handdator

Visa fullständig version : Vad är elhandelskostnad?


Niclaaas
2006-10-19, 13:34
får elräkningen kvartalsvis och oftast brukar den väl ligga på 400-500kr nånting. även denna gång är den vanliga kostnaden på ca 450kr men nu står det även:

Elhandelskostnad
Vattenfall AB Försäljning Norden

och de svinen vill ha 1000kr extra. så vad är elhandelskostnad för något?

har googlat och då stod det följande:

Elhandelskostnad
Din förbrukning multiplicerad med ett pris per kWh samt
eventuell årsavgift med mera som du betalar för elenergi till
din elhandlare.

är det alltså något man betalar en gång om året? det måste man väl kunna ändra på isåfall, jag vill inte ha en stor klumpsumma som kommer från ingenstans när jag har som minst pengar. har självklart försökt ringa deras kundservice men inte kommit fram så jag frågar här så länge.

:furious:

aliquis
2006-10-19, 13:48
Hur de tar betalt för det vet jag inte, men oftast brukar man få betala en 250-300kr i årsavgift (iaf är det drygt 300kr hos sydkraft/e-on) och sedan vid rörligt pris tillkommer en liten avgift/kwh utöver spotpriset vilket väl brukar ligga på 2.5-3.5 öre/kwh.

Själv är jag registrerad på http://www.kundkraft.se/ och får min el levererad via dem från Kraft&Kultur.

Tanken med Kundkraft är att de frågar vad för elpris de kan få utan några fasta avgifter o dylikt för att det skall vara lätt att jämföra och sedan binder de alla som hade registrerat sig den månaden till den leverantör som har det bästa priset. Så jag har ingen fast årsavgift men min avgift utöver spotpriset ligger väl på drygt 3 öre / kwh nu tror jag. (På sydkraft kanske den skulle vara 2.45 eller så men även om så är fallet ger det ju 0.55 öre / kwh och innan man är uppe i 340kr i fast avgift eller vad de tar krävs det mao 340/0.0055 = 62.000 kwh, och så mycket förbrukar jag inte ;)

Man tjänar ju dock inte SÅ mycket på att byta leverantör på rörliga elavtal, men något iaf.

Niclaaas
2006-10-19, 13:53
Hur de tar betalt för det vet jag inte, men oftast brukar man få betala en 250-300kr i årsavgift (iaf är det drygt 300kr hos sydkraft/e-on) och sedan vid rörligt pris tillkommer en liten avgift/kwh utöver spotpriset vilket väl brukar ligga på 2.5-3.5 öre/kwh.

Själv är jag registrerad på http://www.kundkraft.se/ och får min el levererad via dem från Kraft&Kultur.

Tanken med Kundkraft är att de frågar vad för elpris de kan få utan några fasta avgifter o dylikt för att det skall vara lätt att jämföra och sedan binder de alla som hade registrerat sig den månaden till den leverantör som har det bästa priset. Så jag har ingen fast årsavgift men min avgift utöver spotpriset ligger väl på drygt 3 öre / kwh nu tror jag. (På sydkraft kanske den skulle vara 2.45 eller så men även om så är fallet ger det ju 0.55 öre / kwh och innan man är uppe i 340kr i fast avgift eller vad de tar krävs det mao 340/0.0055 = 62.000 kwh, och så mycket förbrukar jag inte ;)

Man tjänar ju dock inte SÅ mycket på att byta leverantör på rörliga elavtal, men något iaf.

vi fick något hem i brevlådan om att ändra fast/rörligt, för att det skulle vara billigare. vi gick med på det, kommer inte ihåg vad det var vi ändrade från och till just nu, men jag ska kolla det sen och om det var någon höjdare. känns iaf skumt att få en fet räkning nu när vi inte ens har haft elementen igång de senaste månaderna...

aliquis
2006-10-19, 14:28
Du har eluppvärmning alltså?

Finns nog många som lovar att vara billigare ;)

Jag bor i lägenhet med fjärrvärme och har rörligt eftersom vägs in i det fasta priset genomsnittspersonen förbrukar mer el på vintern för just uppvärmning (och belysning antar jag) och att elen är dyrast då, så därför blir genomsnittspriset antagligen något högre på detta än med rörligt pris för oss som inte har ökad elförbrukning under vinterhalvåret.

Niclaaas
2006-10-19, 14:30
Du har eluppvärmning alltså?

Finns nog många som lovar att vara billigare ;)

Jag bor i lägenhet med fjärrvärme och har rörligt eftersom vägs in i det fasta priset genomsnittspersonen förbrukar mer el på vintern för just uppvärmning (och belysning antar jag) och att elen är dyrast då, så därför blir genomsnittspriset antagligen något högre på detta än med rörligt pris för oss som inte har ökad elförbrukning under vinterhalvåret.

vi betalar hushållsel. det var vår leverantör (vattenfall) som skickade ut om att vi borde byta från fast till rörlig (tror jag det var), vilket vi gjorde.

aitamaa
2006-10-19, 15:14
själv har man en elräkning på 7300:- för att en fittigvattenpump legat och dragit el hela sommaren.. utan att jag varit i huset. bara se glad ut och betala över halva lönen på en elräkning som egentligen borde vara runt 1500kr. *grr27*

bubbe
2006-10-19, 15:43
Du har eluppvärmning alltså?

Finns nog många som lovar att vara billigare ;)

Jag bor i lägenhet med fjärrvärme och har rörligt eftersom vägs in i det fasta priset genomsnittspersonen förbrukar mer el på vintern för just uppvärmning (och belysning antar jag) och att elen är dyrast då, så därför blir genomsnittspriset antagligen något högre på detta än med rörligt pris för oss som inte har ökad elförbrukning under vinterhalvåret.

Du har nog gjort en tankevurpa, eller är det jag som inte förstår hur du menar?

Om du har rörligtpris, kommer elpriset att öka, oftast rätt mycket under vintern. När det är vinter använder elbolagen (förutom dom som har månadsavläsning) en schablon för genomsnittshemmet för hur mycket ström du troligtvis drar, sen kontrollerar dom slutsumman av kwh en gång per år och justerar upp litet eller neråt. Detta ge att schablonen drar mycket ström på vintern, just när det är som dyrast med rörligt pris, och lite ström på när strömmen är som billigast.

Därför är det ju bättre att ta ett fast pris då elen per kwh inte kan bli dyrare på vintern när schablonvärdet på kwh förbrukning är hög.

aliquis
2006-10-19, 15:51
Min tanke var ju att jag betalade utgående ifrån MIN förbrukning, dvs ungefär lika mycket i alla månader, dvs inte särskilt mycket ström under de dyraste månaderna.

Men att det i priset för fast el är beräknat på ungefär hur konsumtionen brukar se ut i landet i stort vilket inkluderar flera eluppvärmda hem och därför en högre konsumtion under vintermånaderna = högre pris / kwh för att kompensera.

Hur de mäter av mätaren har jag också undrat, för om det görs sällan och de räknar med att jag förbrukar mer el på vintern så blir det ju orättvist och de lurar till sig pengar som de inte borde ha.

Men visst är det folk med eluppvärmda villor som borde binda priset och vi i fjärrvärmda lägenheter som borde ha rörligt? Och idioter som borde ha E-ons mellanalternativ när man inte har valt något som är svindyrt i alla lägen ;/

bubbe
2006-10-19, 16:05
Min tanke var ju att jag betalade utgående ifrån MIN förbrukning, dvs ungefär lika mycket i alla månader, dvs inte särskilt mycket ström under de dyraste månaderna.

Men att det i priset för fast el är beräknat på ungefär hur konsumtionen brukar se ut i landet i stort vilket inkluderar flera eluppvärmda hem och därför en högre konsumtion under vintermånaderna = högre pris / kwh för att kompensera.

Hur de mäter av mätaren har jag också undrat, för om det görs sällan och de räknar med att jag förbrukar mer el på vintern så blir det ju orättvist och de lurar till sig pengar som de inte borde ha.

Men visst är det folk med eluppvärmda villor som borde binda priset och vi i fjärrvärmda lägenheter som borde ha rörligt? Och idioter som borde ha E-ons mellanalternativ när man inte har valt något som är svindyrt i alla lägen ;/

Det beror som sagt helt på hur dom läser av din förbrukning, om du tittar på specarna kan du se om där är avlästa värden eller beräknade. Vid beräknade har dom använt schablonen för att beräkna din förbrukning (som kanske inte alls stämmer med hur du använder strömmen)

Lillgrabben
2006-10-19, 16:13
Det beror som sagt helt på hur dom läser av din förbrukning, om du tittar på specarna kan du se om där är avlästa värden eller beräknade. Vid beräknade har dom använt schablonen för att beräkna din förbrukning (som kanske inte alls stämmer med hur du använder strömmen)

Precis!

Om Aliquis har fått en fjärravläst elmätare redan nu så betalar han för den faktiska kostnaden för tidsperioden, i annat fall har han en schablondebitering. Jag tror det var 2008 som alla svenska elkunder skulle ha fått en fjärravläst mätare.

Själv skickar jag via internet in elförbrukningen till mitt elbolag varje månad, så att jag inte råkar få betala för mer än jag gjort av med under tidsperioden. Om man som jag är "storförbrukare" av el; ca 24000 - 30000 kwh vill man inte betala i önödan. Förvisso får man igen vid årsavläsningen om man betalat för mycket, men de pengarna kanske man kan ha roligt för tidigare.

Jag kan förresten rekommendera de som har direktelvärme att som jag sätta in en luftvärmepump. Jag har minskat elförbrukningen från 31000 till 23500 kwh utan att minska på komforten i huset.

Noodles
2006-10-19, 16:21
tidsperioden. Om man som jag är "storförbrukare" av el; ca 24000 - 30000 kwh vill man inte betala i önödan. Förvisso får man igen vid årsavläsningen om man betalat för mycket, men de pengarna kanske man kan ha roligt för tidigare.

Jag kan förresten rekommendera de som har direktelvärme att som jag sätta in en luftvärmepump. Jag har minskat elförbrukningen från 31000 till 23500 kwh utan att minska på komforten i huset.

Hur kommer du upp i den förbrukningen? Du ensam är ju nästan skäl att öppna upp Barsebäck.

Lillgrabben
2006-10-19, 17:07
Hur kommer du upp i den förbrukningen? Du ensam är ju nästan skäl att öppna upp Barsebäck.

Tja, det är inte så svårt.

* Bor i Norrland ( lägre årsmedeltemp än i södra Sverige -> högre uppvärmningskostnad)

* Har direktverkande eluppvärmning utan möjlighet till eldning osv

* Har familj & 2 st ganska små ungar så det tvättas & diskas en hel del... Mycket varmvatten går det...

Om ngn nu trodde det så har jag inte speciellt varmt inne, håller ca 20 grader till sambons förtret.


Jag är inte på ngt sätt extrem i min energianvändning utan under medel för norra norrlands husägare ( skulle jag tro).

Trot eller ej, elkostnaden börjar vara en alltför väsentlig del av månadsbudgeten numer. :(

De kallaste månaderna är det inte ovanligt med en elräkning på 3-4 kkr månatligen & totalen blir mellan 20-30 kkr / år.

Lillgrabben
2006-10-19, 17:11
Hur kommer du upp i den förbrukningen? Du ensam är ju nästan skäl att öppna upp Barsebäck.


Jag skulle välkomna ett återöppnande av Barsebäcksverket snarast möjligt.