handdator

Visa fullständig version : Ni med Acne - tips!


Henkan
2006-10-22, 10:39
Har varit mkt diskussioner på denna sidan så jag tänkte bara ge mina erfarenheter av det hela.
Under min tonår hade jag INGEN acne alls......Nästan så man tyckte man va konstig som inte hade det. Dock nu vid 22års ålder, det sista halvåret så har jag fått lite problem med det. Mest i ansiktet men även lite på ryggen. Kändes ju tråkigt och jag började genast testa massa olika produkter. Rengöring för Loreal/Nivea/clearasil osv osv utan någon större framgång. Beställde även det från tv-shop...Proactive och de blev ingen direkt skilnadn ändå. Kändes ren i hyn men de blossade upp igen.

Fick då tipset att prova Vitamin B5..och jag märkte mer ksillnad av detta än det andra. Dock blev det ej tillräckligt bra.
Tänkte att det kanske berodde på proteinpulver ´+ gainers som jag tar men hade sen ett uppehåll helt från träningen och dessa preparat under 2 veckor och märkte ingen jätteskillnad ändå.

Nu tappade man nästan lusten..tills jag av en slump läste en artikel från Life (fd naturapoteket) att zinkbrist kunde förvärra acnen.

Köpte zinktabletter och tar 2 om dagen, köpte dne sorten som man blir ltie "brun" av..=). Testade detta för 4 dagar sedan och allting har blivit mkt bättre än nånsin. Problem har minskat drastiskt och de stora finnarna har blivit små och läkt ihop medan de små jag hade är i princip borta. Hon på life sa att zinktillskott är kanon om man tränar hårt och även käkar mkt proteiner för hyn.

Detta funkade för mig och ville bara dela med mig av tips. Nu kör jag bara en vanlig rengöring morgon + kväll (utan peelingkorn) + lite hudkräm på det...+ mina zinktabletter och det blir bättre dag för dag trots att jag kör mitt proteintillskott 3ggr om dagen och tränar hårdare än nånsin..=)

Hoppas man kanske kan hjälpa någon!:)

cam
2006-10-22, 10:49
Tack för tipset! :)
Jag käkar multivitamin- och mineraltillskott, men det är ganska lågdoserat. Undrar om man kan köra lite extra zink utanpå det?

Henkan
2006-10-22, 10:55
Kan du säkert. Jag kör själv Only One - som är det dagstillskott av vitaminer/mineraler osv...

L-Sami
2006-10-22, 12:20
Zink funkade bra för mig också mot akne. Bra grejer det där :thumbup:

koetti
2006-10-22, 12:30
något specifikt märke man bör leta efter? Om man googlar får man mest upp att zink verkar hjälpa mot dålig andedräkt...

qwerty1
2006-10-22, 12:39
Har en kompis som bastar som fan p.g.a acne, hjälper det?

Blaine
2006-10-22, 12:47
Har en kompis som bastar som fan p.g.a acne, hjälper det?

Vet inte riktigt om det hjälper, men värmen gör så att porerna öppnas.

Henkan
2006-10-22, 12:48
Jag köpte ett på Life (fd naturapoteket) som heter *naturapoteket* - solbrun+, innehåller 30mg zink i 2 tabletter som jag tar var dag nu....+ att ja har märkt att ja får lite gyllenbrun - dock bara ytlig färg i huden vilket aldrig är fel. =)

Anonym112
2006-10-22, 13:39
http://www.apoteket.se/rd/d/4519/ProductSKU/51718/tab/apoteksinfo/showBuy/true/rightColumn/5337/action/showProdInfo

http://www.apoteket.se/intershoproot/eCS/Store/sv/pictures/530634s.jpg

Jag och mina kompisar kör/har kört på den där, funkar hur bra som helst!
Smörj på varje kväll, tvätta bort på morgonen.

För vissa har det där varit den enda som funkat.
Bästa!

Finns i 10%'s styrka också, men köp 5% till att börja med.. om du nu inte har HELA ansiktet fullt.

PowPow
2006-10-22, 13:44
Kan man få överskott av zink?
Vad händer då?

Låter ju toppen i alla fall. Kanske värt att prova.. har fortfarande lite postpubertala problem med finnar på ryggen*grr27*

Tigerkotten
2006-10-22, 14:01
Jag har inga problem med Acne i ansiktet, däremot får jag små prickar på halsen. De kommer då o då, o jag har svårt att inte klämma o trycka :D Vilket brukar bara göra saker värre..

Vettifaen va de e för något grej. Någon sorts Acne är det iaf.

PowPow
2006-10-22, 14:02
Jag har inga problem med Acne i ansiktet, däremot får jag små prickar på halsen. De kommer då o då, o jag har svårt att inte klämma o trycka :D Vilket brukar bara göra saker värre..

Vettifaen va de e för något grej. Någon sorts Acne är det iaf.

Rakfinnar? Hade jag också jättemycket, innan jag gjorde det enda rätta för folk med känslig hud och bytte från hyvel till rakapparat. Nu är de borta.

yeyoya
2006-10-22, 14:08
va för mat är rik på zink ?

DanielF
2006-10-22, 14:12
va för mat är rik på zink ?


Zinkpasta.

HAHA!

Achryl
2006-10-22, 14:14
va för mat är rik på zink ?
Zinkrik mat: skaldjur, pinjenötter, råris, ost, fisk, ägg, linser, kyckling, fullkornsprodukter
Källa: Aftonbladet :Virro

Sundsarn
2006-10-22, 14:20
Jag gick till skolsyster och bokade tid för skolläkaren. Ordinerades Tetralysal (antibiotika) och tycker det är kanon.

Ska ta och kolla runt lite bland ovanstående tips så kanske det kan påskynda "läkprocessen" :D

ManuelIT
2006-10-22, 15:12
jag tar förutom multivitamin (som innehåller zink) även extra zinktillskott varje dag under en längre period nu och får fortfarande finnar*grr27*

däremot så har det förbättras avsevärt det senaste tiden pga användning av Dermalogicas hudprodukter, de är dyra men är väldigt bra

Kebab-Arne
2006-10-22, 15:52
På tal om rakfinnar. Får fullt av det på halsen men inget på kinderna. Hur kommer det sig? Och hur undviker man rakfinnar om man ändå inte vill köra med rakapparat?

sammy1
2006-10-22, 15:55
På tal om rakfinnar. Får fullt av det på halsen men inget på kinderna. Hur kommer det sig? Och hur undviker man rakfinnar om man ändå inte vill köra med rakapparat?


jag provade allt möjligt men fick ändå gå över till apparat! Sitter o rakar mig nu, superpraksikt :whipped:

sleep is the enemy
2006-10-22, 15:58
På tal om rakfinnar. Får fullt av det på halsen men inget på kinderna. Hur kommer det sig? Och hur undviker man rakfinnar om man ändå inte vill köra med rakapparat?

kan säkert hjälpa med bra produkter. vet att t.ex. Zirh har produkter mot rakfinnar. deras produkter kostar en del, men är väldigt dryga.

everete
2006-10-22, 16:01
hmm rakfinnar. Ni blander inte ihop det med irriterade hårsäckar?

L-Sami
2006-10-22, 16:04
Kan man få överskott av zink?
Vad händer då?



Illamående och huvudvärk är vanliga sympton på zinköverdos.

krilleh
2006-10-22, 16:06
är inte zinktabletter resceptbelagda? Eller finns det sånt på apoteket som alla kan köpa ? :D

oath5
2006-10-22, 16:11
är inte zinktabletter resceptbelagda? Eller finns det sånt på apoteket som alla kan köpa ? :D

Ja du kan köpa det på apoteket/naturapotek/kosttilskottsaffärer osv

Kebab-Arne
2006-10-22, 16:14
kan säkert hjälpa med bra produkter. vet att t.ex. Zirh har produkter mot rakfinnar. deras produkter kostar en del, men är väldigt dryga.

Ska noh kollas upp nångång. :)

hmm rakfinnar. Ni blander inte ihop det med irriterade hårsäckar?

Det kan jag nog göra. Blir iaf en massa röda prickar som blir värre när man rakar sig ofta.

sleep is the enemy
2006-10-22, 16:15
hur stort intag av zink ska man ta då? ja kika på mina multivitamin tabletter å dom innehåller 15 mg. hittade twinlabs zink tabletter som innehöll 30 mg. om ja tar dom me blir det för mycket kanske?

PowPow
2006-10-22, 16:32
hmm rakfinnar. Ni blander inte ihop det med irriterade hårsäckar?

Jo, det är väl det det är. Men det kallas väl rakfinnar? Eftersom det liknar finnar lite.

PowPow
2006-10-22, 16:34
På tal om rakfinnar. Får fullt av det på halsen men inget på kinderna. Hur kommer det sig? Och hur undviker man rakfinnar om man ändå inte vill köra med rakapparat?

Jag provade det mesta, men inget funkade. Förutom apparat då.

Jag levde i en värld där jag trodde att man inte kunde få lika bra rakning med en apparat, men ack så fel jag hade. En bra rakapparat rakar inte märkbart sämre än hyvel. Sen är det praktiskt och skonsamt också.

ManuelIT
2006-10-22, 16:36
Ska noh kollas upp nångång. :)



Det kan jag nog göra. Blir iaf en massa röda prickar som blir värre när man rakar sig ofta.

skulle hellre rekomendera The Art Of Shaving produkter. testa med en startkit och läs instruktionerna om hur man rakar sig på bästa sätt

Vastrix
2006-10-22, 16:45
http://www.apoteket.se/rd/d/4519/ProductSKU/51718/tab/apoteksinfo/showBuy/true/rightColumn/5337/action/showProdInfo

http://www.apoteket.se/intershoproot/eCS/Store/sv/pictures/530634s.jpg

Jag och mina kompisar kör/har kört på den där, funkar hur bra som helst!
Smörj på varje kväll, tvätta bort på morgonen.

Helt klart en bra produkt men i början kan huden bli _mycket_ uttorkad av den. Appoteket har en återfuktande gel som inte är fet (har samma konsistens som glidmedel och är vattenlöslig, 2 i 1 produkt mao) som går bra att smörja in delar av ansiktet med för att slippa bli så "fnasig".

/V

koetti
2006-10-23, 16:41
har nu införskaffat zinktabletter, tips på när dessa bör intas för bästa effekt (frukost, lunch eller middag)?

oath5
2006-10-23, 16:54
har nu införskaffat zinktabletter, tips på när dessa bör intas för bästa effekt (frukost, lunch eller middag)?

tror inte det spelar någon roll men ta en på morgonen och en på kvällen (omdet är 15 g tabletter du har)

dared
2006-10-23, 17:58
Om du inte haft finnar inann 22, kan det inte vara vuxenfinnar du lider av? Vilket jag har för mig är en helt annan grej egentligen?

Skitsamma jag vet inte =) Det enda som funka för mig var iaf Roa, men det har jag skrivit i 18 acne-trådar.

NiXPhoenix
2006-10-23, 18:13
http://www.apoteket.se/rd/d/4519/ProductSKU/51718/tab/apoteksinfo/showBuy/true/rightColumn/5337/action/showProdInfo

http://www.apoteket.se/intershoproot/eCS/Store/sv/pictures/530634s.jpg




Jag och mina kompisar kör/har kört på den där, funkar hur bra som helst!
Smörj på varje kväll, tvätta bort på morgonen.

För vissa har det där varit den enda som funkat.
Bästa!

Finns i 10%'s styrka också, men köp 5% till att börja med.. om du nu inte har HELA ansiktet fullt.


Har kört med Stioxyl i ett antal år och även om jag tror att det blev en viss förbättring i början vet jag inte om det gör så stor skillnad egentligen. Använder det konstant så jag vet egentligen inte om det blir mycket värre om jag skulle sluta, men jag tror inte det. Kortare perioder har man ju varit utan.

remixxa
2006-10-23, 18:33
Vart köpte ni era Zinktabletter med brun effekten? *rolleyes* Har apoteket dem?

everete
2006-10-23, 18:44
http://www.apoteket.se/rd/d/4519/ProductSKU/51718/tab/apoteksinfo/showBuy/true/rightColumn/5337/action/showProdInfo

http://www.apoteket.se/intershoproot/eCS/Store/sv/pictures/530634s.jpg

Jag och mina kompisar kör/har kört på den där, funkar hur bra som helst!
Smörj på varje kväll, tvätta bort på morgonen.

För vissa har det där varit den enda som funkat.
Bästa!

Finns i 10%'s styrka också, men köp 5% till att börja med.. om du nu inte har HELA ansiktet fullt.


Har just köpt en laddning av det där. Hoppas det fungerar!

Henkan
2006-10-23, 20:06
Vart köpte ni era Zinktabletter med brun effekten? *rolleyes* Har apoteket dem?

LIFE - fd naturapoteket. Har skrivit det innan i tråden.:hbang:

Achryl
2006-10-23, 20:17
LIFE - fd naturapoteket. Har skrivit det innan i tråden.:hbang:
var där. dom hade inga 15 utan hade istället ersatt med 30mg. Nån brun effekt hade inte hon i kassan en aning om.
150 tabletter 98 kronor

Anonym112
2006-10-24, 01:16
Har just köpt en laddning av det där. Hoppas det fungerar!

Det fungerar! :thumbup:

Tigerkotten
2006-10-24, 04:15
Rakfinnar? Hade jag också jättemycket, innan jag gjorde det enda rätta för folk med känslig hud och bytte från hyvel till rakapparat. Nu är de borta.


nee vettifaen va de e för något litet jag får då o då.

Är iaf knappast rakfinnar då jag nog inte ens rakar mig där tror jag :D
Har inte så mycket skäggstubb osv.
O rakfinnar e nog större me, dessa blir små små prickar typ som känns som en mini mini kula ibland o jag försöker trycka ut men går inte alltid så bra.
Vilket leder till värre saker alltid :D

bluelight
2006-10-24, 06:31
Basiron är jäkligt bra med enligt mig, finns på apoteket 5% och 10 %. Smörjer du in 15 min innan återfuktning.

Juliette
2006-10-24, 13:33
Exuviances produkter. Har hjälpt mig otroligt mycket, och jag har provat ALLT. :)

johnnytex
2006-10-24, 14:42
Visst ska man svälja zinktabletterna från Life (15mg), inte tugga sönder?

oath5
2006-10-24, 15:24
Visst ska man svälja zinktabletterna från Life (15mg), inte tugga sönder?

Aber naturlich

johnnytex
2006-10-24, 16:31
Zink funkade bra för mig också mot akne. Bra grejer det där :thumbup:

Vid vilka doseringar? RDI eller ska man överdosera ala B5, vad är tanken, jag är nyfike :)

larre
2006-10-27, 22:25
Kan det vara skadligt att inta 39mg extra via tillskott som vuxen tränande?

Vad kan hända?

L-Sami
2006-10-27, 22:29
Vid vilka doseringar? RDI eller ska man överdosera ala B5, vad är tanken, jag är nyfike :)

Jag kör själv med 30mg Zink per dag. Det är över RDI men jag får inga biverkningar av det iaf. Om B5 vet jag inget om.

AnonymKlenis
2006-10-27, 22:30
Köp Basiron istället för Stioxyl. Det är egentligen samma grej (bensoylperoxid), med skillnaden bättre konsistens. Stioxyl torkar lätt och ramlar av huden. Basiron gör det ej. Sen blir det inte så jäkla kallt heller som Stioxyl gärna blir.

larre
2006-11-06, 21:58
Fattar inte varför ingen har tipsat om Zink tidigare, nu har hela mitt ansikte läkt och jag får nån enstaka ny finne då o då. Underbart, STORT TACK TILL TRÅDSKAPAREN :bow:

Pumpitup
2006-11-06, 23:11
vart köper man zínk?

Slartibartfast
2006-11-06, 23:13
vart köper man zínk?

Bump på den!

oath5
2006-11-06, 23:20
vart köper man zínk?

Bör finnas i vilken hälsokostbutik som helst

Batman
2006-11-07, 04:29
hah fysatan, verkar ju vara många som blir av med finnarna pga zink, ska absolut testa.
Vet inte vad min typ av acne ska kallas men jag har haft det sedan 7an och nu är jag endå 23 år och visst är det betydligt mindre nu men fortfarande så mycket att jag måste sola regelbundet för att inte blir för besvärad av det.


(bara så ni vet så har jag inte den megafula "jag solar 5 dar i veckan för att slippa finnar" brännan som många fjortisar har)

larre
2006-11-07, 09:18
Jag gick först och kollade på apoteket men det enda dom sålde med zink var multivitamin och om man ville ha större dos behövde man recept.
Så jag gick till hälsokostbutiken/naturkost gatan mitt emot och dom sålde glatt 30mg tabletter :hbang:

ManuelIT
2006-11-07, 09:27
Jag gick först och kollade på apoteket men det enda dom sålde med zink var multivitamin och om man ville ha större dos behövde man recept.
Så jag gick till hälsokostbutiken/naturkost gatan mitt emot och dom sålde glatt 30mg tabletter :hbang:
hur många mg käkar du per dag om jag får fråga?

larre
2006-11-07, 11:30
hur många mg käkar du per dag om jag får fråga?
39mg, vet inte om det är bra eller dåligt, mycket eller för lite.
Rekomendererat intag tror jag är 9mg.

Achryl
2006-11-07, 11:46
jag har nu, efter snart en månad, inte märkt nån skillnad alls. Berättar det här bara så att folk inte tror att det funkar för alla =)

remixxa
2006-11-07, 19:50
*tjatmaja* Jag fattar inte vart ni hittar Zink med bruneffekt *cry* var på life idag men icke sa nicke-nyfiken! Ingen som har nån länk till någon hälsoaffär eller liknande med Zink - bruneffekt?

förresten blir någon brunare av den zinken?

larre
2006-11-07, 20:08
*tjatmaja* Jag fattar inte vart ni hittar Zink med bruneffekt *cry* var på life idag men icke sa nicke-nyfiken! Ingen som har nån länk till någon hälsoaffär eller liknande med Zink - bruneffekt?

förresten blir någon brunare av den zinken?
Jag blir inte brunare av min :(

hockeyFREAK
2006-11-10, 00:03
Jag vill också tacka trådskaparen för tipset.

Första veckan blossade mina finnar upp, sen har de successivt försvunnit och nu är de nästan helt borta bara någon enstaka kvar. Jag hade relativt allvarlig acne.

johnnytex
2006-11-24, 21:25
Nu har jag använt mig av ett tillskott av zink i cirka en månad. Jag tog/tar 2tabletter á 15mg, en morgon och en kväll.

För det första det största problemet för mig är att jag har så fet hy, tror verkligen det är boven till min akne. Zink har ingen effekt på talgproduktionen, vad jag märkt iaf. Dock tror jag mig ha upplevt att jag varit mindre inflammerad av mina finnar, samt att jag inte fått lika många som vanligt. Jag upplever att mina ärr av aknen läkt snabbare än tidigare. Det har, som jag nämde tidigare, dock bara gått en månad, får vänta några vecka till innan jag vågar säga mera. Men detta är vad jag upplevt hittils iaf.

Vore kul om fler kunde fylla på med erfarenheter av zink mot akne.

Denstillasittande
2006-11-24, 22:09
Min burk innehåller 50mg tabletter som de också står rekommenderat att ta 1 per dag, 330% av RDI enligt burken. Verka ju vara en del över vad som sägs i denna tråden.

koetti
2006-11-25, 18:19
har oxå använt i snart en månad och har liknande erfarenheter; dvs framförallt minskad inflammation men även till viss del minskat antal.

För mig är det helt klart värt pengarna :thumbup:

henke1001
2006-11-25, 18:29
Jupp stämmer in i kören... Fina grejjer det här.. :)

michael
2006-11-25, 18:58
zink kan även påverka testosteronnivåerna :)

michael
2006-11-25, 19:03
http://www.dankernsregimen.com/cart.php?target=help&mode=gel_info

stioxyl fast lite vettigare förklarat

wza
2006-12-19, 09:59
någon mening att ta zink om man enbart har problem med acne på ryggen? Det är inte så att kroppen vänjer sig vid zinkintaget och att man får ännu mer finnar om man slutar ta det?

Anonym112
2006-12-24, 22:58
Har sett vissa rekommendera Zink, och vissa vitamin b-5.

Säkrast att bara köpa båda kaanske? :thumbup:

RassK
2006-12-24, 23:38
Just nu testar jag Exuviance, slutade använda basiron då det inte funkade (heller) :/

Jax
2006-12-25, 10:20
Till er som får rakfinnar, aka inflammerade hårsäckar på halsen. Sluta raka mothårs. Hjälper inte det, prova apparat istället för hyvel.

Achryl
2006-12-31, 10:28
saxat inlägg från manligt.net:

Ta det försiktigt bara:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=12368702&query_hl=3&itool=pubmed_DocSum


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=12108610&query_hl=3&itool=pubmed_DocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=159716&query_hl=3&itool=pubmed_DocSum

Lite mer studier om zink-akne:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=159714&query_hl=3&itool=pubmed_DocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=153730&query_hl=3&itool=pubmed_DocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=10846252&query_hl=3&itool=pubmed_DocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=1977254&query_hl=3&itool=pubmed_DocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=2575335&query_hl=3&itool=pubmed_DocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=6217164&query_hl=3&itool=pubmed_DocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=6163281&query_hl=3&itool=pubmed_DocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=150813&query_hl=3&itool=pubmed_DocSum

Det har ju utforskats en hel del, med lite blandat resultat. Så det verkar inte va nåt mirakelmedel, men kan fungera på vissa. Ta inte för mycket bara om ni ska prova.

bluelight
2006-12-31, 10:33
Till er som får rakfinnar, aka inflammerade hårsäckar på halsen. Sluta raka mothårs. Hjälper inte det, prova apparat istället för hyvel.

Man måste ju om man ska bli sådär härligt len? *cry* inte för jag har problem med rakfinnar längre.

eandersson
2006-12-31, 12:13
Jag har nu införskaffat Twinlabs Zinktabletter -Naturell Kelaterad- (30mg). Köpte dessa istället för (natur)apotekens Zinkisar då jag har fin rabatt på stället jag jobbar på. Hoppas dessa ger bra respons med.

Gelatinkapslar som innehåller 30mg per kapsel. En kapsel om dagen i samband med måltid.

Cykelmannen
2007-01-06, 04:42
Det fungerar ju!

Så sent som juldagen (12 dagar sen) så hade jag ett överflöd av finnar. Idag har jag knappt en enda kvar.. bara lite rött på hakan. Eksem på övre ryggen har jag dock kvar, men dem har jag inte behandlat än.

Innan behandlade jag finnarna, utan framgång, genom att smörja in dem morgon och kväll med hudkräm och sedan ett lager stioxyl ovanpå.

Sedan julafton har jag behandlat finnarna, med otroligt stor framgång, genom att smörja in med stioxyl först, sedan hudkräm ca 30 min efter. Detta har jag gjort 7-8 gånger om dagen, givetvis har jag tvättat rent ansiktet med vatten innan varje behandling. Till det har jag tagit 1 st Twinlab zink-tablett (30 mg) varje dag. Jag har varit noga med att inte ens vidröra ansiktet med bara huden.

Jag är så glaaaaaad :) :) :)

EDIT: Just ja, stort tack till trådskaparen. Jag hade ingen aning om att zink hjälpte mot finnar innan jag läste den här tråden.

Gustafvh
2009-01-27, 00:07
Jag har tyvärr haft acne i ca 11 år och tänkte därför lista dom produkter jag har använt.
Jag har haft/har acne över i princip hela överkroppen. Ansiktet, nacken, rygg, mage, bröst, axlar, överarmar, underarmar. Trots det vill ingen läkare skriva ut något som hjälper.
Hoppas i alla fall att någon av er kan få hjälp med mina tips.

Tea tree oil (olja)
Säljs på: Hälsokostaffärer
Bra: Inget
Dåligt: Luktar jävligt starkt.

Clearasils produkter (krämer)
Säljs på: Nästan överallt
Bra: Inget
Dåligt: Dyrt, behandlar säkert smuts men inte acne. Skitföretag som drar in enorma mängder pengar på falsk marknadsföring.

Saguna Silicol skin (kräm)
Säljs på: Hälsokostaffärer
Bra: Snabbverkande, ”slipar” huden.
Dåligt: Ganska dyrt, man blir rödflammig direkt efter men det går bort sen.

Aco Deep Clensing Shower gel (gel/kräm)
Bra: Mycket effektivt mot pormaskar, okej mot acne, billigt.
Minus: Hade gärna fått vara ännu effektivare.

Wichy hudvårdsserier (gel/kräm)
Säljs på: Apoteket
Bra: Inget särskilt vad jag märkte.
Dåligt: Mycket dyrare och mindre effektivt än Aco Deep Clensing Shower gel.

Dove Cream Oil duschkräm (kräm)
Säljs på: nästan överallt.
Bra: Gör huden mjuk och len, känns som den ”reparerar” huden. Bra som vanlig duschtvål.
Dåligt: Hjälper inte mot varken acne eller pormaskar.

Vitamin B5/Pantotensyra (tabletter)
Säljs på: Hälsokostaffärer
Bra: Kan eventuellt fungera för vissa eller så är det bara bluff.
Dåligt: Fruktansvärt dyrt och fungerade inte alls för mig trots ca 5 månaders användning.

Basiron/Stioxyl (kräm)
Säljs på: Apoteket
Bra: Dödar acnebakterien.
Dåligt: Missfärgar kläder och handdukar, måste duschas bort morgonen efter. Svårt att dosera rätt.

Differin (kräm)
Säljs på: RECEPTBELAGT Apoteket
Bra: Dödar acnebakterien
Dåligt: Svårt att dosera rätt.

Tetracyklin (tabletter)
Säljs på: RECEPTBELAGT Apoteket
Bra: Fungerar ganska bra men inte fullt ut.
Dåligt: Upplever det som att kroppen bli immun mot det efter ett tag.

Tetralysal (tabletter)
Säljs på: RECEPTBELAGT Aptoteket
Bra: Fungerar inte lika bra som Tetracyklin.
Dåligt: Kroppen blir immun och det är dyrare än Tetracyklin.

Zink (tabletter)
Säljs på: Hälsokostaffärer
Bra: Zink har en läkande effekt, billigt.
Dåligt: Tar inte bort acne själv.


Andra tips:
Solarium
Bra: Kamouflerar acne.
Dåligt: Inget man har hemma precis, skadligt för huden att sola för mycket.

Bastu
Bra: Rensar porerna. Duscha med Dove Cream Oil duschkräm efteråt.
Dåligt: Inget man har hemma precis.

Rakning
Använd en rakmaskin/hårklippare istället för hyvel!
Hyveln skadar bara huden ännu mer.

Om du måste ha sönder en finne så använd en nagelsax och klipp försiktigt sönder ”blåsan”. Kläm aldrig, hur frestande det än kan vara.

Tricce
2009-01-27, 00:12
Vitamin B5/Pantotensyra (tabletter)
Säljs på: Hälsokostaffärer
Bra: Kan eventuellt fungera för vissa eller så är det bara bluff.
Dåligt: Fruktansvärt dyrt och fungerade inte alls för mig trots ca 5 månaders användning.

Får man fråga vilken mängd du proppade i dig / dag?

ManuelIT
2009-01-27, 00:31
J...

Roaccutan och du kommer garanterat bli aknefri, det dåliga är väl att du får ångest över all pengar och tid du inser du slösat bort på alla värdelösa produkter (been there, done that...).

ChrisDEFC
2009-01-27, 00:45
Roaccutan och du kommer garanterat bli aknefri, det dåliga är väl att du får ångest över all pengar och tid du inser du slösat bort på alla värdelösa produkter (been there, done that...).

http://www.akne.nu/roaccutan.php

"Det har varit en hel del diskussioner huruvida Roaccutan bör tas bort från marknaden eller ej på grund av alla biverkningar. Aftonbladet har till exempel skrivit om Jimmy Lindgren som begick självmord på grund av medicinen."

4real?

basiron har jag och det är rätt bra, dock har jag inte hittat nånstans hur man ska ta det så jag smörjer bara på finnarna på kvällen och i regel är dom borta eller iaf väldigt mycket mindre aggressiva på morgonen efter så det är kanon, det som suger är att jag har missfärgat nästan alla handukar jag äger och även sängkläderna, så billigt blir det inte (tvättar med tvål och vatten efter jag använt men blir ändå fläckar på handukarna =(

kanske värt att prova zink och sluta med basiron så man slipper kladdet. skulle dock va smidigt att hitta 15mg för det är zink i min dagliga multivitamin som jag tänkt fortsätta att ta.

enzodiac
2009-01-27, 06:25
Zink är det som fungerat bäst på mig, dock tar det inte bort hela problemet. Destu hårdare jag tränar destu mer finnar får jag.

von huff
2009-01-27, 16:41
-fingra inte på anisktet under dagarna, det hjälper faktiskt
-undvik att svettas, ha inte för mycket kläder på dig
-undvik .tex choklad ocj mjölkprodukter till en viss del
-roaccutan, fungerar mycket bra
-testatrysal (stavning) antibiotika

henk4n
2009-01-27, 18:32
jag åt roaccutan i 6 månader tror jag (tror de var mindre) har inte haft några finnar sen dess och det var typ 3 år sedan :cool:

LoTiX
2009-01-28, 15:35
Roaccutan och du kommer garanterat bli aknefri, det dåliga är väl att du får ångest över all pengar och tid du inser du slösat bort på alla värdelösa produkter (been there, done that...).

Börjar med Roaccutan nästa vecka, ska väl bli av med skiten då. Alla pengar och all tid jag lagt ut är glömt så länge det fungerar.

Slartibartfast
2009-01-29, 08:11
Jag har inte haft tillräckligt med finnar för att få ROA utskrivet. Vet inte om jag skulle våga ta det heller iof.

Just nu tvättar jag ansiktet med Sebamed varje morgon och kväll och smörjer in fejset med Basiron på kvällen. Använder återfuktare från Nivea efter varje tvätt. Hyn har blivit mycket bättre sen jag blev mera systematisk i min hudvård.

capture
2009-01-29, 08:30
Till er som får rakfinnar, aka inflammerade hårsäckar på halsen. Sluta raka mothårs. Hjälper inte det, prova apparat istället för hyvel.

Jag hade problem med det innan sen började jag använda en ansiktstvätt och en återfuktare. Har även en scrub som jag använder. Rakfinnarna försvann efter det för mig. Dock har de kommit tillbaka lite smått då jag varit alltför lat på sistånde och bry mig om hyn*slap*

Richard85
2009-01-29, 09:21
Står på mitt Allt Sport tillskott, vitamin då alltså att den har 9mg zink och att det är 100% dagligt intag, är det ändå okey att ta 2x15mg zink tabletter utöver det utan att konsumera mkt?

Fick finnar/acne i 18 års ålder, 23 nu och har fortfarande samma problem, testat allt utom Roccautan som läkarna tycker inte behövs då det inte är tillräckligt mkt, något jag inte håller med om..

Så tänkte testa den här zink combon nu..

Dreas
2009-01-29, 09:30
Står på mitt Allt Sport tillskott, vitamin då alltså att den har 9mg zink och att det är 100% dagligt intag, är det ändå okey att ta 2x15mg zink tabletter utöver det utan att konsumera mkt?

Fick finnar/acne i 18 års ålder, 23 nu och har fortfarande samma problem, testat allt utom Roccautan som läkarna tycker inte behövs då det inte är tillräckligt mkt, något jag inte håller med om..

Så tänkte testa den här zink combon nu..Jag åt 150mg zink med dagen i pillerform ett tag, då försvann fan i mig finnarna också, men det var ju ett överdrivet intag också :em: Synd att de kommer tillbaka nu då jag äter lite mindre, funderar på ROA men det är dyrt för en student :(

LoTiX
2009-01-29, 12:47
Jag har inte haft tillräckligt med finnar för att få ROA utskrivet. Vet inte om jag skulle våga ta det heller iof.

Jag har inte >jättemycket< men de sa att det var det naturliga steget efter att man provat Tetracyklin utan resultat. Förresten var de tre läkarna samt informationsbladet löjligt mycket lugnare i sina varningar än folket man hört nämna extremfall på Internet.

Jag åt 150mg zink med dagen i pillerform ett tag, då försvann fan i mig finnarna också, men det var ju ett överdrivet intag också :em: Synd att de kommer tillbaka nu då jag äter lite mindre, funderar på ROA men det är dyrt för en student :(

150mg var en hel del det, jag tog 50mg-tabletter en gång om dagen under en period och det var 333% av RDI. ROA går på 1800 för ett halvår, det bör alla som lägger pengar på acne-produkter kunna undvara för att bli av med det för alltid.

Dreas
2009-01-29, 14:53
150mg var en hel del det, jag tog 50mg-tabletter en gång om dagen under en period och det var 333% av RDI. ROA går på 1800 för ett halvår, det bör alla som lägger pengar på acne-produkter kunna undvara för att bli av med det för alltid. Ja det är endel :) Ja, men sen är det undersökning och annat, sen så kommer väl kostnaderna direkt, allt på en gång? Fast jag tror att man får gratis ROA på apoteket efter att man handlat för över 1600 eller liknande (högkostnadsskydd?).

LoTiX
2009-01-29, 15:31
Ja det är endel :) Ja, men sen är det undersökning och annat, sen så kommer väl kostnaderna direkt, allt på en gång? Fast jag tror att man får gratis ROA på apoteket efter att man handlat för över 1600 eller liknande (högkostnadsskydd?).

Undersökningen går på 150, fast man får antagligen göra ett besök på vårdcentralen först för att få komma till en specialist, där kostar det en hundring.

Vet inte om man måste betala allt på en gång, finns säkert alternativ, är ju inte ovanligt att folk med ont om pengar måste köpa dyra mediciner. Skyddet ligger vid 1800 kr.

actiwe
2009-01-29, 15:33
jaså, man kanske borde testa zink tillskott då

Dreas
2009-01-29, 15:39
Undersökningen går på 150, fast man får antagligen göra ett besök på vårdcentralen först för att få komma till en specialist, där kostar det en hundring.

Vet inte om man måste betala allt på en gång, finns säkert alternativ, är ju inte ovanligt att folk med ont om pengar måste köpa dyra mediciner. Skyddet ligger vid 1800 kr. Har gratis då jag är under tjugo :) Men jag får väl se, ska höra med min doktor. Annars finns det hudspecialister som tar 600 per undersökning, men då slipper man allt åkande fram och tillbaka :)

coxie
2009-01-29, 15:49
Du kan delbetala dina mediciner räntefritt om du vill och ja högkostnadsskyddet är på 1800kr.

Dreas
2009-01-29, 15:52
Du kan delbetala dina mediciner räntefritt om du vill och ja högkostnadsskyddet är på 1800kr.Coolt, det är något jag ska kolla in i mer, kanske dags att skaffa Roa :)

Endura
2009-01-29, 16:00
För mig gav Roaccutan ingen verkan alls.

Min acne kommer istället av att jag blir för torr (för mycke rengöring, men också stress och vinterkyla påverkar). Jag har en ganska känslig hud och för hård hantering av den gör att den försöker överkompensera det torra och återfuktar sig, vilket i sin tur ger ett acne-liknande utslag.
Uttorkande och/eller aktiva medel som de som nämnts ovan har därför bara förvärrat det hela.

För min del har det istället hjälpt att sluta använda rengöringsmedel i ansiktet, sova tillräckligt, stressa mindre och hitta en snäll ansiktskräm som ger både fukt och lite fett.

Richard85
2009-02-01, 15:06
Ni som använder Basiron. Är det okey att använda det morgon/kväll?...Många säger enbart en gång om dagen men ser här att vissa kör morgon/kväll..Vad tycker ni?

plus
2009-02-01, 16:45
Ni som använder Basiron. Är det okey att använda det morgon/kväll?...Många säger enbart en gång om dagen men ser här att vissa kör morgon/kväll..Vad tycker ni?

Beror på vad din hud tål. Det är olika för alla. Du märker om det inte funkar att ta både morgon och kväll och då är det bara att dra ner på det. Jag började med att ta både morgon och kväll och märkte att huden blev mycket torrare trots att jag använde fukt kräm efteråt. Men efter att dragit ner på det några dagar kunde jag fortsätta med både morgon och kväll. Börja lite försiktigt bara så det ska nog inte vara några problem.

ryss
2009-02-01, 17:09
Ska absolut testas! har ingen överdriven acne direkt, har väl någon finne här och där på trapsen och lite på kinderna men det är ju absolut värt ett försök att testa på zink grejen, sen lite gratis bränna gnäller man ju inte över ! :)

bear.flowertwig
2009-02-01, 22:45
Dagens tips är ta en zinktablett om dan och prova ansiktsmasken nedan.

Hittat nånstans, nån gång på teh interweb:
Jag har använt denna i tre dagar i rad nu och jag
har aldrig förr sett en sådan förbättring
av huden på så kort tid! Den gör hyn mindre fet,
klarare och finnarna minskas kraftigt.

Man tar:
- Basiron.
- Ett 2-3 aspirintabletter (apoteket) som man maler i t ex en mortel (lägg aluminiumfolie i botten för att få upp det lättare).
- Ca ½ tsk msm-pulver (finns i hälsokostaffärer tex Life).

(Ha på en timme första gången. Återfukta!)
Nar man vant sig - smörj in med propyless/exuviance (lotion), på med masken över natten.

Blandar dessa ingredienser och smetar in där det behövs.
Jag har sovit med denna, tvättat bort på morgonen och smörjt in mig med pure A.

Efter att ha lagt på den under en timme tre kvällar i rad måste jag säga att resultatet är överraskande bra. Rekommenderas!

ChrisDEFC
2009-02-26, 00:28
jag har basiron kräm hemma som jag tycker funkar fint när man märker att en finne är på gång, då smörjer jag direkt på den och den är då borta dagen efter eller iaf så växer den inte utan läker. problemet är ju att detta färgar av sig på allt man har i närheten så jag undrar hur ni använder den. smörjer ni hela ansiktet och låter verka och sen tvättar bort eller? jag har färgat av mig på handdukar, kläder och sängkläder och vill inte använda det mer innan jag hittar ett hållbart sätt att använda det på. eller finns kanske basiron som annat än kräm som inte färgar?

provat zinktabletter sista månaden och det har blivit betydligt bättre, så pass lite finnar nu så det inte är direkt störande längre. med en kompis sa att det bara va så första månaderna sen så vänjer sig kroppen och det är samma skit igen, verkar som hon talade från egen erfarenhet. hoppas dock det fortsätter att funka.

en sista fråga: ni skriver många att ni tvättar ansiktet men vad använder ni där? min ansiktstvätt (vichy eller va det heter = dyrt) är snart slut och skulle vilja ha tips på nån prisvärd ansiktstvätt.

xarizma
2009-02-26, 01:22
Stioxyl gjorde min acne värre iallafall..

jocke12
2009-02-26, 02:19
Duac gel gav enormt bra resultat mot min acne. Den var inte något vidare värst stor, men den försvann och har inte kommit tillbaka. De gånger det kommer någon finne drar jag på lite duac och den är borta inom nån dag.

Lelle Pelle
2009-02-26, 02:50
Jag använder basiron 5% ansiktstvätt. Fungerar bra för mig, och jag har en speciell handduk som jag torkar av ansiktet med efter sköljning då basiron förstör färgen på tyger. Smörjer sedan in ansiktet med en fuktåtergivande kräm, utan den får jag en väldigt torr hy.

Så mitt tips är basiron ansiktstvätt och någon form av hudkräm efter det.

sundvall
2009-02-26, 16:02
Hmm, fick relativt mycket finnar i 18års åldern, körde med tetracyklin (?) och det hjälpte till viss del, men när jag slutade med dem så kom finnarna sakta men säkert tillbaka. Har använt mig av basiron 10% nu i snart ett år och mina finnar är i stort sett borta, bara nån prick kvar lite här och där men dom försvinner nog också snart.

Basiron is the shit!

henk4n
2009-02-26, 16:15
Jag tog Roaccutan och alla mina finnar försvann och har inte haft många sedan dess, bara någon ibland

Richard85
2009-03-05, 18:14
Någon som testat vitamin b5 och kan berätta om det fungerar eller inte?..Hört varierande resultat dock brukar det "sämsta" vara att det hjälpt lite som sämst...Någon med erfarenhet?

bear.flowertwig
2009-03-05, 18:18
Någon som testat vitamin b5 och kan berätta om det fungerar eller inte?..Hört varierande resultat dock brukar det "sämsta" vara att det hjälpt lite som sämst...Någon med erfarenhet?

Hände absolut ingeting annat än att magen blev förbannad. Jag tror de som säljer det har varit rätt duktiga på att själva haussa b5 på div. forum.

Shakemynuts
2009-03-05, 18:23
Någon som testat vitamin b5 och kan berätta om det fungerar eller inte?..Hört varierande resultat dock brukar det "sämsta" vara att det hjälpt lite som sämst...Någon med erfarenhet?

Det fungerar för de flesta.
Men krävs ett tag innan de börjar synas, många brukar ge upp. Men ger man det ett par veckor så märker man skillnad.

Ett av problemen är att det är väldigt dyrt. Samt att man får bieffekter i början, lös i magen och huvudvärk första 2 veckorna ungefär.

LoTiX
2009-03-05, 18:24
Någon som testat vitamin b5 och kan berätta om det fungerar eller inte?..Hört varierande resultat dock brukar det "sämsta" vara att det hjälpt lite som sämst...Någon med erfarenhet?

Hände absolut ingenting. Oerhört glad att jag började med roa istället.

CarolineThunberg
2009-03-05, 18:32
Jag hade ganska mkt acne när jag var 15-17år de enda som hjälpte mig var dalacin och tetracyklid och jag testade verkligen de mesta. Sen att jag slutade smörja in mig och slutade vara så besatt av just finnarna, bara lät huden vara medas jag åt tetracyklid och dalacin. :)

isterbuk
2009-03-05, 19:48
ACO's Acne Gel blev min räddning, har aldrig haft så bra hy sen jag började använda den innan läggdags. Använder mig också av ansiktskräm efter morgonduschen så huden inte torkar ut.

hahavaffan
2009-03-05, 20:08
Vad kan man göra åt igentäppta porer på näsan? Man kan liksom klämma ut vad det nu är ganska ofta, och pallar inte göra det varannan dag eller så. Finns det nåt botemedel? Använder en ansiktsscrub varje morgon i duschen, och ibland på kvällen innan läggdags.

Shakemynuts
2009-03-05, 22:41
Ni som är negativa om vitamin b5, har ni använt de en längre tid eller testat en vecka och sen ratat det pga det?

För så som jag fick veta innan jag började och erfarade själv, är att man behöver använda det minimum 2 veckor innan det faktiskt börjar hända något.

Nimille
2009-03-05, 23:27
Ni som är negativa om vitamin b5, har ni använt de en längre tid eller testat en vecka och sen ratat det pga det?

För så som jag fick veta innan jag började och erfarade själv, är att man behöver använda det minimum 2 veckor innan det faktiskt börjar hända något.
Jag har provat det en längre tid (~8 månader), första veckorna ser man lite förbättring men efter de så är resultaten minimala och kostnaden känns omotiverad. Slutade för ett par veckor sen och provade på epiduo istället (typ som basiron fast receptbelagt och bättre), vilket fungerar minst lika bra och är fan så mycket mer ekonomiskt.

LoTiX
2009-03-06, 00:18
Ni som är negativa om vitamin b5, har ni använt de en längre tid eller testat en vecka och sen ratat det pga det?

För så som jag fick veta innan jag började och erfarade själv, är att man behöver använda det minimum 2 veckor innan det faktiskt börjar hända något.

Länge och höga doser, du ska se att det är många som gör så. Det är inget mirakelmedel. Nöjda kunder, då får man titta på roa.

von huff
2009-05-13, 20:21
Har ni några tips på hur vad man kan göra åt röda märken efter finnar?Har små röda märken efter finnar och de tycks inte vilja försvinn

Ganymedes
2009-05-13, 20:31
Har ni några tips på hur vad man kan göra åt röda märken efter finnar?Har små röda märken efter finnar och de tycks inte vilja försvinn

Sol brukade hjälpa när jag hade det problemet. Eller åtminstone dölja det.

Liven
2009-05-13, 20:45
Roaccuttan verkar ju livsfarligt, folk kroknar av det jämt.

Jag har porer, dem syns inte normalt sett. Men trycker man på dem kommer det ut "hyfärgad" pormask, ej svart.

Har provat det mesta och åtskilliga tusenlappar, vad göra? Tack tack.

Dreas
2009-05-13, 21:03
Roaccuttan verkar ju livsfarligt, folk kroknar av det jämt.

Jag har porer, dem syns inte normalt sett. Men trycker man på dem kommer det ut "hyfärgad" pormask, ej svart.

Har provat det mesta och åtskilliga tusenlappar, vad göra? Tack tack.Roaccutan, ifall du inte testat det vill säga.

LoTiX
2009-05-13, 21:03
Roaccuttan verkar ju livsfarligt, folk kroknar av det jämt.

Jag har porer, dem syns inte normalt sett. Men trycker man på dem kommer det ut "hyfärgad" pormask, ej svart.

Har provat det mesta och åtskilliga tusenlappar, vad göra? Tack tack.

Du ska prova roaccutan. Fy fan vilken bra produkt.

dared
2009-05-13, 21:10
Roa är inte livsfarligt. Min hudläkare var väldigt positiv till det och både jag och min syrra klara oss utan några biverkningar (förutom torr då, men det är givet). Jag tog halva kuren och mina problem med finnar har i princip varit borta sen dess.

Dock finns det ju en del som får vissa bieffekter, testa och det är väl bara avsluta kuren om du stöter på problem.

Edit: Det enda jag ångrar är att jag inte testade det tidigare.

phrack
2009-05-13, 21:20
Ni som är negativa om vitamin b5, har ni använt de en längre tid eller testat en vecka och sen ratat det pga det?

För så som jag fick veta innan jag började och erfarade själv, är att man behöver använda det minimum 2 veckor innan det faktiskt börjar hända något.

Jag har hört om hur folk har blivit tillsagda av hudläkare/terapeuter att sluta med B5. Att de extrema doserna påverkar kroppen på något negativt vis. Nu var det ett tag sedan, men jag blev iallafall så övertygad att jag slutade med det.

Jag drogs länge med finnar, rejäla sådana. Jag använde Acos akne-serie och så vidare, problemet är att dessa är gjorda för folk med extremt fet hy. Det dröjde nästan 5 år innan jag insåg att min hy var torr, inte fet. Jag tror att det är ett väldigt vanligt misstag. Det kan lika gärna vara att du har torr hy, speciellt om du är närmare 20 år än 12. De allra flesta (alla?) akneprodukter är till för folk med fet hy. Nu använder jag inget speciellt medel, enbart en skonsam tvål som inte torkar ut ansiktet för mycket. Finns gott om dessa produkter på Apoteket, dessa marknadsförs aldrig att verka mot akne.

ronnue
2009-05-13, 21:30
Kör nu på tetracyklin(?), och det är bra så länge man tar det. Men nu när det börjar bli soligt igen och man slutar så kommer finnarna tillbaka nästan värre än innan. Känns förjävligt rent ut sagt.

Roacuttan, är det fortfarande så att man inte kan dricka sprit medans man tar den ?

dared
2009-05-13, 21:33
Kör nu på tetracyklin(?), och det är bra så länge man tar det. Men nu när det börjar bli soligt igen och man slutar så kommer finnarna tillbaka nästan värre än innan. Känns förjävligt rent ut sagt.

Roacuttan, är det fortfarande så att man inte kan dricka sprit medans man tar den ?

Personligen gav tetracyklin inte mig något och jag vet inte hur bra det är egentliven att köra några sånna cyklar.

Jag kan absolut inte rekommendera dig att dricka sprit, men jag drack iaf minst 2 gånger i månaden, även om jag bara drack öl och höll igen på dem hyfsat. Mina levervärden var lika bra rakt igenom. De tittar på man kanske 3 gånger under en roa kur. Men som sagt det är rekommenderat att hålla sig i från alkohol i bästa mån tror jag.

ronnue
2009-05-13, 21:34
Edit: Det var tetralysal 300 mg jag hade! Inte tetracyklin.

ronnue
2009-05-13, 21:38
Personligen gav tetracyklin inte mig något och jag vet inte hur bra det är egentliven att köra några sånna cyklar.

Jag kan absolut inte rekommendera dig att dricka sprit, men jag drack iaf minst 2 gånger i månaden, även om jag bara drack öl och höll igen på dem hyfsat. Mina levervärden var lika bra rakt igenom. De tittar på man kanske 3 gånger under en roa kur. Men som sagt det är rekommenderat att hålla sig i från alkohol i bästa mån tror jag.

Aha okej! Sommaren kommer ju nu och hade varit väldigt trist att inte kunna gå ut på helgerna. Ja, jag vill dricka när jag går ut. Jag vet att jag hade fått roacuttan utskriven av läkare då min acne är kraftig. Det jävliga är att man börjat få feta ärr och lite gropar i huden nu av all acnen. Så vill ju verkligen ha bort det. Men inte på bekostnad av att leva i celibat i några månader. Låt säga att man går ut 1 gång i veckan, och dricker en 4-5 öl när man är ute. Skulle man kunna göra det? Eller det är en för dum fråga att svara på? Någon som tagit kuren och ändå fortsatt festa i viss mån som darred?

ChrisDEFC
2009-05-13, 22:01
köpte 30mg zinktabletter från hälsokosten för nån månad sen och tar en om dagen, funkar för mig, mycket mindre finnar all over. kommer nån ibland men inte så det stör som det gjorde tidigare. kan va värt att testa. tror en bruk med 100kapslar kosta 60spänn.

Dexterity
2009-05-13, 22:21
Har inte så värst mycket finnar men använder likväl vitamin b5 i pulverform. Funkar oerhört bra. Har inte fått en enda finne sen jag började använda det för 2 månader sedan. Hyn ser mycket klarare ut.

Rekommenderas. Och så vitt jag vet så finns det väl inga vetenskapliga belägg (ännu) för att ett överskott av vitamin b5 har några negativa konsekvenser på kroppen?

D-Crawler
2009-05-13, 22:41
Har också lite finnar, men dock har det minskat drastiskt senaste tiden.
Mina bäst tips är;
-Zink tabletter
-Omega 3
-Undvik produkter innehållande vassle
-Undvik kaffe (kanske inte påverkar, men tror mig ha sett en skillnad)
-Drick grönt té
-Vid torr hud, smörj in två ggr per dag (Apoteket har riktigt bra hudkrämer)
-Använd någon slags rengöringsprodukt (själv kör jag på någon blå vätska från ICA)
-Epiduo (En speciell kräm som dock måste bli utskriven av läkare, fått min genom kontakter, fungerar bra)
-Inte för mycket chips, godis, läsk osv, de vanliga kostråden
-Sol/solarium (dock inte för mycket)

ManuelIT
2009-05-13, 22:58
Tror jag har skrivit detta minst 3 ggr tidigare på forumet, but i'll keep preaching!

Gått igenom ett dussintals krämer, Vit B5, testat tetralysal etc. Det som slutligen verkligen hjälpte var Roaccutan. Mirakelmedel. Och jag upplevde knappt några biverkningar.

Och ja, jag drack ett par gånger under kuren utan några komplikationer, men som sagt, inget som jag rekommenderar.

Matsa
2009-05-13, 23:03
Fan kanske skulle prova zinktabletter. Jag får sällan akne men när jag får det så är det oftast enstaka men dock gigantiska mastodonter till blemmor. Jag brukar sola när jag märker att en jäkel är på g, det hjälper ganska bra.

oath5
2009-05-13, 23:20
Ni som fått Roa utskrivet...Går man via vårdcentralen först och ber att få träffa en läkare som man sen får övertala att skriva ut? Eller skickar läkaren dig vidare till en hudspecialist som man sen får övertala?

Går själv på B5 sen många år tillbaka. Funkar klockrent. Slarvar jag under en vecka så kommer acnen tillbaka direkt å jag har hunnit bli 23 år nu. Blev varslad från jobbet, så 1000 kr i månaden som jag är tvungen att spendera på B5 känns inte kul. Men fungerar gör det. Vet inte vad jag skulle gjort om inte B5 funnits :S

Peanut
2009-05-14, 08:06
Acnespecialisten har många väldigt bra produkter för personer med acne. Rätt dyrt men väldigt, väldigt bra!

Dexterity
2009-05-14, 08:24
Går själv på B5 sen många år tillbaka. Funkar klockrent. Slarvar jag under en vecka så kommer acnen tillbaka direkt å jag har hunnit bli 23 år nu. Blev varslad från jobbet, så 1000 kr i månaden som jag är tvungen att spendera på B5 känns inte kul. Men fungerar gör det. Vet inte vad jag skulle gjort om inte B5 funnits :S

+1. b5 funkar verkligen.

1000 kr i månaden?! Jag använder clearly gone, 1 burk räcker i 1 månad och kostar 300 kr. Vet ej om länkning är tillåtet så googla det.

Schwarzenegger
2009-05-14, 14:31
+1. b5 funkar verkligen.

1000 kr i månaden?! Jag använder clearly gone, 1 burk räcker i 1 månad och kostar 300 kr. Vet ej om länkning är tillåtet så googla det.

Hehe, Clearly gone is the shit. Kör på den flytande varianten och det funkar kanon.

Första månaderna låg jag på en dagsdos kring 10 gram b5. Det hjälpte någorlunda men inte tillräckligt så jag höjde till 20 gram per dag och sedan dess har jag inte fått en enda finne.

Så ja, en flaska av den flytande varianten räcker 10 dagar för mig. Så runt 750 kronor per månad. Men det är värt varenda krona. :thumbup:

oath5
2009-05-14, 14:56
+1. b5 funkar verkligen.

1000 kr i månaden?! Jag använder clearly gone, 1 burk räcker i 1 månad och kostar 300 kr. Vet ej om länkning är tillåtet så googla det.

Great Earth's B5 är lite dyrare :P

Shakemynuts
2009-05-14, 15:01
Vitamin b5 fungerade på mig också..

Men jag använder inget längre. Duschar ofta och är renlig av mig så får man ett par finnar då och då.

Med roaccutan, vad är kriterierna för det? Jag känner att jag börjar ledsna på acne nu finnar lite här och där, 3-4st åt gången, ibland rejäla. Känns tråkigt när man är 23 och har finnar. Bleh.

henk4n
2009-05-14, 15:04
Jag gick till en hudläkare och fick det utskrivet. Du måste ta blodprov under tiden för det är en väldigt stark medicin. Jag har bara finnar i ansiktet och några på axlarna. Blev av med allt och får nästan aldrig några finnar. Gick i första ring när jag började och är 21 år nu. Roa is the shit


Ni som fått Roa utskrivet...Går man via vårdcentralen först och ber att få träffa en läkare som man sen får övertala att skriva ut? Eller skickar läkaren dig vidare till en hudspecialist som man sen får övertala?

Går själv på B5 sen många år tillbaka. Funkar klockrent. Slarvar jag under en vecka så kommer acnen tillbaka direkt å jag har hunnit bli 23 år nu. Blev varslad från jobbet, så 1000 kr i månaden som jag är tvungen att spendera på B5 känns inte kul. Men fungerar gör det. Vet inte vad jag skulle gjort om inte B5 funnits :S

Shakemynuts
2009-05-14, 15:12
Jag gick till en hudläkare och fick det utskrivet. Du måste ta blodprov under tiden för det är en väldigt stark medicin. Jag har bara finnar i ansiktet och några på axlarna. Blev av med allt och får nästan aldrig några finnar. Gick i första ring när jag började och är 21 år nu. Roa is the shit

Hudläkare? Finns dom på vårdscentralen eller är det privat klinik?

Tricce
2009-05-14, 15:29
Vitamin b5 fungerade på mig också..

Men jag använder inget längre. Duschar ofta och är renlig av mig så får man ett par finnar då och då.

Med roaccutan, vad är kriterierna för det? Jag känner att jag börjar ledsna på acne nu finnar lite här och där, 3-4st åt gången, ibland rejäla. Känns tråkigt när man är 23 och har finnar. Bleh.

FU jag är 37 och får finnar :(

henk4n
2009-05-14, 16:15
Jag gick till en privat, eftersom jag orkade inte stå i kö osv. De finns inte på vårdcentralen. Jag gick till en i gamla stan (stockholm)

Hudläkare? Finns dom på vårdscentralen eller är det privat klinik?

LoTiX
2009-05-14, 16:46
Hudläkare? Finns dom på vårdscentralen eller är det privat klinik?

Du får möta någon på vårdcentral. Lyckas du skriver de dig vidare till hudläkare som kan skriva ut roa. Vad jag hört skifter det otroligt mycket hur villiga eller ovilliga de är att skriva ut roa. Min var väldigt på den lugna sidan och trivialiserade i princip bieffekterna. Fick ta blodprov på vårdcentral, hos hudläkare, vid vårt andra möte efter 2 månader och sedan ett i början av juni.

Pqman
2009-05-14, 19:45
Min erfarenhet av 10 000mg roaccutan:
Mardrömmar, muskelvärk, viktnedgång, sömnstörningar, torrhet.

Beträffande acnen var medicinen verkningslös. Det var snäppet bättre under kurens gång men redan veckan efter att den avslutats var det lika illa som från början.

Kan inte säga att min erfarenhet av roaccutan var särskilt positiv.

bollio
2009-05-14, 22:20
D-vitamin tillskott på 2000 IE är nog det bästa tipset.

Utöver det, ät mat med lågt GI. Finns viss supermat när det gäller acne: kött, fet fisk, nötter, fett, fermenterad mat.

von huff
2009-05-31, 10:26
Hjälper zinktillskott?Måste det isåfall vara nåt speciellt zinktillskott eller är det bara att köpa vilka zinktabletter som helst?

LillSkalman
2009-05-31, 11:52
Ut och sola grabbar och tjejer, huden blir fin och finnarna torkar bort.
En annan grej som jag spekulerar kring är om att bada i saltvatten kan hjälpa hyn på traven? Har en rik blommning av finnar från och till men på sommaren så sjunker de alltid bort med över 50%.

Frisk luft åt folket!

skeletron
2009-08-11, 23:23
Någon som kan rekommendera någon bra produkt, mot dessa röda områden och små gropar som blivit kvar efter aknen?

Alltså jag vill att huden ska bli jämn och slät, och inte rödprickig och gropig :)

_slipknot1_
2009-09-03, 17:48
Vad har överdosering av zink för effekt? Minskar hudfettet lr?
Vitamin b5 som minskade hudfettet fungerade på mig perfekt fick grym hud i kombination med Ole Henriksen produkter. Dock är b5 dyrt och vidrigt och hjälper bara så länge man fortsätter använda det.

Scoffan
2009-09-04, 12:21
Tvättar ansiktet 2ggr om dan med nivea ansiktstvätt sen byter jag kuddfodral rätt ofta, då jag alltid somnar med vax i håret. (Får man DiFi i fejjan kommer finnarna som ett paket på posten ;))

Flykt
2009-09-04, 12:25
Efter en sommar fylld med mycket sol för min del så hade jag noll acne på axlar (som jag brukar) ha och var helt slät och fin. Redan nu när hösten är på intågande och solen vart borta ett bra tag så känner jag redan nu att det börjar komma acne på axlar :(

Vad har solen för effekt förutom att den blekar? Innehåller den nå vitaminer eller nåt annat som man kan ta i pillerväg istället?

Racso
2009-09-04, 12:28
Efter en sommar fylld med mycket sol för min del så hade jag noll acne på axlar (som jag brukar) ha och var helt slät och fin. Redan nu när hösten är på intågande och solen vart borta ett bra tag så känner jag redan nu att det börjar komma acne på axlar :(

Vad har solen för effekt förutom att den blekar? Innehåller den nå vitaminer eller nåt annat som man kan ta i pillerväg istället?


UV-strålning har bekteriedödande verkan.