handdator

Visa fullständig version : Aktietråden två...


Prankie
2006-10-23, 22:01
Det verkar finnas en hel del kunniga människor här så jag ställer frågan här istället för aktiesparare. :D Jag antar det finns en hel del människor som också är intresserade.

1. Jag ska skaffa mig en depå för att bevaka aktier och fonder under tiden jag lär mig, evetuellt lägg in små summor att leka med. aktiespar.se och aktiedirekt har riktig låga courtage så de verkar mest intressant för tillfället. Vilken av de är bättre för den som vill utvecklas?

Aktiespar verkar bra och är bibolag till Avanza, jag gillar Avanzas design och informationutbud i depå. Men i aktiespars demon verkar de vara riktig fattig i information jämfört med aktiedirekt som är lite dyrare. Någon som har båda osm kan jämföra?

2. Jag läser just nu Hur man bli börsvinnare på internet. Intressant bok som är lättläst och går genom allt som är basic. Lite för många upprepningar ibland men alla kommer att förstå. Nästa bok som ska läsas är Tradingguiden och sist Börjes Burk. :) Fler böcker ni kan rekommenderar?

Anledning till varför jag inte skrev på aktiespararenforum är det suger pung... :D

Prankie
2006-10-23, 22:20
Tipsa gärna om utländska depå också. :D Via PM eller här. Spela ingen roll.

Prankie
2006-10-23, 22:36
Jag har en fin monolog så varför inte fortsätta. :D Senaste tiden har jag börjat intressera mig för ekonomi. Men ju mer jag läser om alla skatter i Sverige ju mer stör jag på systemet. Ibland är det seriöst mer lockande att bara ligga ner som alla andra och vänta på sos bidrag ramla in den 25:de istället. Det värsta är nog inte att skatten är hög, den är otrolig krångligt också. Jag hade inte klagat om de bara knackade på dörren och säger vi vill ha 70% av alla dina pengar den här året. Istället 10tals olika skatter med olika namn att hålla reda på. Sist skulle jag starta eget med pappan, när jag läste om skatteregler gav jag upp.

3. IPS och kapitalförsäkringar kan man göra omplaceringar skattefritt, men man kan inte ta ut de förrän man är 65 va?

MacLeod
2006-10-23, 22:42
Om du hade svarat i min dumplingstråd så hade jag gett dig guld o gröna skogar..

The_RobRoy
2006-10-23, 22:47
3. IPS och kapitalförsäkringar kan man göra omplaceringar skattefritt, men man kan inte ta ut de förrän man är 65 va?

Nordnet har fria uttag, bara att skriva ut papprena och skicka in, två veckor senare är du up and running.

Funkar kanon, kan du handla i Kanada också, uran blev hett idag igen, woho!

Prankie
2006-10-23, 23:22
Nordnet har fria uttag, bara att skriva ut papprena och skicka in, två veckor senare är du up and running.

Funkar kanon, kan du handla i Kanada också, uran blev hett idag igen, woho!


Kanoners!!! :D Jag som bara sökte efter skattefria omplaceringar slipper realvinst också. Woohoo. Synd bara courtage är 99kr. Kommer kostar skjortan att göra många små affärer. Men jag vill ju inte lägga alla 50000 i samma korg. Finns det fler liknande fast med mindre courtage?

The_RobRoy
2006-10-23, 23:25
Kanoners!!! :D Jag som bara sökte efter skattefria omplaceringar slipper realvinst också. Woohoo. Synd bara courtage är 99kr. Kommer kostar skjortan att göra många små affärer. Men jag vill ju inte lägga alla 50000 i samma korg. Finns det fler liknande fast med mindre courtage?

Nej det är nackdelen, du kan inte (än så länge) få någon sorts minidepå, det är väl något Nordnet räknat kallt med att dom kommer tjäna extra på. Så om du ska handla med under 5000kr per köp, blir det lite väl dyrt med 99kr.

The_RobRoy
2006-10-23, 23:26
Tipsa gärna om utländska depå också. :D Via PM eller här. Spela ingen roll.

Internationella depåer kan man oftast inte handla svenska aktier med, då ska du verkligen ha stora pengar.

Prankie
2006-10-23, 23:28
Om du hade svarat i min dumplingstråd så hade jag gett dig guld o gröna skogar..

Du borde ha skicka PM. ;) Men nu har jag svarat.

Prankie
2006-10-23, 23:33
Nej det är nackdelen, du kan inte (än så länge) få någon sorts minidepå, det är väl något Nordnet räknat kallt med att dom kommer tjäna extra på. Så om du ska handla med under 5000kr per köp, blir det lite väl dyrt med 99kr.


Visst, men det slår ju allafall 30% reavinstskatt. :D I så fall blir det nog fondsparande för hela slanten. Breakeven på courtage är 66000kr per köp... Får slänga i mera pengar helt enkelt. Pressa farsan på spara pengar med mig eller nåt.

Prankie
2006-10-23, 23:38
Nej det är nackdelen, du kan inte (än så länge) få någon sorts minidepå, det är väl något Nordnet räknat kallt med att dom kommer tjäna extra på. Så om du ska handla med under 5000kr per köp, blir det lite väl dyrt med 99kr.

Snabb fråga bara, kan man handla fonder med kapitalförsäkringar?

MacLeod
2006-10-24, 00:02
Du borde ha skicka PM. ;) Men nu har jag svarat.

Jag har inget försvar, jag är inte en PM-kille helt enkelt =)
Sorry för att jag kapade din tråd (fast jag bumpade den ju samtidigt)

Mental
2006-10-24, 00:31
Trådkapning, min lillebror är inte så bra på fonder och liknande, så han bad mig ta reda på vad som hände med hans sparpengar. Han hade stoppat dem i någon fond i slutet kring 01 men mindes inte så mycket mer.

Letade runt lite och hittade papper på att han köpt en Roburfond vid namn rysslandfonden för ca 54'000 kr.

Riskklass 6 lät obehagligt, för det är deras högsta riskklass, men min bror blev rätt glad när jag visade honom kursutvecklingen och förklarade diagrammet för honom.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/dump/RYS_chart.jpg

Fonder is the shit! :hbang:

Prankie
2006-10-24, 06:40
Woopii, har reggat mig hos Nordnet. Det blir nog långsiktig sparande iform av fonder istället så courtage inte döda mig. Sen lägger jag väl en liten klick pengar i aktiedirekt eller spar som jag få daytrada med aktivt. hehe

Prankie
2006-10-24, 07:06
Trådkapning, min lillebror är inte så bra på fonder och liknande, så han bad mig ta reda på vad som hände med hans sparpengar. Han hade stoppat dem i någon fond i slutet kring 01 men mindes inte så mycket mer.

Letade runt lite och hittade papper på att han köpt en Roburfond vid namn rysslandfonden för ca 54'000 kr.

Riskklass 6 lät obehagligt, för det är deras högsta riskklass, men min bror blev rätt glad när jag visade honom kursutvecklingen och förklarade diagrammet för honom.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/dump/RYS_chart.jpg

Fonder is the shit! :hbang:

JIsses, runt 270000kr idag då. :MrT: 38% genomsnitt tillväxt per år är inte dålig. Själv önskar man också det vore så lätt. Då slipper jag en enorm skuld när jag är klar med studier.

Gabber
2006-10-24, 07:29
Internationella depåer kan man oftast inte handla svenska aktier med, då ska du verkligen ha stora pengar.

Om du är seriöst intresserad så skaffar du dig ett Swiss bankkonto med aktidepå och Visa kort ala noname och därifrån får du handla frittt även svenska aktier som t.ex. Ericsson B.

Fördelar med detta är att du inte skattar för vinsten och allt är dolt för Skatteverket. Du tar sedan ut i vanliga bankomater din vinst och lever svart resten av ditt liv, om du nu lyckas bra.

Men att gå maximal vinst utan skatt osv är detta ett bra sätt.

Bankkontots egenskaper/tjänster:

Aktiehandel på de flesta börser i Europa samt USA (se full lista nedan), ingen reavinstskatt.
Wire-transfers till konton över hela världen
Ingen minimibalans
Ingen årsavgift
Internetbank (24/7)

Multivaluta konto (EUR/USD/CHF standard, andra valutor vid förfrågan)

Visa Gold, Mastercard Gold från 150 USD/år. (krav på tillgångar om minst 10 000 CHF)
Ger diverse rabatter och förmåner/försäkringar. Exempel nedan.

Hyrbil, Hertz. 25% rabatt (i Schweiz), 15% i alla andra länder.
Reseförsäkring för kortbäraren samt make/make/sambo och ogifta barn under 25 år. Invaliditet och dödsfall ersättes med 500'000 CHF (ca 2,9 miljoner SEK) för Goldcard.

Fonddepå (med en stor del av världens fonder inklusive svenska fondbolags) - Gratis depå.

Aktiedepå - Gratis depå. Courtage på alla marknader 0,25-0,17 %. Kan förhandlas ännu lägre om ni handlar mycket. Andra stora schweiziska banker tar mellan 1-1,5%. Minimicourtage 15 USD på NYSE och Nasdaq, 50 EUR på skandinaviska börserna, 9 CHF på Zurich-börsen och Virt-X, 25 EUR Euronext och 35 Euro på Bern-börsen.
Lista av marknader som är tillgängliga.

SWX, Virt-X, Bern, Nasdaq, NYSE, Amex, German markets (Xetra, Euwax, Frankfurt, Stuttgart, Munich, Berlin-Bremen, Dusseldorf, Hamburg, Hanover), Euronext (Paris, Amsterdam, Brussels), Canada (Toronto and TSX Venture), and Scandinavian markets (Stockholm, Helsinki, Oslo, Copenhagen)...

leta och du skall hitta

Prankie
2006-10-24, 07:48
Då var det mycket billigare med kapitalförsäkring. Hade jag så mycket pengar så jag ens kunde skaffa en konto hos de hade jag haft råd med courtage också. hehe
Blir nog senare när jag tycker förmögenhetskatt är för hög också. :D

När börjar det räknas som förmögenhet? Jag har ju skuld på 90000kr också. ^^

The_RobRoy
2006-10-24, 09:01
Gabber, tack för infon.

Prankie: Man kan handla aktier också med KF, köper du en långsiktig aktieportfölj är det billigare i längden än att köpa en fond. Sen är det ju möjligt att fonden väljer aktier bättre än dig..

heffa
2006-10-24, 10:27
Kul att folk är intresserade av aktier. Det är historiskt en av de bästa sparformer som finns. Jag är själv aktiv både privat och i mitt yrke. Med risk för att vara en tråkig gubbe vill jag ändå påpeka att de största ökningarna av intresset hos allmänheten kommer efter en period av stora ökningar på börsen, som vi har haft ett par år nu. Man måste vara medveten om att börsen som helhet går upp och ned och om man går in efter en period av stora ökningar är risken stor att man tappar mycket av värdet i början. Om man inte har tillräckligt med kapital för att köpa en väldiversifierad portfölj är det bättre att köpa fonder. Det är mycket svårt att slå börsindex på lång sikt genom enstaka aktieköp om man inte har insiderinfo.

The_RobRoy
2006-10-24, 11:43
Kul att folk är intresserade av aktier. Det är historiskt en av de bästa sparformer som finns. Jag är själv aktiv både privat och i mitt yrke. Med risk för att vara en tråkig gubbe vill jag ändå påpeka att de största ökningarna av intresset hos allmänheten kommer efter en period av stora ökningar på börsen, som vi har haft ett par år nu. Man måste vara medveten om att börsen som helhet går upp och ned och om man går in efter en period av stora ökningar är risken stor att man tappar mycket av värdet i början. Om man inte har tillräckligt med kapital för att köpa en väldiversifierad portfölj är det bättre att köpa fonder. Det är mycket svårt att slå börsindex på lång sikt genom enstaka aktieköp om man inte har insiderinfo.

I och med dessa nya nätmäklare med avgifter ner till 9kr per köp, kan man ju skapa en väldiversifierad portfölj väldigt billigt (om man struntar i hela börsposter, vilket brukar funka bra i aktier med god handel)

Å andra sidan slår fonder oftast inte heller index och med förvaltningsavgift inräknat gör dom det verkligen inte. Bästa tycker jag är att köpa en indexfond med extremt låg förvaltningsavgift, om man verkligen ska spara på lång sikt, utan att vara insatt.

Sen tycker jag det är mycket roligare med aktier, vilket gör att jag har valt den sparformen senaste åren.

aliquis
2006-10-24, 12:04
Vadå, man kan handla aktier på nordnet och slipper betala 30% skatt på vinsten? Varför det?

aliquis
2006-10-24, 12:05
Jag har en fin monolog så varför inte fortsätta. :D Senaste tiden har jag börjat intressera mig för ekonomi. Men ju mer jag läser om alla skatter i Sverige ju mer stör jag på systemet. Ibland är det seriöst mer lockande att bara ligga ner som alla andra och vänta på sos bidrag ramla in den 25:de istället. Det värsta är nog inte att skatten är hög, den är otrolig krångligt också. Jag hade inte klagat om de bara knackade på dörren och säger vi vill ha 70% av alla dina pengar den här året. Istället 10tals olika skatter med olika namn att hålla reda på. Sist skulle jag starta eget med pappan, när jag läste om skatteregler gav jag upp.

3. IPS och kapitalförsäkringar kan man göra omplaceringar skattefritt, men man kan inte ta ut de förrän man är 65 va?I en kapitalförsäkring kan du väl ta ut pengarna när som helst? Men istället för att betala skatt på vinsten betalar du ju en avgift vare sig det går bra eller dåligt. Bra om du gör en stor vinst, mindre bra om du tom förlorar på dina investeringar..

aliquis
2006-10-24, 12:06
Jag tror att en bekant fular sig på/med http://www.akelius.com/

aliquis
2006-10-24, 12:12
Om du är seriöst intresserad så skaffar du dig ett Swiss bankkonto med aktidepå och Visa kort ala noname och därifrån får du handla frittt även svenska aktier som t.ex. Ericsson B.

Fördelar med detta är att du inte skattar för vinsten och allt är dolt för Skatteverket. Du tar sedan ut i vanliga bankomater din vinst och lever svart resten av ditt liv, om du nu lyckas bra.

Men att gå maximal vinst utan skatt osv är detta ett bra sätt.

Bankkontots egenskaper/tjänster:

Aktiehandel på de flesta börser i Europa samt USA (se full lista nedan), ingen reavinstskatt.
Wire-transfers till konton över hela världen
Ingen minimibalans
Ingen årsavgift
Internetbank (24/7)

Multivaluta konto (EUR/USD/CHF standard, andra valutor vid förfrågan)

Visa Gold, Mastercard Gold från 150 USD/år. (krav på tillgångar om minst 10 000 CHF)
Ger diverse rabatter och förmåner/försäkringar. Exempel nedan.

Hyrbil, Hertz. 25% rabatt (i Schweiz), 15% i alla andra länder.
Reseförsäkring för kortbäraren samt make/make/sambo och ogifta barn under 25 år. Invaliditet och dödsfall ersättes med 500'000 CHF (ca 2,9 miljoner SEK) för Goldcard.

Fonddepå (med en stor del av världens fonder inklusive svenska fondbolags) - Gratis depå.

Aktiedepå - Gratis depå. Courtage på alla marknader 0,25-0,17 %. Kan förhandlas ännu lägre om ni handlar mycket. Andra stora schweiziska banker tar mellan 1-1,5%. Minimicourtage 15 USD på NYSE och Nasdaq, 50 EUR på skandinaviska börserna, 9 CHF på Zurich-börsen och Virt-X, 25 EUR Euronext och 35 Euro på Bern-börsen.
Lista av marknader som är tillgängliga.

SWX, Virt-X, Bern, Nasdaq, NYSE, Amex, German markets (Xetra, Euwax, Frankfurt, Stuttgart, Munich, Berlin-Bremen, Dusseldorf, Hamburg, Hanover), Euronext (Paris, Amsterdam, Brussels), Canada (Toronto and TSX Venture), and Scandinavian markets (Stockholm, Helsinki, Oslo, Copenhagen)...

leta och du skall hittaLite dyrt kreditkort (1096kr/år) och minimicourtage (461kr) för småsparare. Säkert bra för de stora elefanterna, men är inte risken rätt stor att det upptäcks förr eller senare? Iaf om man lyckas? Jag vet inte vad som händer om det upptäcks men det kanske blir jobbigt? Bara att flytta till Schweiz om det går bra? :D

aliquis
2006-10-24, 12:12
Då var det mycket billigare med kapitalförsäkring. Hade jag så mycket pengar så jag ens kunde skaffa en konto hos de hade jag haft råd med courtage också. hehe
Blir nog senare när jag tycker förmögenhetskatt är för hög också. :D

När börjar det räknas som förmögenhet? Jag har ju skuld på 90000kr också. ^^Borgarna tog väl bort förmögenhetsskatten? Så det är nog lugnt, iaf ett tag framöver.

aliquis
2006-10-24, 12:14
Kul att folk är intresserade av aktier. Det är historiskt en av de bästa sparformer som finns. Jag är själv aktiv både privat och i mitt yrke. Med risk för att vara en tråkig gubbe vill jag ändå påpeka att de största ökningarna av intresset hos allmänheten kommer efter en period av stora ökningar på börsen, som vi har haft ett par år nu. Man måste vara medveten om att börsen som helhet går upp och ned och om man går in efter en period av stora ökningar är risken stor att man tappar mycket av värdet i början. Om man inte har tillräckligt med kapital för att köpa en väldiversifierad portfölj är det bättre att köpa fonder. Det är mycket svårt att slå börsindex på lång sikt genom enstaka aktieköp om man inte har insiderinfo.Så som noob gör man antagligen bättre i att köra på avanza zero eller dylikt?

aliquis
2006-10-24, 12:14
I och med dessa nya nätmäklare med avgifter ner till 9kr per köp, kan man ju skapa en väldiversifierad portfölj väldigt billigt (om man struntar i hela börsposter, vilket brukar funka bra i aktier med god handel)

Å andra sidan slår fonder oftast inte heller index och med förvaltningsavgift inräknat gör dom det verkligen inte. Bästa tycker jag är att köpa en indexfond med extremt låg förvaltningsavgift, om man verkligen ska spara på lång sikt, utan att vara insatt.

Sen tycker jag det är mycket roligare med aktier, vilket gör att jag har valt den sparformen senaste åren.Vad är en indexfond då? Nämn namnet på en.

Gabber
2006-10-24, 12:20
Lite dyrt kreditkort (1096kr/år) och minimicourtage (461kr) för småsparare. Säkert bra för de stora elefanterna, men är inte risken rätt stor att det upptäcks förr eller senare? Iaf om man lyckas? Jag vet inte vad som händer om det upptäcks men det kanske blir jobbigt? Bara att flytta till Schweiz om det går bra? :D

Dyrt är det absolut inte men jag håller med att det inte är för småsparare. Att åka dit är omöjligt kan jag garantera. Även om du uppger att du har sån verksamhet där borta kan inget göras.

Prankie
2006-10-24, 14:13
Många goda fina trevliga tips. :)
Jag kommer nog lägga största delen av pengarna i fonder i kapitalförsäkring. (kanske större stabila aktier)
De mindre pengar kommer jag att ha i aktiedirekt eller aktiespar med deras 0,15% courtage istället. De pengarna kommer jag att se som utbildningssyfte så många affärer kommer att göras. Då är det lite dyrt med 99kr courtage varje gång.

The_RobRoy
2006-10-24, 15:07
Vad är en indexfond då? Nämn namnet på en.

Handelsbanken Aktiefond Index

Handelsbanken Euroland Aktie (index)

Handelsbanken IT-fond (index)

Handelsbanken Mega Sverige Index

Robur Mix Indexfond Sverige

SPP Aktieindexfond Europa

SPP Aktieindexfond Global Sustainability

SPP Aktieindexfond USA

Öhman Etisk Index Europa

Öhman Etisk Index Japan

Öhman Etisk Index Pacific

Öhman Etisk Index USA

Läs mer här: Länk (http://www.morningstar.se/news/commentary.asp?articleid=47254&validfrom=2006-08-17)

Prankie
2006-10-24, 15:17
Kom på just en sak som jag ville fråga de i skatteverket för länge sen men fick aldrig svar. Reavinst skatten kan man dra av mot räntor och reaförlust. Gäller det även CSN lån? Jag har just nu lån på en summan av 87000kr och räntan är på många tusenlappar per år. Kan jag dra av det på en vanlig aktiedepå exempelvis hos aktiedirekt?

The_RobRoy
2006-10-24, 15:33
Kom på just en sak som jag ville fråga de i skatteverket för länge sen men fick aldrig svar. Reavinst skatten kan man dra av mot räntor och reaförlust. Gäller det även CSN lån? Jag har just nu lån på en summan av 87000kr och räntan är på många tusenlappar per år. Kan jag dra av det på en vanlig aktiedepå exempelvis hos aktiedirekt?

Jag är inte säker, men jag tror bara du får kvitta aktieförluster mot ränteinkomster, inte tvärtom.

Reavinstskatt

All redovisning av värdepappersaffärer, ränteutgifter, utdelningsinkomster, försäljning av fastigheter och bostadsrätter m m, ska för privatpersoner göras under inkomstslaget Kapital.

Reavinstberäkning i samband med försäljning av värdepapper ska göras på särskilda blanketter och i de flesta fall på blanketten K4. Detta gäller både för de som deklarerar på Förenklad och de som deklarerar på Särskild självdeklaration. Den som haft aktier och liknande värdepapper och sålt dessa med vinst (realisationsvinst, reavinst) måste betala skatt för vinsten. Denna skatt är i dag 30 procent, oavsett hur länge värdepapperna ägts och hur stora övriga inkomster är. Om det blir förlust på marknadsnoterade aktier och liknande värdepapper får säljaren kvitta denna fullt ut (100 %) mot vinster på andra marknadsnoterade aktier och liknande värdepapper.

Motsvarande kvittningsrätt gäller också mellan reavinster och reaförluster på onoterade aktier samt mellan reavinster och reaförluster på onoterade aktier mot reavinster och reaförluster på marknadsnoterade aktier och liknande värdepapper. Om det efter kvittning fortfarande skulle finnas kvar en reaförlust får bara 70 procent kvittas mot andra inkomster i inkomstslaget Kapital, t ex ränteinkomster, reavinster på svenska räntefonder och reavinster från försäljning av fastighet och bostadsrätt. Om det efter alla kvittningar fortfarande finns ett underskott i inkomstslaget Kapital medges skattereduktion med 30 procent av underskottet upp till 100.000 kronor och med 21 procent på belopp däröver.

Fondbolag lämnar kontrolluppgifter till skattemyndigheten om reavinst/reaförlust på samtliga värdepappersfonder inkluderande allemansfonderna utom utlandsbaserade fonder. Banker och fondkommissionärer lämnar kontrolluppgifter till skattemyndigheten på försäljningar av aktier, obligationer och andra finansiella instrument.

Prankie
2006-10-24, 17:29
Blev inte som jag hade tänkt då, fast det förvånar mig inte. INte ofta skatteregler kan vara till folkets fördel. Då hade alla lånat pengar och dragit av skatten. :D

Jag får se om det bli få placeringar i stabila aktier eller fonder. Vad rekommenderas?

rQx
2006-10-24, 18:09
Med kapitalförsäkring har du inte kvitta dina förluster, tänk på det =)

Jag förstår inte hur man gör när man lägger pengarna i en kf riktigt. Ansöker man om en kf dit man lägger pengarna man får från vinsten? Eller lägger man pengar där och handlar aktier för dem? Me is confused =S

Prankie
2006-10-24, 19:09
Jag har inte så mycket inkomster att kvitera emot när jag studerar. Så jag hoppas att det går plus totalt efter ett år. Du startar ett KF depå, sen handlar du som vanlig. Det är lite skatter ändå, men inte 30% reavinstskatt allafall. Ska räkna ut hur mycket man måste vinna får at gå jämt ut senare.

The_RobRoy
2006-10-24, 19:12
Jag har inte så mycket inkomster att kvitera emot när jag studerar. Så jag hoppas att det går plus totalt efter ett år. Du startar ett KF depå, sen handlar du som vanlig. Det är lite skatter ändå, men inte 30% reavinstskatt allafall. Ska räkna ut hur mycket man måste vinna får at gå jämt ut senare.

Hur mycket det ska gå upp för att gå jämt ut är lite bökigt att räkna ut. Eftersom det beror på hur länge man behåller aktier i en vanlig portfölj med 30% vinstskatt, säljer du inte på 10 år, så får du ränta på ränta på den delen som du hade fått betala tillbaks till staten om du hade sålt och sen köpt tillbaks samma aktie varje år.

Men normalt tror jag man brukar säga runt +5% för att man ska tjäna på KF.

rQx
2006-10-24, 19:51
Jag har inte så mycket inkomster att kvitera emot när jag studerar. Så jag hoppas att det går plus totalt efter ett år. Du startar ett KF depå, sen handlar du som vanlig. Det är lite skatter ändå, men inte 30% reavinstskatt allafall. Ska räkna ut hur mycket man måste vinna får at gå jämt ut senare.
Så om jag redan har handlat en aktie och vill sälja utan reavinst skatt så är det kört?

Prankie
2006-10-24, 19:54
Men man vill ju gärna vara med och leka. Inte vänta tio år och hoppas på det bästa. ;)

Utöver 0,87% skatt som staten ska ha, 0,3% till Nordnet och förmögenhetskatt som ligger nu på 0,75%? Är det nåt mer? :Virro
Kanske borde hålla mig till vanliga aktiedepå ändå. Om jag ska sprida risker med fem olika aktier så äts en procent upp direkt med 99kr courtage per aktier, ska jag sälja de ytterligare en procent. :(

Prankie
2006-10-24, 19:55
Så om jag redan har handlat en aktie och vill sälja utan reavinst skatt så är det kört?

Yes box, då måste du först skatta för aktien. Det går inte flytta emellan.

Prankie
2006-10-24, 21:26
Äntligen hemma från jobbet.
Kollade upp förmögenhetskatt nu, jag har inte ens nära 1,5mille så jag slipper det.

0,3% åriga till nordnet och 0,87% till staten med kapitalförsäkring vilket kan höjas nästa år eller sänkas, man vet aldrig.
30% reavinst på aktier i vanliga depå, kommer inte på andra avgifter för tillfället.


Om start beloppet är detsamma för båda situationen så får jag breakeven på kapitalförsäkring om vinsten är högre än.

0,0117/0,3=0,039

Trada jag aktivt så måste jag tjäna minst 3,9% per år för att det ska vara mer lönsamt att spara i kapitalförsäkring. Samt tar jag på mig högre risk också med kapitalförsäkring då jag inte kan kvittera mot förluster. Fan, nu blev jag kluven igen. Efter beräkning att courtage kostar 10gånger mer hos KF också vette fan vad är bättre. Skaffa nog båda.

The_RobRoy
2006-10-24, 21:34
Vänta tills du börjar handla i Kanada, där är minicourtage ~260kr, det svider i plånboken när man inte handlar med så stora summor.

Prankie
2006-10-24, 21:40
Skulle nog aldrig göra det utan insiderinformation. Och jag får kastrera personen i frågan ifall det blir fel. :D

rQx
2006-10-24, 22:26
Det var ju lite synd, jag som ville tjäna extra! :D