handdator

Visa fullständig version : Nackstretch ledde till skadad rygg?


LindaL
2006-10-21, 12:17
Hej,
jag dansar olika typer av streetdance ca 5-8 timmar i veckan. Har tidigare gymmat en hel del och då främst för att stärka bålstabiliteten. Numera blir det sällan av eftersom dansen tar en hel del tid + att vi kör mycket styrka med kroppen som vikt i uppvärmningen.

Jag har varit lite stel mellan skuldrorna (drar gärna upp axlarna när dte är kallt). Men igår hände något. Problemet är följande: smärta som drar ner på sidan av ryggraden mellan skuldrorna när jag har vridit huvudet för att titta åt både höger och vänster.

Släpper jag huvudet framåt drar det på båda sidorna av ryggraden, lägge rjag huvudet bakåt känns smärtan bara på en isolerad punkt.

Så oavsett hur jag gör har jag ont, igår efter ett vanligt 1-timmes pass hade jag så ont att jag skrek när jag rörde huvudet. Dock kände jag inget under passets gång.

Tuggade i mig några värktabletter och la mig igårkväll...idag känns det lite bättre...känns som att musklerna är väldigt trötta eller som att något har hamnat i kläm.

Vad tror ni?

jakke
2006-10-21, 15:17
Kände något liknade när jag sträckte traps, den fäster nere på ryggen.

Ame
2006-10-21, 15:23
Låter som en sträckning tycker jag. Eftersom det känns bättre idag så kan du prova att bara vila någon dag och se om det går över. Blir det inte bättre så får du nog gå till en sjukgymnast/naprapat.

LindaL
2006-10-23, 09:58
Idag, måndag är det bättre. Är bara oerhört trött i nacken.