handdator

Visa fullständig version : Lyfta baken i bänkpress..?


Jo0oHaN
2003-02-01, 17:10
är det ok att lyfta röven typ 1 cm när man kör bänkpress? provade detta förra bröstpasset..blev glad för jag kunde hantera 5kg mer då =)... men är det ok..eller något man ska undvika?

Grahn
2003-02-01, 17:17
Om det hjälper dig att få upp vikten i det sista repset så varför inte?
Dock ej godkänt vid tävling...

Sjölin
2003-02-01, 17:36
Har bara märkt en negativ sak med just detta och det är att man kan sträcka ryggen speciellt i länd-regionen. Men som Grahn skrev så är det bra för att få ett bra slut på setet.

//Andreas

Lillgrabben
2003-02-01, 18:11
Istället för att lyfta på rumpan så kan man lägga en vikt under fotändan på bänken & därigenom få liknande vinkel som om man lyfter häcken.

Karl_alfred
2003-02-01, 23:02
Vad är du ute efter? Lyfta tungt? Bygga muskler?
Tänk på detta så har du svaret på din ganska korkade fråga.

Arne Persson
2003-02-02, 00:36
Om jag inte kan utföra ett fullständigt "över"godkänt = bl.a ingen svank, lååååångt stopp på bröstet mm, så godkänner jag inte mina resultat. Detta gäller även om en passare bara skulle nudda vid stången så är det underkänt. Jag brukar säga till passarna att hålla händerna bak ryggen.

jwzrd
2003-02-02, 00:49
Hur ligger du på en bänk utan svank?

Karl_alfred
2003-02-02, 01:31
Sen några saker till att fundera över:
1. Är det regel rätt att lyfta stjärten vid bänkpress?
Svar: Nej det är det inte. Tar du då 5kg mer i bänk när du lyfter rompen? Nej eftersom du inte då kör bänkpress utan någon annan övning. Tänk på det minst hela dagen efter du läst detta medelande.
2. När du kör andra övningar brukar du fuska då med? Hoppa samtidigt som du curlar upp bicepstången så att de blir lättare? Böja ryggen i marklyft? Använda hela kroppen vid sidolyft av hantel?
Svar: Nej förmodligen inte. Varför ska du då göra det vid bänken? Fundera på detta över 1 kaffe.
3. Är det imponerande med personer som tar stora vikter när dom fuskar? Typ som du beskrev.
Svar: Nej det är det töntigaste som finns. Alla vet att de är gjorda av spagetti och inte stål och vajer. Är det polarna du ska impa på?Titta själv runt i gymmet nästa gång och ställ dig frågan: beundrar du dessa fuskare?

I övrigt tycker jag de e helt ok att lyfta rumpan när man fastnar med stången vid bröstet och inte har passning. Men annars är det bara idioter som gör detta.

Jo0oHaN
2003-02-02, 01:57
har karl alfred vaknat på fel sida? hmm... jag är nybörjare och vet inte så mycket, därför frågade jag! nedtryckande svar som du ger kan jag va utan...varför skulle man va idiot för att man lyfter rumpan i bänkpress?

jag ska sluta lyfta rumpan och du ska bli trevligare..ok?

Pez
2003-02-02, 03:04
Karl_alfred - tagga ner lite. Man kan svara på frågan utan att framstå som en idiot, vilket du gör.

Vad hände med att vara trevlig? :rolleyes:

/pez

Mr Pink
2003-02-02, 09:09
Håller helt klart med Pez & Jo0oHaN...
Det där var kanske det skummaset jag har hört...
Ska vi lägga av med negativ träning då? pga av att det är fusk...
Sen kan jag då bara säga att jag är bra mycket mer imponerad av en kille som står och curlar med 40 kg hantlar och kör ostrikt som få, än den kille som bollar 10 kg strikt, huvudsaken är ju att det tar, och det kan jag med säkerhet säga att det gör om man ens kan kasta upp 40 kg hantel....
Men det är ju bara min åsikt.

Arne Persson
2003-02-02, 09:38
jwzrd: Jag menar bara att jag inte ytterligare förstärker den naturliga svanken. Gå på en styrkelyftstävling, där kan du få se de mest groteska avarter till svank (som tydligen är godkända).

Munter
2003-02-02, 09:40
Tänkte precis säga som Arne...titta på en tävling och kolla på deras svank. Inte att leka med.

The Dwag
2003-02-02, 10:26
En fråga ? Hur kan man ha så jävla dålig koll på sin kropp att helt plötsligt lyfter röven från bänken och underlivet trycks rakt upp i luften... När man skall pressa upp en vikt som befinner sig i axelhöjd. :nono:


Liksom här talar vi om någon allvarlig hjärnskada som drabbats hjärnans motorik. :booty:

Lillgrabben
2003-02-02, 10:59
Arne Persson Om jag inte kan utföra ett fullständigt "över"godkänt = bl.a ingen svank, lååååångt stopp på bröstet mm, så godkänner jag inte mina resultat. Detta gäller även om en passare bara skulle nudda vid stången så är det underkänt

Det här är väl ungefär vad jag anser vara en vettig beskrivning hur en stilren bänkpress ska genomföras. Genom att alltid försöka träna med "perfekt" teknik så kommer tillslut resultatökningarna att tala för sig själv.
En "byggarbänkpress" & en "lyftarbänkpress" är väl ungefär så vitt skilda tolkningar man kan göra av samma övning - vad byggaren är ute efter är maximal muskelkontakt medan vad lyftaren vill har är maximal vikt på stången i ett godkänt lyft.

Jo0oHaN>> Ifall du tränar bänk så försök att inte lyfta rumpan, de flesta som lär in en sådan teknik för att klara några kilon fler kommer att ha problem med att lära sig att köra "riktig bänk" sedan. Försök köra med så bra teknik du kan, även om vikterna du pressar blir något mindre från början - det lönar sig tillslut!!

Karl_alfred
2003-02-02, 11:13
Oj oj oj
Är det jag som är en idiot nu?
Jag kör alltid med rätt teknik och då är man sannerligen en klok människa. De punkter jag tog upp står jag för o de e inte mer med det. Sedan får ni ha era insikter att stå för. Jag försöker bara få er att tänka på ett realistiskt sätt(det jag tycker är rätt).

PS negativ träning är kanon men bara så du vet du som skrev det skall denna träning bedrivas med en korekt teknik.

jwzrd
2003-02-02, 12:07
Originally posted by Arne Persson
jwzrd: Jag menar bara att jag inte ytterligare förstärker den naturliga svanken. Gå på en styrkelyftstävling, där kan du få se de mest groteska avarter till svank (som tydligen är godkända).

Jag menade ingenting med det egentligen :) Bara bråkar lite :) Jag såg nån bild nånstans på nån som utan överdrift stod som ett uppochnedvänt U.

Mr Pink
2003-02-02, 18:04
:naughty: jag tror jag måste lägga av med bänken som det verkar...
Först och främst har dom inte någon bänkpress som är "OK" vid tävlig, inte bra. Så det blir ju redan fusk där, eller man kanske ska döpa om övningen till liggande pressar med skivstång.
Det känns ju inte skoj att får reda på efter 6 års träning att man aldrig kört ett enda sett som vart ok i bänk. :D

Lillen79
2003-02-04, 21:05
Originally posted by Arne Persson
jwzrd: Jag menar bara att jag inte ytterligare förstärker den naturliga svanken. Gå på en styrkelyftstävling, där kan du få se de mest groteska avarter till svank (som tydligen är godkända).


Vad är det för fel med svank? Ska man inte dra nytta av sina egenskaper när det gäller att lyfta tungt/tyngre eller? (Så länge det är regelrätta lyft)

//Lillen