handdator

Visa fullständig version : Träning med kroppen som motstånd?


ayrton
2006-10-23, 20:18
Hej! Fann det här forumet genom en vän och det verkar grymt, har allt jag har sökt efter. Han trodde allt jag behövde veta fanns här, och jag måste säga det, han har nog rätt.

Jag är 15 år och har inga direkt planer på att börja gå på gym än, känns lite för tidigt. Är "bara" 170 lång så jag har nog inte växt klart än, vad jag tror. Nu undrar jag lite hur jag kan träna hemma med kroppen som motstånd istället. Armhävningar, situps m.m vet jag om men finns det annat man kan göra?

Eftersom jag spelar innebandy vill jag fortfarande behålla min smidighet och inte bli alltför biffig (vilket jag inte blir av att träna med kroppen som motstånd)

Jag har satt ihop ett enkelt träningsschema men det känns nog lite för lätt ändå, mest armhävningar, situps och lite hantelövningar i det.

Nu ställer jag frågan, hur tycker ni att jag ska göra? Är det någon som har/kan sätta ihop ett träningsschema åt mig? Jag är väldigt nybörjare inom träning och allt vad det heter så vore nog bäst om någon kunde fippla ihop något.

Nån som har några förslag?

Tack på förhand!

LadyG
2006-10-23, 20:35
Först måste du nog förklara vad du vill ha ut av träningen: bli starkare? uthålligare? smidigare? bättre flås?

Medan du funderar på mål och mening med träningen kan du prova att byta handisättning i armhävningarna (bredare eller smalare) för att ändra belastningen. Du kan också göra situps, fast med uppdragna knän ( se här (http://www.shapefit.com/abs-exercises-reverse-crunches.gif) ).

Och framför allt, ha kul och lycka till. :)

ayrton
2006-10-23, 20:43
Antingen starkare eller smidigare. Men samtidigt, blir man smidigare måste man ju bli lite starkare automatiskt. Ren logik, tycker jag i alla fall.

Tack LadyG, ska testa den. Vad går en situp-matta på ungefär?

rolf
2006-10-23, 21:04
Att du bara är 15 hindrar dig rent funktionellt inte från att träna med vikter, dock har jag förstått att många gym har åldersgränser.
Du kan ju hursomhelst kika lite på Suneshas träningsjournal för inspiration.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80295
:thumbup:

ayrton
2006-10-23, 21:40
Att du bara är 15 hindrar dig rent funktionellt inte från att träna med vikter, dock har jag förstått att många gym har åldersgränser.
Du kan ju hursomhelst kika lite på Suneshas träningsjournal för inspiration.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80295
:thumbup:

Hehe jag gjorde det, han har också ett pm som ligger och väntar.

Tack i alla fall. ;)

Guddi
2006-10-23, 23:27
Jag är 15 år och har inga direkt planer på att börja gå på gym än, känns lite för tidigt. Är "bara" 170 lång så jag har nog inte växt klart än, vad jag tror. Nu undrar jag lite hur jag kan träna hemma med kroppen som motstånd istället. Armhävningar, situps m.m vet jag om men finns det annat man kan göra? Du kommer inte att stanna i växten av att träna med vikter, det är en myt. Jag tycker trots det att din ide att köra med kroppen som motstånd är väldigt bra och du kan utvecklas länge bara med hjälp av det.

Eftersom jag spelar innebandy vill jag fortfarande behålla min smidighet och inte bli alltför biffig (vilket jag inte blir av att träna med kroppen som motstånd) Lite fördomar här märker jag. Du tappar inte i smidighet av muskler så länge som du inte blir stor som ett hus eller slutar träna din smidighet, bara att titta på gymnaster eller liknande, grymt starka, grymt smidiga.

Nu ställer jag frågan, hur tycker ni att jag ska göra? Är det någon som har/kan sätta ihop ett träningsschema åt mig? Jag är väldigt nybörjare inom träning och allt vad det heter så vore nog bäst om någon kunde fippla ihop något. Jag tycker att du ska sätta ihop ditt program själv med övningar som du klarar av och som du tycker är roliga att utföra. Skriv dock gärna in ditt framtida program här så kan folk kommentera på om du glömmer någon muskel.

Här har du lite övningar att välja bland:
Chin-ups, man hittar lätt ett bra ställe ute i naturen.
Dips, samma som ovan.
Omvänd rodd, man får inte glömma baksidan av överkroppen.
Finnen
Tåhävningar på en trappa.
Enbens knäböj, gärna ståendes på en smal bänk eller påle.
Armhävningar, kan stegras med klapp eller göras mellan boxar/stolar. Variera handplaceringen!
Utfall, kan stegras genom att göras från box.
Brygga och Sidobrygga, avsluta gärna träningen med dem.
Rumplyft, stegras genom att man bara har ett ben i marken.
Fällkniven
Birddog
Lat pull ups
Bänk dips
Som hjulet fast utan hjul, promenera helt enkelt ut med händerna och sen tillbaka igen

Det finns även en hel del hjälpmedel som du kan köpa för att träna hemma. Hjulet är lite av en personlig favorit jag har, kostar en 99kr i de flesta sportbutikerna och bygger upp framsidan mycket bra.

Jag är lite trött nu så med viss reservation så säger jag att övningarna här ovan innefattar alla muskler som du behöver träna för att få en bra kropp och bli bättre på att lira bandy. Många av dem tränar dessutom samma muskler så du behöver inte köra alla :)

ayrton
2006-10-24, 07:37
Du kommer inte att stanna i växten av att träna med vikter, det är en myt. Jag tycker trots det att din ide att köra med kroppen som motstånd är väldigt bra och du kan utvecklas länge bara med hjälp av det.

Lite fördomar här märker jag. Du tappar inte i smidighet av muskler så länge som du inte blir stor som ett hus eller slutar träna din smidighet, bara att titta på gymnaster eller liknande, grymt starka, grymt smidiga.

Jag tycker att du ska sätta ihop ditt program själv med övningar som du klarar av och som du tycker är roliga att utföra. Skriv dock gärna in ditt framtida program här så kan folk kommentera på om du glömmer någon muskel.

Här har du lite övningar att välja bland:
Chin-ups, man hittar lätt ett bra ställe ute i naturen.
Dips, samma som ovan.
Omvänd rodd, man får inte glömma baksidan av överkroppen.
Finnen
Tåhävningar på en trappa.
Enbens knäböj, gärna ståendes på en smal bänk eller påle.
Armhävningar, kan stegras med klapp eller göras mellan boxar/stolar. Variera handplaceringen!
Utfall, kan stegras genom att göras från box.
Brygga och Sidobrygga, avsluta gärna träningen med dem.
Rumplyft, stegras genom att man bara har ett ben i marken.
Fällkniven
Birddog
Lat pull ups
Bänk dips
Som hjulet fast utan hjul, promenera helt enkelt ut med händerna och sen tillbaka igen

Det finns även en hel del hjälpmedel som du kan köpa för att träna hemma. Hjulet är lite av en personlig favorit jag har, kostar en 99kr i de flesta sportbutikerna och bygger upp framsidan mycket bra.

Jag är lite trött nu så med viss reservation så säger jag att övningarna här ovan innefattar alla muskler som du behöver träna för att få en bra kropp och bli bättre på att lira bandy. Många av dem tränar dessutom samma muskler så du behöver inte köra alla :)

Oj sedär, tack som fan! Du verkar kunna din sak, och rätt lag, det håller du också på. :bow: