handdator

Visa fullständig version : ABCDE-metoden.


Tralfamadore
2006-10-19, 14:40
I metro idag kan man läsa om en för mig hittills okänd bränna fett/bygga muskler-metod. Deltagarna sägs ha ökat 7 kg i muskelmassa samtidigt som de blivit av med en massa fett under endast nio veckor. Själv tycker jag det låter smått osannolikt. Artikeln i metro rör bara på ytan så jag har inte riktigt greppat vad den går ut på. Kan någon utveckla eller kommentera om det är något att ha? D v s om någon har någon erfarenhet av det. Tack på förhand.

Länken också:

http://www.metro.se/se/article/2006/10/18/16/0528-23/index.xml

Brooklyn
2006-10-19, 14:41
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81116

Tralfamadore
2006-10-19, 14:56
ok tack för länken. Någon moderator kan ju kanske låsa den här tråden?

Edit: Det blev iof inte mycket till diskussion i den tråden men eftersom ingen använder sig
av den kanske det är för bra för att vara sant ändå.

King Grub
2006-10-19, 15:32
En av anledningarna till att studien aldrig publicerades är nog just att den inte fungerar. Man blir fet. Och en sådan mängd muskelprotein kan inte nybildas på så kort tid.

Ola Wallengren
2006-10-19, 19:52
Nästan vem som helst kan gå upp 6-7kg "muskler" på en vecka, problemet är att det inte är muskelprotein utan glykogen/vätska till största del. Jag gick nyligen upp 9kg på en vecka utan att lägga på mig nästan något fett. Man blir både större och lite starkare, men "muskler" är det inte.

Ulf A Big
2006-10-21, 21:48
Under försökstiden tränade de olika mycket och åt olika mycket kolhydrater, protein och fett i perioder. Vissa kosttillskott
ingick också. – Periodvis åt de 40 procent mer än normalt och då tränade de samtidigt intensivt med tunga vikter, säger Dan Henrohn som tillsammans med Torbjörn Åkerfeldt och Johan Månflod ledde försöket.Efter nio veckor hade försökspersonerna i genomsnitt gått upp nästan 6 kilo i vikt och samtidigt blivit av med 1,3 kilo kroppsfett.

The researchers: Torbjörn Åkerfeldt, Dan Henrohn and Johan Månsflod at Uppsala University (Institution of Nutrition)

Nine young men with an average of seven years of training experience were put on a carefully monitored diet and exercise program. Six men completed the nine weeks the study took. In that time they put on an average of over 7 kg (about 16 lbs) of lean body mass while losing 1.3 kg (about 3 lbs) of bodyfat. They were also tested on the bench press and single leg leg press. The bench press went up from 116 kg to 131 kg (from 255lbs to 288lbs) and the legpress showed similar improvements. (These exercises were NOT trained during the nine weeks of the study.) Finally the girth of the upper arm increased on average 19%.



Fredrik Paulun, one of the most respected sports nutritionists in Sweden wrote in a mail:

The ABCDE diet is one of the hottest topics ever published on nutrition and training for bodybuilders. A new study, published by Torbjörn at the Annual doctor´s conference showed very good results from this method.”

A quick translation from one of the study participants:

The researchers were very strict about everything. We went to a lab twice a week for tests. First you had to breath into a mask which measured your metabolism. They also took your temperature to see if the body temperature would rise during the study, and it did. Then you were weighed, measured with calipers and measure tape. Then they measured the amount of fluid in your body by electrodes.

After that you had to jump into a water tank, where you had to breathe a helium mix for five minutes until they weighed you under water (sitting on a small metal construction in the water) to get exact numbers on how much body fat you had. After that there were blood tests and every participant were tested for steroids during the study.

Egentligen bygger ABCDE dieten på en äldre studie jag tror att den gjordes i början av 1990 talet då handlade det om 40 st tränade personer som prövade att alternera högkalori- med lågkaloridiet och de vad jag minns fick de goda resultat. Men det är svårt att följa dieten eftersom den är stenhård.

Gpajpen
2006-10-21, 23:43
är inte maximala hastigheten att bygga muskler 0,5pounds/vecka? då äre ju omöjligt å öka 7kg på 9 veckor. utan sterioder asso så skulle nog ställa mig tveksam till artikelns sanningshalt

Squirrel
2006-10-22, 00:41
är inte maximala hastigheten att bygga muskler 0,5pounds/vecka? då äre ju omöjligt å öka 7kg på 9 veckor. utan sterioder asso så skulle nog ställa mig tveksam till artikelns sanningshalt
0.5 pounds/vecka??? Det är väl ett teoretiskt max? Inte något man mätt upp... (Man blir Coleman på ett par år!)

pragmatist
2006-10-22, 00:52
Nästan vem som helst kan gå upp 6-7kg "muskler" på en vecka, problemet är att det inte är muskelprotein utan glykogen/vätska till största del. Jag gick nyligen upp 9kg på en vecka utan att lägga på mig nästan något fett. Man blir både större och lite starkare, men "muskler" är det inte.

Min träningskompis ökade från 53.7 kg till 60.5 kg på en vecka efter SM, vilket ju är en sanslös ökning procentuellt sett men som sagt varken muskler eller fett (inte mycket i alla fall).

jewzie
2006-10-24, 11:14
Nu ska vi inte glömma att om man är mycket otränad så kan man lättare gå upp i vikt och fettfri massa. Därför så kan man gå ner i fett% eftersom allt annat ökar och samtidigt öka i muskelmassa.

sandery3
2010-07-07, 00:54
After that you had to jump into a water tank, where you had to breathe a helium mix for five minutes until they weighed you under water (sitting on a small metal construction in the water) to get exact numbers on how much body fat you had.

Vet någon vad det är för maskin som beskrivs?

Jag har hört talas om den en hel del, men kan inte hitta någon information på internet. Det ska tydligen gå att göra en mätning i den till ett ganska lågt pris.

Rexxar
2010-07-07, 02:11
Vet någon vad det är för maskin som beskrivs?

Jag har hört talas om den en hel del, men kan inte hitta någon information på internet. Det ska tydligen gå att göra en mätning i den till ett ganska lågt pris.

Bodpod

Ola Wallengren
2010-07-07, 06:53
Det är undervattnesvägning man menar. Den metoden är nog inte så lätt att komma åt.
BodPod bygger på samma princip och är lättare att hitta.

sandery3
2010-07-09, 00:26
Tack för svaren. Om ryktet är sant ska det enbart finnas en sån maskin i hela Sverige.

Kan vara bra till att tidsbestämma och lägga upp deffen i slutet av årets bulk om det nu inte är allt för kostsamt.

Anders The Peak
2010-07-13, 21:37
Tack för svaren. Om ryktet är sant ska det enbart finnas en sån maskin i hela Sverige.

Kan vara bra till att tidsbestämma och lägga upp deffen i slutet av årets bulk om det nu inte är allt för kostsamt.

Den finns på fler platser i Sverige. Om du bor i närheten av Stockholm så har Pauluns Näringscenter en, men jag tror att du måste köpa hela paketet för att få sitta i den. Kanske runt 2000:-

Men spegeln är din bästa vän den ljuger aldrig.

Onödig kostnad om man säger så.

rampegg
2010-07-13, 23:56
Den finns på fler platser i Sverige. Om du bor i närheten av Stockholm så har Pauluns Näringscenter en, men jag tror att du måste köpa hela paketet för att få sitta i den. Kanske runt 2000:-

Men spegeln är din bästa vän den ljuger aldrig.

Onödig kostnad om man säger så.

Jag skulle nästan säga att kameran är det, man ser sig själv varje dag i spegeln, blir lätt missvisande. Lättare att se skillnad med bilder tagna med jämna mellanrum.

Computerman
2010-07-18, 22:35
Vet någon vad det är för maskin som beskrivs?

Jag har hört talas om den en hel del, men kan inte hitta någon information på internet. Det ska tydligen gå att göra en mätning i den till ett ganska lågt pris.

Maskinen i fråga är nedmonterad för några år sedan och har ersatts av en bodpod. Bodpods finns på flera platser i sverige och tar bara några minuter att göra en mätning i.