handdator

Visa fullständig version : Ni som tränar grepp..


jensg
2006-10-19, 15:37
Hur ofta tränar ni greppet?

Det går bäst för mig om jag vilar ca 4 dagar mellan greppassen, skulle dock gärna köra oftare.

Mart|n
2006-10-19, 19:01
Tjo!

Jag tränar grepp 3 ggr i veckan. Mestadels tävlingsinriktat.

Bondlurk
2006-10-19, 19:49
Kör mer varierad greppträning för olika delar av fingrarna.

Exempel:
dag 1. Farmerswalk med rolling thunder
dag 2. Grippers
dag 3. barholds
dag 4. extensor träning

På så vis är det fullt möjligt att köra 4 pass i veckan. (Obs. inte empirisk erfarenhet, enbart läst från människor som var tillsynes erfarna, jag själv är hyffsat oerfaren inom grepp.)

jensg
2006-10-19, 20:03
Har möjlighet till grippers, platecurl, Rolling Thunder, häng i räcke och gummiband.

Någon som har tips på program?

Zakath
2006-10-19, 20:37
Just grepp är ju en ganska vid definition.

T.ex. grippers anser jag att man kan träna 5-7 dagar i veckan med mycket bra resultat om man vet vad man gör och balanserar övrig träning.

Barhold eller wristcurl (med skivstång) skulle jag däremot inte träna regelbundet mer än max 2 ggr/vecka.

Jag har lite teorier om detta, men jag är inte lika kunnig som t.ex Arne i anatomi, så jag vågar inte säga huruvida något stämmer. Men jag tror att anledningen till att man kan träna grepp (t.ex. grippers) så ofta beror på att senor klarar av mycket mer stryk än muskler då de bl.a. inte byggs upp lika snabbt, detta är baserat på mina egna empiriska observationer. :) Hur stora muskler och hur många leder som är inblandade är också en viktig faktor i hur ofta man kan träna.

Men främst så är det en fråga om personlig smak, så länge man ökar i vikter och inte skadar sig på lång sikt. :thumbup:

Iron claw
2006-10-19, 22:32
Jag får knyta an till Jensg:s fråga. Är det någon som har förslag på lämpligt träningsprogram för grepp?

IC