handdator

Visa fullständig version : Firar du id al-fitr?


skaparn
2006-10-23, 07:02
I tre dagar firar muslimer världen över att fastan är slut. Här i Husby är förberedelserna i full gång med all matlagning inför den tre dagar långa festen id al-fitr. Söndagen var sista dagen för den muslimska fastemånaden ramadan.

DN: Id al-fitr (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=582681&previousRenderType=6)

När jag såg bilderna och läste texten tänkte jag nästan bli semimuslim och börja fira det här. Det såg grymt gott ut att äta 7871 olika rätter i tre dagar, fast den delen med fasta vill jag gärna skippa.

Är det några här som är utövande muslimer och har tre dagars frossa framför sig? Följdfrågan blir då; vad har ni tänkt äta?

Nina L
2006-10-23, 07:09
Om rätter liknar den persiska mat som jag har ätit så står jag gärna över. Fan bland det jobbigaste jag petat i mig, och jag är ändå galet matglad.


Edit: Va? Utövande muslimer? (Det är morgon. Jag kan inte läsa än.)

Garnax
2006-10-23, 07:11
nej, men då en del skolor anser att muslimer ska få vara ledig precis som "vi" är under julen (fast dom muslimska barnen får vara lediga på julen också med läxor som iofs många andra också får)

Så om man alltid ha godkänd ledighet i skolan så är det bara
att gå in i alla religoner som finns och fira alla högtider som
finns...

Nu kanske en del säger: Jaha, så varför ska kristna få vara lediga på
julen men muslimer ska inte få vara lediga under al-fitr?

Svar: Ingen ska få vara ledig någonsin pga av religon...

skaparn
2006-10-23, 07:15
nej, men då en del skolor anser att muslimer ska få vara ledig precis som "vi" är under julen (fast dom muslimska barnen får vara lediga på julen också med läxor som iofs många andra också får)

Så om man alltid ha godkänd ledighet i skolan så är det bara
att gå in i alla religoner som finns och fira alla högtider som
finns...

Nu kanske en del säger: Jaha, så varför ska kristna få vara lediga på
julen men muslimer ska inte få vara lediga under al-fitr?

Svar: Ingen ska få vara ledig någonsin pga av religon...

1. Julen handlar nog inte så mycket om religion längre
2. Den här tråden handlar om att äta persisk(?) mat i tre dagar, inte skola
3. Glad id!

Wennerberg
2006-10-23, 07:21
Aldrig i livet

Baan
2006-10-23, 08:08
Jao, det kommer jag nog att göra, fastän jag varit dålig på att fasta.

Officer
2006-10-23, 08:41
Yes min familj och bekanta firar det. Men jag har inte fastat. Jag ska äta ändå.

Bronkitkorv
2006-10-23, 09:09
Det verkar idiotiskt att inte äta på hela dagarna i en hel månad. Jag firar det ändå fast jag äter som vanligt och kommer inte att äta 781 olika rätter på 3 dagar. Jag är en muslim som inte tror på gud och bibeln eller islam....Nu ska jag vara ledig från skolan...

JJ
2006-10-23, 10:04
Om rätter liknar den persiska mat som jag har ätit så står jag gärna över. Fan bland det jobbigaste jag petat i mig, och jag är ändå galet matglad.


Prova igen, inget jobbigt med den persiska mat jag ätit. Tvärtom har den varit sjukt god.

Nitrometan
2006-10-23, 10:05
Nej. Men jag skulle gärna frossa i tre dagar... :eating:





Problemet är väl att det är jättegott med gris. Å det får inte muslimer äta.
Ha! Desto fler grisar till mig!

http://www.bioresurs.uu.se/myller/jordbruk/jord_bild/grisar.jpg

Kwon
2006-10-23, 10:22
Första gången jag hör idr al-fitr, så jag kan ju inte påstå att jag har varit speciellt flitig med firandet! :D

Kan även tillägga att man ej var så flitig på historielektionerna, därav skälet till att jag ej inte hade någon som helst aning om vad idr al-fitr var! :)

Förrän nu då! Tack för lite ny info eller som man säger i amerika, thx info!

Jag firar midsommar, det e typ det.

s_himself
2006-10-23, 10:35
Jag hade gjort det om jag inte va tvungen att åka hem och jobba. :)

Det är tjejen som är muslim. Jag njuter av maten :) Det är riktigt gott! Det finns en kaka som innehåller hur mycket socker och sedan valnötter som helst. Den är en redig kaloribomb ;) Vet inte vad den heter men gott som fan är det.

skaparn
2007-10-18, 09:02
bump

Kom att tänka på denna tråd nu när det i dagarna varit fasteavslut. Någon som ätit en extra god dadel i helgen?

shut teh face
2007-10-18, 09:14
Dadlar är äckligt.

Angående fastan, jag arbetar med många muslimer och jag förstår inte riktigt det här för varje år när de fastar så blir de grymt trötta och sköter inte jobbet bra när de inte får äta, sen blir de sura av sig.

Det är ett fysiskt ansträngande jobb.

Muskelbyggaren
2007-10-18, 09:32
Det låter inte hälsosamt med såna märkliga matvanor, först inte äta griskött, sen inte äta alls och nu frossa. Nej vi borde göra något åt de där muslimerna!!

skaparn
2007-10-18, 09:38
Det låter inte hälsosamt med såna märkliga matvanor, först inte äta griskött, sen inte äta alls och nu frossa. Nej vi borde göra något åt de där muslimerna!!

Med tanke på hur många indiekids på södra sidan slussen som "är typ vegetarianer asså, äter inte alls rött kött" och hur trendigt IF är nu så måste man ge muslimerna för att vara före sin tid.

Muskelbyggaren
2007-10-18, 09:44
Med tanke på hur många indiekids på södra sidan slussen som "är typ vegetarianer asså, äter inte alls rött kött" och hur trendigt IF är nu så måste man ge muslimerna för att vara före sin tid.
Kanske de är muslim-human hybrids som förbereder sig för invasionen?

Snafu
2007-10-18, 09:46
Kanske de är muslim-human hybrids som förbereder sig för invasionen?

lollers