bättre axlar än vad militräpress gör men det är bara vad jag tror.

Pushpress: http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/PushPress.html

Fast när jag kör pushpress så står jag rak i benen när jag sänker stången så att axlarna får jobba tungt i den negativa delen.

Håller definitivt inte med! Inte för att jag har fått axlar i Rühl-klass av att köra militärpressar, men jag känner att militärpressar tar mycket mer på axlarna medan pushpressar gör att man kan "fuska" lite och ta i med hela kroppen istället för bara med axlarna.

Diggler
2006-10-24, 23:27
Pushpress är nog rätt skräpig för axlarna om man har bra explosivitet och benstyrka. Militärpress blir en bättre axel och överkroppsövning, imho.

En skillnad bland ganska många "byggarprogram" mot "lyftarprogram" är att man kör varje moment en gång i veckan istället för två. Då kan varje enskilt pass bli hårdare (eftersom man får längre vila mellan passen).

När en byggare tränar varje kroppsdel mer sällan (tex ett bröstpass mot 2 bänkpass) kan hon/han även kosta på sig att köra fler övningar, vilket jag tror kan vara bättre (det är skadeförebyggande att låta muskler jobba på mer än ett sätt, och man har lättare att köra just den kroppsdel man vill ordentligt, vilket kan vara svårt om man blir mer begränsad till några få tunga stångövningar)

En byggare vill utveckla hela kroppen jämt, medans en lyftare kanske skiter i att biceps är klen, för det har mindre betydelse i för honom/henne, därför missar inte byggaren att utveckla vissa muskler, och får därmed bättre balans mellan muskelgrupperna. Bra balans mellan tex triceps och biceps, rygg och bröst, fram och baksida lår, är viktigt för att inte skada sig. Det får byggaren "gratis", medans lyftaren får tänka på sånt utöver sin vanliga träning.

Fjod0r
2006-10-25, 00:14
Pushpress är nog rätt skräpig för axlarna om man har bra explosivitet och benstyrka. Militärpress blir en bättre axel och överkroppsövning, imho.

En skillnad bland ganska många "byggarprogram" mot "lyftarprogram" är att man kör varje moment en gång i veckan istället för två. Då kan varje enskilt pass bli hårdare (eftersom man får längre vila mellan passen).

När en byggare tränar varje kroppsdel mer sällan (tex ett bröstpass mot 2 bänkpass) kan hon/han även kosta på sig att köra fler övningar, vilket jag tror kan vara bättre (det är skadeförebyggande att låta muskler jobba på mer än ett sätt, och man har lättare att köra just den kroppsdel man vill ordentligt, vilket kan vara svårt om man blir mer begränsad till några få tunga stångövningar)

En byggare vill utveckla hela kroppen jämt, medans en lyftare kanske skiter i att biceps är klen, för det har mindre betydelse i för honom/henne, därför missar inte byggaren att utveckla vissa muskler, och får därmed bättre balans mellan muskelgrupperna. Bra balans mellan tex triceps och biceps, rygg och bröst, fram och baksida lår, är viktigt för att inte skada sig. Det får byggaren "gratis", medans lyftaren får tänka på sånt utöver sin vanliga träning.


Läsvärt. Bra post! :thumbup:

damir_T
2006-10-25, 06:17
Pushpress är nog rätt skräpig för axlarna om man har bra explosivitet och benstyrka. Militärpress blir en bättre axel och överkroppsövning, imho.

En skillnad bland ganska många "byggarprogram" mot "lyftarprogram" är att man kör varje moment en gång i veckan istället för två. Då kan varje enskilt pass bli hårdare (eftersom man får längre vila mellan passen).

När en byggare tränar varje kroppsdel mer sällan (tex ett bröstpass mot 2 bänkpass) kan hon/han även kosta på sig att köra fler övningar, vilket jag tror kan vara bättre (det är skadeförebyggande att låta muskler jobba på mer än ett sätt, och man har lättare att köra just den kroppsdel man vill ordentligt, vilket kan vara svårt om man blir mer begränsad till några få tunga stångövningar)

En byggare vill utveckla hela kroppen jämt, medans en lyftare kanske skiter i att biceps är klen, för det har mindre betydelse i för honom/henne, därför missar inte byggaren att utveckla vissa muskler, och får därmed bättre balans mellan muskelgrupperna. Bra balans mellan tex triceps och biceps, rygg och bröst, fram och baksida lår, är viktigt för att inte skada sig. Det får byggaren "gratis", medans lyftaren får tänka på sånt utöver sin vanliga träning.

Men jag har iaf skapliga biceps efter ett år, 3X8 med 65-70 kg:)

pragmatist
2006-10-25, 07:55
Frågar man 20 tävlingsbyggare får man 20 olika svar på vad som bygger bäst. Dessutom får man hålla i minnet att många byggare har lite hjälp av vissa kemikalier, och det är inte alls säkert att samma typ av träning bygger bra för en ren person. Om man inte drogar sig som en tävlingsbyggare är det alltså ingen större poäng att försöka imitera en tävlingsbyggare.

Ska man ändå generalisera om skillnaderna mellan byggning och SL så kan man säga att byggare kör fler reps per set, vilar mindre mellan varje set, och fler övningar per muskelgrupp (och tränar många muskelgrupper direkt som bara får indirekt träning i klassisk SL-träning, t.ex. vader), dock ofta färre set per övning. Själva attityden till lyftandet är också en annan, i SL handlar allt om att hitta ett så effektivt och energibesparande sätt att lyfta en vikt som möjligt (så kort rörelsebana som möjligt t.ex.) medan i byggning är vikten på stången bara ett hjälpmedel för att stressa en specifik muskelgrupp, vilket innebär att man ibland väljer rörelsebanor som syftar till maximal stress snarare än maximal effektivitet.

Timme
2006-10-25, 09:00
Jag står fast vid att pushpress är en ypperlig axelövning.

Anledningen till varför jag tror att pushpress bygger mer är för att man kan hantera betydligt mer vikt i övningen jämfört med militärpress. Det blir som en overload övning, speciellt om man är rak i kroppen och urför en br anegativ rörelse med vikt överaxlarna som man aldrig hade klarat av att militärpressa.

Jag säger inte att det är så att pushpress bygger bättre axlar än militräpress. Jag bara tror det. Efter egen erfarenhet så käändes det betydligt mer i mina axlar efter en 3a på 70 i pushpress jämfört med en 3a på 50 i militärpress. Fast å andra sidan så bör man ju inte gå efter kännsla i musklerna men nu gjorde jag det :D Det var dock ganska länge sedan jag gjorde de där siffrorna. Förhoppningsvis gör jag mer nu :)

damir_T
2006-10-25, 15:31
Frågar man 20 tävlingsbyggare får man 20 olika svar på vad som bygger bäst. Dessutom får man hålla i minnet att många byggare har lite hjälp av vissa kemikalier, och det är inte alls säkert att samma typ av träning bygger bra för en ren person. Om man inte drogar sig som en tävlingsbyggare är det alltså ingen större poäng att försöka imitera en tävlingsbyggare.

Ska man ändå generalisera om skillnaderna mellan byggning och SL så kan man säga att byggare kör fler reps per set, vilar mindre mellan varje set, och fler övningar per muskelgrupp (och tränar många muskelgrupper direkt som bara får indirekt träning i klassisk SL-träning, t.ex. vader), dock ofta färre set per övning. Själva attityden till lyftandet är också en annan, i SL handlar allt om att hitta ett så effektivt och energibesparande sätt att lyfta en vikt som möjligt (så kort rörelsebana som möjligt t.ex.) medan i byggning är vikten på stången bara ett hjälpmedel för att stressa en specifik muskelgrupp, vilket innebär att man ibland väljer rörelsebanor som syftar till maximal stress snarare än maximal effektivitet.

Det var ett fint svar! Tackar. Visste en del av det, men inte värst mycket. Att de dopar sig och håller på vet ju alla...

kyla
2006-10-25, 16:22
En fråga till nån insatt i "tävlingsbyggning":

Tar alla eller de flesta som tävlar i BB (typ sånna som blir fotade i tidningen BODY:/) anabola steroider och dylikt? Jag har läst lite om deras träningsprogram, och skulle jag som "ren" exempelvis lägga ut ett likadant program här skulle nog de flesta tycka att jag borde halvera seten.

Om det är så borde man ju inte överhuvudtaget inspireras av deras metoder.

pragmatist
2006-10-25, 18:46
Ta det du läser om tävlingsbyggares träningsprogram i tidningar som BODY med en nypa salt. När man ser dem på gymmet så tränar de ytterst sällan som de predikar i offentliga sammanhang. Framför allt ska man vara skeptisk till uppgifter om vilka vikter de använder.

LuThe
2006-10-25, 19:30
Timme jag tycket inte att du ska vara så bestämd på vad som funkar och vad som man inte ska köra i olika träningssyften. Det fungerar olika bra på olika kroppar.

Timme
2006-10-25, 19:41
Timme jag tycket inte att du ska vara så bestämd på vad som funkar och vad som man inte ska köra i olika träningssyften. Det fungerar olika bra på olika kroppar.

Det har du helt rätt i men jag tyckte faktiskt att jag denna gången var noga med att inte säga att detär så. Jag skrev istället att jag tror att det är så.

Jag tror även att det som funka bra på mig funkar bra på de flesta men även detta tror jag bara. Jag kan inte säga att jag vet att det är så.

LuThe
2006-10-25, 19:43
thats right :thumbup:

Guns n hoses
2006-10-25, 19:47
Så byggare kör över lag genom kroppen hårt en gång i veckan? Istället för 3-4 gånger fast mindre volym/pass?

Timme
2006-10-25, 19:54
Så byggare kör över lag genom kroppen hårt en gång i veckan? Istället för 3-4 gånger fast mindre volym/pass?


Nu menar du inte lite tvärt om?

Timme
2006-10-25, 19:58
Ta det du läser om tävlingsbyggares träningsprogram i tidningar som BODY med en nypa salt. När man ser dem på gymmet så tränar de ytterstsällan som de predikar i offentliga sammanhang. Framför allt ska man vara skeptisk till uppgifter om vilka vikter de använder.

Jag tvivlar inte på att det är så som du säger. En grov gammal byggare på mitt gym säger detsamma. Att byggarna själva inte all tränar så som de säger att de gör. Så det som står i tidningarna stämmer inte alls. Jag undrar dock hur det kommer sig att byggarna ljuger om sin träning? Vill de vilse leda alla unga människor som drömmer om att bli grov som ett hus?

Vad tjänar de på att ljuga om det?

Somsagt, jag tror inte heller att byggarna kör som det står i body att de gör.

Johan86
2006-10-25, 20:11
Jag förstår faktiskt inte heller varför dom skriver en massa knasigt i body. Tex så verkar ju alla byggare köra en matcha latjoövningar som pushdown,hantellyft åt sidan,bicepscurl i cablecrossen,kickbacks m.m. som grundövningar. Och sen kör dom nästan alltid 3-4set och 8-12 reps vid varje övning. Är det något som dom skriver som stämmer i verkligheten? Jag tror obs TROR att byggare kör betydligt mer set än vad det står i tidningen

tp_88
2006-10-25, 20:46
Vad är det som är så konstigt med (dom flesta) träningsupplägg som publiceras i BODY? :confused:

Dom ser väl oftast väldigt normala ut!?

Gpajpen
2006-10-25, 21:06
Tja Damir! Även jag började med träning för att bygga mig muskulös och fin :D men kom sedan in åp syrkelyft som du.

Bröst är helt klart hantel press den bästa övningen. Djupa hantelpressar, ibland på en lätt lutande bänk ibland på plan bänk.


inte då. bänkpress rekryterar mer och räknas som 1 av dom 3 viktigaste övningarna för styrke/muskel utveckling.
dessutom kan du använda mkt högre vikt i jämförelse med hantlar, vilket bara e positivt.

Timme
2006-10-25, 21:28
inte då. bänkpress rekryterar mer och räknas som 1 av dom 3 viktigaste övningarna för styrke/muskel utveckling.
dessutom kan du använda mkt högre vikt i jämförelse med hantlar, vilket bara e positivt.

Det är nog svårt att säga at du har rätt eller fel eftersom det finns så många olika övningsutföranden på övningen bänkpress. Men jag ser att du tänker ungefär lika dant i bänkpress kontra hantelpress som jag i pushpress kontra militärpress.


Anldedningen till varför jag tror att hantelpress bygger bättre bröst än bänkpress är att man får mycket längre rörelsebana i hantelpress jämfört med bänkpress. Kör man dessutom styrkelyfts bänk med mycket brygga så behöver brösten inte jobba lika mycket eftersom hela rörelsen bli kortare, mer triceps då. Men sammtidigt som vikten ökar då så tar det ju givetvis mycke hårt på brösten i SL bänk också.

Hantelpress kommer enligt mig alltid att äga bänkpress i bröst byggar syfte. Allra bäst blir det nog om man kombinerar de båda övningarna.

Ulf A Big
2006-10-25, 21:32
Det är nog svårt att säga at du har rätt eller fel eftersom det finns så många olika övningsutföranden på övningen bänkpress. Men jag ser att du tänker ungefär lika dant i bänkpress kontra hantelpress som jag i pushpress kontra militärpress.


Anldedningen till varför jag tror att hantelpress bygger bättre bröst än bänkpress är att man får mycket längre rörelsebana i hantelpress jämfört med bänkpress. Kör man dessutom styrkelyfts bänk med mycket brygga så behöver brösten inte jobba lika mycket eftersom hela rörelsen bli kortare, mer triceps då. Men sammtidigt som vikten ökar då så tar det ju givetvis mycke hårt på brösten i SL bänk också.

Hantelpress kommer enligt mig alltid att äga bänkpress i bröst byggar syfte. Allra bäst blir det nog om man kombinerar de båda övningarna.

En SL bänk tar generellt ca 90% på triceps.

Bänk är en basövning och inte direkt en bröstövning även om bröstet är involverat.

Jag kör hellre i pecdecken/hantelpress när det handlar om att aktivera pecsen än bänkpress.

Gpajpen
2006-10-25, 21:34
Det är nog svårt att säga at du har rätt eller fel eftersom det finns så många olika övningsutföranden på övningen bänkpress. Men jag ser att du tänker ungefär lika dant i bänkpress kontra hantelpress som jag i pushpress kontra militärpress.


Anldedningen till varför jag tror att hantelpress bygger bättre bröst än bänkpress är att man får mycket längre rörelsebana i hantelpress jämfört med bänkpress. Kör man dessutom styrkelyfts bänk med mycket brygga så behöver brösten inte jobba lika mycket eftersom hela rörelsen bli kortare, mer triceps då. Men sammtidigt som vikten ökar då så tar det ju givetvis mycke hårt på brösten i SL bänk också.

Hantelpress kommer enligt mig alltid att äga bänkpress i bröst byggar syfte. Allra bäst blir det nog om man kombinerar de båda övningarna.

underförstått blir det såklart bäst om man kombinerar övningarna.
utförandet jag pratar om är gammalt hederligt. tror inte det är någon större skillnad heller om du nu svankar skiten ur dig osv. min åsikt är att bänkpress > hantelpress. OM man måste välja 1 övning till bröst. :hbang:

Timme
2006-10-25, 21:37
underförstått blir det såklart bäst om man kombinerar övningarna.
utförandet jag pratar om är gammalt hederligt. tror inte det är någon större skillnad heller om du nu svankar skiten ur dig osv. min åsikt är att bänkpress > hantelpress. OM man måste välja 1 övning till bröst. :hbang:

Men jag förstår vad du menar och accepterar det.

Även jag had valt bänkpress före hantelpress men inte för att bygga bättre bröst men för att bänkpress är mer "helkropps" övning och det är en av grenarna i styrkelyft.

Hade jag varit tvungen att välja en övning som byggde bäst bröst hade jag utan tvekan valt något uppåtlutat (minsta lutningen som går är skön) djupa hantelpressar!

Gpajpen
2006-10-25, 21:44
Men jag förstår vad du menar och accepterar det.

Även jag had valt bänkpress före hantelpress men inte för att bygga bättre bröst men för att bänkpress är mer "helkropps" övning och det är en av grenarna i styrkelyft.

Hade jag varit tvungen att välja en övning som byggde bäst bröst hade jag utan tvekan valt något uppåtlutat (minsta lutningen som går är skön) djupa hantelpressar!

joo jag förstår varu menar :D men asso det verkar som att du lever under idén att muskler växer av isolation? dom växer av överbelastning, och du kan åstadkomma mer överbelastning i bänken än med hantelpressen.

pragmatist
2006-10-25, 21:44
Jag tvivlar inte på att det är så som du säger. En grov gammal byggare på mitt gym säger detsamma. Att byggarna själva inte all tränar så som de säger att de gör. Så det som står i tidningarna stämmer inte alls. Jag undrar dock hur det kommer sig att byggarna ljuger om sin träning? Vill de vilse leda alla unga människor som drömmer om att bli grov som ett hus?

Vad tjänar de på att ljuga om det?

Somsagt, jag tror inte heller att byggarna kör som det står i body att de gör.

Jag ska f-n fråga Ove Rytter själv nästa gång jag ser honom på gymmet. :D

En teori är väl att det är journalister som skriver artiklarna och de inte plötsligt kan avvika från ett invant mönster utan att deras trovärdighet undergrävs.

damir_T
2006-10-25, 21:47
Låter bra :)

buttcrack
2006-10-25, 21:54
Om man samlar ihop ett gäng olika träningstekniker och testar dem ett tag så kanske man kan hitta nått som man känner passar bättre på en själv än de andra? Det är så jag gör, har börjat läsa om max OT-cardio nu och ska snart börja testa det..

Ulf A Big
2006-10-25, 21:57
joo jag förstår varu menar :D men asso det verkar som att du lever under idén att muskler växer av isolation? dom växer av överbelastning, och du kan åstadkomma mer överbelastning i bänken än med hantelpressen.

Och vad är en isolationsövning då?
Varför får du mer överbelastning i bänken än i hantelpressen.
Pöjk sluta läs taskiga artiklar i byggarpressen,*popcorn* känn efter själv istället...

Timme
2006-10-25, 21:58
joo jag förstår varu menar :D men asso det verkar som att du lever under idén att muskler växer av isolation? dom växer av överbelastning, och du kan åstadkomma mer överbelastning i bänken än med hantelpressen.

Ojoj oj :D

Du måste ha förväxlat mig med någon annan :)

Jag är helt och hållet med på din sida här och isolation är bullshit jämfört med eh.... icke isolation. Jag tror tex att klossbänk bygger bäst triceps av alla övningar och jag tror att pullups med supinerat grepp bygger bättre biceps än biceps curls.

Vad skönt att det finns några fler som mig så tror på överbelastning! Alltså du. Men hantelpress är ingen isolations övning och den är mycket lik bänkpress. Den stora skillnaden är att man kommer så mycket djupare med hantlarna i hantelpress jämfört med bänkpress.

Men, jag själv kör endast SL bänk där bröst inte är med lika mycket som i bänk där man inte svankar något alls. Iof så kompenserar kanske den tynge vikten i "svank" bänk så att muskel utvecklingen ändå bli större.

Gpajpen
2006-10-25, 22:00
Ojoj oj :D

Vad skönt att det finns några fler som mig så tror på överbelastning! Alltså du. Men hantelpress är ingen isolations övning och den är mycket lik bänkpress. Den stora skillnaden är att man kommer så mycket djupare med hantlarna i hantelpress jämfört med bänkpress.

Men, jag själv kör endast SL bänk där bröst inte är med lika mycket som i bänk där man inte svankar något alls. Iof så kompenserar kanske den tynge vikten i "svank" bänk så att muskel utvecklingen ändå bli större.
ja ne va tror jag läste lite fel i ditt inlägg, hantelpress är en basövning precis :D det bara verkade som att du tyckte hantelpress var bättre än bänkpress för den involverade färre andra muskelgrupper., alltså mer isolations tänkande.

Timme
2006-10-25, 22:01
Jag ska f-n fråga Ove Rytter själv nästa gång jag ser honom på gymmet. :D

En teori är väl att det är journalister som skriver artiklarna och de inte plötsligt kan avvika från ett invant mönster utan att deras trovärdighet undergrävs.

Så du tränar alltså på samma gym som Ove :)

Ja fråga honom varför de publicerar lögner i Body. Skulle du kunna skriva vad han sade här i tråden? Annars så kan du väl skicka PM till mig?

damir_T
2006-10-25, 22:01
isolations... :) vad e det . Känner mej dum. men iaf. ;)

Gpajpen
2006-10-25, 22:03
Och vad är en isolationsövning då?
Varför får du mer överbelastning i bänken än i hantelpressen.
Pöjk sluta läs taskiga artiklar i byggarpressen,*popcorn* känn efter själv istället...

en isolationsövning är t.ex en maskin som är konstruerad att isolera biceps så mkt som möjligt, vettfan vad det heter men isolationsövningar är ofta motsatsen till principen med fria vikter.

därför du får mer överbelastning är för att du kan använda större vikt.
har aldrig i mitt liv öppnat en byggartidning. helt seriöst.

Timme
2006-10-25, 22:05
ja ne va tror jag läste lite fel i ditt inlägg, hantelpress är en basövning precis :D det bara verkade som att du tyckte hantelpress var bättre än bänkpress för den involverade färre andra muskelgrupper., alltså mer isolations tänkande.

Ah jag försår vad det var i mitt inlägg som fick det att verka så. Det var lite klantigt formulerat. Bänkpress är en grym övning! Är nog ändå kanske lika bra bröst övning som hantelpress. Jag vet tyvärr för lite för att jag ska kunna säga att hantelpress bygger bättre.

Hmmm, skulle man int kunna göra en sådan där EMG undersökning åp bröst musklerna i djuphantel press kontra en mindre djup bänkpress men med tyngre belastning? Skulle inte den udnersökning kunna bevisa vilken övning som belastar bröst hårdast?

damir_T
2006-10-25, 22:35
Okej, jaha maskiner, Orka sont. Fria vikter = bäst. God natt, ska Sova nu.

pragmatist
2006-10-25, 22:46
Så du tränar alltså på samma gym som Ove :)

Ja fråga honom varför de publicerar lögner i Body. Skulle du kunna skriva vad han sade här i tråden? Annars så kan du väl skicka PM till mig?

Jag skulle snarare säga att han tränar så samma gym som jag. :) I alla fall ibland.

Precis så ska jag göra, stövla fram och frågar honom varför han publicerar en massa lögner! Fast lite mer diplomatiskt. Han är visserligen en tvärhand hög men gammal landslagsman i judo så jag tänker inte ta några risker.

kyla
2006-10-26, 08:55
Dom kanske inte vill avlöja sina trix i träningen för eventuella motståndare...eller så vill dom döjla att dom tar anabola, är det många som gör det? Testas inte BB:s som tävlar för doping regelbundet?

J.Saarela
2006-10-26, 09:11
Det var ett fint svar! Tackar. Visste en del av det, men inte värst mycket. Att de dopar sig och håller på vet ju alla...



Japp och styrkelyft är en ren sport! se bara på Jörgen Steoridberg.

Timme
2006-10-26, 09:33
Japp och styrkelyft är en ren sport! se bara på Jörgen Steoridberg.

Klart som tusan att det förekomemr doping i styrkelyft. Som tur är så blir alla som testas positivt avstängda :)

Timme
2006-10-26, 09:34
Jag skulle snarare säga att han tränar så samma gym som jag. :) I alla fall ibland.

Precis så ska jag göra, stövla fram och frågar honom varför han publicerar en massa lögner! Fast lite mer diplomatiskt. Han är visserligen en tvärhand hög men gammal landslagsman i judo så jag tänker inte ta några risker.

Ja fråga honom det!

damir_T
2006-10-26, 18:46
Dom kanske inte vill avlöja sina trix i träningen för eventuella motståndare...eller så vill dom döjla att dom tar anabola, är det många som gör det? Testas inte BB:s som tävlar för doping regelbundet?

I USA's Bästa liga ( den dopad som alla kollar på )testas ju ingen... I den redan... SKITER alla i :)

Nitrometan
2006-10-26, 19:07
Testas inte BB:s som tävlar för doping regelbundet?
Nej.

Inga tester i Sverige.

Inga tester bland proffsen i USA.

Det har förekommit tester på VM några gånger.

Ulf A Big
2006-10-26, 19:10
Det förekommer fler tester hos Friskis och Svettis än på bodybuilding tävlingar. Orsak ? Jo det är för kostsamt... Men Friskis och Svettis har råd !
Pengar kan inte vara det som är problemet....

damir_T
2006-10-26, 19:15
Friskis och Svettis.... Seriöst. vem vill tävla på det, som e byggare:Phaha

Jacksatan
2006-10-26, 19:19
Det förekommer fler tester hos Friskis och Svettis än på bodybuilding tävlingar. Orsak ? Jo det är för kostsamt... Men Friskis och Svettis har råd !
Pengar kan inte vara det som är problemet....

Det är ju ändå inte lönt. Urinprov liksom... du kan ta bola som är ute ur urinet på 2dagar. Du kan med andra ord trycka som ett as i 4månader innan tävling och sen gå av 3dar innan och klara dig.

damir_T
2006-10-26, 19:30
Det är ju ändå inte lönt. Urinprov liksom... du kan ta bola som är ute ur urinet på 2dagar. Du kan med andra ord trycka som ett as i 4månader innan tävling och sen gå av 3dar innan och klara dig.

Jasså om det vore så lätt skulle ju alla dopa sig... Eller alla dumma..

obesogen
2006-10-26, 19:42
Hmmm, skulle man int kunna göra en sådan där EMG undersökning åp bröst musklerna i djuphantel press kontra en mindre djup bänkpress men med tyngre belastning? Skulle inte den udnersökning kunna bevisa vilken övning som belastar bröst hårdast?

http://nsca.allenpress.com/nscaonline/?request=get-abstract&doi=10.1519%2F1533-4287(1995)009%3C0222:EOVOTB%3E2.3.CO%3B2

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=2779404&dopt=Abstract

Den här finns bara som abstract på pubmed. Som tur e har någon på något tyskt forum postat hela studien, internet e trevligt ;)

http://forum.dutchbodybuilding.com/f93/a-crosssectional-comparison-different-resistance-training-techniques-27652/

obesogen
2006-10-26, 19:44
Det förekommer fler tester hos Friskis och Svettis än på bodybuilding tävlingar. Orsak ? Jo det är för kostsamt... Men Friskis och Svettis har råd !
Pengar kan inte vara det som är problemet....

Det är inte F&S som betalar sina dopingtester. Iochmed att F&S är en förening så står riksidrottsförbundet för dopingtesterna som görs slumpvis. Däremot om F&S misstänker doping på någon av sina anläggningar och vill göra ett test så får de stå för kostnaden själv, det har dock ännu inte inträffat.

obesogen
2006-10-26, 19:48
http://nsca.allenpress.com/nscaonline/?request=get-abstract&doi=10.1519%2F1533-4287(1995)009%3C0222:EOVOTB%3E2.3.CO%3B2

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=2779404&dopt=Abstract

Den här finns bara som abstract på pubmed. Som tur e har någon på något tyskt forum postat hela studien, internet e trevligt ;)

http://forum.dutchbodybuilding.com/f93/a-crosssectional-comparison-different-resistance-training-techniques-27652/

Edit, tillägas ska att EMG studier bör tas med en nypa salt. Det har en hel del felkällor och är inget optimalt verktyg men i dagsläget finns inget bättre. Men det kommer! :thumbup:

Jompi
2006-10-26, 23:09
ofta är de väl så att byggare inte direkt ljuger om hur dom tränari tidingarna, men tidningarna redigerar säkert så det ska se"coolt, hårt ut"?

Timme
2006-10-26, 23:18
Edit, tillägas ska att EMG studier bör tas med en nypa salt. Det har en hel del felkällor och är inget optimalt verktyg men i dagsläget finns inget bättre. Men det kommer! :thumbup:

Hjälp vad mycket text det var i hela studien! Asså jag fattar inte. Vart publicerar de där studierna egentligen? I tidningar? Kostar det pengar att se hela? Varför det i så fall? varför läggs inte studierna ut i sin helhet?

stahlberg
2006-10-27, 19:37
Jacksatan : Det vägrar jag tro på. Några veckor - ja. Några dagar - nej.

stahlberg
2006-10-27, 19:39
Jag har inte följt med bodybuilding på MYCKET LÄNGE. Men var inte en orsak till att det blev problem med testerna i internationell amatör-BB lite samma orsak som gjort att Ryssland och Ukraina har utestängts från tävlande i IPF-SL?

petersson
2006-10-27, 19:43
Jasså om det vore så lätt skulle ju alla dopa sig... Eller alla dumma..

Eller så vill alla kanske inte fuska?

Jacksatan
2006-10-27, 19:44
Jacksatan : Det vägrar jag tro på. Några veckor - ja. Några dagar - nej.

Då har du inte bra koll. Ta testo.propionat så ser du inte ett skit efter 3dagar i urinen. Blodprov är en annan femma. Testo.enathanat sitter i längre i urinet, där handlar det om nåra veckor.

stahlberg
2006-10-27, 19:48
Det är helt möjligt. Doping är väl det område inom SL-träning jag har minst kunskap om. En annan sak är hur mycket ifrågavarande ämne hjälper osv.

Ulf A Big
2006-10-27, 21:02
Det är inte F&S som betalar sina dopingtester. Iochmed att F&S är en förening så står riksidrottsförbundet för dopingtesterna som görs slumpvis. Däremot om F&S misstänker doping på någon av sina anläggningar och vill göra ett test så får de stå för kostnaden själv, det har dock ännu inte inträffat.
Jo, 3 gånger har det hänt.....

Ulf A Big
2006-10-27, 21:05
Då har du inte bra koll. Ta testo.propionat så ser du inte ett skit efter 3dagar i urinen. Blodprov är en annan femma. Testo.enathanat sitter i längre i urinet, där handlar det om nåra veckor.
Du är ganska insatt i den här frågan eller hur?

tp_88
2006-10-27, 21:43
Då har du inte bra koll. Ta testo.propionat så ser du inte ett skit efter 3dagar i urinen. Blodprov är en annan femma. Testo.enathanat sitter i längre i urinet, där handlar det om nåra veckor.
Ja, och suspension har ännu kortare halveringstid.

stahlberg
2006-10-28, 12:15
Å andra sidan kan - och bör - man OCKSÅ göra överraskningstest under träningsperioden. Då borde de dopade åka fast ändå.

Timme
2006-10-28, 12:21
Å andra sidan kan - och bör - man OCKSÅ göra överraskningstest under träningsperioden. Då borde de dopade åka fast ändå.

Överrasknings test är hur bra som helst! Om jag kunnde så skulle jag gärna vilja bli testat varje vecka för det lär vara hur skönt som helst att få det bekräftat att man är ren!

DavidN
2006-10-28, 12:53
Men jag har iaf skapliga biceps efter ett år, 3X8 med 65-70 kg:)

Jo, allt beror väl vad man utför för övning. Jag brukar inte jobba med stång-juck - blir det fett?:D

Jacksatan
2006-10-28, 13:02
Å andra sidan kan - och bör - man OCKSÅ göra överraskningstest under träningsperioden. Då borde de dopade åka fast ändå.

Självklart. Att testa på tävlingar är meningslöst, bara en komplett amatar och idiot har kvar några substanser i urinet då.

Jacksatan
2006-10-28, 13:05
Du är ganska insatt i den här frågan eller hur?

Vill du veta hur du ska lägga upp vårkuren eller?

Philippp
2006-10-28, 13:10
http://nsca.allenpress.com/nscaonline/?request=get-abstract&doi=10.1519%2F1533-4287(1995)009%3C0222:EOVOTB%3E2.3.CO%3B2

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=2779404&dopt=Abstract

Den här finns bara som abstract på pubmed. Som tur e har någon på något tyskt forum postat hela studien, internet e trevligt ;)

http://forum.dutchbodybuilding.com/f93/a-crosssectional-comparison-different-resistance-training-techniques-27652/

kalla nederländarna för tyskar :( bara du inte gör det när du är i nederländerna :devil:

Mister
2006-10-28, 18:17
Frågar man 20 tävlingsbyggare får man 20 olika svar på vad som bygger bäst

Det finns nog fler likheter än skillnader. Försök komma på 20 olika svar =-) De flesta är nog överens om att tunga vikter bygger bra, att basövningar bygger mer än isolationsövningar, sen finns det delade meningar om antal set, antal reps och intensitet.

Ska man ändå generalisera om skillnaderna mellan byggning och SL så kan man säga att byggare kör fler reps per set, vilar mindre mellan varje set, och fler övningar per muskelgrupp (och tränar många muskelgrupper direkt som bara får indirekt träning i klassisk SL-träning, t.ex. vader), dock ofta färre set per övning. Själva attityden till lyftandet är också en annan, i SL handlar allt om att hitta ett så effektivt och energibesparande sätt att lyfta en vikt som möjligt (så kort rörelsebana som möjligt t.ex.) medan i byggning är vikten på stången bara ett hjälpmedel för att stressa en specifik muskelgrupp, vilket innebär att man ibland väljer rörelsebanor som syftar till maximal stress snarare än maximal effektivitet.

Håller med i allt du skriver där. Kan väl tillägga till frågan i första inlägget i tråden att byggarna tränar biceps och rygg osv i renodlade övningar för respektive muskel.