handdator

Visa fullständig version : Hur lägger ni upp ert pass?????


aron
2003-02-01, 21:44
Hej! Jag har en liten fråga...

Jag tränar två muskelgrupper/pass och när jag tränar t.ex rygg och axlar så inleder jag med 3 set på en ryggövning, efter det så går jag på en axelövning 3 set, sen rygg och kör sådär, varannan..

En kompis kör istället alla ryggövningar på en gång och sedan axlar...

Vilket föredrar ni?? Motivera gärna svar...

cyrX
2003-02-01, 22:00
om jag kör två olika muskelgrupper på en dag, så tränar jag alltid klart en muskelgrupp innan jag börjar på nästa, därför att jag tycker man kan ta ut sig mer och man kan koncentrera sig på just en muskelgrupp åt gången. Sen kan man ju alltid ändra på vilken muskelgrupp man börjar med så att man inte kör exakt likadant pass efter pass.

cyrX

Åse Columbus
2003-02-02, 18:49
när man kör fler än en muskelgrupp så ska man köra klart en muskelgrupp innan man går över till nästa .....detta för att man samlat in all syrerikt blod i muskeln .....ingen idé att flytta på det innan man tränat klart gruppen.....

enda gången som man kan "hoppa"...är när man supersettar ..t.ex. biceps-triceps....o då gäller det icke-bas övningar och lätta vikter......

Åse

z_bumbi
2003-02-02, 23:20
aaron: Jag varierar mellan flera varianter, träna klart en muskel, köra varannat set, köra varannan övning osv.

Att växla mellan två muskler gör att man kan vila kortare tid mellan två övningar (set) eftersom muskeln får vila under tiden man kör en annan muskel, bra om man vill korta ner passet av någon anledning kanske bara för en dag eller under en period då man har ont om tid.
Kör man med normal vila mellan två set men kör varannan gång på olika muskler så förlänger man ju i praktiken vilan rejält för båda musklerna, fördel med detta är att muskeln hunnit fylla på med mer energi och därför är både starkare och mer uthållig.

Nackdelar: Man kan förlora kontakten man byggt upp med övningen innan.
I vissa övningar är det inte så smart att hålla på och växla med en annan kroppsdel, t ex knäböj och marklyft för de kräver så mycket av kroppen att alla system måste vara inriktade på en sak i taget.
Man tar upp mer utrymme på gymet, gäller kanske inte alla gym men på vissa kan det bli trångt om alla skulle börja variera sin träning på detta vis.

Kan nog komma på fler argument för och emot men detta var vad jag kom på just nu.

aron
2003-02-03, 00:10
Okej, det verkar ju som om jag är ensam med att köra som jag kör...får nog ändra på det. Tack för svaren :) Fler får gärna skriva och motivera!

Örjan
2003-02-03, 01:07
Av någon anledning rekommenderas man som nybörjare att köra cirkelträning. Varför ska just nybörjare köra så, men inte avancerade?

z_bumbi
2003-02-03, 08:46
Örjan: Det är billigt för gymet att låta folk cirkulera ? :D

I början är det ju bara en tillvänjning för kroppen så att den tål träningen så cirkelträning borde funka ganska bra, men kör man klart en övning i taget så har man nog lättare att få in tekniken som nybörjare.

Den stora nackdelen med vissa gym är att de fortsätter folk träna i cirklar alldeles för länge.

loboman
2003-02-03, 16:14
Låter jobbigt att springa runt så där å köra varannan...
Jag kör så här:
mån: bröst/biceps /yeeeeeeeeeh disco:)
Tis: ben
ons: rygg
tors: triceps/biceps
fre: axlar
Beroende på muskelgrupp kör jag olika många sett men mellan 12-20 blir det, jag ger och tar lite efter humör och kännsla.

Annar brukar jag köra 3-1-3, det tär som fan på kroppen så känn efter så du inte blir övertränad:
Bröst/Triceps
Rygg/Biceps
Ben/Axlar

Under deffen skall jag köra lugnare, 2-1-2 och vila på helgerna...

Åse Columbus
2003-02-03, 16:53
Neurologiskt tär det på kroppen att träna varje dag......det är ju faktist inte bara den muskeln du jobbar med som "jobbar"...utan övriga kroppen är ju med oxå.......ja tror det är lätt att bli övertränad med träning varje vardag...

men det är jag det......

Jorgen
2003-02-03, 19:25
Jag är med dig Åse. Träna så många dagar i sträck utan vila tär på kroppen. Som du påpekade är det ju mer än just den muskeln som man tränar som belastas. Och ja, jag har testat att träna flera dagar i sträck. :)

//jörgen

aron
2003-02-03, 22:02
Hallåj, körde biceps och axlar idag, körde klart biceps innan jag gick på axlarna...funkade bra...tack för allt :)