handdator

Visa fullständig version : från kcal till fett


Laijza
2006-10-21, 18:59
En fråga jag grubbat på de senaste dagarna:

Hur lång tid tar det för den oanvända energin man stoppar i sig att bli till fett?
Jag kanske är otydlig med vad jag menar..? Jo, om jag t.ex stoppat i mig 3000 kcal en dag fastän mitt dagliga behov bara skulle va 2500 å jag inte gör av med överskottet, skulle då överskottet ha blivit till fettvävnad nästa morgon eller tar det längre tid än så?

Sverker
2006-10-21, 19:11
Fett in i fettcellerna och fett ut ur fettcellerna. Det pågår hela tiden.

King Grub
2006-10-21, 19:26
Kroppen är som sagt inte som en bägare, där man fyller den med X kcal till brädden och allt som inte får plats när den är full lagras som kroppsfett. Både fettinlagringen och fettförbränningen pågår konstant, och det kan lika gärna vara kcal som redan finns i "bägaren" som lagras. Kroppen "nollställs" inte vid ett visst läge eller en viss tidpunkt så allt överskott lagras in, utan både processerna förbränning och inlagring är pågående.

Brooklyn
2006-10-21, 19:30
Kroppen är som sagt inte som en bägare, där man fyller den med X kcal till brädden och allt som inte får plats när den är full lagras som kroppsfett. Både fettinlagringen och fettförbränningen pågår konstant, och det kan lika gärna vara kcal som redan finns i "bägaren" som lagras. Kroppen "nollställs" inte vid ett visst läge eller en viss tidpunkt så allt överskott lagras in, utan både processerna förbränning och inlagring är pågående.
men hur kan det då egentligen komma sig att vissa har svårt att lägga på sig vikt? även om de äter mycket mer kcal än de "gör" av med? en fråga jag alltid undrat...*screwy*

regus
2006-10-21, 19:32
men hur kan det då egentligen komma sig att vissa har svårt att lägga på sig vikt? även om de äter mycket mer kcal än de "gör" av med? en fråga jag alltid undrat...*screwy*

Om dom inte går upp i vikt, gör dom av med mer än vad de stoppar i sig (eller ligger på +-0).

King Grub
2006-10-21, 19:32
Då räknar dom fel. Antingen på intag eller förbrukning. Energi kan inte försvinna. Ett överskott lagras. Den som äter mer än han eller hon gör av med går upp i vikt.

Svåra sjukdomar som AIDS och cancer, tarmsjukdomar, etc kan göra att energibehovet ökar kraftigt över normala nivåer, och äter man i sådana fall efter "frisk status" går man ner.

pragmatist
2006-10-22, 00:45
Metabolismen skiljer sig en hel del från person till person och påverkas också olika av hur mycket man äter. Vissa har en ganska konstant metabolism och andra har en metabolism som ökar mycket om de äter mer. Sådana personer har svårt att gå upp i vikt även om de äter väldigt mycket i förhållande till sin kroppsvikt, helt enkelt för att förbränningen ökar i takt med att de äter mer.

Apos78
2006-10-22, 21:37
Men det är fortfarande energi in/energi ut som gäller.

Tralfamadore
2006-10-23, 14:35
Intressant fråga. Om jag sätter i mig en snickers nu i skrivande stund så går det rätt ner i hullet alltså? Jag har för övrigt en vän som äter pizza 3 ggr om dagen, godis i princip jämt och ölen ska vi inte tala om. Motionerar gör han förstås inte men ändå ser han ut som en normalviktig person. Ett mysterium för mig som måste kämpa hårt för att inte få ölmage.

Tycker det är bra stämning här då man kan ställa rookiefrågor av alla slag för det är en djungel/vetenskap det här med hälsokost o träning.

King Grub
2006-10-23, 15:16
Du måste räkna över en längre tidsperiod än ett måltidstillfälle. Är energiintaget för dygnet större än energiförbrukningen för dygnet, går du ner. Tvärtom, och du går upp.

Både fettinlagring och fettförbränning sker hela tiden. Över en mätperiod där energiintaget är större än energiförbrukningen, kommer fettinlagringen att vara större än fettförbränningen = positiv fettbalans och ökad mängd kroppsfett. Tvärtom, om förbrukningen är större än intaget; då är förbränningen större än inlagringen = negativ fettbalans och minskad mängd kroppsfett.

En mätperiod på en timme här eller där är ointressant.

goggen
2006-10-24, 15:53
tror det er en halvmyte at noen kan spise så mye de vil uten å legge på seg. som regel tror jeg folk som er slank ubevisst reduserer kaloriinntaket dagen eller dagene etter de har spist mye. de eneste som virkelig kan spise voldsomme mengder uten å bli tjukk tror jeg er langrennsløpere, maratonløpere, elitefotballspillere, o.s .v.*flex*

Gpajpen
2006-10-25, 13:16
Metabolismen skiljer sig en hel del från person till person och påverkas också olika av hur mycket man äter. Vissa har en ganska konstant metabolism och andra har en metabolism som ökar mycket om de äter mer. Sådana personer har svårt att gå upp i vikt även om de äter väldigt mycket i förhållande till sin kroppsvikt, helt enkelt för att förbränningen ökar i takt med att de äter mer.
exakt, adaptiv förbränning. däremot gäller det bara till en viss punkt. äter du tillräckligt mycket kommer du hamna på kcal överskott och gå upp i vikt.

LarsK
2006-10-26, 04:28
Jo, men gränsen för hur mycket man ska äta för att gå upp i vikt är högre för vissa. Klart de går upp i vikt så småning om, men vissa går upp lättare i vikt än andra. Det finns studier gjorda på detta.