handdator

Visa fullständig version : Systemfel i generna?


Assazel
2003-02-02, 13:52
Tränat ca 6 mån utan att äta särskilt ordentligt. Sen råkade jag ut för en olycka med armen och kunde inte träna på 4 månader. Efter olyckan har jag nu tränat 6månader till med ordentligt med mat (förutom helgerna) och en massa tilskott.

Och nu mätte jag min vänstra arm och fick 29cm rak neråt, 32 cm spänd neråt.

Obs, sist jag träna va i onsdags.

men vad är detta? Kan jag inte bygga? vad är det för fel?

min moral är så nere i botten nu.

hjälp mig upp...

AciDBL00D
2003-02-02, 14:00
Berätta mer om hur din träning/kost ser ut

Assazel
2003-02-02, 14:05
mån:
bröst/ triceps
-Sne bänk 3 set, 4-6 reps
-rak bänk 3set -4-6 set
-maskin 2 set 5-8 reps
sen tisdag = biceps / ben
torsdag = rygg axlar

I princip samma stuk på måndag.
och alltid till failure, och ibland hjälp på sista.

frukost
7.00 ) proteintillskott i mjölk

8-9 = tre mackor, 0.5l mjölk

12-13 = husmanskost med mjölk

16.00 = två bananer, 3dl yoggi

18-19 = träning
19.00 = supermass fuel

21.00 ) macka och ägg.

innan sovdags, proteintillskott.

Obs, har inte skött detta med mycket mjölk alltid.
och helgerna äter jag knappt.

men detta borde väl ändå bygga lite mer än pinnarmar, för 32 cm spänt utan pump är väl på tok för lite?

King Grub
2003-02-02, 14:09
Kallar du verkligen det ordentligt med mat? Du äter ju bara ett vettigt mål om dagen. Det är verkligen inte konstigt att det inte händer något. Det är ju mindre än vad min stillasittande mamma äter. Med undantag av Super Mass Fuel. ;)

Assazel
2003-02-02, 14:11
jag käkar ju var tredje timme och gott om kolhydrater. jag har ju polare som käkar betydligt mindre och bygger mer... Ngt måste jag ju bygga på schemat...

och när skulle jag tagit in fler stora mål då? efter tränignen tar jag ju supermassfuel med 0.4l mjölk, sen väntar jag visserligen 2timmar innan mackor på kvällen

obs jag vill inte blir för fet heller. Skynda långsamt.

King Grub
2003-02-02, 14:15
07:00 - Proteintillskott.

08:00 - 09:00 - Gröt, ägg, mjölk, frukt.

12:00 - 13:00 - Pasta ris eller potatis, kött fågel eller fisk, grönsaker, mjölk.

16:00 - Samma som 12:00

19:00 - Gainer.

20:00 - 21:00 - Samma som 12:00

Innan sängdags: protein+olja.

Du måste äta ordentligt för att musklerna skall växa. Så är det bara. Deffa kan du göra senare. Även om du äter ca 800 kcal klockan 8,12,16 och 20 hamnar du ändå på under 4000 kcal totalt. Att basera sitt kostupplägg på mackor och yoghurtmål håller inte.

Assazel
2003-02-02, 14:20
men 16.00 är jag fortfarande kvar på jobbet. kan inte laga mat då.

men King: om jag vill bygga utan att bli fet, du vet rutor etc, hur skall jag äta då. Jag vet det tar jättelång tid..

skall jag sen äta riktig mat 21 och sen sova en timme efter, då blir jag väl riktigt fet?

King Grub
2003-02-02, 14:33
Det finns mycket som man kan ta med sig i matlådor. Laga större satser och ta med dig till jobbet. Ris och kyckling t ex är dessutom gott kallt, om du inte har möjlighet att värma maten.

Toppform med riktigt vassa rutor kan du nästan glömma om du vill bygga ordentligt. Du kan hålla en hygglig form och bygga samtigt, men att vara stenhård går inte ihop med att lägga på sig rejält med massa.

Du kan dra ner på kolhydraterna på 21-målet, så minimerar du risken att lägga på dig för mycket fett. Dessutom, om du har så svårt att lägga på dig muskler har du nog inte speciellt lätt att lägga på dig fett heller. Men du kan du låta en mindre del av sista målet bestå av kolhydrater än de tidigare.

Ett par tre intensiva konditionspass per vecka gör dessutom susen, både för att hålla fläsket borta och höja konditionen så du får bättre resultat av styrketräningen. Dessutom förbättrar du insulinkänsligheten. Konditionsträning i rimliga mängder försämrar definitivt inte resultaten, utan har sin plats i varje seriöst byggarprogram.

Assazel
2003-02-02, 14:34
dessutom, jag bygger mer och mer fett runt magen. men resten går sååå långsamt... (musklerna då alltså på resten av kroppen)

så jag borde ju ligga på mer än vad jag gör av med i kcal. men var blir musklerna av?

Assazel
2003-02-02, 14:35
okej, vad skall jag äta efter konditionsåpassen? inte supermass då oxå väl?

King Grub
2003-02-02, 14:36
Alla dina mackmål kanske höjer insulinnivån såpass att de extra kalorierna slussas till fettcellerna istället för muskelcellerna?

Assazel
2003-02-02, 14:40
men jag äter ju bara mackor till morgon och kväll.
Morgonen är väl ok?

vad rekommenderar du för lätt till kvällen?
Ägg och?

King Grub
2003-02-02, 14:40
Om du har möjlighet kan du lägga cardiopassen på morgonen, efter proteinet, så kan du äta frukosten när du kommer hem. Annars kan du lägga dem lå långt efter en måltid som möjligt och äta efter det vanliga matschemat. Håll konditionspassen intensiva men ganska korta så behöver du inte tänka på muskelnedbrytning eller liknande, bara du får i dig protein inom en rimlig tid efteråt.

King Grub
2003-02-02, 14:43
Allt bröd, utom pumpernickel och flerkornsbröd, innehåller snabba kolhydrater och skjuter dina insulinnivåer i höjden, och det bör du definitivt undvika om du är rädd för att lägga på dig fett.

På kvällen är ägg bra, men allt annat proteinrikt går utmärkt: kyckling, kött, fisk, kesella osv. Istället för de kolhydratrika livsmedlen som pasta eller ris kan du ju äta grönsaker eller något till det målet, som inte innehåller så mycket kolisar. Häll över någon olja så får du i dig bra fett och saktar ner aminosyreutsöndringen.

Se till att de kolhydrater du äter verkligen är långsamma, förutom efter träningen. Det betyder i det flesta fall inga mackor.

Assazel
2003-02-02, 14:53
Ok. Jag har svårt att ändra på en del men om jag lägger upp det så här:

07.00 = proteintillskott i mjölk
8-9 = tre lingongrova med leverpastej eller ngt. 0.5l mjölk.

10.30 = Banan

12 - 13 = husmannskost med mjölk och sallad.

16.00 två bananer och yoggi.

17.30 = nudlar
18.00 träning

19.00 Supermass fuel.

21.00. ägg grovbröd.

2 motionspass i veckan, intensiva och äta reält på helgen.
Detta är inte exakt som du vill men om vi antar att jag följer detta schemat.. kommer jag öka i muskler och långsamt gå upp i vikt eller kommer jag stå stilla?

Blir sånt mekk att laga mat på kvällen innan sovdags och ta med sig mat varje till 16.00

man vill ju träna och äta så att det fortfarande är roligt.
och jag vill inte bygga till elitnivå. enda jag vill är att gå upp ca 5kg till och få en schysst kropp... borde inte detta räcka då?

King Grub
2003-02-02, 15:10
Jag vet faktiskt inte. Det ser ut att vara alldeles för lite protein, och kanske för mycket kolhydrater om du är rädd för att lägga på dig fett. Som det ser ut nu får du inte i dig något protein alls i stort sett mellan klockan 13 och klockan 19. Nudlar t ex är bara kolhydrater och fett.

Lingongrova är dessutom snabba kolhydrater. Grovt rågbröd är nyttigt, men det är likt förbaskat snabba kolhydrater. Tyvärr är det bara sådant här bröd som innehåller långsamma:

http://www.netxtra.se/nx/images/products_large/4102180001733.jpg

Jag tycker du skall byta ut brödet på morgonen mot havregröt eller All-Bran flingor.

Något proteinrikt vid 16-tiden, inte bara frukt och yoghurt.

Mer protein på kvällen. Det blir många ägg om du skall få i dig tillräckligt. Även här finns det bättre kolhydratkällor än bröd. Titta i en GI-tabell, och välj något med 70 eller lägre.

Assazel
2003-02-02, 15:14
hm. okej.. skall jag ta med mig ett proteintillskott till 16.00? och byta ut det mot banan eller yoggi?

Jag kan inte äta när jag stigit upp så jag tar med mig mackor till jobb.

sen på kvällen käkar jag ju supermass efter träning, räcker inte de?

Jag kan nog iofs laga kött och sallad till 21 målet. Skall jag det?

räcker denna ändring?

Och isåfall vad skall jag byta ut mot proteintilskottet vid 4? bananer eller yoggin eller inget?

King Grub
2003-02-02, 15:25
hm. okej.. skall jag ta med mig ett proteintillskott till 16.00? och byta ut det mot banan eller yoggi?

Det går utmärkt. Du behöver inte byta ut det andra. Däremot kan du välja någon frukt med långsammare kolhydrater om du vill.

Jag kan inte äta när jag stigit upp så jag tar med mig mackor till jobb.

Försök hitta Flerkornsbröd i så fall. Vanligt saftigt och gott rågbröd är tyvärr snabbt. Och skippa leverpastejen och ersätt den med något som är i stort sett rent protein, som skinka eller hamburgerkött.

sen på kvällen käkar jag ju supermass efter träning, räcker inte de?

Gainers innehåller förhållandevis lite protein. Egentligen tjänar du nog på att köpa ett rent vassleprotein och sedan äta snabba kolhydrater till det, som t ex dextropur. Ett proteinmål till skadar i alla fall inte.

Jag kan nog iofs laga kött och sallad till 21 målet. Skall jag det?

Det låter som en bra idé. Det behöver inte vara kött heller, utan en tonfisksallad går utmärkt, eller omelett med wokade grönsaker eller liknande.

Assazel
2003-02-02, 15:35
Okej, stort tack för din hjälp..!! skall börja med det nu.

en sista sak, 0.5l yoggi och två bananer + protein, blir inte det för mycket kolhydrater?

michael
2003-02-02, 15:37
Varför kör du maskiner?
Maskiner har ingen blivit "stor" eller "grov" utav.
Varför kör du inga tricepsövningar?

Tillskott som frukost?
Lilla gubben, 2 stekta ägg med ketchup, 2dl havregryn i vatten o koka upp(gröt med andra ord), lingonsylt o mjölk på det. 2 fullkornsmackor med smör och ost, 1 glas juice(och vitamintillskott om du känner för det), proteintillskott i ett glas mjölk. Drick resterande mjölk ur paketet så du fått i dig 1liter och valfri frukt. Det är en redig frukost som kommer landa strax över 1000kkalorier , en fjärdedel av mitt dagsbehov av mat och jag väger ändå 90kg. Växer du inte så ÄT MER, var inte rädd för att äta för mycket, ät hellre för mycket än för lite, ät tills du spyr, ät jämt, varannan timma, skitmycket. Skit i maskiner, kör basövningar, kör 4-5 set, kör TUNGT, fria vikter, håll det simpelt.

michael
2003-02-02, 15:38
Originally posted by Hominus_Nocturna
Okej, stort tack för din hjälp..!! skall börja med det nu.

en sista sak, 0.5l yoggi och två bananer + protein, blir inte det för mycket kolhydrater?

FÖR MYCKET?½??!?!?!?!?! snarare för lite, du är ju ute för att BYGGA massa inte minska. Ät mycket feta saker, såsom kött och ägg, fett och protein kommer hjälpa dig att bygga.

GrovJens
2003-02-02, 15:50
Om du inte orkar laga mat, käka tonfisk istället, direkt ur burken eller på en grov macka, både gott och enkelt!

Och så en fråga till King Grub, innehåller mörkt knäckebröd, t ex krögarknäcke, snabba eller långsamma kolhydrater?

King Grub
2003-02-02, 16:06
Allt knäckebröd är snabbt. Tyvärr. :(

Assazel
2003-02-02, 16:30
men jag vill bygga lagom så att jag fortfarande kan få lite rutor på magen..
kan jag få det ändå?

Alltså så här är det. jag vill inte bulka, jag vill få en fast kropp med lite mer muskler.

king: vad rekommenderar du då?

matschemat vi tog fram, fast inte mer.. och springa 2-3 ggr i veckan?

King Grub
2003-02-02, 16:35
Det låter bra. Och stenhård styrketräning, förstås. ;)

Du märker nog om du äter för lite eller för mycket. Om du inte ökar i massa så får du helt enkelt öka matintaget. Och strunta i magrutorna för tillfället. :eating: Du kan ju alltid deffa fram dem senare, när du har lite mer kött på benen. Att bygga och samtidigt gå runt i kanonform är inte särskilt troligt att du lyckas med, tyvärr.

Assazel
2003-02-02, 21:02
men att gå från ingen motion alls på flera år till att springa 2ggr i veckan borde ge ltie fastare kropp/ mage?

hur gör man tonfisksallad lätt?

Lillgrabben
2003-02-02, 21:13
Så lite som Hominus_Nocturna äter så är det inte troligt att man kan lägga på sig speciellt mycket massa.

* Ordentlig Frukost Gröt / Fil + Flingor etc
* Mellanmål
* Lunch Husmanskost
* Mellanmål
* Middag Husmanskost
* Efter träning Gainer eller ngt annat med kolhydrater & protein i .
* Kvällsmål av nån lämplig sort tex gröt.


Mitt förslag i allafall.....

Assazel
2003-02-02, 21:15
eller vänta, jag kom på det
2 ägg och proteintillskott och 2 grovmackor med makrill på? är det inte en bra start som kvällsmat för mig?

King Grub
2003-02-02, 21:19
Jo, det låter bra, bara det är flerkornsbröd, så.

Men var inte rädd för att :eating: :eating: :eating: ! Du kan inte lägga på dig massa annars. Och om du t ex vill öka armmåttet med ca 5 cm kommer du att behöva gå upp rejält i kroppsvikt. Du kommer inte bara att växa där.

Assazel
2003-02-02, 21:20
ok. men med detta schemat så borde det väl gå, fast ganska långsamt?

King Grub
2003-02-02, 21:22
Kör så det ryker! Om du inte ökar, ät lite mer! Om du ökar på fel ställen (midjan), ät lite mindre!

Assazel
2003-02-02, 21:26
Copy that.

Ska jag göra.. träna som fan...
väger 64 nu, hur lång tid tror du det tar till 70 ?

Fan det blir dyrt med prottetillskott 3 ggr om dagen + supermass

King Grub
2003-02-02, 21:33
Mycket svårt att säga; vet ju inget om din ämnesomsättning och energiförbrukning. 6 kilo muskler är mycket! Om du skall upp rena muskler lär det ta tid, men 6 kilo bulk kan gå väldigt fort. För fort ibland. :D

Assazel
2003-02-02, 21:38
ok. jag ska kämpa!!
Hoppas nu att de små förändringarna (ett protte till 16.00, kanske byta ut en banan mot äpple, makrill på kvällen och motion)kan få fart på byggnaden utan för mycket fett)

Stort tack för din hjälp och guide!! uppskattar det verkligen.

Assazel
2003-02-02, 22:38
King grub:
En annan sak, hur viktigt är det att äta lika mycket på helgen som under veckan?

Psykologiskt sätt känns det helt fel att trycka i sig en massa mat när man inte har tränat.

stämmer det att det lätt blir fett då eller det är bara till att äta.

Obs kom ihåg att jag inte vill öka mycket mer i fett runt midjan nu

feldtarn
2003-02-02, 22:48
det är ju när du inte tränar som kroppen byggs upp! viktigare med en riktig kost under vilodagarna nästan... lika viktigt jämt kanske iofs:D :eating:

det är ju då man blir större!:eating:

o sen om du börjar motionera tex 2 grr i veckan så bör du äta kanske ännumera då du gör av med mera energi då....

tänk på att få i dig skapligt med fett oxå, tex raps lr olivolja....

Jz2003
2003-02-02, 23:47
Fy fan, jag äter knäckebröd till tusen , med leverlpastej/skinka... och gud vad gott det är, men det låter nästan när jag läst detta att jag måste börja äta fler middagar, min morsa kommer döda mig bara för hon har inte råd med mig snart :mad: :(

Lellan
2003-02-03, 00:10
Originally posted by Jz2003
Fy fan, jag äter knäckebröd till tusen , med leverlpastej/skinka... och gud vad gott det är, men det låter nästan när jag läst detta att jag måste börja äta fler middagar, min morsa kommer döda mig bara för hon har inte råd med mig snart :mad: :(

Be din mamma köpa billig kycklinfile när det är rea, här i stan kostar det 49 kr/kg nu, köp billig alaska pollak, tipsa henne om ÖB´s tonfisk, de har billig pasta också, Willys har också billig mat (hoppas jag inte gör för mkt reklam nu?), storpack med ris, korngryn är inte heller så dyrt, havregryn kan man få för 5 kr/kg, ägg kan man köpa på lösvikt för 15-17 kr.. ofta har kedjorna köttfärs, fläskkotletter, innanlår osv för 29-59 kr /kg. Ok, det är lite dyrare än falukorv men betydligt bättre!

Stå på dig, klart du ska få käk hemma att växa för! Du kan ju försöka skippa godis och skräpmat och tala om att du hellre vill ha riktig mat för pengarna? Lycka till! :thumbup:

ivandrago
2003-02-03, 09:50
Hominus_Nocturna

spontant ser det ut som att du äter ganska lite, men eftersom du säger att du äter dig proppmätt och lägger på dig fett, så gissar jag att du äter för mycket kolhydrater i relation till protein. Ser att du ändrat så att du får protein i de flesta måltider, vilket är bra. Jag skulle byta ut nattmackan mot en bit kött (t.ex. kallskuret). Om du vill undvika fettinlagring är det onödigt att äta kolhydrater före du lägger dig.

se till att även äta protein tillsammans med nudlarna före träning.

Och se för guds skull till att äta en ordentlig frukost!!! Frukosten och efter träning är de viktigaste målen under dagen!

Tomten
2003-02-03, 10:04
King Grub, mummlar du inte lite nu?

Hur kan du säga att han ska äta ris istället för bröd? De flesta ris-sorterna har ju ett GI kring 80, men bröd varierar VÄLDIGT mycket

Knäckebröd 95

Rågbröd (fullkorn) 89

Surdegsbröd från råg 83

Rågbröd m.hela korn (pumpernickel) 68

Kornbröd med hela korn 49-66*

Är inte så insatt att jag kan säga precis vilken GI olika brödsorter har, men mörkt bröd är ju i regel surdegsbröd, så det ligger ju åtminstonde på samma GI som vanligt ris... och det är det ju oftast en del socker i med...

O sen ju grövre brödet blir så går ju GI'n ner enda till 49.

Något jag kan tänka mig som en riktlinje på vilket bröd man ska köpa är om det är grovkornigt, och inte något socker i det. Det blir visserligen lite svårt att få tag på ett gott bröd då, för dom har en tendens att bli så satans torra när det är mycket hela korn i brödet...

King Grub
2003-02-03, 11:32
Nix, jag mumlar inte. När jag talar om ris är det självklart parboiled jag talar om, inget annat. Det är det enda riset som gäller. ;) GI under 70.

Tomten
2003-02-03, 11:48
Hur fungerar parboiled ris egentligen, det är ju inte en speciell rissort som jag fattat det, utan ris som behandlats på ett visst sätt?

Borde inte GI'n fortfarande variera beroende på vilken sorts ris det är som är "parboiled", eller gör man det bara med speciella rissorter?

Har köpt långkornigt ris, och såg att det var "parboiled". Brukar I regel köpa långkornigtris eller jasminsris, men om parboiled har så pass mycket lägre GI, så är det ju helt klart att föredra. Läste också att parboiled ska ha mer vitaminer och mineraler än annat ris...

btw, vet någon hur länge ris håller sig i kylen?

Tomten
2003-02-03, 11:51
Nu när jag endå är på G och ställer frågor, vet någon om gott bröd som har hyffsat lågt GI? (kring 60-70)

King Grub
2003-02-03, 12:10
Det brukar vara långkornigt som man använder till parboiled. Riskornen läggs i blöt under press, bankas under press och torkas därefter. Detta gelatinerar stärkelsen, så den inte bryts ner så fort.

Jasminris är toksnabbt. Jag lyssnade på Paulun, som sade att jasminris är snabbare än man tidigare trott. I riskokare har det ett GI på över 160!

Angående bröd tycker jag Ångbagarns Grovt Rejält Fullkorn är godast och bäst. Säljs skivat i enkilospåsar.

Annars finns ju detta:

http://www.netxtra.se/nx/images/products_large/4102180001733.jpg

Det är långsamt som attan, men smakar inget vidare. Tycker jag i alla fall.

Tomten
2003-02-03, 12:33
Jasminris är toksnabbt. Jag lyssnade på Paulun, som sade att jasminris är snabbare än man tidigare trott. I riskokare har det ett GI på över 160!

GI högre med riskokare?! Hur fungerar det?

King Grub
2003-02-03, 12:39
Vet ej. Det var han som sade det, men han förklarade inte varför. Men det låter helt sanslöst snabbt. Snabbare än druvsocker.

Tomten
2003-02-03, 12:47
Tycker det låter lite skumt, för då tycker man ju att paraboiled ris skulle få högre GI med?

Påverkas GI beroende på hur maten tillagas? Kokt, stekt.... osv

Har vi någon expert här som kan förklara? :)

Assazel
2003-02-03, 13:39
Ivandrago:
Ok. men är det kanske bättre att skippa nudlarna och isåfall vid 16.00 till 16.30 käka 1 banan 1äpple yoggi och protein. sen träna vid 17.15 ?

vad finns det mer man kan ta på kvällen utan att lägga på sig fett? skinka, ....

Ondjultomte
2003-02-03, 13:44
GI påverkas definitivt av tillagningssättet. Beroende på hur kemiskastrukturerna förändras kommer GI't att ändras.

Tex kan man ju ta havegryn som har högre GI värde än om det kokas. När havregryn kokaskommer fibrer att tränga ut genom grynet (är inte helt 100 på förloppet,men det är något liknande iaf) och förlänga nedbrytningen vilket resulterar i högre GI.

King Grub
2003-02-03, 13:51
vad finns det mer man kan ta på kvällen utan att lägga på sig fett? skinka, ....

Tonfisk, makrill, lax, kesella, kyckling, kycklinglever, musslor, räkor, kalkon, skinka, hamburgerkött, fläskkotlett, mm mm + en mindre mängd långsamma kolhydrater.

Tomten
2003-02-03, 14:01
Nu blir jag bara mer förvirrad.

Då är det alltså bäst att bara tugga i sig riset utan att ens koka det. :P

Iofs, man får tugga ordentligt, annars kommer nog bara grynen ut hela :D

men alltså, vad får parboiled ris för GI när det är kokat då? Eller är det då det ligger kring 70?

Ondjultomte
2003-02-03, 14:04
Det dära exemplet gäller bara havregryn ...

men om du överkokar pasta så får det högre GI, men det beror ju på att det blir "sönder delat" lättare att bryta ner

King Grub
2003-02-03, 14:08
Och mosar du potatisen till mos blir GI:t betydligt högre än om du äter den som vanlig kokt potatis, t ex. Tillagningen har jättestor betydelse.

Tomten
2003-02-03, 14:18
Då får med andra ord maten högre GI om du tuggar maten? :P

Får börja svälja potatisarna hela. Kyckling fileerna med :rolleyes:

King Grub
2003-02-03, 14:23
Ja, faktiskt är det så. Om du tuggar varje munsbit till en riktig sörja så blir kolhydraterna snabbare än om du glufsar i dig. Å andra sidan tas väl näringen upp sämre om du bara vräker i dig allt helt.

Assazel
2003-02-03, 15:10
King!! menar du att steka hamburgare med bröd är bra på kvällen? där är ju en massa fett.

King Grub
2003-02-03, 15:13
Det är inget fel på hamburgare om du gör dem på ren nötfärs...

men hamburgerkött är inte hamburgare. Hamburgerkött är skivat hästkött och nästan helt fettfritt:

http://www.rokspecialisten.se/bilder/kott/hamburg/546624_skugg.jpg

Assazel
2003-02-03, 15:19
okej, men om man skall ha ngt enkelt så kan jag väl ta 2 lingongrova (kan inte äta det andra) och en massa makrill ? eller ja lägger på mig för mycket av brödet?

var köper man sånt kött? finns det fruset, färdigt att steka?

King Grub
2003-02-03, 15:22
Det går bra det. Som sagt, Lingongrova lär inte vara den bästa sortens kolhydrater, men men. ;)

Hamburgerkött finns att köpa i alla livsmedelsaffärer, på samma ställe som du köper annan smörgåsmat som skivat kokt och rökt skinka eller prickig korv. Inte för att du äter prickig korv, eller? :p

Assazel
2003-02-03, 15:28
okej så det är liksom inpackat som vanlig skinka? vad heter det exakt?

Trodde först du mena sådana storpack hamburgare som finns i frysdisken.

King Grub
2003-02-03, 15:58
Det heter Hamburgerkött.

Assazel
2003-02-03, 16:04
Ok! fan vilket tips.. skall jag kanske då också lägga in det på morgonmackorna iställer för leverpastej pch philadelphia ost?

Vilket är bäst av markrill och hamburgekött på mackorna?

King Grub
2003-02-03, 16:07
Båda har fullvärdigt protein, makrill har mer nyttigt fett, men hamburgerkött har mer protein (ca 20 gram/100). Varför inte variera? Mager skinka, rökt eller kokt, är också likvärdigt med hamburgerkött. Sedan finns det skivat kalkonbröst i samma sorts förpackningar också. Ännu magrare. Men där börjar det bli dyrt. Överhuvudtaget är skivad smörgåsmat dyrt. Men det är bra, så om du har råd, så...

Assazel
2003-02-03, 16:11
ja det får kosta.
Då kanske man till och med kan slänga i sig ett par skivor vid 16.00 också? detta borde väl göra susen.

men eftersom jag blir fet som det är nu, borde jag inte då byta ut ngt mot det du rekommenderar istället för att bara lägga till?

Typ yoggin vid 16.00 till köttet.?

King Grub
2003-02-03, 16:16
Ja, visst kan du byta ut en del av kolhydraterna mot protein. Särskilt kan det vara lämpligt om du inte rör på dig så mycket under dagen. Du känner ju själv hur träningen går - om du plötsligt inte har samma ork under passen får du lägga till lite mer kolhydrater igen. Men protein behöver du inte snåla på; det skall mycket till om du skall bli fet av det. Och hellre för mycket byggmaterial (protein) än för lite.

Assazel
2003-02-03, 16:26
Okej nu ska jag snart sluta med mina jobbiga frågor men vad ska jag byta ut, äpplet, bananen eller yoggin mot kötteT?

King Grub
2003-02-03, 16:28
Jag skulle kanske tagit bananen eftersom den har snabbare kolhydrater än äpplen och mindre protein än yoghurten. Annars är det inte överdrivet mycket kalorier i frukt överhuvudtaget. Jag hade nog :eating: allt istället. :D För du blir inte fet av en frukt till om dagen.

Assazel
2003-02-03, 16:29
jag är rätt trött på bananer nu så det passar bra.
Tack än en gång"
/B

Assazel
2003-02-03, 22:12
King: Kan denna förändring verkligen räcka för att jag ska börja växa igen och kanske inte lägga på mig så mycket fett på magen?

King Grub
2003-02-04, 11:35
Det kan inte jag säga. Jag har ingen aning om din energiförbrukning och dina förutsättningar att växa. En sak är säker: du växer inte utan att äta rejält. Att sedan fettmängden ökar också är en sak man får leva med. Du kan alltid deffa fram rutorna sedan. Jag tror inte att du kan räkna med att behålla samma fettnivå och samtidigt lägga på dig massor med muskler.

Assazel
2003-02-04, 20:27
Köpte rökt kalkonbröst, det står inte hur mycket protte etc.

men 40:- för 400 gram.. är det proteinrikt? är det bra?

Niclaaas
2003-02-04, 20:30
kalkonkött per 100gram
kcal 111
protein 21
kolhydrater 0
fett 3 varav ca 1gram är mättat

bra! :thumbup:

Assazel
2003-02-04, 20:31
fan va schysst!!
Men det va ju rökt... gör det ngt?

Niclaaas
2003-02-04, 20:34
1gram protein mer i rökt :)

King Grub
2003-02-04, 20:46
Rökt är godast! :)

Assazel
2003-02-04, 21:15
ok, ska man ligga på 100 gr morgon och 100 gram 16.00? och makrill på kvällen.. blir lite dyrare men wtf.

King Grub
2003-02-04, 21:18
Minst. Du behöver inte räkna gram när det gäller protein. 100 gram kött blir ju bara ungefär 20 gram protein. Vräk i dig bara, om du har råd. Jag brukar se till att få i mig ca 50 gram protein, 6 ggr per dag. Hellre för mycket än för lite.

Assazel
2003-02-05, 13:04
ja fast du käkar väl för att bli riktigt stor? Jag vill bara upp 5kg och se lite slimmad ut.

King Grub
2003-02-05, 14:52
Jovisst, men du tar inte skada av ett litet överskott, och du kan definitivt ta upp mer än 20 gram protein per gång. Jag är hellre på den säkra sidan och har ett litet proteinöverskott än ett litet underskott som direkt sätter stopp för några ökningar alls.

Assazel
2003-02-05, 15:30
ok, men då snackar vi 40 spänn om dagen till bara 1/3 del av två mellanmål. för min del som går från inget till 20-30 borde det väl göra lite susen. Har trots allt bara 64kg vikt att driva.

/B

King Grub
2003-02-05, 16:04
Självklart. Men det finns billigare proteinkällor än skivad, färdigpacketerad smörgåsmat. Dyrare kan man knappast hitta.

Assazel
2003-02-05, 16:24
ok, vad är billigare då?
sitter just nu och trycker i mig 2hg kalkonbröst utan ngt till.. smakar lite skumt.

Niclaaas
2003-02-05, 16:27
tonfisk e ju perfekt! kostar typ 7kr burken här för 140gram...ta en matsked rapsolja till

King Grub
2003-02-05, 16:45
Tonfisk, makrill, kesella, nästan allt kött och fisk som du gör iordning själv, musslor, kycklinglever, proteinpulver, ägg, t ex. Allt är billigare än färdig smörgåsmat. Smörgåsmaten är toppen - det är inte tal om det, och har du mer pengar än du vet vad du skall göra av med så köp det, för all del.

ivandrago
2003-02-05, 16:49
Var hittar du så billigt kalkonbröst?? jag betalar 200kr/kg :insane:

King Grub
2003-02-05, 16:57
200 kronor kilot? Det finns väl rökt kalkonbröst, färdigpacketerat och skivat, i varje livsmedelsaffär, i smörgåsmatsavdelningen, bredvid skinkan, medwursten och liknande. Brukar kosta 39:90 för 400 gram. All ICA och Konsum butiker har det, i alla fall.