handdator

Visa fullständig version : Färgkod på bilens lack?


Jet
2006-10-23, 21:28
Var kan jag se färgkoden till min bil? Sitter det en söt bricka någonstans där det står? Bilen är en S60 -01

Empe
2006-10-23, 21:31
Var kan jag se färgkoden till min bil? Sitter det en söt bricka någonstans där det står? Bilen är en S60 -01
Japp det sitter en söt bricka nånstans. På min bil sitter den på insidan av motorhuven. Annars kan den sitta på trösklarna eller i bagageluckan nånstans.

Jet
2006-10-23, 21:33
Japp det sitter en söt bricka nånstans. På min bil sitter den på insidan av motorhuven. Annars kan den sitta på trösklarna eller i bagageluckan nånstans.

Hade en svag aning om det.. Ok, ut och leta i morgonbitti då...

Brooklyn
2006-10-23, 21:47
Hade en svag aning om det.. Ok, ut och leta i morgonbitti då...
eller så ringer du till volvo/bilia ?

MasterChief
2006-10-23, 21:55
http://autocolorlibrary.com/acl_files/volvo.html

LarsK
2006-10-24, 01:50
Det sitter på en bricka under motorhuven. Men, det finns olika nyanser på färgen, så bäst är att åka till en billackerare och be dem om hjälp. De har en massa färg kartor de kan jämnföra med mot din bil. Färgen kan variera beroende på hur lacken är skött.
Har du riktig otur så har du fått en bil som är målad i en test färg, och inget recept existerar på hur färgen ska blandas. Det har jag sett ett par gånger.

-Lars, fd billackerare.

Yip_man
2006-10-24, 08:17
Efterssom det är en nyare bil så bör du kunna läsa ut ev nyanser på färgkoden med.

Pepparkakssmurfen
2006-10-24, 08:22
Efterssom det är en nyare bil så bör du kunna läsa ut ev nyanser på färgkoden med.


Men lackerar du t.ex en dörr på en fem år gammal bil med originalfärgen så ser du skillnaden jämfört med den gamla lacken. Därför är det bra om lackeraren får kika på bilen och försöka minimera nyansskillnaderna.