handdator

Visa fullständig version : diabetes


AlexGBG
2006-10-22, 19:02
http://expressen.se/index.jsp?a=726155

"Bara i Sverige beräknas antalet diabetessjuka öka med 20 procent inom 20 år.
- Det kommer att ställa enorma krav på vården, både när det gäller resurser och forskning, säger medicinprofessor Christan Berne.

"Dålig kost, övervikt, stillasittande och ärftlighet är viktiga orsaker till typ 2-diabetes. Omkring 1,5 miljon svenskar är i den direkta riskzonen för att drabbas av diabetes på grund av störd sockeromsättning."


Hur kan det behövas ställas enorma krav på vården när man redan vet varför folk får typ 2-diabetes?
dom som är slöa å inte tränar, inte orkar laga "riktig" mat ska alltså kosta "oss" som sköter det, Vi som investerar tid och pengar på att sköta våran kropp.

om man tittar på bilderna på dom i artikeln så är dom ju knappast några som tränar regelbundet iaf..

Yankeee
2006-10-22, 19:03
Hur kan det behövas ställas enorma krav på vården när man redan vet varför folk får typ 2-diabetes?

För att folk är dumma och lata?

AlexGBG
2006-10-22, 19:04
För att folk är dumma och lata?


vill inte jag betala för, dags att privatisera vården och låta individen ta sitt eget ansvar.

Trance
2006-10-22, 19:08
"Dålig kost, övervikt, stillasittande och ärftlighet är viktiga orsaker till typ 2-diabetes."

Fast det roligaste av allt vore om ett gäng dömande gainer-drickande ungdomar på kolo får diabetes av de dagliga insulinchockerna.

Tolkia
2006-10-22, 19:10
Hur kan det behövas ställas enorma krav på vården när man redan vet varför folk får typ 2-diabetes?
För att det är så vården fungerar; kommer du in och är sjuk/skadad skall du få hjälp, utan att behöva motivera dig mer än att du är sjuk och mår dåligt/skadad och har ont. Att bestämma vem som har rätt till hjälp och vem som skall skylla sig sjläv är svårt och öppnar FETT för godtycke. Man kan ju lika gärna säga att den som har skadat rygen vid marklyft får skylla sig själv, han hade ju inte behövt ägna sig åt en hobby med hög skaderisk, eller hade inte behövt lasta på en sån massa på stången för att visa sig på styva linan för någon brud/stajla för någon kompis.

F.ö. kan man få diabetes typ 2 utan att vara en soffpotatis. Att det är vanligt att man får det om man är överviktig och i dålig kondition är inte detsamma som att alla som får det har fått det för att de är överviktiga och i dålig kondition.

Tricklev
2006-10-22, 19:11
Fast det roligaste av allt vore om ett gäng dömande gainer-drickande ungdomar på kolo får diabetes av de dagliga insulinchockerna.

Ärftlighet + Gainer och jag hoppas att dom är körda.*popcorn*

Yankeee
2006-10-22, 19:13
"Dålig kost, övervikt, stillasittande och ärftlighet är viktiga orsaker till typ 2-diabetes."

Hur många av de med anlag som sköter kost, träning och lever ett i övrigt sunt liv drabbas av typ-2?

Yankeee
2006-10-22, 19:13
F.ö. kan man få diabetes typ 2 utan att vara en soffpotatis. Att det är vanligt att man får det om man är överviktig och i dålig kondition är inte detsamma som att alla som får det har fått det för att de är överviktiga och i dålig kondition.

Svara gärna på min fråga till Trance du också.

Kurash
2006-10-22, 19:16
Hur många av de med anlag som sköter kost, träning och lever ett i övrigt sunt liv drabbas av typ-2?

Du menar väl inte att om siffran skulle vara tillräckligt låg så borde typ-2:arna betala sin egen sjukvård?

Trance
2006-10-22, 19:17
Hur många av de med anlag som sköter kost, träning och lever ett i övrigt sunt liv drabbas av typ-2?

"Det finns dessutom en stark ärftlig faktor bakom typ 2-diabetes.

Medfödda missbildningar i bukspottkörteln, andra hormonella förändringar i kroppen som t.ex. vid Cushings sjukdom eller graviditet, kan också leda till utveckling av typ 2-diabetes.

Olika typer av läkemedel kan också synliggöra diabetessjukdomen. "
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=35556

Jag måste äta kortison ibland, en av de möjliga biverkningarna är diabetes.

Yankeee
2006-10-22, 19:18
Du menar väl inte att om siffran skulle vara tillräckligt låg så borde typ-2:arna betala sin egen sjukvård?

Tänk till lite, står det så?

Yankeee
2006-10-22, 19:19
"Det finns dessutom en stark ärftlig faktor bakom typ 2-diabetes.

Medfödda missbildningar i bukspottkörteln, andra hormonella förändringar i kroppen som t.ex. vid Cushings sjukdom eller graviditet, kan också leda till utveckling av typ 2-diabetes.

Olika typer av läkemedel kan också synliggöra diabetessjukdomen. "
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=35556

Jag måste äta kortison ibland, en av de möjliga biverkningarna är diabetes.

Jag säger inte att det aldrig händer. Jag frågar hur ofta det händer.

Kurash
2006-10-22, 19:20
Tänk till lite, står det så?

Tyckte bara det lät lite på tonen som att du tyckte dom fick skylla sig själva, ville därför bra få det bekräftat. Ingen anledning att vara otrevlig.

grabben i skogen
2006-10-22, 19:21
Hur många av de med anlag som sköter kost, träning och lever ett i övrigt sunt liv drabbas av typ-2?

dyker man från klippor på 12m så borde man också få betala för sjukvården om man behöver använda den...

är det skillnad på dumhet och dumhet menar du?

Yankeee
2006-10-22, 19:21
Tyckte bara det lät lite på tonen som att du tyckte dom fick skylla sig själva, ville därför bra få det bekräftat. Ingen anledning att vara otrevlig.

Så länge jag inte får något som visar att jag har fel får självklart majoriteten av de som typ-2 skylla sig själv. Vems fel är det annars? Därmed inte sagt att de ska betala vården själva.

Yankeee
2006-10-22, 19:22
dyker man från klippor på 12m så borde man också få betala för sjukvården om man behöver använda den...

är det skillnad på dumhet och dumhet menar du?

Har jag sagt något annat? Läs vad som står.

Tolkia
2006-10-22, 19:22
Hur många av de med anlag som sköter kost, träning och lever ett i övrigt sunt liv drabbas av typ-2?
Ingen aning i absoluta tal (maila SCB eller folkhälsoinstitutet om du verkligen är intresserad), men nio av tio diabetiker i Sverige har typ 2 och den ärftliga komponenten anses stark, så det lär väl vara ett antal. En anledning till att den blir vanligare som inte nämns i artikeln är även att folk lever längre nu än tidigare, och risken ökar ju äldre man blir (de flesta jag själv har mött har jag sett inom vården, och de har sällan varit särskilt överviktiga, däremot gamla). Det finns också ett starkt samband med ateroskleros/åderförkalkning resp. högt blodtryck, vilket är vanligt om man är överviktig, men inte något som bara överviktiga drabbas av. Jag förnekar inte på något sätt sambandet dålig livsstil - ökad risk för dålig hälsa (t.ex. diabetes typ 2) och jag tycker att Expressens artikel var tämligen pinsam, men jag tycker att det är att göra det lätt för sig att bara säga "folk är lata och korkade".

Men det är klart att det är lätt och roligt att kasta skit, så be my guest.

Trance
2006-10-22, 19:23
Jag säger inte att det aldrig händer. Jag frågar hur ofta det händer.

Varför skulle jag bry mig om att leta siffror som är mer eller mindre omöjliga att verifiera korrekt? Ser inte poängen, vill du angripa människor med typ 2-diabetes kan du väl själv slänga fram lite siffror som visar hur dåliga människor de är?

Kurash
2006-10-22, 19:27
Det måste ju finnas miljoner åkommor som kan härledas till slarvigt leverne eller dumhet. Olika typer av cancer, bilolyckor, övervikt, AIDS, alla könssjukdomar, galna ko-sjukan... Vad kan man egentligen kräva av människor?

Yankeee
2006-10-22, 19:27
Ingen aning i absoluta tal (maila SCB eller folkhälsoinstitutet om du verkligen är intresserad), men nio av tio diabetiker i Sverige har typ 2 och den ärftliga komponenten anses stark, så det lär väl vara ett antal. En anledning till att den blir vanligare som inte nämns i artikeln är även att folk lever längre nu än tidigare, och risken ökar ju äldre man blir (de flesta jag själv har mött har jag sett inom vården, och de har sällan varit särskilt överviktiga, däremot gamla). Det finns också ett starkt samband med ateroskleros/åderförkalkning resp. högt blodtryck, vilket är vanligt om man är överviktig, men inte något som bara överviktiga drabbas av. Jag förnekar inte på något sätt sambandet dålig livsstil - ökad risk för dålig hälsa (t.ex. diabetes typ 2) och jag tycker att Expressens artikel var tämligen pinsam, men jag tycker att det är att göra det lätt för sig att bara säga "folk är lata och korkade".

Men det är klart att det är lätt och roligt att kasta skit, så be my guest.

Jag pratar naturligtvis om "yngre" människor. De i artikeln är runt 40, förutom en. Som äldre känns det svårt att inte drabbas av någon sjukdom, av den anledning du nämner. Att vi lever längre.

Jag har inte kastat skit. Ni verkar ha svårt att läsa vad som står. Jag har ställt frågor, inget annat. Att ni sen inte kan ge ett vettigt svar utan börjar grina istället är knappast mitt fel.

Yankeee
2006-10-22, 19:31
Varför skulle jag bry mig om att leta siffror som är mer eller mindre omöjliga att verifiera korrekt? Ser inte poängen, vill du angripa människor med typ 2-diabetes kan du väl själv slänga fram lite siffror som visar hur dåliga människor de är?

Hade det varit så att man fick typ-2 diabetes oberoende av livsstil hade det förmodligen funnits något som talade för det, eller hur?

Kan ni ens ge något exempel på en ung (20-40) som har levt sunt och drabbats av typ-2?

Trance
2006-10-22, 19:35
Hade det varit så att man fick typ-2 diabetes oberoende av livsstil hade det förmodligen funnits något som talade för det, eller hur?

Kan ni ens ge något exempel på en ung (20-40) som har levt sunt och drabbats av typ-2?

Läste du ens vad det stod? Graviditet, läkemedel etc kan ge diabetes typ 2, speciellt om man har anlag för det? Tror du de skriver det enbart för skojs skull? Det är DU utan kunskap som lägger in vad du TROR är orsaken till diabetes typ 2. Dags att kamma dig deluxe.

Yankeee
2006-10-22, 19:36
Läste du ens vad det stod? Graviditet, läkemedel etc kan ge diabetes typ 2, speciellt om man har anlag för det? Tror du de skriver det enbart för skojs skull? Det är DU utan kunskap som lägger in vad du TROR är orsaken till diabetes typ 2. Dags att kamma dig deluxe.

KAN ja, hur vanligt är det? Är det undantag det handlar om eller är vanligt?

Trance
2006-10-22, 19:38
KAN ja, hur vanligt är det? Är det undantag det handlar om eller är vanligt?

50% är livstil tillsammans med ärftlighet, 30% är annat, 20% är dödsstrålar från aliens. Så, nöjd nu?

Yankeee
2006-10-22, 19:39
50% är livstil tillsammans med ärftlighet, 30% är annat, 20% är dödsstrålar från aliens. Så, nöjd nu?

Du vet uppenbarligen inte något du heller. Varför ens försöka leka smart då? Frågan är inte direkt komplicerad.

Bronkitkorv
2006-10-22, 19:40
Det måste ju finnas miljoner åkommor som kan härledas till slarvigt leverne eller dumhet. Olika typer av cancer, bilolyckor, övervikt, AIDS, alla könssjukdomar, galna ko-sjukan... Vad kan man egentligen kräva av människor?
+1.
Så kan man ju säga om allt möjligt.. Ska jag betala din hiv bromsmedicin, nej skyll dej själv.
Vad dum du är som fick canser, du får ett nackskott på en gång...
Jaha du är gammal och kan inte klara dej själv, bort med dej till det fina dushrummet där mens du forfarande kan gå så ska du gasas.. nej jag menar dushas lite.
Jaså du tillhör inte das Elite ja då du kanst nicht bo in scweden nein.

Trance
2006-10-22, 19:40
Du vet uppenbarligen inte något du heller. Varför ens försöka leka smart då? Frågan är inte direkt komplicerad.

Bestrid mina siffror då?

kimonque
2006-10-22, 19:40
Du vet uppenbarligen inte något du heller. Varför ens försöka leka smart då? Frågan är inte direkt komplicerad.
ogillar du konkurrens? :Virro

Yankeee
2006-10-22, 19:42
Bestrid mina siffror då?

Du menar att jag ska visa vilka belägg som ligger till grund för mina frågor som inte får svar?

Trance
2006-10-22, 19:44
Du menar att jag ska visa vilka belägg som ligger till grund för mina frågor som inte får svar?

Du skriver "För att folk är dumma och lata?" som svar till att "...när man redan vet varför folk får typ 2-diabetes?" Detta implicerar ju att du vet varför man får diabetes typ 2.

Därför undrar jag nu, varför får man diabetes typ 2 Yankeee?

Kurash
2006-10-22, 19:45
Fråga: Hur många barn i Sverige har förhöjd ärftlig risk?

Svar: Hälften av Sveriges befolkning har risk att få diabetes. 10 barn av 100 har förhöjd ärftlig risk. Av de barn som har förhöjd ärftlig risk beräknas 7 av 100 att få diabetes under sin livstid. Ungefär hälften av dessa (3 st) får sjukdomen före 15 års ålder.

I Sverige föds cirka 100.000 barn per år. Av dessa har 50.000 (50%) risk för att få diabetes d.v.s. hälften av alla barn som föds.

10% (5.000) av dessa barn har förhöjd en ärftlig risk. Av dessa kommer 350 barn att få diabetes under sin livstid. Hälften av dem som insjuknar är barn. Varje dag får 2 barn under 18 år diabetes i Sverige.

Källa:
http://www.med.lu.se/teddy/fraagor_och_svar

Yankeee
2006-10-22, 19:47
Du skriver "För att folk är dumma och lata?" som svar till att "...när man redan vet varför folk får typ 2-diabetes?" Detta implicerar ju att du vet varför man får diabetes typ 2.

Därför undrar jag nu, varför får man diabetes typ 2 Yankeee?

Jag har inte sagt att jag vet. Men jag har mina aningar. Precis därför jag undrar hur vanligt det är att folk som lever sunt drabbas av typ-2 i låg ålder. Uppenbarligen sitter ni inte på den informationen och således ser jag ingen anledning att ändra åsikt.

Trance
2006-10-22, 19:49
Jag har inte sagt att jag vet. Men jag har mina aningar. Precis därför jag undrar hur vanligt det är att folk som lever sunt drabbas av typ-2 i låg ålder. Uppenbarligen sitter ni inte på den informationen och således ser jag ingen anledning att ändra åsikt.

Grattis. Så du vet inte varför man får det eller har någon som helst kunskap om ämnet. Däremot kan du gissa och döma människor. Jag gillar hur du kallar andra människor dumma.

z_bumbi
2006-10-22, 19:51
KAN ja, hur vanligt är det? Är det undantag det handlar om eller är vanligt?

Från FASS
Prednisolon Pfizer

Biverkningar.
Vanliga: vätskeansamling, högt blodtryck, påverkan på binjurebarkens hormonutsöndring, hudförtunning, försämrad sårläkning, rubbning i saltbalansen såsom för hög natriumhalt eller för låg kaliumhalt, för hög sockerhalt i blod och urin, benskörhet, muskelförtvining. Prednisolonets förmåga att hämma kroppsvävnadernas reaktioner mot inflammationer och infektioner kan medföra att infektioner blossar upp på nytt och att lokala begränsade infektioner sprids.

Yankeee
2006-10-22, 19:52
Grattis. Så du vet inte varför man får det eller har någon som helst kunskap om ämnet. Däremot kan du gissa och döma människor. Jag gillar hur du kallar andra människor dumma.

Du inser väl det roliga i att du raljerar när du inte kan svara på de simpla frågorna jag har ställt?

Yankeee
2006-10-22, 19:54
Från FASS
Prednisolon Pfizer

Biverkningar.
Vanliga: vätskeansamling, högt blodtryck, påverkan på binjurebarkens hormonutsöndring, hudförtunning, försämrad sårläkning, rubbning i saltbalansen såsom för hög natriumhalt eller för låg kaliumhalt, för hög sockerhalt i blod och urin, benskörhet, muskelförtvining. Prednisolonets förmåga att hämma kroppsvävnadernas reaktioner mot inflammationer och infektioner kan medföra att infektioner blossar upp på nytt och att lokala begränsade infektioner sprids.

Jaha. Det är knappast någon hemlighet att det finns läkemedel som kan ge diabetes.

Frågan är fortfarande hur vanligt det är att en ung person får typ-2 trots att denne lever "optimalt".

Trance
2006-10-22, 19:56
Du inser väl det roliga i att du raljerar när du inte kan svara på de simpla frågorna jag har ställt?

Den enkla frågan som du ställer kan inte sjukvårdsrådgivningen svara på.

"Sjukdomens orsaker

Den exakta orsaken till att typ 2-diabetes uppstår är inte känd, men förutom att sjukdomen oftast är ärftlig kan den livsstil man har påverka risken att drabbas. "
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=14734

z_bumbi
2006-10-22, 19:57
Frågan är fortfarande hur vanligt det är att en ung person får typ-2 trots att denne lever "optimalt".

Leta upp infon själv innan du säger att folk är dumma och lata, du kanske lär dig något på köpet.

Mister
2006-10-22, 19:59
Frågan är ju vilken ung människa som lever "optimalt" och vad som anses vara optimalt.

Yankeee
2006-10-22, 20:03
Den enkla frågan som du ställer kan inte sjukvårdsrådgivningen svara på.

"Sjukdomens orsaker

Den exakta orsaken till att typ 2-diabetes uppstår är inte känd, men förutom att sjukdomen oftast är ärftlig kan den livsstil man har påverka risken att drabbas. "
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=14734

Livsstilen kan påverka risken att drabbas, konstigt. Vart tror du att jag vill komma?

Trance
2006-10-22, 20:07
Livsstilen kan påverka risken att drabbas, konstigt. Vart tror du att jag vill komma?

Jag vet inte var du vill komma, att livsstilen med kosthållning, övervikt och motion är ju verkligen en stor påverkan. Det är ju ofta det som rekommenderas som första beahandling mot de som har diabetes typ 2. Men det ger ju inte fog för vad du säger.

Yankeee
2006-10-22, 20:08
Leta upp infon själv innan du säger att folk är dumma och lata, du kanske lär dig något på köpet.

"Diabetes typ 2, även kallat vuxendiabetes, är folksjukdomen som går att förebygga men som är nästintill omöjlig att bli av med. Förut var diabetes typ 2 något som främst drabbade människor i 70-års-åldern. Idag blir det allt vanligare att medelålders personer insjuknar, och dö framför allt män mellan 35-50 år.
Ofta är de som drabbas överviktiga, men det har visat sig att även stress och rökning kan utlösa diabetes.
Sjukdomen är till stor del livsstilsrelaterad, men det finns även en ärftlig inverkan. Trenden idag är att vi äter mer och rör oss mindre."

http://www.primavi.se/idrott/artikel.cfm?newsID=403&Diabetes%20typ%202

Hur ska man kunna förebygga något som man, enligt er, inte kan påverka?

Varför insjuknar fler och fler unga personer om livsstilen inte påverkar?

Blabla osv.

Jag har läst på och det jag ser är att livsstilen är en stor del i det hela. (Därmed inte sagt att ärftligheten inte spelar någon roll). Jag sitter här med min okunskap och undrar, varför kan ni inte visa att jag har fel?

Yankeee
2006-10-22, 20:09
Men det ger ju inte fog för vad du säger.

Okey, varför inte? Vem väljer livsstilen?

Hades
2006-10-22, 20:09
Livsstilen kan påverka risken att drabbas, konstigt. Vart tror du att jag vill komma?
Vad tycker du resultatet ska bli av att man får skylla sig själv? Räcker det med att man skäms, eller bör man stå för sina sjukvårdskostnader själv?

Kurash
2006-10-22, 20:12
Hur ska man kunna förebygga något som man, enligt er, inte kan påverka?

Varför insjuknar fler och fler unga personer om livsstilen inte påverkar?

Blabla osv.

Jag har läst på och det jag ser är att livsstilen är en stor del i det hela. (Därmed inte sagt att ärftligheten inte spelar någon roll). Jag sitter här med min okunskap och undrar, varför kan ni inte visa att jag har fel?

Vem har sagt att livsstilen inte påverkar?

Trance
2006-10-22, 20:12
Läste du din egen länk?

"Typ 2 är oftast livsstilsberoende, även om ärftlighet spelar in. Man kan inte göra något åt sitt arv. Därför kan den som har ärftlighet för diabetes typ 2 insjukna, trots exemplariska mat- och motionsvanor. De första tecknen på sjukdomen är ökad törst, stor urinmängd samt
trötthet."

Det är ingen som förnekar att livsstil spelar en stor roll, men det gör inte det för alla som får diabetes typ 2. Vi har listat andra orsaker och ändå gnäller du. Svaret på denna tråden är, nej du får inte kalla alla som insjuknar i diabetes typ 2 dumma idioter.

Yankeee
2006-10-22, 20:13
Vad tycker du resultatet ska bli av att man får skylla sig själv? Räcker det med att man skäms, eller bör man stå för sina sjukvårdskostnader själv?

Det räcker väl med att en del kanske inser att de själva kan påverka utgången till stor del. Det om något vore bra.

Yankeee
2006-10-22, 20:16
Läste du din egen länk?

"Typ 2 är oftast livsstilsberoende, även om ärftlighet spelar in. Man kan inte göra något åt sitt arv. Därför kan den som har ärftlighet för diabetes typ 2 insjukna, trots exemplariska mat- och motionsvanor. De första tecknen på sjukdomen är ökad törst, stor urinmängd samt
trötthet."

Det är ingen som förnekar att livsstil spelar en stor roll, men det gör inte det för alla som får diabetes typ 2. Vi har listat andra orsaker och ändå gnäller du. Svaret på denna tråden är, nej du får inte kalla alla som insjuknar i diabetes typ 2 dumma idioter.

Jag hävdar fortfarande inte att man inte kan få typ-2 när att man lever ett sunt liv. Jag frågar hur ofta det händer. Ska det vara så svårt att förstå?

z_bumbi
2006-10-22, 20:16
Jag sitter här med min okunskap och undrar, varför kan ni inte visa att jag har fel?

Du verkade mest intresserad av att få tag på siffror och även om du inte har hittat några så var det ju ett steg på vägen. :)
Jag har inte påstått att du i din mer nyanserade bild av de som insjuknat har fel men att påstå att folk (OBS! Du använder ett väldigt allmänt uttryck.) får typII för att de är lata och dumma bör du väl själv inse att det inte är vettigt?

Kurash
2006-10-22, 20:17
Det räcker väl med att en del kanske inser att de själva kan påverka utgången till stor del. Det om något vore bra.

Verkligen. Precis som med rökning bör man lägga pengar på att upplysa allmänheten om faran med dålig kost och brist på träning.

Yankeee
2006-10-22, 20:19
Du verkade mest intresserad av att få tag på siffror och även om du inte har hittat några så var det ju ett steg på vägen. :)
Jag har inte påstått att du i din mer nyanserade bild av de som insjuknat har fel men att påstå att folk (OBS! Du använder ett väldigt allmänt uttryck.) får typII för att de är lata och dumma bör du väl själv inse att det inte är vettigt?

Jag behöver inte siffror eller vetenskapliga bevis. Undrar helt enkelt bara hur vanligt fenomenet är.

Om folk får en sjukdom pga av en livsstil som är åt skogen, så är man? Antingen dum (om man vet om att det är dåligt, men fortsätter) eller oinformerad. Lat är man oavsett eftersom att man inte gör något åt saken alt tar redo på information.

Allan
2006-10-22, 20:20
Själv tycker jag ju att folk som bryter armar och ben av sig när de ska stajla gärna kan ha det. De kan få läka ihop snett och vint - de borde ha vetat bättre, istället för att belasta sjukvården....

allan

Trance
2006-10-22, 20:21
Jag hävdar fortfarande inte att man inte kan få typ-2 när att man lever ett sunt liv. Jag frågar hur ofta det händer. Ska det vara så svårt att förstå?


Kan ni ens ge något exempel på en ung (20-40) som har levt sunt och drabbats av typ-2?

Jag måste misstolkat dig.....


Hur som helst angående topic så är sjukdomar relaterade till överätning och stillasittande helt klart ett stort problem för västvärlden som man får försöka motverka så bra det går.

Yankeee
2006-10-22, 20:21
Själv tycker jag ju att folk som bryter armar och ben av sig när de ska stajla gärna kan ha det. De kan få läka ihop snett och vint - de borde ha vetat bättre, istället för att belasta sjukvården....

allan

Själv tycker jag att folk ska läsa och förstå vad som står innan man skriver ett inlägg.

Är det någon som har påstått att diabetiker inte ska få vård?

Yankeee
2006-10-22, 20:23
Jag måste misstolkat dig.....


Hur som helst angående topic så är sjukdomar relaterade till överätning och stillasittande helt klart ett stort problem för västvärlden som man får försöka motverka så bra det går.

Jag skrev inte att jag menade unga från början. Tänkte inte på att diabetes är betydligt vanligare hos gamla människor.

Kurash
2006-10-22, 20:27
Jag behöver inte siffror eller vetenskapliga bevis. Undrar helt enkelt bara hur vanligt fenomenet är.

Om folk får en sjukdom pga av en livsstil som är åt skogen, så är man? Antingen dum (om man vet om att det är dåligt, men fortsätter) eller oinformerad. Lat är man oavsett eftersom att man inte gör något åt saken alt tar redo på information.

Då får man ju först definera "åt skogen". Får man äta glass på helgen? Är det ok man hoppar över träningspasset på födelsedagen? Vad är egentligen minimigränsen för att hamna i riskzonen för typ-2?
Kanske dags för en fett/socker-skatt som kan subventionera träningskort till allmänheten.

Metal_boy_
2006-10-22, 20:42
Ärligt talat! Så extrema som en del är här inne (och jag vet att jag själv har varit där) med vad man stoppar i sig hit och dit och ändrar sig efter forskningsrapport till forskningsrapport, tror jag är ett sjukligt betéende. Det är förbannat sjukt och jag inser det på senare tid när jag har lite bättre distans till kosten och träningen. Man kan inte gå omkring och vara rädd för precis allting. Är det inte bättre att man passar på att leva medans man lever? Är det värt med ett helt liv fullt av sjuklig koll på varenda smula man sväljer, även om det ger 5-10års längre livstid?

Fatalist
2006-10-22, 21:06
Ärligt talat! Så extrema som en del är här inne (och jag vet att jag själv har varit där) med vad man stoppar i sig hit och dit och ändrar sig efter forskningsrapport till forskningsrapport, tror jag är ett sjukligt betéende. Det är förbannat sjukt och jag inser det på senare tid när jag har lite bättre distans till kosten och träningen. Man kan inte gå omkring och vara rädd för precis allting. Är det inte bättre att man passar på att leva medans man lever? Är det värt med ett helt liv fullt av sjuklig koll på varenda smula man sväljer, även om det ger 5-10års längre livstid?

Jag lever med nöje 10 år längre än dig bara genom att vara renlevnadsmedveten. :confused:

Allan
2006-10-22, 21:07
Kan ni ens ge något exempel på en ung (20-40) som har levt sunt och drabbats av typ-2?

Japp. Hurså? Har man diabetesanlaget kan man drabbas alldeles oavsett man lever som en fakir eller inte. Och typ-2 är mer ärftligt predestinerat än typ-1


allan

Angel
2006-10-22, 21:13
Men please när vi snackar livsstil + stora kostnader så e nog hjärt-kärlsjukdommar fasligt mycket värre. Eller?

Metal_boy_
2006-10-22, 21:28
Jag lever med nöje 10 år längre än dig bara genom att vara renlevnadsmedveten. :confused:

Man kan vara medveten, men man behöver inte vara besatt. Med en sjuklig besatthet, rädsla för alla sjukdomar så blir det ju inga roliga år iaf.

rQx
2006-10-22, 21:37
På tal om diabetes: tips till er som är instresserade av aktier är att Diamyd Medical B som har framställt ett läkemedel mot diabetes

Metal_boy_
2006-10-22, 21:39
På tal om diabetes: tips till er som är instresserade av aktier är att Diamyd Medical B som har framställt ett läkemedel mot diabetes


Ska, har, var etc?

Yankeee
2006-10-23, 04:29
Japp. Hurså? Har man diabetesanlaget kan man drabbas alldeles oavsett man lever som en fakir eller inte. Och typ-2 är mer ärftligt predestinerat än typ-1


allan

Och hur vanligt är det att man drabbas när man lever sunt?

Yankeee
2006-10-23, 05:21
Ärligt talat! Så extrema som en del är här inne (och jag vet att jag själv har varit där) med vad man stoppar i sig hit och dit och ändrar sig efter forskningsrapport till forskningsrapport, tror jag är ett sjukligt betéende. Det är förbannat sjukt och jag inser det på senare tid när jag har lite bättre distans till kosten och träningen. Man kan inte gå omkring och vara rädd för precis allting. Är det inte bättre att man passar på att leva medans man lever? Är det värt med ett helt liv fullt av sjuklig koll på varenda smula man sväljer, även om det ger 5-10års längre livstid?

Vem har sagt man ska leva så extremt?

sissa
2006-10-23, 05:31
Så länge jag inte får något som visar att jag har fel får självklart majoriteten av de som typ-2 skylla sig själv. Vems fel är det annars? Därmed inte sagt att de ska betala vården själva.


Det är klart att man själv måste ansvara för hur man lever sitt liv. Som sagt, vem skulle man annars lägga det ansvaret på? Men det betyder inte att alla som röker, som inte motionerar, som inte äter sunt, som stressar etc etc är dumma i huvvet (inte dummare än andra). Det finns många anledningar till att lever som man lever, inte enbart vetskap eller brist på vetskap. Alla skulle väl leva mer eller mindre optimalt om det bara hängde på att ha vetskap. Vi är ändå rätt upplysta. (Och lite dumma alla till mans)

sissa
2006-10-23, 05:43
Det räcker väl med att en del kanske inser att de själva kan påverka utgången till stor del. Det om något vore bra.


Att kalla de för dumma och lata, är det något som bidrar till att ge människor denna känsla och insikt ( att man har makt över sitt eget liv)?

Mister
2006-10-23, 08:21
Och hur vanligt är det att man drabbas när man lever sunt?


Sunt eller optimalt? Vad är vad? Är det optimala sunt?

Bronkitkorv
2006-10-23, 09:17
Det finns många många många gamlingar som är pigga och friska fast dom inte levt optimalt. Vi kanske ska dna testa alla människor och sedan tvinga dom som bär på vissa anlag att leva efter en viss uppgjord mall och gör dom inte det och blir sjuka så blir det gaskammaren på en gång.

Yankeee
2006-10-23, 14:19
Det är klart att man själv måste ansvara för hur man lever sitt liv. Som sagt, vem skulle man annars lägga det ansvaret på? Men det betyder inte att alla som röker, som inte motionerar, som inte äter sunt, som stressar etc etc är dumma i huvvet (inte dummare än andra). Det finns många anledningar till att lever som man lever, inte enbart vetskap eller brist på vetskap. Alla skulle väl leva mer eller mindre optimalt om det bara hängde på att ha vetskap. Vi är ändå rätt upplysta. (Och lite dumma alla till mans)

Vad är det som hindrar folk från att leva som de bör?

Yankeee
2006-10-23, 14:20
Sunt eller optimalt? Vad är vad? Är det optimala sunt?

Slv's kostrekommendationer plus vettig mängd motion är sunt och antagligen optimalt för de flesta.

Yankeee
2006-10-23, 14:21
Att kalla de för dumma och lata, är det något som bidrar till att ge människor denna känsla och insikt ( att man har makt över sitt eget liv)?

Jag har inte sagt att jag ska hålla ett motivationstal.

The_RobRoy
2006-10-23, 14:55
På tal om diabetes: tips till er som är instresserade av aktier är att Diamyd Medical B som har framställt ett läkemedel mot diabetes

Är det inte ett vaccin?

sissa
2006-10-23, 15:25
Vad är det som hindrar folk från att leva som de bör?


bör man leva på något särskilt sätt?

men om du undrar vad det är som hindrar folk från att leva mera sunt vad gäller mat,motion osv så är det väl de själva (till största delen)?

Yankeee
2006-10-23, 16:02
bör man leva på något särskilt sätt?

men om du undrar vad det är som hindrar folk från att leva mera sunt vad gäller mat,motion osv så är det väl de själva (till största delen)?

Om man vill undvika sjukdomar ja.

Precis.

Mister
2006-10-23, 18:10
Slv's kostrekommendationer plus vettig mängd motion är sunt och antagligen optimalt för de flesta.

Skulle vara intressant att veta hur många som verkligen lever så. 5 frukter varje dag och en viss mängd grönsaker. Varje dag. Osv. Många tror nog att dom lever optimalt men det är nog kanske inte så optimalt som dom tror.

Metal_boy_
2006-10-23, 22:52
Vem har sagt man ska leva så extremt?


Vi är på kolozzeum nu vännen.

Yankeee
2006-10-24, 04:29
Vi är på kolozzeum nu vännen.

Ditt inlägg är inte relevant oavsett vad folk här gör.