handdator

Visa fullständig version : Ryggskada - några frågor


Sinew
2006-10-22, 18:04
För en vecka sen körde jag marklyft på en för mig inte jättetung vikt. Hade tänkt göra 5or men i andra setet på 4 repet så knastrade det till i ryggen under vänster skulderblad längs med ryggen på vänster sida om ryggraden.
Det gjorde ont och jag släppte stången och var tvungen att avbryta mitt pass för att om jag försökte använda ryggen så gjorde det för ont.

Smärtan blev som värst några timmar efter passet men dagen efter så gjorde det bara ont om jag använde ryggen för att lyfta något eller liknande och så känns det även nu en vecka efter även om det blivit bättre för varje dag.

Har alltid varit noggran med teknik och speciellt i marklyft så jag förstår inte varför det här hände?

Vad kan ha hänt? Muskelbristning?

Borde jag gå till en sjukgymnast eller liknande? Har känt av ryggen mindre för varje dag som gått.

Hur ska jag köra igång med träningen igen om smärtan försvinner?

Är lite förvirrad då jag inte skadat mig på gymmet tidigare och försöker undvika detta genom att köra fulla rörelselängder och jag har varit extra noggrann med tekniken i marklyft. :(

Sinew
2006-10-22, 18:13
http://www.exrx.net/Graphics/ErectorSpinae.gif

Skulle tro att det är i någon av de musklerna på bilden det gör ont, ganska högt upp under skulderbladet.

Guddi
2006-10-22, 23:11
Gå till en sjukgymnast eller naprapat. Om du inte vet varför skadan skedde så är det stor risk att det kommer hända igen. Ryggproblem är inget som man vill ha en längre tid så det är lika bra att du kollar upp det direkt.

Sinew
2006-10-23, 14:53
Oj, är det så allvarligt? :(
Jag vet inte alls varför jag skadade mig, jag har ju inte kört marklyft så länge men det är nog inte någon bra förklaring.

Ska man gå till en privat naprapat då och betala 400 kr och kanske återbesök för samma summa eller ska man stå i kö i flera veckor för en sjukgymnast man fått remiss till från vårdcentralen?

Kommer de ta mig på allvar om jag inte ens har några större besvär utan bara vill slippa skada mig igen?

Guddi
2006-10-23, 16:44
Oj, är det så allvarligt? :(
Jag vet inte alls varför jag skadade mig, jag har ju inte kört marklyft så länge men det är nog inte någon bra förklaring.

Ska man gå till en privat naprapat då och betala 400 kr och kanske återbesök för samma summa eller ska man stå i kö i flera veckor för en sjukgymnast man fått remiss till från vårdcentralen?

Kommer de ta mig på allvar om jag inte ens har några större besvär utan bara vill slippa skada mig igen?Det behöver inte vara allvarligt, men det kan vara värt att kolla upp. Du väljer ju själv om du tycker det är värt att lägga ut pengarna, om det känns bra nu så kan du välja att strunta i det denna gången. Kommer det tillbaks igen så kan du kolla upp det då.

Finns det ingen idrottskademottagning där du bor? Här i Helsingborg så finns det två privata idrottsskademottagningar med sjukgymnaster som brukar kunna fixa en tid för dig inom en vecka. Sen finns det dessutom en idrottsskademottagning på sjukhuset varje tisdag. Kolla på gulasidorna.

Sinew
2006-10-23, 20:12
Sökte på "idrottsskador" på gula sidorna och hittade några sjukgymnaster men ingen idrottskademottagning. Privat kostar ju pengar som jag inte har obegränsat av.

Har fått några av de goda råden som du nämner, "pröva träna och kommer det tillbaka så kolla upp det då"... men det känns som att det bästa skulle vara att kolla direkt.

Sinew
2006-10-24, 16:55
Var till en läkare idag, han klämde lite på ryggen och trodde att det var en muskelbristning. Vila i 2 veckor och blir det inte bättre skulle jag kontakta sjukgymnast.
Hoppas det blir bättre nu då.

kollebolle
2006-10-24, 17:09
"Knastrade till i ryggen" Låter som en skräckfilm för mig! Om det inte går över skulle jag personligen fixat privat sjukgymnast. Tar ju år å dar att få tid om man ska ställa sig i kö, tyvärr. Trots att man skattar på hälften av allt man tjänar i det här landet.