handdator

Visa fullständig version : Blodsockerfall?


Lellan
2003-02-02, 08:44
För en månad sedan åt jag 2-300 g godis osv (Nyårsfest), dagen efter var jag döbakis trots att jag inte druckit en droppe..

Igår kväll så åt jag 100 g lösgodis:eating: , såna där vita mjuka sockerbitar, och skulle kolla på tv - slocknade (kläder på, telefon som ringt, väckarklocka också osv osv) och vaknar 12 timmar senare.. känns lixom inte normalt?

Eller är det normalt om man annars bara äter långsamma kolhydrater (om de är något snabba tar jag ofta linfrön eller psyllumfrön till)? Med 2 ½ -3 ½ timmars mellanrum, jag kan bli yr osv om det går längre. Längsta matuppehållet är på natten, från sista drinken till första (protein). Brukar inte ha lågt blodsocker på morgonen, är iofs jättetrött ibland men tar då en koffeintablett.

Nå, är jag normal?:confused:

(OBS! Det är tjejen som skrivit brevet som är med i filmen.. öh..:D )

GhostFace
2003-02-02, 11:38
Narkolepsi?
Diabetes?
Du är säker på att du inte tog en Valium innan lösgodiset istället för Koffeintablett?

Låter sjukt misstänkt om det inte ligger oerhörd fysisk & psykisk utmattning bakom genom att tvärsomna efter kvällsintag av endast 100 g godis...

Lellan
2003-02-02, 12:17
Tror definitivt inte att jag har diabetes (eller narkolepsi, hehe.. :)), det skulle man väl märka på fler sätt? Hade inte tagit någon tablett på hela dagen, varken koffein eller nåt annat mysko.. ;)

Jag vet bara att jag brukar slockna efter godisintag och äter annars alltid långsamma kollisar. Men igår kväll var det rätt sjukt.. en kompis som försökt nå mig på mobil blev jätteorolig - det var lixom inte tänkt att jag skulle sova bort hela lördagen.. :rolleyes:

Men jag tänkte att man kanske blir känsligare och känsligare för snabba kollisar om man bara håller sig till långsamma och äter ofta?

Diana
2003-02-02, 12:19
vet preciis vadu menar, trodde ja va den enda som drabbades av de där!:)

GhostFace
2003-02-02, 15:05
Måste vara nåt kvinnligt fenomen ! :D

Cartwright
2003-02-02, 17:27
Är det inte meningen att en låg-GI-diet ska förbättra insulinkänsligheten och därmed göra att man blir mer tolerant mot höga GI:n?

Lellan
2003-02-02, 19:10
Originally posted by Cartwright
Är det inte meningen att en låg-GI-diet ska förbättra insulinkänsligheten och därmed göra att man blir mer tolerant mot höga GI:n?

Det är så jag fattat det i teorin, men i praktiken (för mig iaf?) så är det nog tvärt om...:confused:

Eller så beror det på att jag mest äter protein och fett annars på kvällen.. vet faktiskt inte. De snabba jag äter efter träning brukar vara 20 g knäcke eller nån frukt.

Blev bara så paff söndag morgon när jag insåg att hela lördagskvällen sovs bort..:(

spinkoo
2003-02-02, 19:11
Originally posted by GhostFace
Måste vara nåt kvinnligt fenomen ! :D

Är det samma för stackars dwaggen eller? :(

Janna
2003-02-02, 21:47
när jag går på ketogen diet och sen äter snabba kolisar på ätardagen blir jag helt full av det fnissig o synen blir halvsuddig och allt känns helt konstigt

GhostFace
2003-02-02, 22:20
Originally posted by spinkoo
Är det samma för stackars dwaggen eller? :(

Ja han ska vi nog inte ens nämna i dessa sammanhang.

He is beyond these phenomena...

:angel:

Mallan
2003-02-02, 22:34
Har ocksa drabbats av nagot liknande. Om jag äter lite mer godis, eller andra sötsaker, en dag i veckan känner jag mig alltid lite "bakis" dagen efter.

Har hört talas om att kroppen drabbas av en "sockerchock", men vet inte hur sant det är.
Antagligen har det med insulinet att göra...som vanligt. Kan dock inte förklara vad som händer.

Lite tankar...i veckan haller jag insulinnivan jämt under hela dagen med hjälp av kolhydrater med lagt GI, protein och fett. När jag sedan plötsligt slänger i mig godsaker med högt GI rusar insulinet i "taket" och kroppen far jobba pa för att kompensera. Innan är blodsockret pa en lagom lag niva för att "främja fettförbränningen".
Vet inte var gränsen, fran att man bara känner av en energikick till att man blir riktigt dasig, ligger eller vad det är som avgör detta. Mängden kolisar med högt Gi kanske!??!

Som sagt, vet inte om detta är riktigt sant, bara lite funderingar/tankar.
Nagon annan far ta över här...
:D

Lellan
2003-02-02, 22:42
Hehe.. verkar ju bara vara vi tjejer som blir knasiga? :D

Var håller de hus.. Sverker, King Grub m.fl?? Hallå.. jag har missat en lööördag.. :(

Blir godisförbud från och med nu.. :insane:

EiseltUK
2003-02-02, 23:14
Teoretiskt skulle en tillfällig frossa i kolhydrater , om man inte är van att äta en massa godis, kunna leda till antingen hypo- eller hyperglykemi.

Hyperglykemi skulle vara ett tecken på diabetes och de första tecknena på hyperglykemi är bl a dåsighet och törst.

Hypoglykemi skulle kunna orsakas av en extra kraftig insulinrespons. Vilket kan ge hjärtklappning, skakningar, förvirring, svettningar, dubbelseende osv.

Om man känner igen sig i det först scenariot så skulle jag rekommendera att besöka en läkare och ta lite blodprover. Det kan t ex vara en form av typ II-diabetes som är ganska vanlig. Det finns olika läkemedel som funkar ganska bra, men det bästa är att på lång sikt äta mindre kolhydrater, och öka intaget av fiskolja samt tillskott med liponsyra. Vitamintillskottet Balance är utvecklat för ändamålet och vi har positiva erfarenheter på diabetiker som tagit preparatet och faktiskt kunnat minska medicineringen.

/ Henrik

adde
2003-02-03, 08:44
Kan det inte vara så enkelt att du genom att äta kolhydrater med lågt GI skaffat dig en hög insulinkänslighet. Insulinutsöndringen står ju i proportion till blodsockret, så när du tokäter mycket eller snabba kolhydrater så får du en starkare respons på det insulin som utsöndras. Framför allt genom en ökad glykogeninlagring i levern.

Normalt så drabbas man först av "Imparied Glucose Tolerance" (IGT) som ett förstadie av typ-2 diabetes. Typ-2 är oftast en självförvållad sjukdom (då den idag ej längre kan kallas åldersdiabetes) och är kostrelaterad (mycket fet och 'snabb' mat). I de flesta fall kan den behandlas enbart genom ändrade kostvanor, nämligen genom att äta långsamma kolhydrater med jämna mellanrum (som vi ju all redan gör). Men att gå till doktorn och kolla lite värden är kanske inte fel (men du måste fasta i några timmar innan du skall dit :( ).

Upplever själv samma sak som du. Firade att deffen börjar idag med 'lite' chips framför TV:n i söndags. Somnade rakt av på soffan kl 18.00. Sådär riktigt måilla-trött och yr i huvudet. Lyckades såsmåningom ta mig upp på fötter och traska hem (ca 20 minuters promenad) och efter lite pasta var jag pigg som en mört och kunde inte sommna ens när jag ville...

/adde

Officer
2003-02-03, 13:08
Jag har fredagarna som min godisdag... Käkar då alltid cirka 500 gram lösgodis med massor med salt, surt och lakritsgodis. Känner mig någorlunda sömnig på den kvällen men är inte särskilt bakis dagen efter, förutom att det känns som om man förlorat smaken på smaklökarna efter all godis..

Nate
2003-02-03, 17:24
Jag kan också få världens blodsockerfall om jag äter mkt godis. Tryckte i mig kanske 200g lösviktsgodis innan ett kemiprov en gång förra terminen och det var fan det svåraste provet jag gjort, kunde inte koncentrera mig alls. På samma sätt fick jag världens energifall då jag en kväll hade frosseri framför teven hos en kompis, blev så slö att jag tog taxi hem sedan. Och när man vaknar morgonen efter en sådan gång så känner man sig totalt seg och bakis.

Varför tappar man dessutom smaken efter godisfrosseri?

Bamse
2003-07-05, 09:49
Originally posted by GhostFace
Narkolepsi?

På tal om detta.... så såg jag nyss att det imorrn, söndag den 6 juli kl. 21:00, på SVT2 sänds ett program om just narkolepsi! "Dokument medicin: Dömd till sömn".

ivandrago
2003-07-05, 11:13
Originally posted by Bamse


På tal om detta.... så såg jag nyss att det imorrn, söndag den 6 juli kl. 21:00, på SVT2 sänds ett program om just narkolepsi! "Dokument medicin: Dömd till sömn".

HAha! "På tal om detta" säger bamse drygt 5 månader senare. :laugh:

Bamse
2003-07-05, 11:14
Originally posted by ivandrago


HAha! "På tal om detta" säger bamse drygt 5 månader senare. :laugh:

Jaaa.. vi är lite tröga i Norrland serru! :angel:

ivandrago
2003-07-05, 11:37
:D

Lellan
2003-07-06, 21:04
Originally posted by Bamse


På tal om detta.... så såg jag nyss att det imorrn, söndag den 6 juli kl. 21:00, på SVT2 sänds ett program om just narkolepsi! "Dokument medicin: Dömd till sömn".

Tack för den Bamse! Nu är man ju hypokondriker och tror man har narkolepsi.. :smash: Hypothalamus har jag för mig min morbror opererade pga ämnesomsättningen, och jag drar någon paralell mellan mössen och mig och sömnen osv. Inte blev det bättre för att pappa ringde å tyckte jag skulle kolla, apropå att jag lätt "slocknar".. :( :rolleyes:

Jaja, sov bara typ 10 min under hela dokumentären så... :sleep: :angel: