handdator

Visa fullständig version : Ökar inte i vikt!


Snapphanen
2003-02-01, 19:04
Jag tränar 4 ggr i veckan med detta träningsschemat:

Söndag: Bröst, Triceps
Tisdag: Mage, Ben,
Onsdag: Rygg, Biceps
Fredag: Nacke, Axlar, Mage

Jag äter 6 mål per dag för det mesta (kanske en dag i veckan då det blir lite mindre. Jag käkar en gainer på morgonen medan jag käkar mycket gröt och vanlig lagad mat 2 ggr dag.

Jag har rätt hög ämnesomsättning vilket alltid har gjort att jag inte kan ändra min vikt varken mer eller mindre.

Några tips från ngn som har varit i en liknande sits? Tips? Ska börja testa lite kreatin nu en tid framåt för att försöka höja mina prestationer lite..

Mvh. Erik

Baha
2003-02-01, 19:14
ät mer, rör dig mindre


gå inte när du kan stå stilla, stå inte när du kan sitta, sitt inte när du kan ligga, ligg inte bara när du kan sova=) eller hur uttrycket nu går

Snapphanen
2003-02-01, 19:19
men alltså.. vad ska jag käka för mat?! känns inte som gröt 3 ggr per dag ger ett jävla skit :( fan är lite less nu faktiskt.. :(

Baha
2003-02-01, 19:39
ät mat som är energirikare, 300 kcal gröt är ju ganska mkt mat medans 300 kcal pasta inte är spec. mkt



ha olja på maten, drick mkt mjölk,ät nötter, frukt, jordnötssmör, ägg etc.

kanske blanda en GBD drink varje morgon som jag såg några här körde med

bara att smaska småsaker hela tiden som inte fyller upp magen spec. mkt

har man problem med att gå upp i vikt så funkar det inte spec. bra att bara äta nyttig mat hela tiden eftersom det krävs så enormt mkt att gå upp i vikt

Snapphanen
2003-02-01, 20:45
men hur påverkar det muskeluppbyggnaden om man trycker dels det proteinet man behöver men även massa fett (i tex. nöter osv.)?

Baha
2003-02-01, 20:54
fett ger mer testosteron, så det är bara bra!

protein och kcalorier kan man säga är det viktigaste för muskeluppbyggnaden

Viveqa
2003-02-01, 21:39
Ifall du inte tränar till failure gör det.

Har du ökat i styrka?
Ser det ut som om du tappat fett samtidigt?

Mattep
2003-02-01, 21:54
Jag har själv haft och har delvis samma problem. Men just nu bulkar jag och jag trodde jag åt mycket innan men det gjorde jag inte och ökade knappt. Det du kan göra är att du även tar gainersen efter träning. dessutom skulle det ju inte vara fel med mer lagade måltider genom att du endast äter två. Jag skulle rekommendera dig att du ser över hur mycket du egentiligen äter. Om du inte går ner eller upp så har vi hittat din basalaförbräning. Äter du mer en denna kommer du med all säkerhet öka i vikt. Sen som Baha sa så innehåller pasta mycket energi så prova att äta mera pasta. Dessutom så ska du träna hårt för att få ökning i muskler kör som Heroinegirl säger till failure. Om du gör allt detta så kommer du öka i vikt. När du äter och blir mätt ät mer, jag vet att detta kan vara jobbigt fyskiskt och psyiskt men det är bara att pressa i dig. Efter ett tag kommer det bli lättare att få i sig maten. Och om du ska ha olja på maten välj en nyttig olja så som oliv eller raps.......

lycka till


:eating: :eating: :eating:

Snapphanen
2003-02-01, 22:13
Jag har ökat i styrka som fasen faktiskt det halvåret jag tränat.. gått upp.. hmm svårt att förklara men 3 hantelsteg :).. visst är det skillnad i utseende också men det känns lite stilla för tillfället..

sedan trycker jag som fan.. nyss tex käkade jag pasta så jag var tvungen att ligga på sida inte på rygg när jag skulle kolla på tv :rolleyes: men.. lite mera kalorier ska jag köra.. tack för råden

Karl_alfred
2003-02-01, 23:00
Varför denna hysteri om att gå upp i vikt? Om du äter ok tränar någorlunda seriöst och sover ca 8 tim per natt kommer du att bli större och starkare. Du verkar ju inte avika från detta. Om du ska gå upp i vikt snabbt blir det ju mest en massa fet och vem vill se ut som en strandad säl när man tränar regelbundet? Det ser jag som ett stort misslyckande. Hellre se spinkig ut och växa utan en massa onädigt fett än att bulka upp sig till en padda. Det är de värsta jag vet. Du behöver inte äns överdriva med träningen heller för att växa. Om du har blivit starkare har dina muskelceller blivit större om du fortsätter att bli starkare blir du garanterat större. Mitt bästa tips är att Skynda långsamt!

Baha
2003-02-01, 23:07
ja, jag måste hålla med om det

ökar du bra i styrka så nöj dig med det så kommer ju musklerna sakta men säkert

variera din mat så det inte blir en stor plåga, dvs ät inte gröt 3 ggr om dan om du inte gillar det

Snapphanen
2003-02-01, 23:54
sanning bröder sanning :)
och gröt ÄR gott 3 gånger per dag.. tur är väl det :)

Karl_alfred
2003-02-02, 00:30
Bra kör hårt och var lagom seriös så kommer resultaten.

Örjan
2003-02-02, 00:49
Originally posted by Erik84
Jag har ökat i styrka som fasen faktiskt det halvåret jag tränat.. gått upp.. hmm svårt att förklara men 3 hantelsteg :).. visst är det skillnad i utseende också men det känns lite stilla för tillfället..

sedan trycker jag som fan.. nyss tex käkade jag pasta så jag var tvungen att ligga på sida inte på rygg när jag skulle kolla på tv :rolleyes: men.. lite mera kalorier ska jag köra.. tack för råden

Ökat i styrka men inte i vikt. Förutom maten tänker jag på:
1 Det sägs att lågreps ger mest styrka och mellan- eller högreps ger mest volym. Vet inte hur du tränar men om du enbart kör lågreps kanske du skulle testa lite högreps också.
2 Vi gröngölingar sägs kunna bränna fett samtidigt som vi bygger muskler (vet inte om det stämmer). Kan ju vara det som hänt. Mäter du midja osv. regelbundet?

Underbar beskrivning av mättnadskänsla! :thumbup:

Assazel
2003-02-02, 12:34
Jag är också inne lite på det med att skynda långsamt. Käka lagom och träna på.

Men en sak kan jag erkänna, hade jag inte haft flickvän så hade jag bulkat som FAN.

Karl_alfred
2003-02-02, 12:44
:D HA HA HA HA

Helt rätt Hominus_Nocturna hur lätt är de att få girlz om man bulkar upp sig? Det finns ingen som vill ha en tror jag iallafall. För vem vill ha en tjock tjej de måste ju tänka lika. Eller?

michael
2003-02-02, 15:41
Läs min signatur.
Kött eller något dött djur är den bästa maten för att bygga.
Oftast innehåller den mycket fett och mycket protein, det kroppen behöver för att bli anabol och reparera muskelfibrer.

Snapphanen
2003-02-02, 19:56
Alltså.. kan ngn förklara varför det är bra för de med hög ämnesomsättning att äta fettrik mat?
Ökar man inte mest i fett då eller bränner kroppen det fettet genom den höga omsättningen och har sedan resten att bygga med?

js44
2003-02-02, 20:27
För att bygga muskler behöver du stoppa i dig mer energi än vad du förbränner, överskottet används för att bygga.
(Den korta förklaringen).

Enklaste sättet att få i sig tillräckligt med energi är fett. Dessutom är fett ett essentiellt näringsämne. Många är rädda för att bli feta om man äter fett, men det är ju inte logiskt. Man blir ju inte gul av banan... :)

Sen är det ju skillnad på på fett och fett. Man bör se till att inte få i sej för mycket mättat fett. Bra fettkällor är tex olivolja, nötter, avocado och fet fisk.
Nötter är perfekt att ta med som ett mellanmål.
Om du är rädd för att bli fet, låt bli att äta fett samtidigt som du äter snabba kolhydrater (det är därför man lätt blir fet av pizza och hamburgare)

Ungefär 30-40 energi% från fett brukar rekommenderas. Personligen försöker jag få i mig minst 1g/kg kroppsvikt.

michael
2003-02-02, 21:14
Allt fett är bra att få i sig, även kolesterol.

Fett är byggstenar till diverse androgener och prohormoner så vitt jag förstått, dessa förvandlas sedan till hormoner och framförallt sexhormoner som testosteron och dess isomerer. De skapar bättre anabola förhållanden i din kropp vilket ökar proteinsyntesen(?) och du kommer kort och gott att få mer muskler och styrka utav det.


(RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!? detta är grovt förklarat på ett ungefär :angel: )

emmzan
2003-02-02, 21:18
Originally posted by Karl_alfred
För vem vill ha en tjock tjej de måste ju tänka lika. Eller?

Ja fy fan vad hemskt. Jag blir nog dumpad närsomhelst skulle jag tro.:cryout:

Assazel
2003-02-02, 21:19
"Kött eller något dött djur är den bästa maten för att bygga"

är det ngn skillnad menar du?
Du kanske käkar människor?

Snapphanen
2003-02-02, 23:12
Ok ok.. det gjorde mig faktiskt lite klokare.. :) fin liknelse med bananen där.. :D

Vilka nötter käkar ni då? :)

Med andra ord så är det helt ok att pumpa onyttig mat så länge man vet att kroppen förbränner det.. vilket min gör. Är nog inte så bra dock att göra det till en vana då ämnesomsättningen brukar ändras med åren.

Snapphanen
2003-02-02, 23:14
en sak till förresten.. det där med antal reps..

många reps ger väl inte stora muskler utan mera uthålliga muskler? Om man kör tills man får mjölksyra alltså..

och få reps är väl mer explosiv styrka?

Örjan
2003-02-03, 04:27
Angående repsen. Detta är vad jag har läst:

Riktlinjer
1-4: styrka (Därför blir folk starka men inte stora av Max-OT)
5: kan man inte köra (lärde jag mig häromdagen på forumet :D)
6-8: blandning av styrka och volym
8-12: volym
12- : mjölksyra

Detta ska vara för att olika tung träning belastar olika sorters muskelfibrer. Vissa av dessa fibrer är bra för styrkan, andra för volymen. Har man i kroppen en hög andel av de som är bra för styrkan, så blir man lättare stark än stor. Så skulle det ju kunna vara i ditt fall.

Detta är den uppfattningen jag fått av det jag läst. Men, som sagt, jag är en gröngöling, och kan mycket väl ha fel. Någon kunnigare får gärna kommentera om det är rätt eller fel.

js44
2003-02-03, 10:42
Originally posted by Erik84

Vilka nötter käkar ni då? :)


Jag brukar käka sötmandel, hasselnötter och valnötter. Vad som helst som man slipper skala... valnötter brukar finnas att köpa färdigskalade i storpack hos "achmed på hörnet" :)

Jordnötter brukar jag bara käka när vi har ölkväll på jobbet (tillsammans med massa ölkorv), det är nog lite mycket salt på dom.

Det finns en hel massa olika sorter, :eating: det som du gillar.

/J

Snapphanen
2003-02-03, 14:57
hehe okej..
alltså.. jag snackade med en kompis om det och han är lite guru faktiskt.. han höll inte riktigt med...
varför skulle fett hjälpa till i muskelbildningen? Protein bygger upp musklerna och kolhydrater underhåller dem? fett har väl ingenting med byggandet att göra? alltså.. jag har nog missat ngt men jag känner mig lite förvirrad.. och dum :( :( ;)

pls explain

michael
2003-02-03, 18:29
Argh.. alltså se på det som en stor bild. Du måste ha allt, allt måste du ha, fett vitaminer kolhydrater protein mineraler.
Du kan inte välja bort nåt eller ignorera något.
Summasumarum ska du vid dagens slut ha ätit 300 eller MER kalorier än vad du bränt under dagen. Du ska även eftersom du tränar se till att ha ätit ordentligt med protein(vilket är byggstenarna för muskeln vilket krävs extra mycket vid styrketräning).

Fett är lite lustigt, det är kolhydrater men i packad form, jag glömmer nu men 1gram kolhydrater är väl 4kkalorier och 1 gram fett är 9kkalorier? Iallafall så när du käkat fett och fått i dig mättat fett och kolesterol så tar kroppens kolesterolet, gör det till DHEA, och med DHEAt gör den androgener och prohormoner, med dessa gör den slutligen hormoner såsom testosteron. Testosteron gör din kropp anabol(och kåt dessutom) och när din kropp är anabol så sätts proteinsyntesen igång(alltså kroppen börjar ta upp protein o sätta det i musklerna o ser till att de växer). Steroider är i stort sett syntetiskt testosteron(och andra liknande hormoner) som folk pumpar in mer än vad kroppen producerar naturligt, det är därför steroidbrukare växer så dant.

Ondjultomte
2003-02-03, 18:34
erik, lyssna på michael nu! :)

Det är viktigt med fett! Behövs till många hormorner i kroppen. Det är som sagt lätt att få extra kcal iform av fett eftersom det innehåller 9 mot ca 4 kcal per gram jämfört med protein och kolhydrater...

så ät mycket fetfisk å nötter å ta fram raps/olivoljan !

Snapphanen
2003-02-03, 20:16
Okej... det där var bra beskrivit.. :) nu är jag med.

feldtarn
2003-02-03, 21:32
hur ä det med detta med repsen egentligen! brukar köra så jag orkar typ max 8 st... ev några med hjälp då... har fått det rekomenderat av flera o tycker iofs det funkar bra! bygger väll mest för volym, styrkan brukar komma med den...

:devil:

MIGGE
2003-02-03, 21:36
valnötter måste vara det äckligaste som finns, o jag gillar det mesta, jordnötter e också jobbigt att äta, pistagenötter o sötmandel funkar fint dock!

Jag har också svårt att gå upp, väger knappt 65 o e lång.
hur mkt väger du då erik? Jag VÄGDE 50 innan jag började träna men e fortfarande inte nöjd, behövs 10kg till..
vet du vad erik!
det finns ett program som heter hälsovakten som räknar ut hur mkt kcal o protein o fett etc du äter, det e många som har det här, det programet har hjälpt mig mkt!
säg till om du vill ha det! då kan nog nån hjälpa dig!

Snapphanen
2003-02-04, 00:16
Migge- Jag väger väl nästan 75 nu tror jag.. har gått upp en del sen jag började träna. Det där programet hade varit bra! Som det är just nu tycker mina päron att jag äter lite väl mycket.. gårdagen såg ut såhär i mat:
Frukost: Gainer
Lunch: Skolmat :rolleyes:
Mellanmål: Pasta med köttfärssås
Litet mellanmål: Ägg och kaviar
Middag: Ris med kyckling
Kvällsmat: Gröt
Sedan nu sitter jag och käkar nötter :D (usch vad mycket man lär sig:) )
Så.. jag tycker att jag borde gå upp lite i volym.. imorgon är det rygg/tricepspass som ska bli härligt.

Förövrigt så käkar jag mest jordnötter.. mest i brist på annat så att säga.. ska in till staden imorgon och köpa ngt kilo ^^

amb
2003-02-04, 02:11
Väldigt vad du proppar i dig :)
Går du inte upp i vikt nu tror jag morsan i hemlighet fettsuger dig om natten.

Jag är 187cm och väger 75kg. Har precis börjat träna ordentligt (har tränat halvhjärtat i ett år). Har väl ganska lite fett, men jag är inte smal... Mitt mål är att bli star, hård och snärt (typ mellanviktsboxare). Bör jag käka som en häst eller först snärta till mig och sen börja käka? Jag är lite rädd att bli fet om jag äter alldeles för mycket... Vill gärna ha min vikt under kontroll så att säga.

Åse Columbus
2003-02-04, 08:38
fett...........behövs för hjärnans celler...

60% av hjärnans torrvikt är fettsyror.....bästa källan är omega 3 från fisk (EPA o DHA älskar hjärnan......man blir klok)