handdator

Visa fullständig version : WinXP's brandvägg blockar Q3...


Bönne
2006-10-20, 08:56
... då jag inte är inloggad som admin, så går det naturligtvis inte att häva blockeringen. Men det känns som det borde vara möjligt att komma runt på något vänster utan att förstöra för någon.

Förslag?

Detta strider inte emot några bestämmelser eller avtal, så tråden kan väl få leva, även om det är lite underjord över det hela.

aliquis
2006-10-20, 09:33
Kan du inte ta bort den som admin alltså? Kan säkert sätta upp en proxy på port 80 eller så, kanske inte hjälper mot applikationsblockerande firewalls iofs, xps läcker dock rejält utåt så går att gå runt hur som helst.

Bönne
2006-10-20, 09:39
Kan du inte ta bort den som admin alltså?

Alltså.

... då jag inte är inloggad som admin

xps läcker dock rejält utåt så går att gå runt hur som helst.Jo tack, jag vet att man kan nollställa adminlösenordet och på så sätt ändra om, eller ja, för den delen bara ta reda på det, men det skulle göra det hela till intrång, vilket vi inte ska syssla med.

aliquis
2006-10-20, 09:51
Ja, du är inte inloggad som admin, men du har ingen möjlighet ATT logga in som admin och tillåta det och sedan använda en annan user?

Med gå runt menar jag inte att knäcka adminlösenordet, men någon firewalltestsida som Grub länkade till en gång i tiden försökte passera firewallen för att leverera information utåt på olika sätt och undersökte hur många av teknikerna som blockerades av firewallen, vissa var bättre än andra men jag tror ingen täckte allting, XPs inbyggda släppte dock igenom alltsammans, så uppenbarligen finns det ju sätt att smyga ut information på nätverket från en applikation som inte får använda det i Windows med XPs inbyggda. Frågan är bara hur, och om du kan finna ett program som låter dig föra det med valfri applikation.

aliquis
2006-10-20, 10:20
Har jag väldigt fel om jag säger att WinXPs inbyggda brandvägg inte blockerar utgående trafik?Ja, den frågar ju om du vill häva blockeringen eller inte för diverse applikationer, eller iofs, det kanske bara gäller inkommande? Men en del av dem öppnar väl inte portar för inkommande connections ändå?

Så jag vet inte =P, jag trodde den blockerade utåtgående också?

hio
2006-10-20, 10:22
Ja, den frågar ju om du vill häva blockeringen eller inte för diverse applikationer, eller iofs, det kanske bara gäller inkommande? Men en del av dem öppnar väl inte portar för inkommande connections ändå?

Så jag vet inte =P, jag trodde den blockerade utåtgående också?
Var väldigt osäker så jag tog bort inlägget.

Denna sida säger iaf att inte blockerar utgående: http://www.flexbeta.net/main/printarticle.php?id=76

Bönne
2006-10-21, 14:59
Att ta reda på adminlösenordet går att göra, men det undviker jag helst. Inte för att jag är moralmedveten, men för att de kanske ser att man loggar in på adminkontot på något vänster, klart man kan disconnecta tp-kabeln, men vet inte hur de sköter säkerheten där, ifall saker loggas på datorn etc.