handdator

Visa fullständig version : Maximera proteinsyntes vid nyss påbörjad träning?


Bondlurk
2006-10-20, 16:55
Dags att slå hål på ett par myter och frågetecken!

Jag har precis börjat med benträning på gymmet, i form av knäböj och raka marklyft, och jag har hört att det tar 8-10 veckor av regelbunden träning innan musklerna börjar växa. Är detta sant? I sånna fall, gäller det även styrka?

Om fallet är sådant, finns det någon anledningar till att gå och trycka i sig vassle-drycker de timmarna efter träning för proteinsyntesen när musklerna ändå inte kan öka i yta? Ger det något till styrka?

Tack på förhand.

Tricklev
2006-10-20, 17:14
Jag har precis börjat med benträning på gymmet, i form av knäböj och raka marklyft, och jag har hört att det tar 8-10 veckor av regelbunden träning innan musklerna börjar växa. Är detta sant? I sånna fall, gäller det även styrka?


Det är en myt, dock kan det ta så länge före du själv upplever synliga resultat.;)

Bondlurk
2006-10-20, 18:40
Okej, det svarade gott och väl på alla mina frågor. =) Tack så mycket.

TylerDurden84
2006-10-22, 18:27
och raka marklyft

Raka marklyft tar visserligen en del på baksida lår och rumpa, men väldigt mycket på ländryggen. Kör du traditionella marklyft (vilket man oftast är starkare i) så aktiverar du främst framsida lår, rumpa och lite baksida lår... bara ett förslag.

muffe85
2006-10-23, 08:22
Raka marklyft tar visserligen en del på baksida lår och rumpa, men väldigt mycket på ländryggen. Kör du traditionella marklyft (vilket man oftast är starkare i) så aktiverar du främst framsida lår, rumpa och lite baksida lår... bara ett förslag.

Jag tror att en variation av rak mark och vanlig mark är bäst (ur benstyrkeperspektiv) istället för bara den ena eller den andra.