handdator

Visa fullständig version : Halva-Repititions-Metoden (HRM)


rockztatic
2003-02-01, 23:28
Läste något om detta och att det skulle vara väldigt bra. Att något set per övning, träna med en högre vikt, bara i den starka fasen av lyftet.

Någon som har erfarenhet av detta?

Undarde nämligen, jovisst, det verkar super, men ska man ha med ett sånt set i alla övningar? Eller ska man begränsa sig till typ basövningar mera?

MKT tacksam för svar (:

Åse Columbus
2003-02-02, 18:37
Viisst kan man göra detta för varje kroppsdel.....men jag rekommenderar inte att göra detta för ofta....

då förkortar man muskeln ifråga.....o då kan det göra ont när man vill sträcka ut muskeln....

som ja sagt så många gånger förr...
lyssna på kroppen ..........o träna därefter!!!!!!!!!!!!!

Ja förstår inte varför det är så svårt för vissa att hålla en dialog med sin kropp.....:confused:

Åse:muscle:

heltzonicka
2003-02-11, 20:11
läste en artikel med Mentzer som gjorde det och som han sedan bittert fick erfara, ås inget att rekomendera

King Grub
2003-02-11, 20:46
Är det någon övning det fungerar bra i så är det benpressen.

hulken
2003-02-11, 21:08
Vi som tävlar i bänk tränar väldigt mycket på det viset,men jag tycker inte mindre erfarna lyftare ska experimentera med det för mycket då det är betydligt tyngre vikter man använder sig av,men ska man nu prova så bör man gå ut ganska lugnt och känna sig för,men behärskar man tekniken och är erfaren så är det ett bra träningssätt,dels så får man viktvana,har man problem i slutfasen av ett lyft så är det ett mycket bra alternativ att träna på.

michael
2003-02-11, 21:49
Det stämmer hulken, stickingpoints, man tränar i den rörelsefasen där man är svagast och "fastnar" i tunga lyft, för att bli starkare i just den rörelseomfånget och inte fastna, sedan kan ju "halva reps" tolkas som att man bara tränar en fas av rörelsen, t.ex negativ eller positivträning

Nils
2003-02-11, 22:25
Det är himla härligt också när man har gjort ett pass eller två med tex topläget på bänkpress med dessa jättevikter som man klarar då (minst 50% extra) och man går tillbaka till normal övning. Stången känns ju som papper när man tar den ur hållaren :hbang: .
Den stora effekten håller inte så många veckor dock då det har mer med nerverbanor och/eller psykologi att göra än en jättesnabb styrkaökning även om man gärna skulle vilja det! :em:
(men har dock hjälpt mig förbi platåer)
Man skall väl dock akta sig om man tex som Mentzer redan kan ta massor i vanliga knäböj. Att då göra korta med ett par hundra kilo till ger ju enorm stress på kotorna. Köra korta dips med en himla massa vikter mellan benen stressar handleden osv. Lyssna på Åse, prata med kroppen!
Men om övningen känns bra så är korta reps ibland klart kul och ett av de gymmetoder som jag faktiskt INTE har skadat mig på. :D . Hhmm, börjar nog bli lite bättre på att inte skada mig på gymmet över huvud taget, synd att det tog så lång tid :(
Nils