handdator

Visa fullständig version : Kornris


Martin
2003-02-02, 15:26
Någon som vet var man kan köpa kornris och korngryn, hittade inga varken i mataffären eller i hälsokostaffären.

King Grub
2003-02-02, 15:32
Kornris kan du beställa från Skånemöllan på http://www.skane-mollan.se/ i stora förpackningar.

Korngryn skall finnas i livsmedelsbutiken, annars är det en väldigt dålig affär du handlar i. :)

js44
2003-02-02, 16:21
Om du är/bor i stockholm så finns kornris att köpa på hälsokostaffären på NK.

/J

maccan_sth
2003-02-02, 18:28
Tyvärr är det så att hälsoapoteket på NK i sth har slutat sälja kornris:( :mad:

Nån som känner till nån annan affär i Stockholm?!?!?

Mattep
2003-02-02, 20:39
mitt lokala ica säljer det. Tycker att det borde finnas då i alla ica butiker titta vid hyllan där havregryn och sånt står.

gasoliner
2003-05-06, 13:42
nåt speciellt när detta skall tillredas?

tips på smaksättning?

tyckte det var sådär..använde Axas korngryn..:eating:

M. Blomberg
2003-05-06, 14:01
axas korngryn är inte alls som kornris, en elt annan "grejj".
Lägg kornriset i vatten, cirka 1dl kornris med 2.5dl vatten för att få ut hur myket vatten som behövs på ett ungefär. Lägg det som sagt där i ett par timmar, när det sedan är mjukt och brukar jhag steka riset i en tefflonpanna och krydda upp det hela, det blir riktigt gott.

gasoliner
2003-05-06, 15:22
ahha..:em: förklarar kanske lite granna ja..

Letat som en liten blå men hittar inte kornris någonstans häromkring :insane:

är grynen ngt sämre än riset ur näringssynpunkt?

samma råvara kanske,men men..

Gas-i dietartagen!

King Grub
2003-05-06, 15:29
Originally posted by gasoliner

är grynen ngt sämre än riset ur näringssynpunkt?


Båda är suveräna!

Vänskap
2003-05-06, 16:52
Hehe, är det verkligen någon här som beställer en sån där 24-kilos säck kornris från Skåne-möllan?

gasoliner
2003-07-21, 13:21
jag beställde en 12-kilos..:confused:http://www.mowifit.com/

DrP
2003-07-22, 17:30
Hur länge räknar du med att 12 kg ska räcka :D

gasoliner
2003-07-22, 18:06
antagligen för länge.. :D

Gott som f-n var det faktiskt!:thumbup:

sipowitz
2003-08-26, 11:37
Lite news angående kornris...

Jag mailade skåne-möllan om kornris, för jag lyckades inte hitta det på hemsidan. De ringde för nån timme sen..

kornris var visst på väg ut från deras sortiment vad jag förstod det som.

Positivt dock så ligger skånemöllan bara nån halvmil från min hemort så ska ditt idag för ett smakprov... är det bra så köper jag en massa...då slipper man frakten också ju =)

DrP
2003-08-26, 11:41
Kanske läge att beställa en laddning då. Synd att en sån billig, supernyttig och tydligen god produkt inte lyckas få någon marknad.

sipowitz
2003-08-26, 11:58
Originally posted by DrP
Kanske läge att beställa en laddning då. Synd att en sån billig, supernyttig och tydligen god produkt inte lyckas få någon marknad.

Är det gott så ska jag nog faen få de att fortsätta ;-)

z_bumbi
2003-08-26, 12:02
Jag kommer inte att sakna kornris om det försvinner, korngryn däremot:eating:

emmzan
2003-08-26, 12:28
Originally posted by z_bumbi
Jag kommer inte att sakna kornris om det försvinner, korngryn däremot:eating:

Vännen min.... Du KOMMER sakna kornris! Erkänn nu!!! *hota med smisk* :whipped:


Hur snart kommmer det försvinna då? Har fått hem låda med 20 kg just och beställer isåfall lika mycket till på direkten!

DrP
2003-08-26, 12:59
Alltså.. är du stor i maten? :) 20 kg räcker inte det ett bra tag? Hur länge håller sig kornris? Nåt år eller?

William
2003-08-26, 15:06
Jag beställde 24 kg kornris när det först kom ut för ngt år sen.
Hann inte igenom hela säcken eftersom lägenheten kryllade av mjölbaggar efter några månader och det visade sig komma från min säck som jag hade förvarat helt torrt och jätteförsluten men dom små jävlarna gnagade sig genom påsen och spred sig. tog ett bra tag innan jag kom på att det kom från kornriset men säcken åkte ut snabbare än snabbast!

Kanske bara jag som hade otur...

Mvh William

emmzan
2003-08-26, 16:26
Jag fick mina 20 kg nu förpackade i 1-kilospåsar.. Totalt har jag käkat upp 32 kg sen förra våren :hbang:

sipowitz
2003-08-26, 18:11
Glada nyheter

Jag blev uppringd av export/försäljningschefen för skåne möllan idag eftersom jag hade skickat ett email till dem och hört om de fortfarande säljer kornris..

Slutade med att vi bestämde att jag skulle åka in ditt, låg visst bara en halvmil från landskrona där jag bor :-)

Fick lite guidad tur och ett kg kornris att testa! och han berättade lite intressanta grejor..

Ica har sålt kornris från dem, de började sälja det i juli ett år... sen i december slog dem ut försäljningen på 12 och då hade det för dålig försäljning. Sen att det inte hade sålts de första 6-7 månaderna av året struntade de i...Ag favör säljer kornriset

För något halvår sen blev de helt plötsligt nerringda med folk som undrade om kornriset... var en litenliten artikel i bksportsmag om de hehe

Kanal5 kommer sända en dokusåpa med folk som ska banta, de kommer bland annat använda kornris från skånemöllan

De har haft funderingar på att lägga ner det, men jag tror de kommer fortsätta och kolla framåt hur det går...

Tips är att blötlägga kornriset när man sticker hemifrån, så är det klat när man kommer hem... (man kan koka det direkt utan blötläggning också)

Kornris säljs i 1kg's förpackningar..

Nån kanske tyckte det var massa onödigt... men jag tyckte det var lite småfräckt att åka direkt till producenten och se production in action.. =)

William
2003-08-26, 18:18
Gjorde själv samma sak när jag köpte min säck. Bodde nere i skåne då. Fick oxå en tour av hela fabriken vilket var rätt kul. Jag fick även ett provkilo, i en snofsig kornrisburk. Vad betalar ni för kornriset nu? Själv köpte jag 24 kg för 250 spänn på den tiden. Är det billigare eller dyrare idag?

Mvh William

emmzan
2003-08-26, 19:28
Några kornris-idéer!


1. Gröt
Blötlägg på kvällen, värm på morningen i micron. Blanda med russin, mandlar/solroskärnor (om man har lust) och proteinpulver (jordgubbesmak rekommenderas STARKT)


2. Pölsa
Lök, köttfärs, peppar och kornris. Serveras med rödbetor.


3. Alternativ till pasta/ris.
Chiliconcarne med kornris är höjdare!


Maaaat!