handdator

Visa fullständig version : Mäta upp spaghetti


Turbonisse
2006-10-24, 08:37
Hur mäter nu upp Er spaghetti? D.v.s hur vet man hur mycket en portion är? Brukar alltid sluta med att jag får slänga ett ton pasta hehe

Cinna
2006-10-24, 08:44
En matvåg - enkelt och blir alltid rätt mängd.

Turbonisse
2006-10-24, 08:58
Om man inte har någon matvåg då? Finns det något djungeltrix?

Jo just ja! ingen som vet vad 1dl av Zetas fullkorns penne och fussili väger? Ytterst tacksam för svar

Nina L
2006-10-24, 09:24
Det här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80705) kan nog vara en tråd för dig!

Djungeltipset annars är att du mäter med långfinger och tumme och kommer ihåg vart nageln gick i. Jag har dock köpt en spagettimätare (aldrig använd).

Turbonisse
2006-10-24, 09:41
Hittade en brevvåg, så nu var det i-landsproblemet löst hehe
Kan lägga upp resultatet här om någon undrar i framtiden.

1dl Zeta penne= cirkus 40g
1dl Druvans fullkorns cous cous= cirkus 67-70 gram


H/Turbonisse

Slimfit
2006-10-24, 10:52
Det här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80705) kan nog vara en tråd för dig!

Djungeltipset annars är att du mäter med långfinger och tumme och kommer ihåg vart nageln gick i. Jag har dock köpt en spagettimätare (aldrig använd).

+1 Mitt förmodligen sämsta köp, att krångla igenom spagettin genom hålen slutar oftast med att hälften hamnar på golvet och att jag kommer på hur mycket snabbare det hade gått med en våg (som jag numera alltid använder)

z_bumbi
2006-10-24, 20:43
Pasta går att värma så man behöver inte slänga något

viktor88
2006-10-28, 12:38
de är en vane sak. tillslut ser du hur mycket en portion är. ja har lätt för spageti men svårt å avgöra hur mycket makaroner de blir av det

sammy1
2006-10-28, 12:46
de är en vane sak. tillslut ser du hur mycket en portion är. ja har lätt för spageti men svårt å avgöra hur mycket makaroner de blir av det

precis

LadyG
2006-10-28, 20:03
Hushållsvågen är min bästa vän... :)

http://www.inreda.com/reportage/images/typhoon-vag-rosa.jpg (Fast knallblå, hittade ingen annan bild)

På den kan man mäta allt, det är den bästa investering jag någonsin gjort. Jag har aldrig lyckats laga rätt antal protioner innan, och det brukade alltid bli fel mängd pasta oavsett vilka "knep" och "trick" jag försökte mig på.

Fed up
2006-10-28, 20:22
Hushållsvågen är min bästa vän... :)

http://www.inreda.com/reportage/images/typhoon-vag-rosa.jpg (Fast knallblå, hittade ingen annan bild)

På den kan man mäta allt, det är den bästa investering jag någonsin gjort. Jag har aldrig lyckats laga rätt antal protioner innan, och det brukade alltid bli fel mängd pasta oavsett vilka "knep" och "trick" jag försökte mig på.

jag har en våg men vet inte hur mycket en portion okokt pasta väger. Gör alltid för mycket av rädsla av att göra för lite...

LadyG
2006-10-28, 20:34
Jag gör tvärt om, jag betsämmer mig för hur mycket pasta jag ska ha och anpassar mängden grönsaker och kött till det (mycket smidigare så) :)

Fast jag deffar, så jag skulle nog inte göra så annars för det blir fasligt lite pasta egentligen.

Fed up
2006-10-28, 20:46
Jag gör tvärt om, jag betsämmer mig för hur mycket pasta jag ska ha och anpassar mängden grönsaker och kött till det (mycket smidigare så) :)

Fast jag deffar, så jag skulle nog inte göra så annars för det blir fasligt lite pasta egentligen.

Jamen dels vet man ju inte hur mycket pasta det blir förrän när det är klart, då har man ju redan gjort grönsakerna och "köttet", sen vill jag heller äta mycket av de två senare än av pasta. jag ska väga och mixtra lite tror jag...

Fredrik_S
2006-10-28, 21:28
Hur kan man alltid raka gora for mycket pasta? Borde man inte rimligt vis ta lite mindre efter 5e gangen med samma fel?

LadyG
2006-10-28, 21:46
Jamen dels vet man ju inte hur mycket pasta det blir förrän när det är klart, då har man ju redan gjort grönsakerna och "köttet", sen vill jag heller äta mycket av de två senare än av pasta. jag ska väga och mixtra lite tror jag...

Jo, men det är exakt av den anledningen som jag bestämmer mig för t ex 50g okokt fullkornspasta (ca 164 kcal). Blir jag inte mätt på det (och det blir jag inte) så fyller jag ut med sovel och grönsaker tills jag blir mätt. Då vet jag alltid exakt hur mycket pasta det blir och kan anpassa resten av käket till det.

Jag brukar alltid orka ungefär lika mycket vid en normal hungernivå, så jag vet på ett ungefär hur mycket kött och grönsaker jag behöver för att fylla ut tallriken. Det gäller nog bara att prova sig fram, mäta och mäta tills man hittat sin formula helt enkelt.

Fed up
2006-10-28, 21:55
Hur kan man alltid raka gora for mycket pasta? Borde man inte rimligt vis ta lite mindre efter 5e gangen med samma fel?

Därför att jag inte haft en aning hur mycket jag tagit de andra gångerna. Tar alltid så som jag tror är lagom och sen blir jag stressad och tycker det ser så lite ut (ser framför mig min pojkvän sura när pastan är slut) så stoppar jag i lite mer och så blir det alldeles för mycket.
Men om jag börjar väga hur mycket jag tar så blir det ju lättare att justera efter hand.
Brukar inte paketen räkna typ 100 g per portion, föresten?

LadyG
2006-10-28, 21:58
Det beror på vilken pasta det är, vilken tillverkare och vad den är gjord av (det skiljer mellan fullkorn-, dinkel- och vanlig pasta tex).

Du kan ju bunkra upp en smarrig efterrrätt i reserv, ifall den inte räcker. "Men det var meningen älskling, så du skulle orka med efterrätten också..!" :)