handdator

Visa fullständig version : Studielån eller sparpengar?


mela
2006-10-22, 21:54
Hejsan.
Jag flyttar hemifrån nu om 2 veckor ungefär, dags att betala hyra, käk och allt annat själv.

Hyran ligger på 2700:- inkl. värme och vatten. Sedan tillkommer el, telefon, tv och bredband så jag räknar med en 3500:- ungefär.

Studiebidraget är på 2500:- sedan får jag 700-900:- i månaden i lön, minst.

Men jag behöver ju mer pengar än så. Har pratat med pappa om detta väldigt mycket och han tycker att det är dumt att jag tar studielån och att det är bättre att jag tar av pengarna som de har sparat sedan jag var nyfödd (ca 73k).

Ska jag ta studielån eller ska jag leva på sparpengarna första året eller så?

Känns ändå som att man vill ha dom pengarna om man hamnar i nån ekonomisk kris senare i livet.

Pepparkakssmurfen
2006-10-22, 21:56
Ta studielånet

aliquis
2006-10-22, 21:59
Beror väl på, visst är det dumt att låna en massa pengar men du lånar dem ju till rätt fördelaktiga villkor och det kanske tom är så att dina sparpengar utvecklas med en högre ränta än vad lånet kostar?

Det ligger ju dock en viss risk i det.

Plus att om du gör slut på sparpengarna kanske du har svårare att få låna motsvarande belopp efter dina studier. (Iofs lär det ju inte vara så svårt att få ett lån på 100.000kr om man har pluggat och har ett fast arbete, men räntan lär ju vara något högre än från csn?)

När min äldre kusin pluggade civ-ing. väg&vatten var han inne på att ta ett vanligt lån på 250.000kr och investera pengarna medans han pluggade och betala av studielånet med dem efter studierna, nu gjorde han väl aldrig det eftersom han ansåg att det hade varit för riskabelt, men så här i efterhand så hade det ju fungerat just de åren ;)

mela
2006-10-22, 22:02
Beror väl på, visst är det dumt att låna en massa pengar men du lånar dem ju till rätt fördelaktiga villkor och det kanske tom är så att dina sparpengar utvecklas med en högre ränta än vad lånet kostar?

Det ligger ju dock en viss risk i det.

Plus att om du gör slut på sparpengarna kanske du har svårare att få låna motsvarande belopp efter dina studier. (Iofs lär det ju inte vara så svårt att få ett lån på 100.000kr om man har pluggat och har ett fast arbete, men räntan lär ju vara något högre än från csn?)

Det är ju just räntan på CSN som inte är så vidare party kanske.
Men iom att jag är garanterad ett jobb med bra lön när jag är färdigutbildad så känns det inte som något problem. Säg att jag får iad 30k i lön efter skatt i månaden de första åren, så är det bra.
Då har jag boende och mat på båten, så jag har inga direkta utgifter.

Dumleman
2006-10-22, 22:06
Känns ju lite skitsamma när du är garanterad en lön på 30k netto efter utbildninge, det blir kanon hur du än gör :thumbup:.

mela
2006-10-22, 22:07
Känns ju lite skitsamma när du är garanterad en lön på 30k netto efter utbildninge, det blir kanon hur du än gör :thumbup:.


En hållhake bara, jag ska klara av utbildningen :D

Jag har iofs inga problem med att gå om något år så, har inte direkt ett jättebehov av att bli ingenjör som 22 åring :P

prime^
2006-10-22, 22:09
En hållhake bara, jag ska klara av utbildningen :D

Jag har iofs inga problem med att gå om något år så, har inte direkt ett jättebehov av att bli ingenjör som 22 åring :P
Vad är det för utbildning om man får fråga?

hasse36
2006-10-22, 22:09
Ska jag ta studielån eller ska jag leva på sparpengarna första året eller så?Har du klarat tentorna?

Om inte så skall du leva på dina sparpengar. CSN kräver att du klarar 25 poäng per år om du läser en teknisk utbildning. Så var det i alla fall för några år sedan.

Du vill inte ha problem med CSN - jag lovar.

Går skolan bra skall du naturligtvis ta lån.

aliquis
2006-10-22, 22:11
Det är ju just räntan på CSN som inte är så vidare party kanske.
Men iom att jag är garanterad ett jobb med bra lön när jag är färdigutbildad så känns det inte som något problem. Säg att jag får iad 30k i lön efter skatt i månaden de första åren, så är det bra.
Då har jag boende och mat på båten, så jag har inga direkta utgifter.Menade att den väl är låg relativt många andra lån?

mela
2006-10-22, 22:11
Har du klarat tentorna?

Om inte så skall du leva på dina sparpengar. CSN kräver att du klarar 25 poäng per år om du läser en teknisk utbildning. Så var det i alla fall för några år sedan.

Du vill inte ha problem med CSN - jag lovar.

Går skolan bra skall du naturligtvis ta lån.

Har bara haft en än så länge, och den har jag klarat.

Vad är det för utbildning om man får fråga?
Sjöingenjörsprogrammet på Chalmers

mela
2006-10-22, 22:11
Menade att den väl är låg relativt många andra lån?


Räntan är högre på CSN

prime^
2006-10-22, 22:12
Sjöingenjörsprogrammet på Chalmers
Vad blir man då? =)

aliquis
2006-10-22, 22:12
Räntan är högre på CSNDå äre ju skit, nåja, gör hur som. Du har ju inga direkta problem att vara sig betala tillbaka lånet eller tjäna in 73kkr igen ändå så.

Tar du lånet slipper du ju leva som asfattig student dock, det kanske är en fördel?

mela
2006-10-22, 22:13
Vad blir man då? =)

Drifttekniker
eller
2:e maskinist med behörighet på alla båtar (förutom ångbåtar om man inte haft praktik där) Så jobbar man sig uppåt tills man blir chief, då tjänar man mest av alla på båten :D

prime^
2006-10-22, 22:14
Drifttekniker
eller
2:e maskinist med behörighet på alla båtar (förutom ångbåtar om man inte haft praktik där) Så jobbar man sig uppåt tills man blir chief, då tjänar man mest av alla på båten :D
Låter najs. Fick lite Rederiet flashbacks nu.. =)

SWETiger
2006-10-22, 22:15
Vill du leva drägligt tar du studielån, trivs du med att leva på gränsen låter du bli. Att skuldsätta sig skapar ett obahag i framtiden och möjligen en känsla av tvång i ditt val av kurser till säkra kort men alternativet är att du lever rätt spartanskt under din studietid. Du kommer inte lida någon större nöd i vilket fall som helst men personligen skulle jag valt att klara mig utan att skuldsätta mig så långs som möjligt, en buffer på runt 20kkr kan vara önskvärt i vilket fall som helst.

ManuelIT
2006-10-22, 22:16
jag hade ett liknande dilemma, och jag tog studielån tillslut. det är inget jag ångrar, det är så otroligt skönt att inte behöva oroa sig över pengar hela tiden och kunna koncentrera sig fullt ut på studierna. att ha extra stålar med och friheten som kommer med det gör plugg-perioden lättare:D

smällen får man ju som sagt ta senare, men då kan man även hantera det bättre

NiXPhoenix
2006-10-22, 22:17
Räntan är högre på CSN


Äh, det är säkert bara för att räntorna har varit väldigt låga nu en tid.
Tror inte skillnaden är så enorm heller. Tänk också på att CSNs lån börjar man inte betala tillbaka förrens ett antal år fram i tiden.


Ta lån helt klart!
Du behover ju inte göra av med alla pengar för det, spara undan lite av det du får över om du vill det.

mela
2006-10-22, 22:17
Låter najs. Fick lite Rederiet flashbacks nu.. =)
Lite så, fast där fick man aldrig riktigt se det jag ska göra :P
Tänk dig en motor på 20MW och som är 4 våningar hög :bow:


Vill du leva drägligt tar du studielån, trivs du med att leva på gränsen låter du bli. Att skuldsätta sig skapar ett obahag i framtiden och möjligen en känsla av tvång i ditt val av kurser till säkra kort men alternativet är att du lever rätt spartanskt under din studietid. Du kommer inte lida någon större nöd i vilket fall som helst men personligen skulle jag valt att klara mig utan att skuldsätta mig så långs som möjligt, en buffer på runt 20kkr kan vara önskvärt i vilket fall som helst.
Jag vill ju fortfarande leva och ha kul medan jag studerar.
Sedan funderar jag på att ta ett sabbatsår mellan tvåan och trean och resa. Börjde ju direkt efter gymnaiset.

mela
2006-10-22, 22:20
jag hade ett liknande dilemma, och jag tog studielån tillslut. det är inget jag ångrar, det är så otroligt skönt att inte behöva oroa sig över pengar hela tiden och kunna koncentrera sig fullt ut på studierna. att ha extra stålar med och friheten som kommer med det gör plugg-perioden lättare:D

smällen får man ju som sagt ta senare, men då kan man även hantera det bättre
Mjo funderar starkt på det.



Äh, det är säkert bara för att räntorna har varit väldigt låga nu en tid.
Tror inte skillnaden är så enorm heller. Tänk också på att CSNs lån börjar man inte betala tillbaka förrens ett antal år fram i tiden.


Ta lån helt klart!
Du behover ju inte göra av med alla pengar för det, spara undan lite av det du får över om du vill det.

Men räntorna med lånen kommer la direkt när jag får första lånet?

SWETiger
2006-10-22, 22:21
Lite så, fast där fick man aldrig riktigt se det jag ska göra :P
Tänk dig en motor på 20MW och som är 4 våningar hög :bow:



Jag vill ju fortfarande leva och ha kul medan jag studerar.
Sedan funderar jag på att ta ett sabbatsår mellan tvåan och trean och resa. Börjde ju direkt efter gymnaiset.
Då är ju valet rätt enkelt, ta lånet. Visar det sig att du inte behöver alla pengarna kan du ju alltid spare dem och betala tillbaka. ;)

mela
2006-10-22, 22:22
Funderar på att ta lånen, och med bidrag/lån/lön betala hyra, el, tv, internet och mat och hygienartiklar. De lilla som blir över köper jag fonder för. Sedan säljer jag andra fonder till typ, kaffe i skolan, lite kursmaterial gymkort och det andra som man behöver runt om..

How does that sound?

NiXPhoenix
2006-10-22, 22:23
Mjo funderar starkt på det.


Men räntorna med lånen kommer la direkt när jag får första lånet?


Nu är jag inte riktigt med på vad du menar.

mela
2006-10-22, 22:25
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar.

Från första gången du får ett studiebidrag, från den dagen börjar även räntan.

shadowfire
2006-10-22, 22:28
Studielån.
Edit: motivering; det är alltid bra med en buffert + att csnlånet är väldigt förmånligt.

jakke
2006-10-22, 22:33
Funderar på att ta lånen, och med bidrag/lån/lön betala hyra, el, tv, internet och mat och hygienartiklar. De lilla som blir över köper jag fonder för. Sedan säljer jag andra fonder till typ, kaffe i skolan, lite kursmaterial gymkort och det andra som man behöver runt om..

How does that sound?

Alltså varför ska du sälja fonder och tvingas vinstskatta dom, för att sedan köpa fonder för pengar du lånar? förstår inte logiken...
Sedan är ju CSN lånet mycket bättre än ett vanligt banklån. Du verkar inte så påläst om csn och deras lån.

Tenzu
2006-10-22, 22:34
Leva som en tattare vid 20 så du har någon tusenlapp mer när du jobbar och ändå har det bra ställt känns som en dålig deal, även om du skulle spara in det dubbla.

mela
2006-10-22, 22:42
Du verkar inte så påläst om csn och deras lån.


Kan erkänna att jag inte är fullt påläst nej.

tossefar
2006-10-22, 22:45
Ta studielån. Dina 73k genererar mer flis än vad räntan på lånet är.

73k räcker förövrigt ingenstans, så ta du lån.

The_RobRoy
2006-10-22, 22:55
Jag anser att det kan vara bra att ha en buffert med pengar, ifall något oförutsett skulle hända, väljer du att inte ta lån delen, kan du i efterhand plocka ut lån, ett halvår eller ett år bakåt, lite osäker på hur långt.

Men definitivt inte längre än 1 år bakåt, alltså är det svårare att ha en buffert med pengar, eftersom dina 73 000kr, max kommer räcka 2 år, särskilt när du uttrycker att du inte önskar att leva som en "luffare aka student" ;)

Jag valde att behålla mina sparpengar och investera dem i först fonder och senare aktier, det visade sig vara en väldigt god affär, eftersom jag började plugga år 2003. Nu har börsen gått upp ett antal år, fortsatta uppgångar är kanske inte lika självklara eller troliga, så om du behåller dina sparpengar och sätter dom i fonder, kan det ju lika gärna bli en riktig förlustaffär, först ränta på csn lånet och sen en värdeminskning på fonderna.

Det handlar nog om hur mycket gambler och riskbenägen du är.

I slutändan är det småpengar, om du väl får ett jobb, det viktigaste är att du har kul när du pluggar och att du klarar studierna.

Lycka till med pluggandet :thumbup:

Liten Men Fet
2006-10-22, 23:00
Ta lån, det går åt mer pengar än du tror och sen så ska man ha lite kläder, hälsa på nån polare nån gång i annan stad osv. Sen är det lätt att det kanske strular lite med poäng så du inte får csn nästa år så då måste du har lite sparpengar över.

Kollar man krasst på det så kommer förmodligen din studietid vara din fattigaste period i det vuxna livet och varför ska man då göra det värre? Spara sparpengarna tills du måste köpa en lägenhet, bil eller hus.

Krokodil
2006-10-22, 23:06
Hejsan.
Jag flyttar hemifrån nu om 2 veckor ungefär, dags att betala hyra, käk och allt annat själv.

Hyran ligger på 2700:- inkl. värme och vatten. Sedan tillkommer el, telefon, tv och bredband så jag räknar med en 3500:- ungefär.

Studiebidraget är på 2500:- sedan får jag 700-900:- i månaden i lön, minst.


Du har nog räknat lite snålt. Du skrev att 800 spänn ska räcka till allt utom hyran, inte en chans säger jag. Bara maten kommer gå på det dubbla!

Om du inte har ett akut behov att flytta hemifrån är det absolut bäst ur ekonomisk synvinkel att bo kvar så länge du kan.

Angel
2006-10-22, 23:08
Tror du inte du klarar dig på 7000 Melish?
Ta lånet för sjutton, ja får de o gå runt o ja lever garanterat mera dyrt än dig..

oggen
2006-10-22, 23:10
Drifttekniker
eller
2:e maskinist med behörighet på alla båtar (förutom ångbåtar om man inte haft praktik där) Så jobbar man sig uppåt tills man blir chief, då tjänar man mest av alla på båten :D


Fan tjänar dom mest på båten? Trode inte jag. Och jag som ska bli sjökapten.. :P

Baan
2006-10-22, 23:10
Jag skulle leva så länge på sparade pengar än lån, dumt ha massa lån helt enkelt. Har för mig att återbetalningsvillkoren inte är så roliga heller egentligen.

PowPow
2006-10-22, 23:13
Hade jag haft tillräckligt med pengar undansparade så hade jag nog valt att ta första terminen/terminerna (beroende på stash) utan både lån och bidrag. Så kan man ju plugga längre på csn senare.

Kanske inte nån ide om man vet att man inte kommer vilja plugga mer efter första examen iofs.

Wikner
2006-10-22, 23:17
Orkar inte läsa allas poster, men bostadsbidrag ?

polle
2006-10-22, 23:40
Den som är satt i skuld är icke fri...

The_RobRoy
2006-10-22, 23:41
Den som är satt i skuld är icke fri...

Har man pengar på ett annat konto och kan närsomhelst betala av hela sin skuld, så är man ändå hyffsat fri.

Everest
2006-10-23, 00:49
Har också funderat lite kring studielån då jag ska börja läsa på fulltid nästa höst. Har endel sparade pengar och är övertygad att jag kan tjäna minst 5000kr per månad efter skatt trots heltidsstudier. Finns väl ingen som helst anledning att jag ska ta ett studielån då?*screwy*

Baha
2006-10-23, 05:20
du behöver ju inte ta lån så varför ta det?

börja första terminen nu utan lån, går det bra så kör en termin till etc, du kan ju alltid ändra dig om du skulle få dåligt med pengar,

att sitta med en bra högskoleutbildning och helt skuldfri sen skulle åtminstonde jag tycka är skönt, alltid trist att behöva låna pengar för att leva bara.

mela
2006-10-23, 05:52
Orkar inte läsa allas poster, men bostadsbidrag ?

Kan man klara sig utan bostadsbidrag så ska man inte ta det.
Då tar jag hellre lån, finns dem som är i större behov av statens
pengar på det sättet än mig.

mela
2006-10-23, 06:37
Du har nog räknat lite snålt. Du skrev att 800 spänn ska räcka till allt utom hyran, inte en chans säger jag. Bara maten kommer gå på det dubbla!

Om du inte har ett akut behov att flytta hemifrån är det absolut bäst ur ekonomisk synvinkel att bo kvar så länge du kan.

800:- kommer att täcka det som inte ingår i 2700:-
Där räknas inte mat, hygienartiklar, busskort och kursmaterial in. Därför jag behöver mer pengar där.

Wain
2006-10-23, 06:43
Drifttekniker
eller
2:e maskinist med behörighet på alla båtar (förutom ångbåtar om man inte haft praktik där) Så jobbar man sig uppåt tills man blir chief, då tjänar man mest av alla på båten :D

Inte lite mansdominerad bransch du ger dig in i. Jobbar själv en hel del med folk från "våra" fartyg och en del historier är nästan så man blir mörkrädd.
*innocent*

Garnax
2006-10-23, 07:14
Tveksamt, finns igentligen varken rätt eller fel.

Antingen så lånar du nu och betalar sen eller så gör du det inte.
Dock kan det alltid vara bra och ha lite på banken.

mela
2006-10-23, 07:17
Inte lite mansdominerad bransch du ger dig in i. Jobbar själv en hel del med folk från "våra" fartyg och en del historier är nästan så man blir mörkrädd.
*innocent*


Jo, den är mansdominerad :P Men har träffat några kvinnliga sjöingenjörer och de har aldrig upplevt några som helst problem med det hela. Jobbar ju mest med filipinare och dom respekterar kvinnor väldigt mycket.

Prankie
2006-10-23, 07:27
Jag är i samma sits som du. Jag ska ta studielån och investerar mina pengar istället. :)

Wain
2006-10-23, 09:32
Jo, den är mansdominerad :P Men har träffat några kvinnliga sjöingenjörer och de har aldrig upplevt några som helst problem med det hela. Jobbar ju mest med filipinare och dom respekterar kvinnor väldigt mycket.

Haha, "the Fillipinos". På RCCL har vi börjat få en ny jämförbar klass på kontoret i Miami, "the Swedes", dvs svenska trainees/interns som jobbar för svältlöner...
:D

mela
2006-10-23, 09:38
Haha, "the Fillipinos". På RCCL har vi börjat få en ny jämförbar klass på kontoret i Miami, "the Swedes", dvs svenska trainees/interns som jobbar för svältlöner...
:D

Okay. No good *slap*

hultman
2006-10-23, 09:40
Mela:
Hur kan du vara så säker på att du får en ingångslön på över 50 lax i månaden? Varför utbildar sig så få till denna guldgruvebransch?

mela
2006-10-23, 09:51
Mela:
Hur kan du vara så säker på att du får en ingångslön på över 50 lax i månaden? Varför utbildar sig så få till denna guldgruvebransch?

Eftersom de som jobbar som sjöingenjörer nu har den lönen. Det finns ingen utav de som gått ut de senaste åren som blivit arbetslösa.

Sedan spelar det ju roll vilken flagg det är på skeppet och liknande.
Dessutom behöver jag inte betala skatt om jag jobbar mer än 6 månader (eller något sådant) till sjöss.

hultman
2006-10-23, 09:53
Eftersom de som jobbar som sjöingenjörer nu har den lönen. Det finns ingen utav de som gått ut de senaste åren som blivit arbetslösa.

Sedan spelar det ju roll vilken flagg det är på skeppet och liknande.
Dessutom behöver jag inte betala skatt om jag jobbar mer än 6 månader (eller något sådant) till sjöss.

Åhfasen. Tungt dock när/om du vill skaffa familj :p

JJ
2006-10-23, 09:58
Jag gjorde lumpen på isbrytare som mekaniker. Skulle aldrig jobba i handelsflottan och ligga ute månader i sträck, familj kan man ju skaffa sig men man lär inte behålla den länge. Däremot skulle jag kunna tänka mig färjor och liknande, men det är stor konkurrens om de jobben.

mela
2006-10-23, 10:02
Åhfasen. Tungt dock när/om du vill skaffa familj :p

Jag gjorde lumpen på isbrytare som mekaniker. Skulle aldrig jobba i handelsflottan och ligga ute månader i sträck, familj kan man ju skaffa sig men man lär inte behålla den länge. Däremot skulle jag kunna tänka mig färjor och liknande, men det är stor konkurrens om de jobben.


Jag har behörighet till att jobba på kärnkraftverk..
eller ja.. alla industrier. Kan jobba på Renova om jag vill det.
Så jag är inte bunden till sjön på det sättet som en kapten.

JJ
2006-10-23, 10:05
Jag har behörighet till att jobba på kärnkraftverk..
eller ja.. alla industrier. Kan jobba på Renova om jag vill det.
Så jag är inte bunden till sjön på det sättet som en kapten.

Det är bra, prova gärna att jobba på sjön, men i längden är det ett rätt tungt jobb mentalt och de man jobbar med har inte alltid alla äpplen i korgen.

mela
2006-10-23, 10:08
Det är bra, prova gärna att jobba på sjön, men i längden är det ett rätt tungt jobb mentalt och de man jobbar med har inte alltid alla äpplen i korgen.

Mjo ska jobba där medan jag är ung och frisk och pengakåt :D

JJ
2006-10-23, 10:11
Mjo ska jobba där medan jag är ung och frisk och pengakåt :D
Sök till oljerigg.

mela
2006-10-23, 10:22
Sök till oljerigg.

Får se när jag praktiserat vart jag trivs åså..

Arnesson
2006-10-23, 10:28
Jag skulle inte ha lånet, då jag gillar känslan av att inte ha "massa" lån.

Dock så är CSN ganska bra lånevilkor och du kan säkert fixa en sjystare värdeökning på dina sparade pengar. Så egentligen är det nog "bäst" att låna :)

Gör som du vill.

mela
2006-10-23, 11:00
Jag skulle inte ha lånet, då jag gillar känslan av att inte ha "massa" lån.

Dock så är CSN ganska bra lånevilkor och du kan säkert fixa en sjystare värdeökning på dina sparade pengar. Så egentligen är det nog "bäst" att låna :)

Gör som du vill.



Mjo. Jag gör så att jag tar lånen och försöker snåla och investera de resterande pengarna i fonder. Sedan får jag pengar på praktiken också så utav mina 4 år på chalmers har jag 1 års praktik.

Det blir nog bra ändå :)

olwe
2006-10-23, 12:42
Mela, CSN lånen har väldigt låga räntor, garanterat bättre än än de flesta andra lånen man kan ta (vågar inte riktigt lova att de är bättre än alla).

Jag skulle garanterat ta lån och behålla pengarna för framtida möjligheter. De pengarna du har kan faktiskt, som någon sa, generera mer pengar än än CSN-räntan kostar.

Exempelvis ska jag nu åka iväg och sässonga i st:anton. Det är ett företag som jag inte går back på alls, men jag måste ha lite pengar för att kunna betala första hyran. Pengar som jag får tillbaka förståss men eftersom jag inte har pengarna i början så måste jag vänta en månad av min sässong med att köpa bräda + liftkort. = astråkigt att sitta hemma och uggla när alla andra är ute och åker.

Man går bet på massa möjligheter om man inte har några pengar på kontot som man tillfälligt kan investera.

Wain
2006-10-23, 13:09
Det är bra, prova gärna att jobba på sjön, men i längden är det ett rätt tungt jobb mentalt och de man jobbar med har inte alltid alla äpplen i korgen.

Funderar på att ta något år på ett kryssningsfartyg, ganska mycket folk och en helt annorlunda stämning än på exempelvis ett fraktfartyg.

JJ
2006-10-23, 14:09
Funderar på att ta något år på ett kryssningsfartyg, ganska mycket folk och en helt annorlunda stämning än på exempelvis ett fraktfartyg.
Ja, du får ju se lite folk då också, inte bara samma gamla skeppsvrak som lallat omkring i ett motorrum i 20 år;)

machine gun
2006-10-23, 15:48
Jag tar för tillfället fullt studiebidrag, halvt studielån och så jobbar jag ihop resten. Förra höstterminen tog jag inget lån alls. Det krävs liksom inte så många arbetstimmar för att få ihop lånbiten på dryga 4000 kr/månad. Det blir ju ca 40 timmar á 100 kr/h, vilket är lika med sådär 4 arbetspass vilket i praktiken skulle kunna innebära t.ex. varannan helg. Jag brukar ligga runt sådär 30-70 timmar/månad under terminerna och det funkar hur bra som helst. Så blir det ju lite av en buffert man skrapar ihop varje sommar också då man jobbar heltid i 3 månader.

Dock är jag medveten om att det inte går att kombinera alla utbildningar med jobb och att alla inte har turen att hitta ett flexibelt jobb som passar när man studerar.

Sparkapital känns inte riktigt som att man vill använda för att leva upp "till vardags" eller vad man ska säga, enligt mig då. Utan snarare att användas som del i en kontantinsats till en lägenhet eller om du ska köpa en bil, åka på en resa eller nåt annat lite större projekt. Plus att man förstås kan använda de pengarna om det skulle krisa.

Baan
2006-10-23, 16:50
Mela, CSN lånen har väldigt låga räntor, garanterat bättre än än de flesta andra lånen man kan ta (vågar inte riktigt lova att de är bättre än alla).

Jag skulle garanterat ta lån och behålla pengarna för framtida möjligheter. De pengarna du har kan faktiskt, som någon sa, generera mer pengar än än CSN-räntan kostar.

Exempelvis ska jag nu åka iväg och sässonga i st:anton. Det är ett företag som jag inte går back på alls, men jag måste ha lite pengar för att kunna betala första hyran. Pengar som jag får tillbaka förståss men eftersom jag inte har pengarna i början så måste jag vänta en månad av min sässong med att köpa bräda + liftkort. = astråkigt att sitta hemma och uggla när alla andra är ute och åker.

Man går bet på massa möjligheter om man inte har några pengar på kontot som man tillfälligt kan investera.

Är du säker på att det är lugnt att betala tillbaks sen och låga räntor? Jag har bara hört att det inte alls är schysst, men jag har å andra sidan inte räknat seriöst på det eller gått in i detalj. Har du?

Sen vet jag inte om lånen generar pengar i dom flestas fall, visst kan man tänka sig att man kan använda pengarna och på något sätt få dom att växa, men det tror jag inte är särskilt vanligt.

isato
2006-10-23, 17:01
Hade jag haft tillräckligt med pengar undansparade så hade jag nog valt att ta första terminen/terminerna (beroende på stash) utan både lån och bidrag. Så kan man ju plugga längre på csn senare.

Kanske inte nån ide om man vet att man inte kommer vilja plugga mer efter första examen iofs.


Vad är klokt med det där då? är det inte bättre att iaf ta bidraget och OM man skulle vilja plugga mer sedan så kan man ju lika gärna betala ur egen fick DÅ....... istället för att börja med det?

man vill ju ha bidraget iaf hur som helst.....säg att hon inte vill plugga längre än 12 terminer.......då har hon ju givit bort sitt bidrag till ingen nytta.

olwe
2006-10-23, 17:06
Är du säker på att det är lugnt att betala tillbaks sen och låga räntor? Jag har bara hört att det inte alls är schysst, men jag har å andra sidan inte räknat seriöst på det eller gått in i detalj. Har du?

Sen vet jag inte om lånen generar pengar i dom flestas fall, visst kan man tänka sig att man kan använda pengarna och på något sätt få dom att växa, men det tror jag inte är särskilt vanligt.

Jag kommer inte ihåg exakt vad räntesatsen ligger på men den är ganska låg.

De är ju relativt hårda med att du måste ha pluggat dina 25p per år och att du ska börja betala tillbaka ganska fort efter du har slutat plugga men om man jämför med andra lån så är det under mycket bra villkor. De krav de ställer är rimliga och nödvändiga för att inte folk ska utnyttja systemet och inte lyfta ett finger för att bidra med någonting.

Sen att pengar kan genera mer pengar är fullt möjligt. Nu rör det sig inte om så mycket pengar så det kan kanske vara lite kivigt att tjäna några pengar på exempelvis aktiehandel (med kortage osv). Det här handlar dock på hur mycket man försöker, sätter man bara in dem på ett vanligt sparkonto så blir det inte så mycket, fonder ger kanske inte heller en så enorm avkastning (generellt sett) men om man lyckas kringgå kortage så kan man nog få ut en ganska stadig ökning.

Jag känner exempelvis en kille som genom att spendera 10min om dagen inte behöver jobba på sommrarna utan kan softa mellan terminerna när vi andra som inte orkar hålla efter några fonder/aktier måste jobba röven av oss. Han har inte ett enormt startkapital utan det är pengar som han egenhändigt har sparat ihop.