handdator

Visa fullständig version : Stretching = smalare??


Philippp
2006-10-22, 12:42
Skulle det kunna vara så att t.ex yoga och pilates ger en smalare midja osv? gärna liksom ett vetenskapligt svar och jag är evigt tacksam om någon skulle ha några bra referenser

Ame
2006-10-22, 12:47
Stetching i sig lär inte göra någon smalare. Möjligen om man skulle stretcha sig till en bättre hållning och på så sätt se smalare ut, mne dte låter lite långsökt.

Philippp
2006-10-22, 12:50
Yepps jag är 100000% på att det inte fungerar, måste bara ha lite mer kött på benen så jag kan förklara det för mer arroganta människor :P

Guddi
2006-10-22, 13:14
Skulle det kunna vara så att t.ex yoga och pilates ger en smalare midja osv? gärna liksom ett vetenskapligt svar och jag är evigt tacksam om någon skulle ha några bra referenser
Yoga och pilates jobbar mycket med bålen och de stabiliserande musklerna. Det är möjligt att man kan se lite fastare ut om man tränar upp dom musklerna. Själva stretchingen kommer inte att leda till att du blir smalare genom att musklerna blir "plattare" eller att man förlorar fett.

En referens är väldigt svårt att ge dig då jag inte tror att någon person skulle göra en undersökning som tittar på om man blir smalare av att stretcha. I tidningen svensk idrottsforskning så fanns det i nummer ett från i år en sammaställning av forskningen kring yoga och där kom man fram till att yoga:

sänker blodtrycket
förebygger kronisk trötthet lika bra som aerob träning
kanske leder till att sover bättre
kan höja humöret
kan hjälpa astmapatienter
leder till ökad muskelstyrka, muskeluthållighet, rörlighet och syreupptagningsförmåga
kan hjälpa vissa ryggpatienter

Om dina vänner påstår något annat det här ovan så kan du motbevisa dem. Tidningen svensk idrottsforskning finns på de flesta bibliotek.

Philippp
2006-10-22, 13:20
Tackar!

Guddi
2006-10-22, 13:21
Formulerade mig dålig här ovan ser jag nu, du kan givetvis inte motbevisa dem med hjälp av artikeln ovan. Du kan däremot visa att de inte har något bevis för det dem påstår. Det betyder ju nödvändigtvis inte att dem har fel utan det kan även bero på att det inte har forskats nått inom området än.