handdator

Visa fullständig version : Varm banan = mer fruktos?


Max
2006-10-20, 17:37
Jag brukar mixa ner en banan i proteindrinken efter jag har tränat. Sen värmer jag den 1-2 minuter i micron så den blir ljummen. Det bildas då ett tjockt lager skumm på toppen som smakar mycket banan och väldigt sött.
Min fråga är om bananens kolhydrater ombildas till en ännu större andel fruktos då man värmer på bananen? Jag misstänker detta eftersom det smakar så sött.

Sverker
2006-10-20, 18:24
Inte mött den frågan tidigare:D

Nää, självklart inte. Det hinner inte hända så mycket med kolhydraterna i bananen. Visst, du mosar sönder den och ger möjlighet för olika enzymer att ombilda kolhydraterna ( maltaser, isomeraser ) men tiden är alldeles för kort.

Jag tror inte ens att pollyfenoloxidaserna hinner brunfärga bananen, och de är snabba.


Hälften av kolhydratera i banan är fruktos så varför skulle 5 - 10 % mer eller mindre av fruktosen spela någon roll ?

Max
2006-10-20, 18:37
Det är mest att smaken blir så markant mycket sötare som reser frågan. Jag kommer knappast sluta med banan i drinken eftersom jag i första hand sätter smaken, därefter hur effektivt det egentligen är. Var mest intresserad.
Alltid bra svar Sverker, tack! :)