handdator

Visa fullständig version : Avdonat lillfinger, nervkläm?


toffee
2006-10-24, 19:13
Tja, tänkte höra lite här. Någon kanske varit med om något liknande. Körde bänkpress i negativ lutning härom veckan, kände att det strålade till i handen och delen som omfattar lill och ringfinger donade av. Känslan är precis den samma som en kroppsdel som somnat, detta har suttit i nu och det har blivit ett problem eftersom jag inte får maximal styrka i min vänsterhand. Någon som vet vad det kan vara?
MVH

Arne Persson
2006-10-24, 19:21
Tja, tänkte höra lite här. Någon kanske varit med om något liknande. Körde bänkpress i negativ lutning härom veckan, kände att det strålade till i handen och delen som omfattar lill och ringfinger donade av. Känslan är precis den samma som en kroppsdel som somnat, detta har suttit i nu och det har blivit ett problem eftersom jag inte får maximal styrka i min vänsterhand. Någon som vet vad det kan vara?
MVH

Troligen har din N. ulnaris blivit påverkad på något sätt. Har tidigare lagt in bilder här när jag frilägger nerven vid armbågen.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=51557&page=2&pp=15

toffee
2006-10-24, 19:29
Jaha, är det en sådan operation jag nu ska genomgå?:Virro

Angel
2006-10-24, 19:59
vad har vi sagt om lutande bänk? It´s a no no

Tolkia
2006-10-24, 20:02
Obs. att de tinte behöver vara i hand/finger som problemet sitter; kan mycket väl vara något i nackregionen (jag har ett liknande problem, fast inte p.g.a. bänk utan mer p.g.a. taskig sittstil och det är förmodligen nacken).

toffee
2006-10-24, 20:09
Ok, så nu ska jag amputera handen för jag kört lutande bänkpress? :)

Angel
2006-10-24, 20:15
Du har nog fått en propp

toffee
2006-10-24, 20:39
:cryout: im to young to die!!!!!

toffee
2006-10-24, 20:50
Har i alla fall lokaliserat detta till en koppling med en punkt i armbågen, trycker jag på denna känner jag hur det strålar ut i lillfingret...om det säger någonting till en expert :D

Arne Persson
2006-10-24, 21:08
Har i alla fall lokaliserat detta till en koppling med en punkt i armbågen, trycker jag på denna känner jag hur det strålar ut i lillfingret...om det säger någonting till en expert :D


Misstänker det är där jag är och dissikerar? Det är där man får den sk "änkestöten"

Guddi
2006-10-24, 21:15
Misstänker det är där jag är och dissikerar? Det är där man får den sk "änkestöten"
Härliga bilder Arne :)

Angående skadan, om det varit så att du fått en smäll på armbågen (änkestöt) så skulle den avdomnade känslan och styrkebortfall inte sitta kvar så länge. Jag tycker att du ska gå till någon som kan titta till det.

Arne Persson
2006-10-24, 21:28
Härliga bilder Arne :)

Angående skadan, om det varit så att du fått en smäll på armbågen (änkestöt) så skulle den avdomnade känslan och styrkebortfall inte sitta kvar så länge. Jag tycker att du ska gå till någon som kan titta till det.


Tack! Dissektion gjordes under helgen när veckans ordinarie dissektion var klar och vi gick lite "vidare". Håller med dig att hans skada tål att titta närmare på. Från nedre nacken och översta bröstryggen opch sedan hela vägen ut till lillfingret.

Ascent
2006-10-28, 22:43
Jag har haft en nerv i kläm i benet som gav sådant symptom, fast med tillägget att hälften av musklerna var obrukbara. Ett snabbt besök till läkare som fixade remiss till neurologen som i sin tur konstaterade att "sånt där brukar gå över, men gör det inte det på 3-4 månader så frilägger vi nerven".. Jag kände inte någon förbättring på ungefär en månad, men därefter blev det gradvis bättre. Efter 4-5 månader var jag återställd, förutom det faktum att hälsenan och vadmusklerna inte gick att sträcka ut lika långt som innan, men det ordnade en massa stretchövningar..

Så mitt tips är: Oroa dig inte i onödan, gå till en läkare och få remiss till nån som kan nerver och annat, och försök pusha dom lite så att du får komma dit tidigt, bara för att få det ur världen.