handdator

Visa fullständig version : Dagens lunch, backning?


petersson
2006-10-24, 11:17
Är det sant att vid dagens lunch på en resturang så har man rätt att ta mer mat när man ätit upp?

aitamaa
2006-10-24, 11:21
på vissa ställen iaf =)

petersson
2006-10-24, 11:22
på vissa ställen iaf =)

okej :D ska köra med "om man inte får ta om kan ni inte kalla det dagens lunch" ifall dom nekar :)

Björn S
2006-10-24, 11:22
Många ställen får man det på, troligtvis inte alla eftersom det antagligen inte finns någon regel.. Men jag vet att väldigt många ställen erbjuder påfyllning :) Det gäller att fråga!

sammy1
2006-10-24, 11:29
Annars kan du hälsa att Sammy på kollo tycker att man borde få äta till man blir mätt =)

petersson
2006-10-24, 11:52
Annars kan du hälsa att Sammy på kollo tycker att man borde få äta till man blir mätt =)

Haha :)

Pepparkakssmurfen
2006-10-24, 11:55
Menar du dagen-lunch-buffé?

Där brukar man väl oftast få ta mer,men det är ingen lag på det så det varierar från restaurang till restaurang.

skaparn
2006-10-24, 12:50
Är det sant att vid dagens lunch på en resturang så har man rätt att ta mer mat när man ätit upp?

Ja. Det regleras av Jordabalken 31:21 §2 - "Huruvida näringsidkare skola tillhandahålla ytterligare mat vid bruk av vedertagna termer i meny".

Eller.

Jag skulle bli väldigt förvänad om "Dagens lunch" var varumärkesskyddat och innehöll underförstått löfte om något annat än att det är lunch, och att det är dagens sådan.

petersson
2006-10-24, 12:52
Ja. Det regleras av Jordabalken 31:21 §2 - "Huruvida näringsidkare skola tillhandahålla ytterligare mat vid bruk av vedertagna termer i meny".

Eller.

Jag skulle bli väldigt förvänad om "Dagens lunch" var varumärkesskyddat och innehöll underförstått löfte om något annat än att det är lunch, och att det är dagens sådan.

Tihi. Måste det vara varumärkesskyddat av någon lag för att innehålla underförstått löfte om att man ska få ta om?

Cilia
2006-10-24, 12:58
Ja. Det regleras av Jordabalken 31:21 §2 - "Huruvida näringsidkare skola tillhandahålla ytterligare mat vid bruk av vedertagna termer i meny".
och just jordabalken reglerar vad??? *L*

skaparn
2006-10-24, 13:01
Tihi. Måste det vara varumärkesskyddat av någon lag för att innehålla underförstått löfte om att man ska få ta om?

Du skrev: "så har man rätt att ta mer".

Jag antog att du inte syftade på någon moralisk rätt som skulle förpassa restaurangägaren till skärselden efter jordelivet ifall din rätt förnekades. För att du ska ha någon mer formell rätt krävs det att uttrycket omgärdas av lagar i konsumentlagstiftningen på samma sätt som exempelvis "realisation". Det kanske inte kallas varumärkesskydd då, vilket någon lagvrängare på brädan kanske kan upplysa om.

petersson
2006-10-24, 13:02
Du skrev: "så har man rätt att ta mer".

Jag antog att du inte syftade på någon moralisk rätt som skulle förpassa restaurangägaren till skärselden efter jordelivet ifall din rätt förnekades. För att du ska ha någon mer formell rätt krävs det att uttrycket omgärdas av lagar i konsumentlagstiftningen på samma sätt som exempelvis "realisation". Det kanske inte kallas varumärkesskydd då, vilket någon lagvrängare på brädan kanske kan upplysa om.

Jag tänkte bara rent allmänt, typ som att man får ta sallad om man äter på pizza på pizzeria även om det kanske inte står i menyn :)

Mantus
2006-10-24, 14:12
Tihi. Måste det vara varumärkesskyddat av någon lag för att innehålla underförstått löfte om att man ska få ta om?


*slap* *slap* *slap* Jag dööööööööör:laugh:

Mantus
2006-10-24, 14:15
och just jordabalken reglerar vad??? *L*


Du vet säkert, men den reglerar mest olika regler i samband med fastighetsköp, hyra osv. Förutom det ökända 31 kap som reglerar vilka regler som måste vara uppfyllda för att en restaurang skall få kalla sin lunch för "dagens lunch" :D

Trance
2006-10-24, 14:15
Jag tänkte bara rent allmänt, typ som att man får ta sallad om man äter på pizza på pizzeria även om det kanske inte står i menyn :)

Sallad ingår står det så gott som alltid. Sedan nej, ingen är tvingad av polisen att ge dig mer mat.

Mantus
2006-10-24, 14:18
Du skrev: "så har man rätt att ta mer".

Jag antog att du inte syftade på någon moralisk rätt som skulle förpassa restaurangägaren till skärselden efter jordelivet ifall din rätt förnekades. För att du ska ha någon mer formell rätt krävs det att uttrycket omgärdas av lagar i konsumentlagstiftningen på samma sätt som exempelvis "realisation". Det kanske inte kallas varumärkesskydd då, vilket någon lagvrängare på brädan kanske kan upplysa om.


Nej det kallas inte varumärkesskydd:D

skaparn
2006-10-24, 14:21
Nej det kallas inte varumärkesskydd:D

Jag hade det på känn, men funktionen av varumärkesskydd passade ganska bra in på det behov peterson verkar ha av att en restaurang förpliktigas till något i och med användningen av ett visst begrepp.

Arnesson
2006-10-24, 14:22
Är det sant att vid dagens lunch på en resturang så har man rätt att ta mer mat när man ätit upp?

På många ställen brukar man få mer om man frågar iaf. Brukar bara vara att fråga om man vill ha mer.

Själv brukar jag säga till när jag beställer att jag gärna skulle vilja ha en stor portion, om det går bra.

petersson
2006-10-24, 14:24
Sedan nej, ingen är tvingad av polisen att ge dig mer mat.

Det där har skaparn och jag redan utrett.

petersson
2006-10-24, 14:28
Själv brukar jag säga till när jag beställer att jag gärna skulle vilja ha en stor portion, om det går bra.

Jo, så brukar jag också kunna göra. Men att komma tillbaks och be om mer mat har jag aldrig ens försökt göra men hörde häromdan att det alltid ska gå bra vid dagens lunch :)

Arnesson
2006-10-24, 14:30
Jo, så brukar jag också kunna göra. Men att komma tillbaks och be om mer mat har jag aldrig ens försökt göra men hörde häromdan att det alltid ska gå bra vid dagens lunch :)

Jag brukar be om mer mat på skolan här i Uppsala (ekonomikum) ibland och det har alltid fungerat. Inte så farligt att fråga, man kan ju inte få mer än ett nej :)

petersson
2006-10-24, 14:37
Jag brukar be om mer mat på skolan här i Uppsala (ekonomikum) ibland och det har alltid fungerat. Inte så farligt att fråga, man kan ju inte få mer än ett nej :)

Det är sant :)

Mental
2006-10-24, 15:56
Om dagens lunch på den lokala pizzerian är ett pizza med dricka, sallad bröd och kaffe på maten så skulle jag bli jävligt förvånad om du får ta omtag på pizzan. Så nej, om det inte är någon form av bufeförfarande så är det inte kutym att backa.

Men som sagt, prova kan du alltid

Genesis
2006-10-24, 16:15
När det syns att du tränar så kommer de fixa en rejäl portion åt dig. :)

caelus
2012-10-04, 20:38
Ursäkta om jag bumpar en gammal tråd, men kände att jag ville dela med mig av min lilla erfarenhet :)

Jag besökte för några dagar sedan restaurangen "The Foodhall" på Skavsta flygplats. Efter att ha flugit från Portugal hela förmiddagen och varit vaken sedan kl 4 på morgonen, var jag av förståeliga skäl ganska utsvulten när jag anlände till flygplatsen vid lunch och behövde något att äta. Jag tyckte att "dagens rätt" med biffar och skivad potatis såg rätt gott ut, trots att priset var relativt dyrt för en vanlig dagens lunch (95 kr). Efter att ha beställt fick jag in en liten pytteportion med endast en köttfärsbiff och två små potatisar, vilket knappast mättade min hungriga mage. Jag bad därför snällt om att få lite påfyllning, men blev bryskt nekad av en kock som inte ens talade svenska ("If you want more you've got to pay for it!").

Jag förstår självklart att man som kund inte har någon laglig rätt att kräva påfyllning om man inte blir mätt, men samtidigt tycker jag att det hör till god sed på vanliga lunchrestauranger att erbjuda detta (åtminstone bland de restauranger som vill behålla eller få fler kunder). Tycker att det borde skapas någon sorts "svart lista" över de snåla restauranger som nekar sina kunder detta. Jag personligen skulle aldrig mer äta på en sådan restaurang och skulle även avråda alla mina träningsvänner och andra från att göra detsamma.

skaparn
2012-10-04, 21:08
Jag skulle bli väldigt förvånad om en flygplats som lät Ryan Air landa erbjöd någonting över huvud taget utan betalning, annat än kanske lite skäll, sexistisk reklam och en galen VD.

WHITEFOLKS
2012-10-04, 21:11
De lär dock inte vara så inriktade på stamkunder med tanke på deras läge.

ceejay
2012-10-04, 21:19
Käkade någon "pizza" på skavsta innan jag flög med ryan air(sista gången f.ö).

Dyr som fan och inte fan var det god. Det var uppenbart att det var en frysvara som de bara värmde upp. Och de tar fan 100ish kr för den.
Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att iaf göra hygglig mat på flygplatserna i sverige?

Woody R
2012-10-04, 21:32
Man kan också ta med matlåda och smyga ner om man får ta flera gånger!

Oj vad gammal tråd.

Spinkot
2012-10-04, 21:33
Käkade någon "pizza" på skavsta innan jag flög med ryan air(sista gången f.ö).

Dyr som fan och inte fan var det god. Det var uppenbart att det var en frysvara som de bara värmde upp. Och de tar fan 100ish kr för den.
Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att iaf göra hygglig mat på flygplatserna i sverige?

Med monopol behöver man inte vara bra, man får sälja ändå.

petersson
2012-10-04, 21:34
Ursäkta om jag bumpar en gammal tråd, men kände att jag ville dela med mig av min lilla erfarenhet :)

Jag besökte för några dagar sedan restaurangen "The Foodhall" på Skavsta flygplats. Efter att ha flugit från Portugal hela förmiddagen och varit vaken sedan kl 4 på morgonen, var jag av förståeliga skäl ganska utsvulten när jag anlände till flygplatsen vid lunch och behövde något att äta. Jag tyckte att "dagens rätt" med biffar och skivad potatis såg rätt gott ut, trots att priset var relativt dyrt för en vanlig dagens lunch (95 kr). Efter att ha beställt fick jag in en liten pytteportion med endast en köttfärsbiff och två små potatisar, vilket knappast mättade min hungriga mage. Jag bad därför snällt om att få lite påfyllning, men blev bryskt nekad av en kock som inte ens talade svenska ("If you want more you've got to pay for it!").

Jag förstår självklart att man som kund inte har någon laglig rätt att kräva påfyllning om man inte blir mätt, men samtidigt tycker jag att det hör till god sed på vanliga lunchrestauranger att erbjuda detta (åtminstone bland de restauranger som vill behålla eller få fler kunder). Tycker att det borde skapas någon sorts "svart lista" över de snåla restauranger som nekar sina kunder detta. Jag personligen skulle aldrig mer äta på en sådan restaurang och skulle även avråda alla mina träningsvänner och andra från att göra detsamma.

Jag har din rygg i det här fallet!