handdator

Visa fullständig version : Högskoleprovet, några frågor.


Barkbiten
2006-10-19, 17:08
Hej kolo-folket. Jag ska göra högskoleprovet på lördag, för jag tror att jag ska försöka komma igång och plugga nästa år, på distans då. Men jag har några frågor, mest gällande poäng, som ingen av mina bekanta kan svara på, så jag tänkte ställa dem här, för här verkar det vara gott om högutbildat folk. snela jelp`?

1. Poäng: Hur mycket är bra? jag vet att 2.0 är max, men hur mycket av det är bra? vad får folk för medel, typ.

2. Jag har hört att poängen räknas på något medelvärde, så att det påverkas av hur bra/dåligt andra skriver. Det låter orimligt tycker jag. På studera.nu står det såhär "Det ska vara lika ”lätt” eller ”svårt” att få en viss poäng – oavsett hur provet ser ut eller vilka som deltar vid det enskilda provtillfället." Det borde väl betyda att de bara går efter antal rätt svar. Eller?

3. Poäng för arbetslivserfarenhet. Det använder man bara när man söker till en utbildning sen va? Och visst är det 0.5 poäng, inte 25% av rätt svar?

Jo, jag har lusläst på studera.nu, men "en kompis" påstår att jag tolkar alltihop fel. Och nerverna är inte så bra såhär dagarna innan, så ni får ursäkta om jag verkar dum(mare än vanligt).

brill
2006-10-19, 17:13
När jag gjorde det senast så låg de flesta mellan 0.9-1.1 fick jag berättat så allt över det är OK. Poängen räknas ut hur bra du skriver, inte vad de andra får för resultat.

tossefar
2006-10-19, 17:19
1.1 räcker dock inte till om du vill komma in på någon bra utbildning. Minst 1.6 är att önska.

hultman
2006-10-19, 17:22
1.1 räcker dock inte till om du vill komma in på någon bra utbildning. Minst 1.6 är att önska.

Högst subjektiv bedömning. Många gånger räcker det med mycket lägre, och 1.6 motsvarar i runda slängar runt 19.00 i snittbetyg.

Zakath
2006-10-19, 17:24
1.1 räcker dock inte till om du vill komma in på någon bra utbildning. Minst 1.6 är att önska.

Med 1.6 kommer man in på det mesta, åtminstone som reserv, kraven för HP är förvånande låga ibland tycker jag.

ALEXPALEX
2006-10-19, 17:26
1.0 är norm för provet, det innebär att om du tänker dig en pinne som är tjock på mitten och smal i ändarna så kommer 0.0 och 2.0 att vara i ändarna och 1.0 exakt i mitten.

Om ditt resultat inte blir bra nog för det du vill komma in på så överväg att spendera tid och pengar på att läsa något annat ett tag eftersom det också är en prioriterad grupp vid antagning (ganska stor sådan tom).

ALEXPALEX
2006-10-19, 17:26
När jag gjorde det senast så låg de flesta mellan 0.9-1.1 fick jag berättat så allt över det är OK. Poängen räknas ut hur bra du skriver, inte vad de andra får för resultat.


Helt fel, det är en relativ skala.

Barkbiten
2006-10-19, 17:29
Med 1.6 kommer man in på det mesta, åtminstone som reserv, kraven för HP är förvånande låga ibland tycker jag.

Min tanke är att om jag får minst 1.5 så är det kanon, för då får jag väl, om jag förstått det hela rätt, 0.5 till i arbetslivserfarenhetsbonus.
Men jag trodde att medel skulle ligga mycket högre än runt 1.0? Har gjort två övningsprov nu, och fått bättre än så båda gångerna. Vafan, är ju van med att vara medelmåttig ju!

grabben i skogen
2006-10-19, 17:36
Min tanke är att om jag får minst 1.5 så är det kanon, för då får jag väl, om jag förstått det hela rätt, 0.5 till i arbetslivserfarenhetsbonus.Men jag trodde att medel skulle ligga mycket högre än runt 1.0? Har gjort två övningsprov nu, och fått bättre än så båda gångerna. Vafan, är ju van med att vara medelmåttig ju!

visst men då räknas du som sökande med HP + arbetslivserfarenhet. en helt annan skala.

Loke
2006-10-19, 17:38
Min tanke är att om jag får minst 1.5 så är det kanon, för då får jag väl, om jag förstått det hela rätt, 0.5 till i arbetslivserfarenhetsbonus.
Men jag trodde att medel skulle ligga mycket högre än runt 1.0? Har gjort två övningsprov nu, och fått bättre än så båda gångerna. Vafan, är ju van med att vara medelmåttig ju!

Tänk bara på att Högskoleprov + arbetslivserfarenhet och enbart högskoleoprov är två olika uttagsgrupper. Det är lättare med arbetslivserfarenhet, fast fördelen är inte alltid så stor som den verkar. På ett program kanske HP + arbetslivserfarenhet på 1.7 är minimikravet, men för högskoleprov bara 1.5.

hultman
2006-10-19, 17:40
Min tanke är att om jag får minst 1.5 så är det kanon, för då får jag väl, om jag förstått det hela rätt, 0.5 till i arbetslivserfarenhetsbonus.
Men jag trodde att medel skulle ligga mycket högre än runt 1.0? Har gjort två övningsprov nu, och fått bättre än så båda gångerna. Vafan, är ju van med att vara medelmåttig ju!

Medel är runt 0,9.

hultman
2006-10-19, 17:41
1.0 är norm för provet, det innebär att om du tänker dig en pinne som är tjock på mitten och smal i ändarna så kommer 0.0 och 2.0 att vara i ändarna och 1.0 exakt i mitten.

Om ditt resultat inte blir bra nog för det du vill komma in på så överväg att spendera tid och pengar på att läsa något annat ett tag eftersom det också är en prioriterad grupp vid antagning (ganska stor sådan tom).

1,0 är inte någon norm. För övrigt finns det många fler som skriver 0,0 än både 1,9 och 2,0.

Chris
2006-10-19, 17:56
1,1 Var medelvärdet för förra provet har jag för mig. Man får statistiken i samband med när man får tillbaks sitt resultat.

ALEXPALEX
2006-10-19, 18:01
1,0 är inte någon norm. För övrigt finns det många fler som skriver 0,0 än både 1,9 och 2,0.

http://www.umu.se/edmeas/publikationer/pdf/pmnr147sec.pdf

Självklart skiljer det sig lite från år till år, men om du ids läsa hela studien (som även annars är ganska intressant) så ser du hur det går till att sätta poäng på resultatet och hur det ska kopplas mot de olika provdelarna och tidigare prov.

Vitsen med ett prov är att 1,4 år 2002 ska vara lika svårt att få som 1,4 år 2007.

Humanist
2006-10-19, 18:14
.... överväg att spendera tid och pengar på att läsa något annat ett tag eftersom det också är en prioriterad grupp vid antagning (ganska stor sådan tom).

Vad menar du med detta? Skulle "annan" högskole-erfarenhet vara till nytta vid ett specifikt program, som någon sorts extra meritering? Såvitt jag vet är det endast arbetslivserfarenhet som ger extra bonus med HP vid antagning? :confused:

egge
2006-10-19, 18:19
1,1 Var medelvärdet för förra provet har jag för mig. Man får statistiken i samband med när man får tillbaks sitt resultat.

Typiskt att jag gjorde det när alla andra var så bra, hade jag gjort det ett halvår tidigare hade jag fått 0,1 mer:(

..givet att jag hade haft lika många rätt då alltså, för att undvika missförstånd...

Mental
2006-10-19, 18:27
Typiskt att jag gjorde det när alla andra var så bra, hade jag gjort det ett halvår tidigare hade jag fått 0,1 mer:(

..givet att jag hade haft lika många rätt då alltså, för att undvika missförstånd...

Precis, du kan ju inte veta om folket som skrev samtidigt som du var lite smartare, eller provet lite lättare.

PowPow
2006-10-19, 19:22
Typiskt att jag gjorde det när alla andra var så bra, hade jag gjort det ett halvår tidigare hade jag fått 0,1 mer:(

..givet att jag hade haft lika många rätt då alltså, för att undvika missförstånd...

Du kan ju försöka övertala massa korkade människor här på kolo att skriva det nästa gång du skriver det.

obs. dagens tips!

z_bumbi
2006-10-19, 19:41
Du kan ju försöka övertala massa korkade människor här på kolo att skriva det nästa gång du skriver det.

obs. dagens tips!

Om alla som vill ha ett bra resultat betalar för en annan som skriver halvtaskigt så funkar det.

egge
2006-10-19, 19:53
Bra ideer grabbar:thumbup:

Är du på till våren PowPow??*innocent*

PowPow
2006-10-19, 19:53
Om alla som vill ha ett bra resultat betalar för en annan som skriver halvtaskigt så funkar det.

Lets do it.
Man skulle kunna göra ett system av det. Alla vars födelsedatum slutar på en jämn siffra skriver medvetet dåligt, och de vars födelsedatum slutar på en ojämn siffra skriver så bra som möjligt. Sen skifftar man varje år. Alla vinner på det, eftersom det hela tiden är ens bästa resultat som räknas (inom 5 år, eller nåt sånt).

Jag kan se det framför mig:
Högskoleprovresultat chockhöjs!
Sverigedemokraterna rasar:
"Vi har sämst resultat i Sverige!"

PowPow
2006-10-19, 19:53
Bra ideer grabbar:thumbup:

Är du på till våren PowPow??*innocent*

haha
absolut.

Mitt resultat går ut ganska snart tror ja, så jag kan behöva en uppdatering :D

Edit: Insåg precis att du kallade mig korkad, men väljer att bortse från det :D

Barkbiten
2006-10-19, 19:58
http://www.umu.se/edmeas/publikationer/pdf/pmnr147sec.pdf

Självklart skiljer det sig lite från år till år, men om du ids läsa hela studien (som även annars är ganska intressant) så ser du hur det går till att sätta poäng på resultatet och hur det ska kopplas mot de olika provdelarna och tidigare prov.

Vitsen med ett prov är att 1,4 år 2002 ska vara lika svårt att få som 1,4 år 2007.


tack för bra länk! fattar hur de räknar poäng nu, tror jag. Har gjort två övningsprov nu, och det verkar som att det kommer gå rätt bra.
Tack alla andra för bra svar med:bow:

egge
2006-10-19, 20:03
Jag kan se det framför mig:
Högskoleprovresultat chockhöjs!
Sverigedemokraterna rasar:
"Vi har sämst resultat i Sverige!"

:laugh:

Edit: Insåg precis att du kallade mig korkad, men väljer att bortse från det :D

See no evil, hear no evil, speak no evil;)

Loke
2006-10-19, 20:15
Anyway, när vi ändå snackar om högskoleprovet, är ni som ska göra det peppade då? :)

Jag har pluggat ganska mycket, och hoppas iaf på 1.8, men siktar såklart på 2,0 även om det är osannolikt. Förra provet var det i princip bara orddelen jag hade svårt för, och jag har pluggat mycket ord. Nu börjar det bli nervöst, mer nervöst än förra gången. Den här gången har jag ju ett gammalt rekord att iaf tangera.

Det gäller att äta smått under hela dagen, tror jag. Att skippa frukost och äta en stor pizza till lunch gjorde mig bara trött efter lunch, heh.

egge
2006-10-19, 20:20
Gröt till frukost:thumbup:

Fan att jag missade sista anmälningsdatum i sept, hade velat göra ett till. Trist om man får sämre på sitt andra dock...

Humanist
2006-10-19, 20:22
Några bra sista-minuten-tips till en som har rejäla problem med NOG och DTK-delen? *cry*

Har gjort ett par NOG-prov som förberedelse och har typ mellan 5 - 7 fel varje gång. Eftersom jag har relativt lätt för ORD, ELF och LÄS (*knack*knack* ta i trä) så är det NOG och DTK där jag kan hämta in poängen.

Skulle behöva tips på strategier för att bena upp ett problem och angripa det. Många gånger känner jag mig närmast överrumplad av frågeställningarna. Har ni några tips???

Mental
2006-10-19, 20:22
Gröt till frukost:thumbup:

Fan att jag missade sista anmälningsdatum i sept, hade velat göra ett till. Trist om man får sämre på sitt andra dock...

bara det bästa som räknas, så det är bara stoltheten som såras lite :D

egge
2006-10-19, 20:24
bara det bästa som räknas, så det är bara stoltheten som såras lite :D

Hehe, det jag menade ju, man vill ju inte känna sig dummare än man var 6 månader sedan;)

Mental
2006-10-19, 20:26
Några bra sista-minuten-tips till en som har rejäla problem med NOG och DTK-delen? *cry*

Har gjort ett par NOG-prov som förberedelse och har typ mellan 5 - 7 fel varje gång. Eftersom jag har relativt lätt för ORD, ELF och LÄS (*knack*knack* ta i trä) så är det NOG och DTK där jag kan hämta in poängen.

Skulle behöva tips på strategier för att bena upp ett problem och angripa det. Många gånger känner jag mig närmast överrumplad av frågeställningarna. Har ni några tips???

man kan ha en 12-13 fel och ändå klara 2.0, så spikar du resten så går det vägen.

Obs, ta med en klocka, i min provlokal saknades det väggklocka, och jag använder inte klocka i normala fall. Jag satt på uppgift 10 på DTK när 5 min kvar varningen kom :hbang:

Det blev "bara" 1.7, men det räcker till det jag skall ha det till, har haft 1.8 och 1.9 på gamla prov, när jag inte klantat mig, men jag orkar inte skriva om för prestigens skull, hehe

Ant
2006-10-19, 20:27
någon som har bra tips om en repetitionssida ang. matten? typ trianglar och ekvationer osv. typ fomler för att räkna ut arean och omkrets osv?


Tack!

Genesis
2006-10-19, 20:31
någon som har bra tips om en repetitionssida ang. matten? typ trianglar och ekvationer osv. typ fomler för att räkna ut arean och omkrets osv?


Tack!
http://home.swipnet.se/cgo/ma/geo/

Humanist
2006-10-19, 20:32
man kan ha en 12-13 fel och ändå klara 2.0, så spikar du resten så går det vägen.

Obs, ta med en klocka, i min provlokal saknades det väggklocka, och jag använder inte klocka i normala fall. Jag satt på uppgift 10 på DTK när 5 min kvar varningen kom :hbang:


Klockan tar jag med mig. Tänkte på mer detaljerade beskrivningar av ett konstruktivt angreppssätt. Antar att de är förslösade på en obegåvad imbecill som mig, men hoppet är ju det sista som övergiver en!

Som det är nu känns det som jag löser väldigt många uppgifter mer på känn än som ett resultat av en tillämpad strategi. Skulle verkligen behöva lite tips från någon begåvad naturvetare.

Loke
2006-10-19, 20:35
Några bra sista-minuten-tips till en som har rejäla problem med NOG och DTK-delen? *cry*

Har gjort ett par NOG-prov som förberedelse och har typ mellan 5 - 7 fel varje gång. Eftersom jag har relativt lätt för ORD, ELF och LÄS (*knack*knack* ta i trä) så är det NOG och DTK där jag kan hämta in poängen.

Skulle behöva tips på strategier för att bena upp ett problem och angripa det. Många gånger känner jag mig närmast överrumplad av frågeställningarna. Har ni några tips???

Jadu, jag har ganska lätt för NOG-delen, men jag vet inte vad jag ska ge för råd till den som inte har fallenhet.

Men det finns en sak som jag har lagt på minne: Vissa uppgifter är lättare än andra. Se till att du gör de lätta uppgifterna snabbt, för att få tid till de svåraste. Om du känner att du har ganska mycket tid, men helt enkelt inte klarar uppgifterna så kan det vara en ide att skriva ner alla värden som serveras i uppgiften och göra uppställningar. Det tar längre tid, men den metoden är ganska effektiv. Är man snabb på de frågor som är lätta så har man tid att göra några uppgifter riktigt ordentligt. Att tänka att man har si och så många minuter per fråga är inte bra.

Mental
2006-10-19, 20:38
Klockan tar jag med mig. Tänkte på mer detaljerade beskrivningar av ett konstruktivt angreppssätt. Antar att de är förslösade på en obegåvad imbecill som mig, men hoppet är ju det sista som övergiver en!

Som det är nu känns det som jag löser väldigt många uppgifter mer på känn än som ett resultat av en tillämpad strategi. Skulle verkligen behöva lite tips från någon begåvad naturvetare.


http://www.humor911.se/pub/articles/pictures/1311.jpg

ALEXPALEX
2006-10-19, 20:40
Vad menar du med detta? Skulle "annan" högskole-erfarenhet vara till nytta vid ett specifikt program, som någon sorts extra meritering? Såvitt jag vet är det endast arbetslivserfarenhet som ger extra bonus med HP vid antagning? :confused:


Med tillräckligt många högskolepoäng så kan du ta ditt 2,0 prov och torka rumpan. Däremot så kan det ha kostat en hel del CSN (höll på att skriva CNS :em: ) terminer.

Ant
2006-10-19, 20:47
http://home.swipnet.se/cgo/ma/geo/


Thanx!

Humanist
2006-10-19, 20:47
Jadu, jag har ganska lätt för NOG-delen, men jag vet inte vad jag ska ge för råd till den som inte har fallenhet.

Men det finns en sak som jag har lagt på minne: Vissa uppgifter är lättare än andra. Se till att du gör de lätta uppgifterna snabbt, för att få tid till de svåraste. Om du känner att du har ganska mycket tid, men helt enkelt inte klarar uppgifterna så kan det vara en ide att skriva ner alla värden som serveras i uppgiften och göra uppställningar. Det tar längre tid, men den metoden är ganska effektiv. Är man snabb på de frågor som är lätta så har man tid att göra några uppgifter riktigt ordentligt. Att tänka att man har si och så många minuter per fråga är inte bra.

Ja, låter ganska rationellt. Brukar dock bli ganska nedslagen när jag väl inser att det är väldigt många uppgifter vars svar snarare är mer eller mindre kvalificerade gissningar, än säkra lösningar. Hursomhelst räknar jag inte med att höja mitt resultat denna gång iallafall. Läser nu lite matematik och förhoppningsvis kommer kurs C och D göra min hjärna aningens mer bekväm med matematiskt tänkande. Lär snarare försöka lägga upp en långsiktig strategi för HP våren 07.

Irriterar dock mig att det är felen i NOG och DTK som står ivägen för ett användbart resultat. :cryout:

Mental; :D I Shall Try!

Humanist
2006-10-19, 20:48
Med tillräckligt många högskolepoäng så kan du ta ditt 2,0 prov och torka rumpan. Däremot så kan det ha kostat en hel del CSN (höll på att skriva CNS :em: ) terminer.

Va? Kan du fördjupa/förtydliga det där? Alternativt visa på källor?

PowPow
2006-10-19, 20:52
Va? Kan du fördjupa/förtydliga det där? Alternativt visa på källor?

Vissa utbildningar/kurser har en speciell kvot där man räknar med akademiska poäng. Det gäller inte i närheten av alla dock (mig veterligen). Vilka kvoter som gäller för reskpektive utbildning finner på på lärosätenas hemsidor, eller på studera.nu.

Eller har jag fel?

Humanist
2006-10-19, 20:55
Vissa utbildningar/kurser har en speciell kvot där man räknar med akademiska poäng. Det gäller inte i närheten av alla dock (mig veterligen). Vilka kvoter som gäller för reskpektive utbildning finner på på lärosätenas hemsidor, eller på studera.nu.

Eller har jag fel?

Ditt påstående låter mycket rimligt, vilket i mitt tycke motsäger det uttalande ALEXPALEX gjorde.

Loke
2006-10-19, 21:47
Ja, låter ganska rationellt. Brukar dock bli ganska nedslagen när jag väl inser att det är väldigt många uppgifter vars svar snarare är mer eller mindre kvalificerade gissningar, än säkra lösningar. Hursomhelst räknar jag inte med att höja mitt resultat denna gång iallafall. Läser nu lite matematik och förhoppningsvis kommer kurs C och D göra min hjärna aningens mer bekväm med matematiskt tänkande. Lär snarare försöka lägga upp en långsiktig strategi för HP våren 07.

Irriterar dock mig att det är felen i NOG och DTK som står ivägen för ett användbart resultat. :cryout:

Mental; :D I Shall Try!

Vet känslan, samma för mig med orddelen. Tyvärr lär nog inte mattekurserna göra dig bättre (matten blir bara mer abstrakt), därmot att bli riktig bra på matte A hjälper. En långsiktig strategi låter bra. Det finns en del "kurser" på internet som man kan köpa, de erbjuder gamla frågor men ordentliga svar till dem.

Slayerized
2006-10-19, 22:13
Vissa utbildningar/kurser har en speciell kvot där man räknar med akademiska poäng. Det gäller inte i närheten av alla dock (mig veterligen). Vilka kvoter som gäller för reskpektive utbildning finner på på lärosätenas hemsidor, eller på studera.nu.

Eller har jag fel?

Enligt vad jag fått höra massor med gånger så gäller akademiska poäng endast vid ansökan till fristående kurser och aldrig vid ansökan till program.

NiXPhoenix
2006-10-19, 22:47
Ja, låter ganska rationellt. Brukar dock bli ganska nedslagen när jag väl inser att det är väldigt många uppgifter vars svar snarare är mer eller mindre kvalificerade gissningar, än säkra lösningar. Hursomhelst räknar jag inte med att höja mitt resultat denna gång iallafall. Läser nu lite matematik och förhoppningsvis kommer kurs C och D göra min hjärna aningens mer bekväm med matematiskt tänkande. Lär snarare försöka lägga upp en långsiktig strategi för HP våren 07.

Irriterar dock mig att det är felen i NOG och DTK som står ivägen för ett användbart resultat. :cryout:

Mental; :D I Shall Try!


Som Mental skrev, du kan få ett bra resultat även med mycket fel på nån av de delarna. NOG borde gå att träna upp ganska mycket genom att lösa och förstå uppgifter på tidigare prov. Själv hade jag sju fel på NOG när jag skrev mitt bästa resultat, 1,9 för ett och ett halvt år sen.

AlexGBG
2006-10-19, 22:49
usch, högskoleprovet är så sjukt tråkigt, sämsta sättet att spenderar 300? kr på en lördag :P

PowPow
2006-10-19, 23:02
Enligt vad jag fått höra massor med gånger så gäller akademiska poäng endast vid ansökan till fristående kurser och aldrig vid ansökan till program.

Det finns program som tar in folk efter akademiska poäng, samt intervju också. Ett exempel är Biblioteks- och informationsutbildning vid Uppsala Universitet. Är kanske lite speciellt dock, då denna utbildning kräver akademiska poäng. Samma sak gäller forskarutbildningarna.

Bland utbildningar som inte kräver några tidigare eftergymnasiala studier, så är det kanske som du säger.

Mental
2006-10-19, 23:20
usch, högskoleprovet är så sjukt tråkigt, sämsta sättet att spenderar 300? kr på en lördag :P

Ska vi tolka det som att det inte gick vidare bra för dig? ;)

Jag tycker det var kul att få testa sina kunskaper, var nyfiken på hur mycket 5 års frånvaro från den akademiska världen hade nött ned mina kunskaper.

Fartman
2006-10-19, 23:59
Ska vi tolka det som att det inte gick vidare bra för dig? ;)

Jag tycker det var kul att få testa sina kunskaper, var nyfiken på hur mycket 5 års frånvaro från den akademiska världen hade nött ned mina kunskaper.
Det är ju som kul men ändå tråkigt, typ. Själva genomförandet är egentligen rätt drygt men man är ju som rätt peppad på att göra så bra ifrån sig och om man sen lyckas blir man ju grymt glad.

Loke
2006-10-20, 00:27
Jag tycker faktiskt själva genomförandet av högskoleprovet är ganska kul. Det är som med styrketräning, vissa ser det som en jobbig grej som ger bra resultat, andra ser det som en rolig grej som dessutom ger bra resultat.

Att sitta i ett tyst rum och klura på en massa verklighetsfrämmande uppgifter är faktiskt ett ganska trevligt sätt att spendera en lördag på, speciellt när man vet att det är en tävling :)

hultman
2006-10-20, 00:46
Jag tycker faktiskt själva genomförandet av högskoleprovet är ganska kul. Det är som med styrketräning, vissa ser det som en jobbig grej som ger bra resultat, andra ser det som en rolig grej som dessutom ger bra resultat.

Att sitta i ett tyst rum och klura på en massa verklighetsfrämmande uppgifter är faktiskt ett ganska trevligt sätt att spendera en lördag på, speciellt när man vet att det är en tävling :)

Nej. Det är ett nödvändigt ont.

z_bumbi
2006-10-20, 06:24
Jag tycker väntan är värst med provet, när jag är klar med en provdel finns det ju inget vettigt att göra innan det är tid för rast.

egge
2006-10-20, 12:59
Jag tycker väntan är värst med provet, när jag är klar med en provdel finns det ju inget vettigt att göra innan det är tid för rast.

Önskar att jag hade kunnat säga desamma. Tvärtemot blev jag med nöd och näppe klar med varje del, förutom NOG som gick ganska snabbt.

Tips: Vänd alltid på sista bladet så att du inte missar någon uppgift. Missade 2 på NOG-delen, en av dom var en given poäng:(

RassK
2006-10-20, 13:20
Gör det flera ggr om du vill ha bra poäng
Jag fick 0.9 på första och 1.1 på andra

Mental
2006-10-20, 15:01
Ja just det ja, flera av mina kompisar kopierade inte över sina svar på separat papper innan de lämnade in, när sedan svaren kom på text tv och internet på kvällen ångrade de sig som fan, de ville ju veta hur det gått, det är enda sättet att få veta vad man svarat fel på, annars får man bara resultatet hemskickat.

Hades
2006-10-21, 15:37
Hur gick det för er? Själv känner jag mig just nu riktigt dum i huvet och mitt självförtroende är i botten. Jag har alltid ansett mig vara bra på svenska, men jag bommade säkert 10 ord på ord-delen och hann knappt läsa de två sista texterna i LÄS. Övriga delar var löjligt lätta.

pellep
2006-10-21, 15:39
Hoppas dem väljer den första svenskadelen, annars e jag FUCKED :D

Hades
2006-10-21, 15:43
Hoppas dem väljer den första svenskadelen, annars e jag FUCKED :D
Nä, det var den andra som gällde. Jag tyckte också att den första var lättare.

boinnk
2006-10-21, 15:44
Hur gick det för er? Själv känner jag mig just nu riktigt dum i huvet och mitt självförtroende är i botten. Jag har alltid ansett mig vara bra på svenska, men jag bommade säkert 10 ord på ord-delen och hann knappt läsa de två sista texterna i LÄS. Övriga delar var löjligt lätta.

Bommar du bara 10 ord på ord-delen kommer du säkert få ett bra resultat, förutsatt att övriga 30 (det är väl 40 ord?) är rätt så är det rätt så bra poäng på ord-delen.

Edit: Har dom inte publicerat rätta svaren så du vet hur det gick förresten?

Loke
2006-10-21, 15:45
Det känns inte som jag slog mitt gamla rekord iaf. Facit släpps alldeles strax, då får vi se.

Hades
2006-10-21, 15:48
Bommar du bara 10 ord på ord-delen kommer du säkert få ett bra resultat, förutsatt att övriga 30 (det är väl 40 ord?) är rätt så är det rätt så bra poäng på ord-delen.

Edit: Har dom inte publicerat rätta svaren så du vet hur det gick förresten?
Jag hade varit nöjd med 30/40, om LÄS-delen hade gått bra. Nu hann jag inte med där, så missade helt säkert 6-8 uppgifter. Jag behöver 1.9 eller åtminstone 1.8 för att komma in där jag vill.

De publicerar rätt svar snart, men jag hann aldrig skriva ner mina, så jag får vackert vänta en månad.

boinnk
2006-10-21, 15:49
usch, högskoleprovet är så sjukt tråkigt, sämsta sättet att spenderar 300? kr på en lördag :P

Att komma in på en bra utbildning är inte värt 300 spänn? Vad behöver man för poäng för glassbilsprogrammet? :D

boinnk
2006-10-21, 15:50
Jag hade varit nöjd med 30/40, om LÄS-delen hade gått bra. Nu hann jag inte med där, så missade helt säkert 6-8 uppgifter. Jag behöver 1.9 eller åtminstone 1.8 för att komma in där jag vill.

De publicerar rätt svar snart, men jag hann aldrig skriva ner mina, så jag får vackert vänta en månad.

Okej, jobbigt att vänta. De brukar ju ha en eller två minuter så man får skriva av sina svar.
Vad är det för utbildning du hade tänkt dig?

Mago
2006-10-21, 15:51
Vilken ELF hade ni som bara hade en?
Den med disabled people eller E-mail-grejset?
Tror de var på olika iaf. :D

Hades
2006-10-21, 15:53
Vilken ELF hade ni som bara hade en?
Den med disabled people eller E-mail-grejset?
Tror de var på olika iaf. :D
Hade inte alla två? Det var den med e-mail som räknades.

Mago
2006-10-21, 15:54
Hade inte alla två? Det var den med e-mail som räknades.

Aha, alla har samma prövoskit? :)

Jaha, då gick det åt helvete då...

Hades
2006-10-21, 15:54
Okej, jobbigt att vänta. De brukar ju ha en eller två minuter så man får skriva av sina svar.
Vad är det för utbildning du hade tänkt dig?
Vi fick ungefär 30 sekunder, och med tanke på att jag inte hade markerat i frågehäftet så gick det ju inte så bra. Förstår inte varför det är så bråttom.

Hades
2006-10-21, 15:55
Aha, alla har samma prövoskit? :)
Det hoppas jag. Djupt orättvist annars :) Tyckte framförallt att orden på den andra var mycket svårare.

Löjtnant Blank
2006-10-21, 15:58
Tips: Vänd alltid på sista bladet så att du inte missar någon uppgift. Missade 2 på NOG-delen, en av dom var en given poäng:(
Helvete. Jag gjorde nog den tabben den här gången...

Hades
2006-10-21, 16:02
Vad är det för utbildning du hade tänkt dig?
Juris Kand-programmet i Lund.

Mago
2006-10-21, 16:07
Jahapp, 89p tror jag.
Skulle nog behövt lite mer, nu blire tight.

Mago
2006-10-21, 16:15
*spam spam*

91p vare visst skulle jag tro.

Catar
2006-10-21, 16:16
Vi hade DTK som prövningsdel, djupt orättvist att ni fick ELF som är lätt:furious:
BTW, lyckades med 100p.

Barkbiten
2006-10-21, 16:25
vi hade också dtk som prövningsdel. tur att det var den första som gällde. 103 poäng har jag räknat ut det till.

Löjtnant Blank
2006-10-21, 16:32
Vi hade LÄS som utprövningsdel. Sick.

Loke
2006-10-21, 16:35
Det känns inte som jag slog mitt gamla rekord iaf. Facit släpps alldeles strax, då får vi se.

Nej, en snabb titt på facit visar att jag antagligen knappt når upp till mitt gamla rekord :(

För mycket slarv på alla delar. Jag var helt enkelt inte lika alert.

"Online Education

The market for online education can be divided in three: schools, universities and business training. Since universities are where much of the early development of the Internet took place, they might have been expected to have pushed its potential furthest. But, by and large, they have concentrated on using it as a means of extending their geographical reach. On site, their record has been more patchy.

11 What are we told here?

A Universities have been slow to take an active interest in the Internet
B The Internet has helped to widen uptake areas for university courses
C It is not self-evident that the Internet has great educational potential
D Schools and business training have been left behind in the Internet race"

Tydligen är rätt svar här B, men jag svarade A. Att universiteten ar expanderat sin geografiska räckvidd behöver ju inte alls innebära att de som går kurserna kommer från ett större geografiskt område, det kan ju lika gjärna betyda att universitetets forskning bedrivs av forskare från hela världen.

Jo, visst, det är det svaret som kan mest rätt som man ska välja, men med den informationen som man får anser jag nog att B är ett antagande, som baserar sig på tron att universitet bara sysslar med utbildning.

hultman
2006-10-21, 16:39
Vi hade NOG som prövningsdel. Jag var trött, och allt gick åt helvete. Har skrivit 20/20 på läsförståelsen alla gånger, men den här gången blev det 11 pinnar. HÄRLIGT!

Mago
2006-10-21, 16:42
*spam spam*

91p vare visst skulle jag tro.

92p menar jag. :D

Pez
2006-10-21, 16:44
112 pinnar. Håller tummarna för att det räcker till 2.0. :Virro

Loke
2006-10-21, 16:46
112 pinnar. Håller tummarna för att det räcker till 2.0. :Virro

Stort grattis! Det gör det säkert, tror inte det här provet var lättare än tidigare år.

Pez
2006-10-21, 16:56
Vi hade fö NOG som prövningsdel, vilket i sig var ett litet helvete eftersom den som räknades kom sist. Gjorde det på en kvart och la mig och sussade på bänken sen i övertygelsen att det var den delen som skulle falla bort. :D

hultman
2006-10-21, 16:59
Vi hade fö NOG som prövningsdel, vilket i sig var ett litet helvete eftersom den som räknades kom sist. Gjorde det på en kvart och la mig och sussade på bänken sen i övertygelsen att det var den delen som skulle falla bort. :D

Har du tränat något till provet, och hur isf? 112 är riktigt, riktigt bra.

Pez
2006-10-21, 17:12
Har du tränat något till provet, och hur isf? 112 är riktigt, riktigt bra.
Nej. Om man inte räknar in ett totalt uppehåll i akademiska och mentalt stimulerande aktiviteter de senaste 4-5 månaderna. :Virro

hasse36
2006-10-21, 17:25
Tydligen är rätt svar här B, men jag svarade A.En sån här fråga klipper man med uteslutningsmetoden.

hultman
2006-10-21, 17:27
Nej. Om man inte räknar in ett totalt uppehåll i akademiska och mentalt stimulerande aktiviteter de senaste 4-5 månaderna. :Virro

Hehe. Ursäkta att jag är frågvis, men hur mycket och vad har du pluggat, och tror du att resultatet hade varit sämre för några år sedan? Jag är desperat i mitt sökande efter förbättring :D

MilkmaN
2006-10-21, 17:28
Nej, en snabb titt på facit visar att jag antagligen knappt når upp till mitt gamla rekord :(

För mycket slarv på alla delar. Jag var helt enkelt inte lika alert.

"Online Education

The market for online education can be divided in three: schools, universities and business training. Since universities are where much of the early development of the Internet took place, they might have been expected to have pushed its potential furthest. But, by and large, they have concentrated on using it as a means of extending their geographical reach. On site, their record has been more patchy.

11 What are we told here?

A Universities have been slow to take an active interest in the Internet
B The Internet has helped to widen uptake areas for university courses
C It is not self-evident that the Internet has great educational potential
D Schools and business training have been left behind in the Internet race"

Tydligen är rätt svar här B, men jag svarade A. Att universiteten ar expanderat sin geografiska räckvidd behöver ju inte alls innebära att de som går kurserna kommer från ett större geografiskt område, det kan ju lika gjärna betyda att universitetets forskning bedrivs av forskare från hela världen.

Jo, visst, det är det svaret som kan mest rätt som man ska välja, men med den informationen som man får anser jag nog att B är ett antagande, som baserar sig på tron att universitet bara sysslar med utbildning.


B är ju det självklara svaret. A är ju helt fel med tanke på att texten inte ens insinuerar att Universiteten varit sega med internet, de var snarare pionjärer. Att de sedan inte utnyttjat potentialen fullt ut är en annan femma.

hultman
2006-10-21, 17:30
Jag svarade B. Det finns ju inget annat alternativ.

Pez
2006-10-21, 17:34
Hehe. Ursäkta att jag är frågvis, men hur mycket och vad har du pluggat, och tror du att resultatet hade varit sämre för några år sedan? Jag är desperat i mitt sökande efter förbättring :D
Skrev 1.5 i gymnasiet och 1.8 efter gymnasiet (en herrans massa år sedan). Sen dess har det blivit lite komvux-studier samt ett gäng udda högskolepoäng inom statsvetenskap, kriminologi och ekonomi.

Om det är några tips jag kan ge som kan tänkas funka så är det väl att plugga in matte a/b på gymnasienivå ordentligt, lära sig ordstammar, läsa mycket varierande litteratur (fack- såväl som skönlitteratur) samt lösa korsord.
Inget jag själv direkt gjort, men det är det som brukar nämnas.

Cilia
2006-10-21, 22:15
112 pinnar. Håller tummarna för att det räcker till 2.0. :Virro
Men se där!!!!
du fick ju till det iaf, grattis

Mental
2006-10-22, 02:29
112 pinnar. Håller tummarna för att det räcker till 2.0. :Virro

de tre senaste proven har nedre gränsen för 2.0 legat på 109-111, det ska mycket till för att det skall vara 113 den här gången

Pez
2006-10-22, 11:54
de tre senaste proven har nedre gränsen för 2.0 legat på 109-111, det ska mycket till för att det skall vara 113 den här gången
Mjo.. jag vet. Men inget är klart förräns den 10e. Eh? :MrT:

Mental
2006-10-22, 12:05
Mjo.. jag vet. Men inget är klart förräns den 10e. Eh? :MrT:

Nej, det är ju sant, men jag skulle bli jävlig förvånad, för normeringen brukar inte röra sig mer än någon poäng från år till år och runt topplaceringarna brukar det se skapligt lika ut.

Var det bara för ditt ego och höga nöjjes skull som du skrev om med 1.8 i bagaget, eller är det något speciellt du vill åt som 2.0 är nyckeln till?

MacLeod
2006-10-22, 13:08
Skrev 1.5 i gymnasiet och 1.8 efter gymnasiet (en herrans massa år sedan). Sen dess har det blivit lite komvux-studier samt ett gäng udda högskolepoäng inom statsvetenskap, kriminologi och ekonomi.

Om det är några tips jag kan ge som kan tänkas funka så är det väl att plugga in matte a/b på gymnasienivå ordentligt, lära sig ordstammar, läsa mycket varierande litteratur (fack- såväl som skönlitteratur) samt lösa korsord.
Inget jag själv direkt gjort, men det är det som brukar nämnas.

Nu är det bara en svår fråga kvar då... Den till dig själv, varför du öht skrev provet ytterligare en gång?