handdator

Visa fullständig version : Air Alert3? Risk för överbelastning?


lungan
2006-10-20, 14:51
Har funderat på att börja köra spänst programmet "air alert 3" men har läst att det kan vara slitsamt och vill gärna köra gym 2-3 ggr i veckan också, finns det risk att kroppen inte orkar med aa3 ( som utförs 4 ggr i veckan ) +2 överkropps pass i veckan eventuellt ett benpass om man orkar det också? Eller bör man inte utföra någon annan fysisk aktivitet under dom 15 veckorna eller är det lungt att gymma 2-3 ggr också?

Otto GROV
2006-10-20, 14:57
du får nog förklara mer vad air alert 3 är för något:)

Fjod0r
2006-10-20, 14:58
det heter Red Alert. Bra som fan.

lungan
2006-10-20, 15:00
Aha ajjdå air alert 3 är ett spänst träningsprogram som utförst 3ggr i veckan i ca 15 veckor, folk som kört det säger att d är ganska hårt så skulle vilja veta hur hårt det är men kan tippa att de är ungefär som ett litet benpass =), är inte riktigt så haj på fdet där med överträning och vill itne riskera sånt så ni som har erfarenheter inom air aler 3 och övertärning får gärna berätta lite =)

Njabbesh
2006-10-20, 16:14
Air alert = big nono. Och jag talar av egen erfarenhet.

lungan
2006-10-20, 16:17
= dåligt eller = ingen risk för överbelastning?

L-Sami
2006-10-20, 16:23
Skit i Air Alert, träna explosivt på gymmet. Frivändningar is the shit + gör en del plyometriska hopp så räcker det om du vill öka i spänst. Jag körde själv med Air Alert 2 i mina yngre dagar och det förstörde mina knän rätt så rejält.

Njabbesh
2006-10-20, 20:41
Skit i Air Alert, träna explosivt på gymmet. Frivändningar is the shit + gör en del plyometriska hopp så räcker det om du vill öka i spänst. Jag körde själv med Air Alert 2 (jag själve körde 3:an) i mina yngre dagar och det förstörde mina knän rätt så rejält.

Mina knän mådde inte heller bra efter det. Men tack vare lite rätt träning är dom starkare än nånsin *:D* *kissass* .

Läs, läs, läs och läs:

http://www.higher-faster-sports.com/jumphigher.html

Fler KB-artiklar:

http://www.higher-faster-sports.com/articles.html

Philippp
2006-10-20, 22:26
Vart får jag tag i AirAlert3? någon please

Ame
2006-10-20, 23:09
Vart får jag tag i AirAlert3? någon please
Spendera 10 sek av sitt liv på att googla något själv FTW (http://www.google.se/search?q=air+alert+3&sourceid=mozilla-search&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official)

Philippp
2006-10-20, 23:20
Spendera 10 sek av sitt liv på att googla något själv FTW (http://www.google.se/search?q=air+alert+3&sourceid=mozilla-search&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official)
Grattis Einstein precis som jag inte gogglat efter skiten redan eller?!
jag vill veta hur programmet ser ut inte betala 100 dollar för att få det
hur känns det att göra antaganden utan grunder och sen ha fel?

Njabbesh
2006-10-20, 23:36
Grattis Einstein precis som jag inte gogglat efter skiten redan eller?!
jag vill veta hur programmet ser ut inte betala 100 dollar för att få det
hur känns det att göra antaganden utan grunder och sen ha fel?

Bra kontring philip, den tog nog hårt *rolleyes* .

FYI, air alert är suger/är helt fel

Ame
2006-10-20, 23:39
Grattis Einstein precis som jag inte gogglat efter skiten redan eller?!
jag vill veta hur programmet ser ut inte betala 100 dollar för att få det
hur känns det att göra antaganden utan grunder och sen ha fel?
Du frågade var man får tag på det, jag svarade. Att du sedan inte gillade att man var tvungen att betala är ju inte mitt problem...

Philippp
2006-10-21, 00:09
om vi nu ska vara så specifika så får man ju inte tag i airalert på google *rolleyes* utan man får ju snarare tag på det genom hemsidorna man kan hitta på google och altavista och ett hundratal andra söksidor så nej du svarade inte alls.

Jag struntar väl allvarligt talat i om du tycker att den suger Njabbesh? vad jag vill är att ha tag i den, har ni inga svar så gör ni ingen nytta i att fortsätta svara på mina inlägg

Ame
2006-10-21, 09:34
om vi nu ska vara så specifika så får man ju inte tag i airalert på google *rolleyes* utan man får ju snarare tag på det genom hemsidorna man kan hitta på google och altavista och ett hundratal andra söksidor så nej du svarade inte alls.
Mest orelevanta argument jag hört på länge... Vad spelar det för roll om informationen finns på google i sig eller på sidorna som man kan finna genom google?

Philippp
2006-10-21, 11:32
Jag tror att du menar irrelevant men är inte riktigt säker, det spelar lika mycket roll som att ge personer som kommer till ditt jobb en lapp med ditt namn på eller säg kolla i telefonkatalogen, sluta vara så ennerverande

lungan
2006-10-21, 15:01
Så ja åter till frågan :P ingen fler som kört air alert 3 ? och tänker nog köra det tillsammans med gym 2-3ggr i veckan om d inte finns risk för överbelastning ingen som har någon åsikt om det?

Ame
2006-10-21, 15:16
Så ja åter till frågan :P ingen fler som kört air alert 3 ? och tänker nog köra det tillsammans med gym 2-3ggr i veckan om d inte finns risk för överbelastning ingen som har någon åsikt om det?
Svårt att veta om det blir för mycket för dig. Har du tränat liknande träning innnan? Hur pass hårda är AA passen?

L-Sami
2006-10-21, 16:12
Så ja åter till frågan :P ingen fler som kört air alert 3 ? och tänker nog köra det tillsammans med gym 2-3ggr i veckan om d inte finns risk för överbelastning ingen som har någon åsikt om det?

Vad är ditt syfte med att köra, AA3? Öka i spänst?

Allan
2006-10-21, 17:08
Ordning!


allan

Gramsci
2006-10-21, 23:27
Att göra Air Alert är som att gå bärsärkargång med spik och hammare i ditt knä. Gör inte det, snälla. Jag har genomfört programmet 3 gånger och jag har inget bra att säga om det. Visst hoppade jag lite högre, men mina knäskador efter de där hoppen är inte trevliga. Air Alert 3 är ändå lite mildare än vad 2:an var, då skulle man hoppa 750 eller 1500 hopp i 2 el. 3 sets. Istället rekommenderar jag plyometriska övningar, styrketräning vill jag egentligen inte rekommendera trots att det känns som att många på detta forum kommer rekommendera det.

Hur mycket högre vill du hoppa förresten?

Tricklev
2006-10-21, 23:54
Självklart ska man styrketräna för att få explosivitet, undra varför alla ledande höjdhoppare, sprinters och dylikt gör det?

Knäböjjar gör under för explosivet.:thumbup:

Njabbesh
2006-10-22, 00:58
explosivity=force expressed/time

I 99 % av fallen behövs först att man ökar force, dvs råstyrkan i ekvationen. Detta med hjälp av basövningar såsom marklyft och knäböj.

När man väl nåt en acceptabel nivå, dvs att kunna göra ett knäböj på åtminstone 1.5 x din egen kroppsvikt kan man börja tänka på time delen; plyos, olympiska lyft (såsom ryck) etc.

AA är mer en typ av uthållighet-plyos-grej.. Visst, det kommer öka din spänst om du redan har halvkass explosivitet, men det är inget värt och satsa på.

Phillipp: Om du verkligen är så angelägen att ha det kan du få det av mig

lungan
2006-10-22, 11:50
Att göra Air Alert är som att gå bärsärkargång med spik och hammare i ditt knä. Gör inte det, snälla. Jag har genomfört programmet 3 gånger och jag har inget bra att säga om det. Visst hoppade jag lite högre, men mina knäskador efter de där hoppen är inte trevliga. Air Alert 3 är ändå lite mildare än vad 2:an var, då skulle man hoppa 750 eller 1500 hopp i 2 el. 3 sets. Istället rekommenderar jag plyometriska övningar, styrketräning vill jag egentligen inte rekommendera trots att det känns som att många på detta forum kommer rekommendera det.

Hur mycket högre vill du hoppa förresten?

hmm tack för svaret =), vad menar du för exempel på plyometriska övningar? Menar du styrke täning överhuvudaget för att hoppa högre eller i samband med aa3? Målet är att öka så mycket som möjligt sen är jag beredd att satsa, men nu verkar du säga att knäna far illa? har ingen egen erfarenhet av aa3 men tykte det lät som ett bra program med bra struktur osv är beredd att lägga ner lite tid för att hoppa högre om man säger så =)

Ps. Om du har erfarenhet av det kolal gärna till den här tråden då =)

lungan
2006-10-22, 11:52
Vad är ditt syfte med att köra, AA3? Öka i spänst?

Jajjemen, har som tidigare nämnt inte så mycket erfarenhet så därför tog jag aa som exempel pga att d verkar vara det "största" schemat för spänstträning

L-Sami
2006-10-22, 12:28
Jajjemen, har som tidigare nämnt inte så mycket erfarenhet så därför tog jag aa som exempel pga att d verkar vara det "största" schemat för spänstträning

Ja, men skippa programmet Air Alert vet inte hur 3:an ser ut men tvåa slet mer än vad den gav för effekt. Jag fick själv bättre spänstökningar när jag började styrketräna och köra knäböj och explosiva frivändningar Det understrykna är fint för spänsten :thumbup: