handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är de här med 2kg protein med kg?


Johan86
2006-10-24, 13:21
Är det mycket viktigt att man äter 2g protein per kilo kroppsvikt per dag? Har man svårt att lägga på sig muskler annars?

King Grub
2006-10-24, 13:56
Det är tänkbart, ja. Var gränsen går där allt utöver den mängden är slöseri är inte känt, men över 2 g/kg/dygn finns det inga som helst bevis för att man tjänar något på.

Sniggel
2006-10-24, 15:51
http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?p=1393748&highlight=linj%E4rt+f%F6rh%E5llande+2.1#post139374 8

http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?p=1556302&highlight=linj%E4rt+f%F6rh%E5llande+2.1#post155630 2

Inget talar för att 2.1g/kg per dag är en maxgräns, alltså kanske 2.5 eller till och med 3.0 är bättre om allting annat hålls konstant?

Har för mig att du visade en studie Grub där man såg skillnader i mängder över 2g/kg kroppsvikt per dag, där mer var bättre. Kommer jag ihåg fel?

King Grub
2006-10-24, 16:02
Kommer jag ihåg fel?

Ja, tror det. I studien du refererar till jämförde man 1.2 och 2.1 g/kg/dygn. 2.1-gruppen upplevde större ökningar. Likväl som 2.1 inte nödvändigtvis måste vara en maxgräns, är det inte säkert att det hade varit någon skillnad på 2.1 och, säg, 1.8.

pragmatist
2006-10-24, 16:13
Jag har för mig att jag läste någon undersökning av idrottsmän som visade att de måste äta 1.6 g protein per kilo kroppsvikt för att hamna på positiv kvävebalans. Kan det stämma? Minns inte vad det var för idrottsmän men antagligen konditionsidrottare (undersökningar på sådana förefaller mycket vanligare).

King Grub
2006-10-24, 16:14
Jag har för mig att jag läste någon undersökning av idrottsmän som visade att de måste äta 1.6 g protein per kilo kroppsvikt för att hamna på positiv kvävebalans. Kan det stämma? Minns inte vad det var för idrottsmän men antagligen konditionsidrottare (undersökningar på sådana förefaller mycket vanligare).

Nja, 1.2 g/kg var det väl.

Our results suggest that a protein intake of 1.2 g/kg or 10% of total energy intake is needed to achieve a positive nitrogen balance. This is not a concern for most endurance athletes who routinely consume protein at or above this level.

Metabolism. 2006 Apr;55(4):501-7. Level of dietary protein impacts whole body protein turnover in trained males at rest.

King Grub
2006-10-24, 16:16
För en konditionsidrottare innebär ett högre proteinintag lägre proteinsyntes.

Five endurance-trained, male runners participated in a randomized, crossover design diet intervention, where they consumed either a low (0.8 g/kg; LP)-, moderate (1.8 g/kg; MP)-, or high (3.6 g/kg; HP)-protein diet for 4 wk. Diets were designed to be eucaloric with carbohydrate, fat, and protein approximating 60, 30, and 10%; 55, 30, and 15%; and 40, 30, and 30% for LP, MP, and HP, respectively. Substrate oxidation was assessed via indirect calorimetry at 3 wk of the dietary interventions. Mixed-muscle protein fractional synthetic rate (FSR) was measured after an endurance run (75 min at 70% V(O2 peak)) using a primed, continuous infusion of [(2)H(5)]phenylalanine. Protein oxidation increased with increasing protein intake, with each trial being significantly different from the other (P < 0.01). FSR after exercise was significantly greater for LP (0.083%/h) and MP (0.078%/h) than for HP (0.052%/h; P < 0.05). There was no difference in FSR between LP and MP. This is the first investigation to establish that habitual dietary protein intake in humans modulates skeletal muscle protein synthesis after an endurance exercise bout.

The major finding of the current study was that the highest protein intake resulted in decreased FSR in the postexercise period. This is in contrast to our original hypothesis that mixed-muscle FSR would be enhanced with higher intakes of protein.

The fact that FSR was significantly lower on the HP diet is in direct contrast to our original hypothesis. Based on previous findings that acute protein feedings immediately following resistance and aerobic training stimulated protein synthesis to a greater extent than that noted with exercise alone, we assumed that the habitual consumption of higher protein would lead to a chronic expansion of the free amino acid pool, thereby allowing for a greater synthetic response postexercise, even in the fasted state. When the FSR data are examined alone, this was not the case. Further detailed investigations examining FBR with increased levels of dietary protein are necessary to fully elucidate skeletal muscle protein turnover under these conditions.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Oct;289(4):E678-83. Dietary protein intake impacts human skeletal muscle protein fractional synthetic rates after endurance exercise.

sammy1
2006-10-24, 16:25
jg hoppas ni pratar om den totala mängden protein man får i sig / dag? Inte bara intaget från shakes :eek:

King Grub
2006-10-24, 17:20
jg hoppas ni pratar om den totala mängden protein man får i sig / dag?

Givetvis. Man behöver exakt 0 "shakes".

Philippp
2006-10-24, 18:22
Har för mig att du nämnt för typ ett år sedan något om protein/dag 1.87~g per dag vid träning Grub eller jäklas min hjärna med mig?

King Grub
2006-10-24, 18:26
Det är inte omöjligt att den mängden använts i någon studie, men det finns ingen rekommendation som säger att man "skall" äta 1.87 g/kg för visst resultat.

machine gun
2006-10-24, 19:56
För en konditionsidrottare innebär ett högre proteinintag lägre proteinsyntes.


Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Oct;289(4):E678-83. Dietary protein intake impacts human skeletal muscle protein fractional synthetic rates after endurance exercise.

Tolkar jag det rätt om ett högt proteinintag rent utav kan vara negativt för konditionsidrottare? Iofs var ju proteinintaget i högproteinkosten väldigt högt, inte så många som ligger på 3,6 g/kg kroppsvikt i normala fall kanske. Letade efter artikeln i fulltext, men Uppsala universitet verkar inte ha någon prenumeration på den tidskriften.. :(

King Grub
2006-10-24, 20:12
Här är fullängdsartikeln:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/289/4/E678.pdf

Ja, det verkar kunna vara negativt.

Redan 1988 visade Tarnopolsky att allt över 1.7 g/kg/dygn oxiderar för en konditionsidrottare.

Tarnopolsky et al. (1988) have clearly demonstrated that intakes above 1.7 g BW day simply result in oxidation of the ingested excess.

Tipton, Wolfe 2004.

Henkzz
2006-10-24, 20:15
ät ät ät ät

machine gun
2006-10-24, 20:17
Här är fullängdsartikeln:

http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/289/4/E678.pdf

Ja, det verkar kunna vara negativt.

Redan 1988 visade Tarnopolsky att allt över 1.7 g/kg/dygn oxiderar för en konditionsidrottare.

Tipton, Wolfe 2004.

Tack så hemskt mycket för artikeln :)

Det var som attan, då kan man sluta tänka på proteinintaget alltså.

King Grub
2006-10-24, 20:22
Ja, för en ren konditionsidrottare är det rätt klara besked: minst 1.2 g/kg/dag och högst 1.7 g/kg/dag. Lite mer gör ingen skada, förstås, så man behöver inte tänka på att inte överskrida den siffran till varje pris, men är onödigt.

Johan86
2006-10-24, 21:08
Alltså få i sig 2g protein per kg utan tillskott är mycket svårt. Jag som väger 85kg ska ha i mig 170g på ett dygn. Visst om man äter tonfisk,kycklingfile,keso flera gånger varje dag så går det. Men om man ska kunna leva ett normalt liv och äta var 3-4 timme så går det ju inte med vanlig mat

King Grub
2006-10-24, 21:10
Hur enkelt som helst. Du skall räkna alla källor, inte bara animaliska. Pasta, havregryn, etc, ger runt 10 gram protein per 100 gram.

100 gram pasta, 1 burk tonfisk och 1 glas mjölk ger över 50 gram protein bara det.

Du måste inte äta var tredje timme om du äter större måltider (om du inte vill, förstås - någon skillnad gör det inte).

Gpajpen
2006-10-25, 13:12
Alltså få i sig 2g protein per kg utan tillskott är mycket svårt. Jag som väger 85kg ska ha i mig 170g på ett dygn. Visst om man äter tonfisk,kycklingfile,keso flera gånger varje dag så går det. Men om man ska kunna leva ett normalt liv och äta var 3-4 timme så går det ju inte med vanlig mat

går alldeles utmärkt och mer därtill. körde med 4g/kg kroppvikt för ett tag sedan, då kom 90g från proteinshakes. kroppsvikt då ~85kg