handdator

Visa fullständig version : Angående öl och sprit


prime^
2006-10-19, 18:07
Är det dåligt att träna samma dag, 2-3 h innan man ska börja festa och dricka alkohol? Eller e det bättre att rent av skita i och träna?

Bryter jag ner kroppen mer än va jag hinner bygga upp den? Vi utser nu från att jag käkar bra under dagen, dricker tillräckligt med vatten, käkar bra efter träningen och sen 1 h efter d börjar dricka alkohol?

Sökte efter detta, men hitta inget. Ber om ursäkt om det redan dragits upp.

major Pectoralis
2006-10-19, 18:13
Är det dåligt att träna samma dag, 2-3 h innan man ska börja festa och dricka alkohol? Eller e det bättre att rent av skita i och träna?

Bryter jag ner kroppen mer än va jag hinner bygga upp den? Vi utser nu från att jag käkar bra under dagen, dricker tillräckligt med vatten, käkar bra efter träningen och sen 1 h efter d börjar dricka alkohol?

Sökte efter detta, men hitta inget. Ber om ursäkt om det redan dragits upp.

Man skall inte träna om man ska dricka alkohol. Det är nämligen meningslöst. Beroende på hur mycket man dricker tar det x antal timmar för kroppen att bli av med alkoholen. Under den tiden är kroppen i stort sett bara sysselsatt med att transportera bort alkoholen. Någon uppbyggnad eller återhämtning sker ej, tvärtom. Det sägs (gammal myt möjligen) att en fylla förstör åtminstone en veckas bra träning för en elitatlet....

prime^
2006-10-19, 18:16
Man skall inte träna om man ska dricka alkohol. Det är nämligen meningslöst. Beroende på hur mycket man dricker tar det x antal timmar för kroppen att bli av med alkoholen. Under den tiden är kroppen i stort sett bara sysselsatt med att transportera bort alkoholen. Någon uppbyggnad eller återhämtning sker ej, tvärtom. Det sägs (gammal myt möjligen) att en fylla förstör åtminstone en veckas bra träning för en elitatlet....
Dvs jag förstör bara genom att träna och dricka? Det gör inget om jag inte tjänar nått på att träna, bara jag inte förstör och blir svagare/får mindre muskler

En elitatlet e jag inte så den myten tror jag inte på/bryr mig inte om ;) Utvecklignen för mig går frammåt trots jag dricker, så en hel veckas träning tror jag inte på för fem öre :)

major Pectoralis
2006-10-19, 18:16
I labbtester har det visat sig att små mängder alkohol gör att celler förökar sig blixtsnabbt. En droppe till så dog alla......
Det är naturligtvis även en fråga om hur mycket man dricker.

major Pectoralis
2006-10-19, 18:20
Dvs jag förstör bara genom att träna och dricka? Det gör inget om jag inte tjänar nått på att träna, bara jag inte förstör och blir svagare/får mindre muskler

En elitatlet e jag inte så den myten tror jag inte på/bryr mig inte om ;) Utvecklignen för mig går frammåt trots jag dricker, så en hel veckas träning tror jag inte på för fem öre :)

tja, tränar man ett pass i veckan så är förlusten inte märkbar :D
Det finns risk att du förlorar på det men det beror på, som sagt...

prime^
2006-10-19, 18:22
tja, tränar man ett pass i veckan så är förlusten inte märkbar :D
Det finns risk att du förlorar på det men det beror på, som sagt...
Jag tränar väldigt hårt(för mig iaf :D) i veckorna, Mån-tis tors-fre.
Ja d kommer ju bli en del sprit imorgon, så kanske bäst jag skiter i o tränar då? :(

major Pectoralis
2006-10-19, 18:24
Jag tränar väldigt hårt(för mig iaf :D) i veckorna, Mån-tis tors-fre.
Ja d kommer ju bli en del sprit imorgon, så kanske bäst jag skiter i o tränar då? :(

:thumbup:

regus
2006-10-19, 18:30
kanske bäst jag skiter i o tränar då? :(

*popcorn*

*Väntar på någon styrkelyftare från vårt grannland i öst ska se tråden.. :D

gnagaren
2006-10-19, 18:35
Om man som jag tränar sitt sista pass idag (torsdag) är det ok för återhämtningen/muskeluppbyggnaden att dricka på fredag eller lördag då? Eller är 24h eller 48h för lite för att återhämtningen/muskeluppbygg.
ska vara någorlunda optimal?

Om man sedan är på fest eller dyl. och man blir riktigt full, på gränsen till att däcka, hur länge tycker ni då att man ska vänta innan man tränar igen?

Thomson
2006-10-19, 18:38
Träna mer, drick mindre ! :)

gnagaren
2006-10-19, 18:41
Träna mer, drick mindre ! :)

Att träna är kul, men på helgerna måste man ändå gå ut och ha kul med vännerna eller flickvännen. Det är ju efter en hård vecka av mycket träning man känner sig värd några öl, man måste ha ett socialt liv också :thumbup:

Ryska_raketen
2006-10-19, 18:42
Att träna är kul, men på helgerna måste man ändå gå ut och ha kul med vännerna eller flickvännen. Det är ju efter en hård vecka av mycket träning man känner sig värd några öl :thumbup:


Kul= alkohol?

gnagaren
2006-10-19, 18:47
Kul= alkohol?

Inte nödvändigtvis, många saker kan vara roliga, men eftersom att denna tråd handlar om alkohol så var det ett sådant exempel jag tog.

Gpajpen
2006-10-19, 18:48
Dvs jag förstör bara genom att träna och dricka? Det gör inget om jag inte tjänar nått på att träna, bara jag inte förstör och blir svagare/får mindre muskler

En elitatlet e jag inte så den myten tror jag inte på/bryr mig inte om ;) Utvecklignen för mig går frammåt trots jag dricker, så en hel veckas träning tror jag inte på för fem öre :)

+1

Gpajpen
2006-10-19, 18:49
Kul= alkohol?


ja? :whipped:

Yes
2006-10-19, 18:49
Vid en kompromiss mellan mat och gift kommer giftet vinna. Det går inte att vara nyttig när man lever onyttigt. Du kan inte äta kakan och behålla den. ;)

Tralfamadore
2006-10-19, 18:50
Alkohol är kul och socialt så länge de intas i rätt mängder. Det är något jag tänker unna mig. Sitter med samma fundering nu. Ska jag träna imorgon förmiddag men ändå dricka vin till middan imorrn? Det skiljer ändå sex timmar så träningen borde inte vara förgäves tycker man men kanske är alkohol sådan bodykiller eller så är träning en partykiller?

Thomson
2006-10-19, 18:55
Att träna är kul, men på helgerna måste man ändå gå ut och ha kul med vännerna eller flickvännen. Det är ju efter en hård vecka av mycket träning man känner sig värd några öl, man måste ha ett socialt liv också :thumbup:

Ja absolut.. Men drick i rätt mängderm gör ju stor skillnad på träningen om du Öser i dig tills du spyr eller om du bara tar några bärs ;)

Thomson
2006-10-19, 18:56
Alkohol är kul och socialt så länge de intas i rätt mängder. Det är något jag tänker unna mig. Sitter med samma fundering nu. Ska jag träna imorgon förmiddag men ändå dricka vin till middan imorrn? Det skiljer ändå sex timmar så träningen borde inte vara förgäves tycker man men kanske är alkohol sådan bodykiller eller så är träning en partykiller?

Ett glas vin kan väl endå inte göra för mycket på en träningsdag?

J.Saarela
2006-10-19, 18:58
Kul= alkohol?


Dum fråga! självklar är det inte så...kul=Droger

Snake
2006-10-19, 18:59
Kul= alkohol?

Ja, tönt? *slap*

prime^
2006-10-19, 19:05
Hur mycket räknas som några bärs då? Jag tänkte dricka 4-5 bärs och 3-4 groggar kanske.. Jag kommer inte bara bli lite lullig, men jag kommer defenitivt inte spy heller, långt ifrån.

Men va fan, jag vill inte skita i o träna imorgon =/ Men om d bara blir sämre av o träna e d ju inte värt d

gnagaren
2006-10-19, 19:05
Alkohol = oftast kul - JA! Kul = alkohol - NEJ! Kul = Fotboll, tv-spel, träning, flickvän o.s.v o.s.v. Om någon förstår vad jag menar.

Snake
2006-10-19, 19:09
Jag har tränat massvis med gånger och sen gått ut och druckit, jag ser inte varför det skulle kunna bli _sämre_ än att inte träna?

prime^
2006-10-19, 19:14
Jag har tränat massvis med gånger och sen gått ut och druckit, jag ser inte varför det skulle kunna bli _sämre_ än att inte träna?
För att du bryter väl ner kroppen när du tränar, för att sen byggas upp när du vilar. Och alkohol bryter väl också ner på kroppen, eller e jag helt ute o cyklar?

Snake
2006-10-19, 19:25
För att du bryter väl ner kroppen när du tränar, för att sen byggas upp när du vilar. Och alkohol bryter väl också ner på kroppen, eller e jag helt ute o cyklar?

Ja om man går direkt till spriten blir det knappst någon höjdare, men jag tycker inte du ska gräva ner dig så mycket över ett pass. Träna och ha kul, sup och ha kul - tråd låst.

bengdoktor
2006-10-19, 19:27
Kan ingen styra upp det här nu med en länk till en av de massor av referenser som Grüben har lämnat som svar på alkofrågan?

prime^
2006-10-19, 19:31
Ja om man går direkt till spriten blir det knappst någon höjdare, men jag tycker inte du ska gräva ner dig så mycket över ett pass. Träna och ha kul, sup och ha kul - tråd låst.
Ah okej. Jo men, d e väl typ 4e veckan i rad jag gör så.. Dricker 3-4 h efter träningen, tänkte d va dax o ta reda på hur d e ;)

L-Sami
2006-10-19, 19:40
Hur mycket räknas som några bärs då? Jag tänkte dricka 4-5 bärs och 3-4 groggar kanske.. Jag kommer inte bara bli lite lullig, men jag kommer defenitivt inte spy heller, långt ifrån.

Men va fan, jag vill inte skita i o träna imorgon =/ Men om d bara blir sämre av o träna e d ju inte värt d

Halvera alkohol mängden då, 2-3 bärs 1-2 groggar så kommer du klara av att träna imorgon. Om du får roligt över att dricka, så ut och drick då! Man ska inte ha ångest av sånt, man tycker är kul. Jag tror att det ibland bra för hjärnan att låta den slappna av träning och mat. Det är så jag kan hålla ett högt intensitet med träningen och når mina mål bra. En balans är bra om man inte ska ställa upp och tävla förstås.

Tralfamadore
2006-10-19, 20:00
Ett glas vin kan väl endå inte göra för mycket på en träningsdag?

Jag hade knappast tänkt att nöja mig med ett glas vin. Det blir välkomsdrink + vinbuffé med trevligt sällskap.

Mattiazz
2006-10-19, 20:08
har grubblat lite på vad som är mest förödande för kroppen att dricka, om man ska supa sig full. Sprit i vodka form eller öl i stora lass?

Har ja öl en kväll så blir de lätt 8-12 st 33cl. Köper ja en 75a vodka är det typ ganska mycket mindre än hälften kvar. *rolleyes*

130kg finsk sisu
2006-10-19, 20:09
Haha! Roligt då nån väntar på mitt svar!!!!

Själv tar jag gärna en lördagsfylla. Dricker mycket.(kan bli 1 liter på förfesten +10-15 grollar) Blir full men spyr sällan. Ser bara till att äta mycket då jag super. På krogen blir det mest white russians dvs protein. *popcorn*
Brukar träna samma dag, men inte dagen efter.
Jag kan väl betecknas elitatlet, å själv tycker jag att fyllorna inte spolierar något så länge man inte super flera dagar i sträck. Utan att börja 17.00 på lördag å sluta 04.00 på natten verkar bara uppfriskande. Men glöm inte att äta som en häst under fyllan!!!!:hbang:
Och JA, jag använder INTE droger eller dopingsmedel...

kollebolle
2006-10-19, 20:17
Haha! Roligt då nån väntar på mitt svar!!!!

Själv tar jag gärna en lördagsfylla. Dricker mycket.(kan bli 1 liter på förfesten +10-15 grollar) Blir full men spyr sällan. Ser bara till att äta mycket då jag super. På krogen blir det mest white russians dvs protein. *popcorn*
Brukar träna samma dag, men inte dagen efter.
Jag kan väl betecknas elitatlet, å själv tycker jag att fyllorna inte spolierar något så länge man inte super flera dagar i sträck. Utan att börja 17.00 på lördag å sluta 04.00 på natten verkar bara uppfriskande. Men glöm inte att äta som en häst under fyllan!!!!:hbang:
Och JA, jag använder INTE droger eller dopingsmedel...

Haha, 1 liter + 10-15 groggar. Värsta ja hört. :thumbup:

130kg finsk sisu
2006-10-19, 20:21
Nejdå, ganska många av oss fetare finnar gör detta. Själv blandar jag min 1 liter. Finns många som kör sin flaska REN. Och det är så in i helvetes äckligt.

prime^
2006-10-19, 20:28
Haha! Roligt då nån väntar på mitt svar!!!!

Själv tar jag gärna en lördagsfylla. Dricker mycket.(kan bli 1 liter på förfesten +10-15 grollar) Blir full men spyr sällan. Ser bara till att äta mycket då jag super. På krogen blir det mest white russians dvs protein. *popcorn*
Brukar träna samma dag, men inte dagen efter.
Jag kan väl betecknas elitatlet, å själv tycker jag att fyllorna inte spolierar något så länge man inte super flera dagar i sträck. Utan att börja 17.00 på lördag å sluta 04.00 på natten verkar bara uppfriskande. Men glöm inte att äta som en häst under fyllan!!!!:hbang:
Och JA, jag använder INTE droger eller dopingsmedel...
Haha seriöst, du e min nya guru! :thumbup:
Iofs, kom jag på att jag har rätt späckat schema imorgon så kommer kasnke inte hinna träna.. Men nu slipper jag ställa frågan nästa vecka istället! Ty ty

kollebolle
2006-10-19, 20:32
Nejdå, ganska många av oss fetare finnar gör detta. Själv blandar jag min 1 liter. Finns många som kör sin flaska REN. Och det är så in i helvetes äckligt.

Hahaha, du uppfyller åtminstone en av mina fördomar om finnar. Den andra är att dom är jävligt otrevliga och alltid snackar skit om svenskar. Hoppas det förblir en fördom.

gnagaren
2006-10-19, 20:35
Bär du kniv på stan också, finnen? :D

130kg finsk sisu
2006-10-19, 20:42
Otrevliga? njae blyga och inåtvända ända tills de börjar känna folk är ganska vanligt. Men detta är så individuellt. Hatar svenskar. Hatar är ett starkt ord, men visst finns det många som tycker att svenskar är "övertrevliga",egoistiska, feminina(bögiga) samt att de ser ner på lillebror Finland. Den äldre generationen ser inte heller så gott på Sveriges svek under 2VK.
Och jag som finlandssvensk har ju inte riktigt lika starka fördomar. Men tiden här på kolo + msn har gjort att vissa av dessa fördomar bekräftats samt andra förkastastats...*flex*

kollebolle
2006-10-19, 20:46
Otrevliga? njae blyga och inåtvända ända tills de börjar känna folk är ganska vanligt. Men detta är så individuellt. Hatar svenskar. Hatar är ett starkt ord, men visst finns det många som tycker att svenskar är "övertrevliga",egoistiska, feminina(bögiga) samt att de ser ner på lillebror Finland. Den äldre generationen ser inte heller så gott på Sveriges svek under 2VK.
Och jag som finlandssvensk har ju inte riktigt lika starka fördomar. Men tiden här på kolo + msn har gjort att vissa av dessa fördomar bekräftats samt andra förkastastats...*flex*

Skrev inte hatar.

"Finlands sak är får sak" säger ju svenskarna så vänligt om sina grannar. Säger finnarna nåt liknande om oss?

130kg finsk sisu
2006-10-19, 20:47
Senaste inlägg var off topic.

On topic så kan jag ju säga att jag tror nog att kolos tunga garde(120kg+) fixar 1 liter sprit samt några grollar på krogen om dom skulle vilja. Men detta är en fråga om kultur.

damir_T
2006-10-19, 20:50
*popcorn*

*Väntar på någon styrkelyftare från vårt grannland i öst ska se tråden.. :D

Hahaha, och det menar du vad med;)

130kg finsk sisu
2006-10-19, 20:51
"Finlands sak är vår" är en gammal slagdänga och visst kom det frivilliga då och visst stödde svenska folket oss. Men officiella Sverige var tyst. Tyvärr. Och detta är äldre och historie intresserade bittra över. Men ingalunda nåt som den yngre generationen grämer sej över.

Hursomhelst så är nog förhållandet Svenskar vs finnar gott i allmänhet. Men liten hatkärlek och fördomar finns. Som mellan alla andra grannländer och folk.

off topic igen

kollebolle
2006-10-19, 20:56
Ja, jag fattar. Skämtade till det lite bara.

On topic: Jag har prövat att ta ett par bärs dagen innan jag maxar utan att märka någon skillnad i ork och styrka. Har svårt att tro att lite sprit påverkar så mycket. Alkoholen bryter ju inte ner musklerna utan det påverkar ju återhämtningen genom att man kanske käkar och sover sämre. Och tar man ett par bärs eller så är det ju inte speciellt svårt att sköta sömn och käk. En del säger att kroppen lägger ner energin på att bryta ner alkoholen istället för att bygga muskler, men det har jag svårt att tro på. Det är två helt olika delar av kroppen som sköter de sakerna och jag tror knappast det finns för lite "energi" för att klara båda två samtidigt.

damir_T
2006-10-19, 20:57
Okej, denna tråden gick från " är alkohol bra typ " till " jävla finna " ?
Onödigt... Men iaf, palla dricka alkohol när man tränar, eller över huvudtaget...

130kg finsk sisu
2006-10-19, 21:03
Neeej, inte menar jag detta var nån hetsig diskussion utan jag tycker bara det är kul att prata om olikheterna mellan våra två länder.
Spritkulturen är en sak som är lite olika, men inte är ni dåliga på att supa i Sverige heller. Men precis som svenskarna har fått stmpeln bögiga i Finland, har finnarna fått stämplingen suputer i Sverige. Trots att det säkert finns lika många bögar&suputer i båda länderna.:cool:

kollebolle
2006-10-19, 21:06
Kallas hellre suput än bög ;) även om jag är trogen mitt land i mångt å mycket känner jag på mig att det finns mer "bögar" i sverige än i finland faktiskt. aja, nu ska jag sluta gå off topic.

damir_T
2006-10-19, 21:11
Palla bögar:P

Thomson
2006-10-19, 21:29
Sist köpte jag med mig 2 stora påsar jordnötter och käkade under min fylla, både gott och nyttigt :) Man brukar ju vara sugen på att kränga när man festar så lika bra att passa på.

L-Sami
2006-10-19, 21:34
Spritkulturen är en sak som är lite olika, men inte är ni dåliga på att supa i Sverige heller. Men precis som svenskarna har fått stmpeln bögiga i Finland, har finnarna fått stämplingen suputer i Sverige. Trots att det säkert finns lika många bögar&suputer i båda länderna.:cool:

Man dricker lika mycket i Sverige som man gör i Finland, det är bara att svenskarna smyger med supandet och finnarna gör det mer öppet. Såklart stämplas finnarna som "suputer" då.

Blaine
2006-10-19, 21:53
Jag super på tequila.

http://www.gottadeal.com/forums/images/smilies/gd_tequila.gif

Gpajpen
2006-10-19, 22:17
En sjuttis och några bärs! Fyllan värmer bäst!!

bulk fiction
2006-10-19, 23:00
Man dricker lika mycket i Sverige som man gör i Finland, det är bara att svenskarna smyger med supandet och finnarna gör det mer öppet. Såklart stämplas finnarna som "suputer" då.

Har ganska stor erfarehet av båda länderna och ser ingen skillnad faktiskt, bara fördomar, när jag varit i Helsinki så ser man lika många fjollor som i Stockholm, och lika många fyllon i Sthlm som i Helsingfors, är väl också betydligt stökigare på krogen i Sverige än i Finland. Har bott större delen av livet i norra Sverige som brottas med samma fördomar som Finland som land gör, och dom är till viss del sanna tror jag. Känner tex. flera tjuvjägare, hembrännare och skoterraggare;)

Jesper
2006-10-20, 00:00
Har ja öl en kväll så blir de lätt 8-12 st 33cl. Köper ja en 75a vodka är det typ ganska mycket mindre än hälften kvar. *rolleyes*

det där är ju bara en lätt salongsberusning, så dricker du inte mer än det där ska det nog gå bra med träningen:thumbup:

L-Sami
2006-10-20, 00:09
många fyllon i Sthlm som i Helsingfors, är väl också betydligt stökigare på krogen i Sverige än i Finland

Off topic:

Stökigare med jag inget om, vet bara att det är bättre drag i Helsingfors klubbar av mina erfarenheter. Man behöver inte vara lika fin där som i Stockholm.

L-Sami
2006-10-20, 00:10
det där är ju bara en lätt salongsberusning, så dricker du inte mer än det där ska det nog gå bra med träningen:thumbup:

Beror väl också på vad man siktar med sin träning. Om meningen med träningen är att kolla på vikterna bakis på gymmet istället för att lyfta dem så kan det nog gå bra :)

Jesper
2006-10-20, 00:33
Om meningen med träningen är att kolla på vikterna bakis på gymmet istället för att lyfta dem så kan det nog gå bra :)

det gick ju bra för chuck norris.

Pluttski
2006-10-20, 11:32
Tycker inte de rent fysiska konsekvenserna är det enda man ska koncentrera sig på.
Jag tränar ofta samma dag som jag ska ut och festa. Det passet kanske inte ger så mycket utveckling men jag känner mig nöjd och avslappnad framåt kvällen när det är dags att dra igång. Samma på måndag efter en helg med fest så känner jag mig taggad att träna igen efter en rolig helg.
Man ska inte glömma bort den effekt det kan ha på ett mentalt plan att gå ut med kompisarna, jag tränar mycket bättre när jag fått släppa loss lite än om jag lever helt strikt.
Känner definitivt inte att jag förlorat på att gå ut (om det inte händer varje helg förstås).

Gpajpen
2006-10-20, 11:43
alltså personligen så tror jag inte att passet är förgäves. kan omöjligt vara så för då hade jag inte sett resultat av mitt vanliga fredagspass.
MEN man får nog inte i närheten av dom resultat man kunde få. speciellt om det är ett regelbundet supande, blir det ju såklart eskalerat sämre resultat över tiden. om varje fredagspass ger 50% av det resultat det skulle kunnat ge så lägger man ihop det över tiden så självklart blir det märkbart.
det kanske är en 12 timmar som försvinner av muskelåterhämtning/tillväxt. resten av helgen är ju fortf kvar osv.
däremot att va på gymmet dra hem duscha sen direkt ut å supa är nog inte så smart.
äre det fredag brukar jag träna på dagen nångång senast 3. sen börja dricka vid 8-9 tiden.

MrBoris
2006-10-20, 11:48
jag kan efter egna erfarenheter (3år av studentfester i princip varje helg, om inte varje) säga att jag knappt gått nånting framåt *flex* Det lilla jag gått framåt har varit pga att jag är så superseriös under veckorna när det gäller mat och disciplin till att träna.:whipped:

Detta gör att jag är extremt intresserad av den stora fråga, är det mer NEGATIVT o träna samma dag som en fylla, än o skippa passet?

Bronkitkorv
2006-10-20, 12:18
Konstigt att jag har utvecklats då fast jag har druckit den hemska alkoholen för ofta. Tänk om man inte är optimal... huuuuu.

sammy1
2006-10-20, 12:26
Jag kan bara utgå ifrån mina egna erfarenehter. Innan söp jag som ett svin X antal gånger i veckan. Kröka tills jag låg och spydde, tränade 5-6 dagar i veckan och det gick åt helvete =) Visst ökade jag lite men inte till den grad jag gör nu när jag i princip lagt spriten åt sidan =)

Thomson
2006-10-20, 12:53
Jag kan bara utgå ifrån mina egna erfarenehter. Innan söp jag som ett svin X antal gånger i veckan. Kröka tills jag låg och spydde, tränade 5-6 dagar i veckan och det gick åt helvete =) Visst ökade jag lite men inte till den grad jag gör nu när jag i princip lagt spriten åt sidan =)

Därför tar man det på en rimlig nivå :)

130kg finsk sisu
2006-10-20, 13:04
Skall man träna skall man nog inte supa mer än högst 1 gång i veckan! En relativt kort avslappnande fylla gör susen. Men att supa flera gånger i veckan för att sen på vardagarna leka seriös går bort. Men som sagt jag lyfter 312,5kg i bänkpress har supit var eller varannan helg sen jag var 15år så jag tror inte det kan vara så farligt. Denna mening skall ni inte tolka som skryt utan bara som ett faktum att leker man för seriös med kost, träning och ALKOHOL blir resultatet kanske omvänt. Ta allt på allvar men med en glimt i ögat så går det bra. Det är mitt tips...:cool: ;)

Nitrometan
2006-10-20, 14:20
Skall man träna skall man nog inte supa mer än högst 1 gång i veckan! En relativt kort avslappnande fylla gör susen. Men att supa flera gånger i veckan för att sen på vardagarna leka seriös går bort. Men som sagt jag lyfter 312,5kg i bänkpress har supit var eller varannan helg sen jag var 15år så jag tror inte det kan vara så farligt. Denna mening skall ni inte tolka som skryt utan bara som ett faktum att leker man för seriös med kost, träning och ALKOHOL blir resultatet kanske omvänt. Ta allt på allvar men med en glimt i ögat så går det bra. Det är mitt tips...:cool: ;)
2 liter kosken, 1 gång i veckan = 312,5 kg i bänken

Är det det du säger? ;)

Mattiazz
2006-10-20, 14:23
det där är ju bara en lätt salongsberusning, så dricker du inte mer än det där ska det nog gå bra med träningen:thumbup:


Fan va najs! då ska ja ut med öl å jäger ida med gott samvete! :D

130kg finsk sisu
2006-10-20, 15:01
Jepp Nitrometan! Helt rätt...:naughty:

Thomson
2006-10-20, 15:29
Skall man träna skall man nog inte supa mer än högst 1 gång i veckan! En relativt kort avslappnande fylla gör susen. Men att supa flera gånger i veckan för att sen på vardagarna leka seriös går bort. Men som sagt jag lyfter 312,5kg i bänkpress har supit var eller varannan helg sen jag var 15år så jag tror inte det kan vara så farligt. Denna mening skall ni inte tolka som skryt utan bara som ett faktum att leker man för seriös med kost, träning och ALKOHOL blir resultatet kanske omvänt. Ta allt på allvar men med en glimt i ögat så går det bra. Det är mitt tips...:cool: ;)

Låter bra tycker jag ^^

bulk fiction
2006-10-20, 18:34
Off topic:

Stökigare med jag inget om, vet bara att det är bättre drag i Helsingfors klubbar av mina erfarenheter. Man behöver inte vara lika fin där som i Stockholm.

Det beror ju på vars i Sthlm man går ut, finns ju många skumma ställen där man knappast behöver vara fjolla för att passa in, men jag fattar vad du menar. Som sagt har jag mest erfarenhet av norra Sverige även om jag varit i Sthlm en del också.*flex*

Chrizsparrow
2006-10-20, 23:13
Klart man skall ha kul på helgerna kanke inte varje men man är bara ung en gång varför satsa stenhårt på träningen

bulk fiction
2006-10-20, 23:27
Klart man skall ha kul på helgerna kanke inte varje men man är bara ung en gång varför satsa stenhårt på träningen

För att man vill ha resultat, för att man inte vill vara en bröst biceps jag vill ha beach kropp. Sen tycker även jag att man ska göra vad man vill om helgerna men det behöver ju inte nödvändigtvis motsäga varandra.

L-Sami
2006-10-20, 23:44
Klart man skall ha kul på helgerna kanke inte varje men man är bara ung en gång varför satsa stenhårt på träningen

Kanske för att vissa får mer utav träning än att vara ute och förstöra sin kropp varje helg

antonio
2006-10-21, 00:11
Om du vill dricka så drick, om du vill träna så träna. Men det är ju ganska enkla "regler" som naturen går efter, eller ? Du kommer knappast runt dom. Alkohol är ett gift som det inte är tänkt att människan ska inta. Jag påstår varken att det är rätt eller fel med alkohol men faktum kvarstår. Om du känner att träning samma dag som intag av sprit funkar så fortsätt så om du vill ? =)

/A

mrflyes
2006-10-21, 08:17
Hur mycket räknas som några bärs då? Jag tänkte dricka 4-5 bärs och 3-4 groggar kanske.. Jag kommer inte bara bli lite lullig, men jag kommer defenitivt inte spy heller, långt ifrån.

Men va fan, jag vill inte skita i o träna imorgon =/ Men om d bara blir sämre av o träna e d ju inte värt d


men träna för fan!! jag tränar stenhårt med 5 styrkepass och 5 löppass i veckan och jag super till på helgerna och jag får bra resultat!!:hbang:

Chrizsparrow
2006-10-21, 23:37
Tränar innebandy 2ggr i veckan och kör på gym ca4 ggr och dricker då och då skulle uppskatta det till ca var 3 helg. Inte fan blir jag tjock eller ser dåliga resultat av det.:furious:

aliquis
2006-10-22, 00:15
Drick mer, träna mindre.

Krampus har väl förklarat det där ett antal gånger? Att man får sätta fler på alkoholen än av träningen.

prime^
2006-10-22, 00:50
Krampus har väl förklarat det där ett antal gånger? Att man får sätta fler på alkoholen än av träningen.
Haha jag fattar inte? :S

Syftet med tråden var att få veta om det skadar att träna o sen dricka alkohol. Om resultet blir negativt eller om jag ligger på en jämn nivå utan att bli sämre, eller om jag ökar lite av träningen ändå.

Jag behövde inte råd för jag inte kan bestämma mig själv =) Men klart, lite mer kunskap fick jag!

Timme
2006-10-22, 01:41
Haha jag fattar inte? :S

Syftet med tråden var att få veta om det skadar att träna o sen dricka alkohol. Om resultet blir negativt eller om jag ligger på en jämn nivå utan att bli sämre, eller om jag ökar lite av träningen ändå.

Jag behövde inte råd för jag inte kan bestämma mig själv =) Men klart, lite mer kunskap fick jag!

Mitt råd, drick inte alls. Träningen kommer att gå bättre då och jag tror även att man själv mår betydligt bättre än alkoholen. Sluta inte att ha kul med kompisarna bara för att du inte dricker!

nutz
2006-10-22, 10:45
Vad ska man prata om då om man inte dricker?

Osten80
2006-10-22, 10:49
Ge fan i spriten.
Rök på istället.

Johan86
2006-10-24, 12:10
130kg finsk sisu: Vilka dagar i veckan tränar du? VIlken dag brukar du gå ut och supa*popcorn*

Einar
2006-10-24, 13:20
Jag förstår inte varför folk känner att de måste dricka så jäkla mycket. Det krävs väl endast två-tre öl för att man ska få en fin salongsberusning som håller i sig. Efter det går det ju endast utför. Sen att det är en social grej att dricka kan jag förstå. Men svep inte ölglasen när ni är ute, så kan man vara social utan att bli full. Så leker jag och det har funkat riktigt bra hittills.. Träningen blir inte lidande.

L-Sami
2006-10-24, 13:23
Jag förstår inte varför folk känner att de måste dricka så jäkla mycket. Det krävs väl endast två-tre öl för att man ska få en fin salongsberusning som håller i sig. Efter det går det ju endast utför. Sen att det är en social grej att dricka kan jag förstå. Men svep inte ölglasen när ni är ute, så kan man vara social utan att bli full. Så leker jag och det har funkat riktigt bra hittills.. Träningen blir inte lidande.


Det är ju att alla är inte likadana, en del behöver få i sig mer alkohol än andra.

tano
2006-10-24, 14:01
Det är ju att alla är inte likadana, en del behöver få i sig mer alkohol än andra.

och en del har tydligen inget stopp *rolleyes*

Thomson
2006-10-24, 14:56
Har man man pengar den dagen så råkar det väl oftast bli att man handlar lite för mycket. Har man inte så mycket pengar får man ta det lugnare vilket också är positivt på träningen :)

130kg finsk sisu
2006-10-24, 17:28
Jag kan träna samma dag som jag super. Inte dagen efter. Den dagen är det ÄTA som gäller...

mrflyes
2006-10-25, 06:46
Sist köpte jag med mig 2 stora påsar jordnötter och käkade under min fylla, både gott och nyttigt :) Man brukar ju vara sugen på att kränga när man festar så lika bra att passa på.

en näve jordnötter kan man väl säga är nyttigt, men 2 påsar är bara en jäkla massa onödigt fett!! så nyttigt är det inte du..

Thomson
2006-10-25, 13:24
en näve jordnötter kan man väl säga är nyttigt, men 2 påsar är bara en jäkla massa onödigt fett!! så nyttigt är det inte du..


Är igång mycket under fyllan så spelar inte så stor roll om jag äter lite extra..

Mattiazz
2006-10-25, 13:26
Jag kan träna samma dag som jag super. Inte dagen efter. Den dagen är det ÄTA som gäller...

samma här, ingen större ork till att dra till gymmet på bakfyllan

Martinl
2007-11-11, 14:01
4-5 st öl (4,5 Alk. %) 2 gånger i månaden. Påverkar detta märkbart negativt på träningen?

Eddie Vedder
2007-11-11, 14:04
4-5 st öl (4,5 Alk. %) 2 gånger i månaden. Påverkar detta märkbart negativt på träningen?

Hur ska man märka det? Sup så mycket du vill, oroas du över inverkan på träningen super du mindre.

isato
2007-11-11, 14:07
4-5 st öl (4,5 Alk. %) 2 gånger i månaden. Påverkar detta märkbart negativt på träningen?

skär ner det till 3-4 öl då är det lugnt!:smash:

Martinl
2007-11-11, 15:06
Hur ska man märka det? Sup så mycket du vill, oroas du över inverkan på träningen super du mindre.

Sant, det är väl svårt att märka det. Tänkte mest höra om ni tror att det är väldigt negativt eller inte. Personligen så känns det ju inte så mycket men jag funderade ifall det var berusningstillståndet som även spelade in. Dvs för en som lättare blir full kanske ett par öl är lika illa som en som stoppar i sig 10 st. Även om det är mindre alkohol, om ni förstår vad jag menar.

747
2007-11-11, 15:29
Jag undrar samma sak som martinl tror jag. Om man förut blev full på 15cl sprit och nu blir exakt lika full på 40cl sprit, då låter det ju som att det senare alternativ är mycket sämre för träningsresultatet, eller?

Slartibartfast
2007-11-11, 16:09
Jag undrar samma sak som martinl tror jag. Om man förut blev full på 15cl sprit och nu blir exakt lika full på 40cl sprit, då låter det ju som att det senare alternativ är mycket sämre för träningsresultatet, eller?

Ja, det låter ju ganska rimligt eller hur? Mer alkohol är väl knappast bättre än mindre alkohol för träningen? *rolleyes*

Slartibartfast
2007-11-11, 16:12
Var inte så nojjiga. Dricker man en sixpack en gång i veckan så är den alkoholen hur kroppen på några timmar. Hur mycket kommer dessa timmar av sämre proteinsyntes påverka era chanser att bli Mr. Olympia?

Martinl
2007-11-11, 16:26
Var inte så nojjiga. Dricker man en sixpack en gång i veckan så är den alkoholen hur kroppen på några timmar. Hur mycket kommer dessa timmar av sämre proteinsyntes påverka era chanser att bli Mr. Olympia?

Varannan vecka! Och bara 4-5 öl ;)

Eddie Vedder
2007-11-11, 18:52
Varannan vecka! Och bara 4-5 öl ;)

Frågor om alkohol kommer i stort sett runt varje helg, alltid samma noja och samma frågor som givetvis är totalt omöjliga att säga ett dyft om.

Ingen kan nånsin säga hur mycket x antal öl x antal gånger i månaden påverkar träningen. Jag antar att du sökt runt och läst alla andra miljarder alkoholtrådar och ser att svaren alltid, med 100% säkerhet, är dom samma.

D.v.s. att man dricker så mycket man känner för, alkohol är inget man ska utesluta om man trivs med det. Exakt samma sak som onyttig mat, det man mår bra av och får ut positiva effekter av (det finns andra positiva sidor med livet än träningsresultat och fysisk hälsa) ska man tillåta sig då och då.
Men sluta för bövelen att noja över eventuella negativa träningsresultat. Oroas man över det är det ju bara att skita i fyllan givetvis.*gah!*

zydar
2007-11-11, 19:28
Jag super och äter pizza rätt mycket, Och tränar nästan varje dag förutom när ja ska supa dårå.

Och ja trivs med det, pizza är så jävla gött, och supa med polarna är skoj.

känner mej i fin form ändå.

gör det du känner för och oroa dej inte.

Mourten
2007-11-11, 20:18
sup inte helt enkelt

Slartibartfast
2007-11-11, 20:19
sup inte helt enkelt

Så du tycker det är ok att skita i att ta några bärs med polarna på fredagskvällen för att man nojjar sig för att det ska gå ut över träningen?

Degpekka
2007-11-11, 20:22
sup inte helt enkelt

+1 :)

747
2007-11-11, 21:52
Så det bästa är alltså att dricka rent och att dricka så fort man kan så man blir askalas. Då blir det relativt billigt också.

loztdignity
2007-11-12, 12:38
det gick ju bra för chuck norris.

Förlåt men det är inte okej att referera till Chuck Norris längre, nu vet du det.

Haha, jag är halvfinne och min erfarenhet är helt klart att finnar är lite tuffare och manligare och dricker mer än svenskar.
Fast det är kanske mindre fokus på utseende och trender och mer fokus på spriten.

Vitun hurrit ;)

Tricklev
2007-11-12, 17:11
Förlåt men det är inte okej att referera till Chuck Norris längre, nu vet du det.

Haha, jag är halvfinne och min erfarenhet är helt klart att finnar är lite tuffare och manligare och dricker mer än svenskar.
Fast det är kanske mindre fokus på utseende och trender och mer fokus på spriten.

Vitun hurrit ;)



Förlåt, men det är inte okej att referera till manlighet och tuffhet när man har en sådan avatarbild och profilbild.

Ont: Självklart så påverkar drickandet träningen, men släng in passet dagen innan, om det oroar dig hemskt mycket.

Degpekka
2007-11-12, 17:22
Så det bästa är alltså att dricka rent och att dricka så fort man kan så man blir askalas. Då blir det relativt billigt också.

Nej, det är fortfarande bäst att skita i det. *slap*

Fartman
2007-11-12, 17:34
Med träning tar det flera år för att bli stor och stark.
Med alkohol blir du stor och stark redan samma kväll! :thumbup:

Rastafari
2007-11-12, 20:35
Helgdrickande och träning går verkligen inte ihop, inte för mig iallafall. Om mina muskler fortfarande håller på att återhämtas då jag dricker (kan vara att jag tränade en eller ett par dagar innan fyllan) så avbryts återhämtningen typ så fort första droppen etanol rinner ner för strupen och muskel jag tränat fungerar oftast sämre än innan fyllan då jag ska träna den igen. Yes, jag får en minskning i prestanda, typ som vid överträning. Jag märker väldigt stor skillnad i uthållighets/styrkeökning om jag kör ett visst pass en fredag och inte dricker på lördagen, mot om jag kör samma pass nästa vecka och dricker på lördagen. Att dricka samma dag som jag tränar eller dagen efter jag druckit är total tabu, och jag försöker att lägga upp min träning så att musklerna helt återhämtats då jag dricker.
Uthålligheten och konditionen för mig blir sämre upp till 4 dagar efter att jag druckit.

Jag har inte tränat så speciellt länge, och jag var i början skeptisk till att alkohol skulle vara så negativt för träningen. Dock kunde jag ganska snart konstatera att man ökar extremt mycket bättre om man ser upp med spriten.

Men det är klart man ska supa till ordentligt ibland. Och inte tror jag att en-två öl efter, eller dagen efter ett träningspass ska vara några problem...

Cerberus
2007-11-26, 02:37
klart som fan träning funkar bättre utan supande, jag skippar dock alkoholen för det mesta pga att jag mår bättre(räknar inte att må skitbra i några timmar sen må pyton), slipper bakfylla och slipper onödiga kcal som jag hellre äter.

dock är det ju ett val, e man besatt byggare o vill göra allt för att bygga muskler så skippa alkohol totalt. Vill man supa rejält så gör det men acceptera konsekvenserna av det(allt vad det innebär). Jag tror inte att någon fylla ibland gör stor skada om man ser det på flera år, dock super man varje helg så tror jag det.

Imni
2007-11-26, 16:40
Okej, bli inte sura nu men jag orkade inte läsa heeela tråden (:smash: ) men kan någon säga om det är bättre att träna samma dag o sen gå ut på kvällen eller att träna dagen efter? Känns som om den enda nackdelen med att träna samma dag som man ska kröka är att den tränade muskelgruppen tar öängre tid på sig att återhämta sig. Men att den trots allt växer. Sen kanske den växer först när kroppen förbrännt all alkohol men den kommer trots allt att växa.

Så, är jag helt ute o cyklar? Personligen tränar jag gärna samma dag som jag ska ut men aldrig dagen efter. Då kan det bli att man går ut o går en sväng på kvällen istället.

Rahf
2007-11-26, 16:45
Okej, bli inte sura nu men jag orkade inte läsa heeela tråden (:smash: ) men kan någon säga om det är bättre att träna samma dag o sen gå ut på kvällen eller att träna dagen efter? Känns som om den enda nackdelen med att träna samma dag som man ska kröka är att den tränade muskelgruppen tar öängre tid på sig att återhämta sig. Men att den trots allt växer. Sen kanske den växer först när kroppen förbrännt all alkohol men den kommer trots allt att växa.

Så, är jag helt ute o cyklar? Personligen tränar jag gärna samma dag som jag ska ut men aldrig dagen efter. Då kan det bli att man går ut o går en sväng på kvällen istället.

Alkohol är dåligt. Tränar du samma dag som du super så har du försakat det passet i princip.

Träna som vanligt och ta smällen som alkoholen ger. Att planera träningen runt alkoholintaget tycker jag är dumheter, man prioriterar det ena eller det andra aningen mer. Har du verkligen så snålt med tid att du inte klarar av att köra igenom alla muskelgrupper på resterande 5 dagar i veckan?

Imni
2007-11-26, 16:59
Alkohol är dåligt. Tränar du samma dag som du super så har du försakat det passet i princip.

Träna som vanligt och ta smällen som alkoholen ger. Att planera träningen runt alkoholintaget tycker jag är dumheter, man prioriterar det ena eller det andra aningen mer. Har du verkligen så snålt med tid att du inte klarar av att köra igenom alla muskelgrupper på resterande 5 dagar i veckan?

Men hur säkert är det att det passet är förstört? Ja, tyvärr har jag ganska ont om tid faktiskt:S Förut höll jag på 6-7 ggr i veckan mne då drack jag väldigt måttligt också. Men om vi vänder på det då? Säg att man tränar på morgonen, ca 8.00 o sedan inte börjar kröka förrän 12 timmar senare. Är det fortfarande ett bortkastat pass?

Rahf
2007-11-26, 19:21
Men hur säkert är det att det passet är förstört? Ja, tyvärr har jag ganska ont om tid faktiskt:S Förut höll jag på 6-7 ggr i veckan mne då drack jag väldigt måttligt också. Men om vi vänder på det då? Säg att man tränar på morgonen, ca 8.00 o sedan inte börjar kröka förrän 12 timmar senare. Är det fortfarande ett bortkastat pass?

I princip eftersom uppbyggnadsfasen sker mellan ca12-48 timmar efter passet. Du tränar 6-7ggr i veckan och klarar den påfrestningen? Jag skulle inte palla med mer än 4 med min nuvarande intensitet.

Du gör som du vill, att försöka planera träningen runt alkoholintaget är fortfarande dumt enligt personligt tycke. Drick och ta konsekvenserna.

Alternativt om du är en helgalkis (dricker varje helg) så skulle du kunna testa att skippa alkoholen varannan vecka och därigenom få två fria dagar (festdagen och bakisdagen) att göra precis vad du vill.

Imni
2007-11-26, 19:52
I princip eftersom uppbyggnadsfasen sker mellan ca12-48 timmar efter passet. Du tränar 6-7ggr i veckan och klarar den påfrestningen? Jag skulle inte palla med mer än 4 med min nuvarande intensitet.

Du gör som du vill, att försöka planera träningen runt alkoholintaget är fortfarande dumt enligt personligt tycke. Drick och ta konsekvenserna.

Alternativt om du är en helgalkis (dricker varje helg) så skulle du kunna testa att skippa alkoholen varannan vecka och därigenom få två fria dagar (festdagen och bakisdagen) att göra precis vad du vill.

Njae, nuförtiden blir det inga 6-7 ggr i veckan. Gymmet besöks 3-4 och på det kan det bli en eller två löppass. Och ja, jag blev övertränad ganska omgående förut men fortsatte ändå plöja på. Lite dumt kanske. Men tack, då vet jag hur jag ska göra angående att dricka och träna. *kissass*

Btw, hur är det om man springer dagen efter? Är det lika bortkastat eller värdelöst?

Rahf
2007-11-26, 20:36
Njae, nuförtiden blir det inga 6-7 ggr i veckan. Gymmet besöks 3-4 och på det kan det bli en eller två löppass. Och ja, jag blev övertränad ganska omgående förut men fortsatte ändå plöja på. Lite dumt kanske. Men tack, då vet jag hur jag ska göra angående att dricka och träna. *kissass*

Btw, hur är det om man springer dagen efter? Är det lika bortkastat eller värdelöst?

Är alkoholen borta ur systemet så är det bara att köra på. Se till att vätska upp nån timma innan.

Smml
2007-11-26, 21:17
Ska man dricka så tycker jag att man ska dricka under sina viloperioder om man nu har sådana. Dock så skippar jag alkohol helt pga att jag inte gillar det. Visst är det kul på krogen om man är taggad och får en bra fylla men visst fan är det roligare när träningen går bra istället?

Eddie Vedder
2007-11-26, 21:33
Är alkoholen borta ur systemet så är det bara att köra på. Se till att vätska upp nån timma innan.

Kan ju tillägga att konditionen inte påverkas negativt av alkoholen iaf. Så på så sätt kan ju konditionsträning ses som lite bättre, kroppen tar ju stryk av alkohol men hjärt- lungkapaciteten kan man ju förbättra oavsett om man har mycket alkohol i blodet. Frågan är ju snarare hur mycket man orkar med.;)

Imni
2007-11-27, 16:43
Så om jag förstått det hala rätt är det bättre att träna dagen efter, bara man vet att allt är ute ur blodet? Och konditionsträning är riskfritt, även med alkohol i blodet? Så hellre träning dagen efter än samma dag, och helst löp?

Rahf
2007-11-27, 16:50
Så om jag förstått det hala rätt är det bättre att träna dagen efter, bara man vet att allt är ute ur blodet? Och konditionsträning är riskfritt, även med alkohol i blodet? Så hellre träning dagen efter än samma dag, och helst löp?

Om du pallar med det så är träning dagen efter ok. Styrka eller löp spelar ingen roll om alkoholen är ute ur blodet. Baksmälla eller ej spelar ingen roll heller, alkohol ut = träning ok.

MrBoris
2007-11-27, 17:41
Kan ju tillägga att konditionen inte påverkas negativt av alkoholen iaf.

Är det sant det där? förr när jag sprang 7-8km 2-3gånger i veckan så "upplevde" jag alltid en markant försämring av konditionen efter en fyllehelg.

Eddie Vedder
2007-11-27, 17:44
Är det sant det där? förr när jag sprang 7-8km 2-3gånger i veckan så "upplevde" jag alltid en markant försämring av konditionen efter en fyllehelg.

Jag tror nog inte du läste vad jag skrev så noga. Givetvis kan man få sämre ork eftersom alkoholen gör skada på kroppen. Det jag menar var att alkohol inte påverkar t.ex. syreupptagningsförmågan.

Men att supa mycket inverkar givetvis negativt på kroppen, då orkar man inte springa lika bra. Men oavsett om löpningen med alkohol sliter på musklerna så lär det inte slita på lungorna. Inte för att jag har källor iofs.

Imni
2007-11-27, 19:16
Anledningen till att jag tränat samma dag som jag krökar är att jag har hört att det är farligt att träna bakfull för att hjärtat slår fortare. Stämmer detta? Vet att hjärtat slår fortare när man är full, men om det är ute ur systemet, hur är det då?

Rahf
2007-11-27, 23:47
Anledningen till att jag tränat samma dag som jag krökar är att jag har hört att det är farligt att träna bakfull för att hjärtat slår fortare. Stämmer detta? Vet att hjärtat slår fortare när man är full, men om det är ute ur systemet, hur är det då?

När alkoholen är ute ur systemet så är det vätskebristen som är huvudsakliga boven.