handdator

Visa fullständig version : Schema


BigSam
2006-10-21, 12:52
Har tänkt mig köra halvkroppspass och hålla mig till det större delen av vintern iaf.
Jag är "amatör" har tränat till å från i 3 år kanske. seriöst i ...6-7 månader kanske.Jag tror starkt på halvkroppspass!!
Jag har absolut inga problem med att träna hårt.
Mitt problem är att jag har svårt för att veta vilka övningar jag ska köra, så jag kör lika mycket som jag skulle gjort annars enda skillnaden är att jag trycker in mer på samma tränings pass.
Kan jag köra på detta sättet med sånt här antal sets och så utan att bli övertränad,utsliten,skadad.?

Exempel.Överkropp.
Bröst: 3 övn. 4-5 sets på varje
Triceps: 2 övn.4-5 sets på varje.
Biceps: 3 övn. 4-5 sets på varje.
Lats: 3 övn. 4-5 sets varje.
Kappmuskel: 3 övn. 4 -5 sets varje övn.
"Rygg": 3 övn. 4-5 sets..
Axlar: 2-3 övn. 4-5 sets.
osv.....


Ni förstår kanske? runt 20 övningar är nog mkt för mkt. Men hur ska jag annars lägga upp det för att kunna köra alla muskelgrupper väl?
Uppskattar alla svar.

Thanx!*flex* :thumbup:

Ello
2006-10-21, 13:00
Har själv haft samma "problem" som du. Började nyligen med helkroppspass och kör då 6-7 övn. per pass. Förslag på överkropps-pass:

Bänkpress
Skivstångsrodd
Militärpress
Latsdrag
Stående skivstångscurl
Liggande tricepsextension

Nästa pass kan du tex byta ut bänkpress mot lutande hantelpress osv för att få varition och belasta muskel annorlunda. Du behöver inte heller köra biceps och triceps varje pass, de får mkt stryk av rygg -och bröstövningarna.

BigSam
2006-10-21, 13:04
tack för svaret!
okej, jag förstår vad du menar, men är det riktigt effektivt att köra såpass få övningar?

Ello
2006-10-21, 13:11
Ja det tycker i alla fall jag. Jag varierar och kör varannan gång tungt (8-10 set, 4-5 reps) och varannan gång lätt (4 set, 10 reps). Tränar 4 ggr/vecka, det funkar bra för mig.

BigSam
2006-10-21, 20:59
okey tack så mkt.
någon annan som har erfarenhet av detta !?!