handdator

Visa fullständig version : Hur många av er brukar jogga under vintern?


Masters
2006-10-21, 18:44
som topicen lyder;) .. Hur många av er brukar jogga under vintern?
Vad bör man tänka på?
Är det inte bättre för knäna om man springer på snön än om det bara vore asfalt?

hare bra:)

Ryska_raketen
2006-10-21, 18:44
Jag joggar inte alls, så aldrig.

poko-pekka
2006-10-21, 18:46
Brukar bli lite svårt att jogga när det är 35-40 grader kallt...

Men sen höst eller tidig vår brukar jag jogga ibland. Kan vara rätt skönt. Klart att det är bättre för knäna att springa på snö än bara asfalt, sedan beror det ju på om det är riktigt hårdpackad snö eller lite halvt om halvt lössnö:)

rille22
2006-10-21, 18:47
snö är guld att springa i för knäna. -15 till -20 brukar jag sätta gränsen för att jogga.

L-Sami
2006-10-21, 18:50
Det som är viktigt är väl att kolla var man sätter sina fötter i, annars är det lätt att man halkar.

pellep
2006-10-21, 19:04
Enbart inomhus aktiviteter när det e under 15 grader.

Caixa**
2006-10-21, 19:30
Springer oavsett årstid.. Dock ej när det är snorhalt ute. Att springa i djupsnö i uppförsbacke är grym träning för benen:D Är det kallt ute kan man använda såna där ansiktsmasker..

poko-pekka
2006-10-21, 19:38
Springer oavsett årstid.. Dock ej när det är snorhalt ute. Att springa i djupsnö i uppförsbacke är grym träning för benen:D Är det kallt ute kan man använda såna där ansiktsmasker..
Ansiktsmasker i all ära men när kvicksilvret börjar krypa ner till under -40 strecket så vill du nog inte vistas utomhus mer än vad som verkligen är nödvändigt:P

Caixa**
2006-10-21, 19:41
Ansiktsmasker i all ära men när kvicksilvret börjar krypa ner till under -40 strecket så vill du nog inte vistas utomhus mer än vad som verkligen är nödvändigt:P

Därför flyttar norrlänningar som jag till skåne. Ständig motvind= ännu bättre träning:D

Cinna
2006-10-21, 19:43
Jag kommer jogga på ute hela vintern, bortsett från dagar då det regnar, är isgata eller då temperaturen är allt för låg. Tillräckligt med kläder som håller värmen inne, extra värme på huvud, händer och knän så fungerar det mesta.

Ame
2006-10-21, 19:44
Vi brukar träna ute under vintern (friidrottare), blir ffa då lite längre löpning och intervaller. Tycker inte att det blir några problem fast det blir ju iofs inte så jättekallt/mycket snö i Halmstad.

Masters
2006-10-21, 20:04
Själv försökte man springa några varv runt fotbollsplanen för 1 år sedan, runt 50 cm snö på den planen, kom runt 1½ varv och var då helt "död".. var möjligtvis för tung för sådan "snö" löpning då *flex* I år blir det cykelvägen från flempan hem.. oyes!

Baha
2006-10-21, 20:14
jag brukar köra, tycker det funkar helt ok

känns som lite packad snö e ett skönt underlag med

jumpingforlife
2006-10-21, 20:48
Om man vill kunna springa även när det är under -15 grader ute, bör man investera i en Airtrim då? De ser ganska fula ut vad jag har sett, men jag vill inta att temperaturen/vädret ska hindra mig från att träna ute..
Har förresten sett att Ola Skinnarmo hade någon sorts ansiktsmask när han bla skidade till sydpolen någon som vet var man kan få tag i en sådan?

http://www.expressen.se/content/1/c6/24/54/17/9767f483.jpg

Tense
2006-10-21, 21:39
Jag hoppas kunna löpträna ute denna vintern. Ända jag tycker är jobbigt är att frysa i ansiktet och att andas den kalla luften.

Jag har ansträngningsastma och den kommer lättare när det är kallt :(

xarizma
2006-10-21, 22:03
Jag brukar springa ute på vintrarna också, årstiden och vädret spelar ingen roll för mig :)

Pretender
2006-10-21, 22:28
Brukar köra året runt, tänker förmodligen fixa icebugs denna säsong då jag hört mycket gott om dem. Gillar inte att halka...

Pretender

aliquis
2006-10-22, 00:16
Jag är för lat för att jogga, och så gör det ändå bara ont i benen så det förstör glädjen. Om det inte gjorde ont kunde man ju känna sig nöjd efteråt, nu känns det bara som att det gör ont.. ;/

adis
2006-10-22, 01:10
Självklart ska jag det :)

jensg
2006-10-22, 01:21
Det kommer bli mycket löpträning i vinter.

machine gun
2006-10-22, 11:44
Om benhinneinflammationen bara ger med sig blir det självklart löpning hela vintern.

SPACEJAM
2006-10-22, 12:00
Jag sprang en del förra vintern. När det var under 15 minusgrader började det göra ont i lungorna (de drar ihop sig av kylan, det blir krampaktig smärta... men det är inte skadligt.) Eftersom det är skadligt att springa i sand så lär det vara skadligt att springa i snö.

Spring där du inte halkar eller skaffa sånna man sätter under joggingskorna med dubbar på. Ska själv skaffa det. :)

rolf
2006-10-22, 14:49
Jag avskyr att dra djupa andetag av iskall luft, det känns så förbännat äckligt. Jag håller mig helt från att jogga eller skida under vintern.

Arnesson
2006-10-22, 14:51
Känns inte så lockande att springa i kyla. Ska jag springa, går jag då hellre ner till gymmet och springer på ett löpband.

Noodles
2006-10-23, 07:40
Jag älskar att springa på vintern så länge det inte är för halt. Kylan gör mig ingenting. Har underställ och handskar. Förra vintern hade jag inga problem ner till -10C. Reflexväst är obligatoriskt eftersom det ofta är mörkt. Jag har även dubbar på skorna och det hjälper faktiskt en hel del. Tyvärr blev det ändå en del vurpor förra vintern.

Bronkitkorv
2006-10-23, 17:43
Jag sprang en del förra vintern. När det var under 15 minusgrader började det göra ont i lungorna (de drar ihop sig av kylan, det blir krampaktig smärta... men det är inte skadligt.) Eftersom det är skadligt att springa i sand så lär det vara skadligt att springa i snö.

Spring där du inte halkar eller skaffa sånna man sätter under joggingskorna med dubbar på. Ska själv skaffa det. :)
Det kan vara farligt att springa när det är för kallt, under 10- så ställer dom in vasaloppet... Däremot är det inte farligt att springa i snö, anledningen till att det är dåligt att springa i sand är att sandstranden alltid lutar lite och då blir det ojämn belastning.

Jag ska springa i vinter har jag tänkt, utom när det är för slaskigt, kallt eller dåligt plogat, då sticker jag till ett gym eller tar skidorna istället.

myling
2006-10-23, 19:07
Broddar att ha under skorna när man springer? Nån som vet några med bra kvalite? De jag har haft hittills (typ gummifodral som man drar över skon med broddar undertill) går ju sönder efter ett par veckor.

Och sen att det inte skulle vara skadligt för att springa när det är under -15 ?*bs* *slap*

Pretender
2006-10-23, 19:16
Och sen att det inte skulle vara skadligt för att springa när det är under -15 ?*bs* *slap*

Det föreligger en ökad prevalens av löpningsinducerad bronkokonstriktion vid lägre temperaturer, även hos löpare utan astmatiska besvär i sin sjukdomshistoria.

Har själv drabbats enstaka gånger då jag sprungit i <-10 grader och pressat mig för hårt.

Pretender

jumpingforlife
2006-10-23, 20:33
Om man ändå vill ut och springa under -15 grader ska man använda något av följande då?

33892 Airtrim - värmeväxlare

33893 Helteckande huva med andningshål, måste skyddar väll ganska bra mot kyla men hindrar antagligen inte kallluft vad jag kan förstå.


33894 Ola Skinnarmos skidgoggles med visir

HookersUnited
2006-10-23, 21:24
som topicen lyder;) .. Hur många av er brukar jogga under vintern?
Vad bör man tänka på?
Är det inte bättre för knäna om man springer på snön än om det bara vore asfalt?

hare bra:)
Jag kommer att springa, är det riktigt kallt blir det nog att dra en halsduk runt trynet. Är det ännu kallare stannar jag hemma och ser på krampus bänkfilmer.

heraso
2006-10-23, 21:26
Brukar köra året runt, tänker förmodligen fixa icebugs denna säsong då jag hört mycket gott om dem. Gillar inte att halka...

Pretender

Jag invigde mina http://www.icebug.se/images/1635_n.jpg i skogen igår och höll på att krocka med en älg på köpet sån fart jag fick...:laugh: Skämtåsido, stabila, hyfsat lätta och bra grepp. Denna modell är inte lika uppbyggd och stötdämpande som en vanlig sko, men det finns en annan modell med tjockare sula som dock kändes alltför instabil för min del. Har tänkt använda dem i skogen och då duger det inte med hög sula och vattenåtsugande material.

myling
2006-10-23, 21:31
Det föreligger en ökad prevalens av löpningsinducerad bronkokonstriktion vid lägre temperaturer, även hos löpare utan astmatiska besvär i sin sjukdomshistoria.

Har själv drabbats enstaka gånger då jag sprungit i <-10 grader och pressat mig för hårt.

Pretender

Nu kanske jag är lite känslig för att jag inte fått mitt kvällsfika än men du såg mitt INTE va? Jag menade, som du mycket välartikulerat uttryckte, att det ÄR skadligt. (kan ju mycket väl vara så att du bara stod bakom mitt inlägg...)

Så där ja, nu ska jag :eating:

Pretender
2006-10-23, 22:17
Nu kanske jag är lite känslig för att jag inte fått mitt kvällsfika än men du såg mitt INTE va? Jag menade, som du mycket välartikulerat uttryckte, att det ÄR skadligt. (kan ju mycket väl vara så att du bara stod bakom mitt inlägg...)

Så där ja, nu ska jag :eating:

Ville bara infoga lite mer detaljer utöver vad du skrev, men nu när jag läser mitt inlägg igen så låter det som om jag försöker rätta dig, sorry ;)

Pretender

Pretender
2006-10-25, 18:02
Jag invigde mina http://www.icebug.se/images/1635_n.jpg i skogen igår och höll på att krocka med en älg på köpet sån fart jag fick...:laugh: Skämtåsido, stabila, hyfsat lätta och bra grepp. Denna modell är inte lika uppbyggd och stötdämpande som en vanlig sko, men det finns en annan modell med tjockare sula som dock kändes alltför instabil för min del. Har tänkt använda dem i skogen och då duger det inte med hög sula och vattenåtsugande material.

Hehe, såg även att de introducerat en ännu mer "extreme" modell.
Ska definitivt införskaffas ;)

Vinter
2006-10-25, 18:17
som topicen lyder;) .. Hur många av er brukar jogga under vintern?
Vad bör man tänka på?
Är det inte bättre för knäna om man springer på snön än om det bara vore asfalt?

hare bra:)

Så länge det är fin snö och ingen is funkar det bra. Tänk på att inte ta på för mycket kläder innan, utan värm upp inomhus ordentligt innan. Brukar skippa långkallingar istället kör jag löpartights under träningsbyxorna. Eventuella handskar brukar bli rejält genomsvettiga under passet, så det kan vara bra att ha ett oömt par. Samma sak gäller mössan.

Jag skippar att springa ute så fort det börjar bli rikligt med is, tycker inte det är värt risken.

Mike

Vastrix
2006-10-25, 18:21
Beroende på temperatur så kan det vara skönt att ha långkalsonger eller dubbla boxer på sig, lite lagom småmysigt.

/V.