handdator

Visa fullständig version : Time-release whey


Dasse
2003-02-01, 11:37
Hittade en produkt som heter Glycerlean och görs av företaget Next proteins. Det är en Time release vassleprodukt utan andra former av proteiner. Verkar (OBS verkar) ju väldigt bra. Vad tror Henrik och Lasse eller ni andra om denna produkt? Bara snack eller finns det substans bakom. Ni kan ju hitta det själva på nätet om ni vill läsa om det eftersom jag inte kan länka dit (eller?).

Jarod
2003-02-01, 12:20
Teoretiskt sett kan man ju kalla tex. Complete II från Fairing för "time-release"... Vassle tas ju upp snabbare än kasein typ.. Dock gäller ju Glyckerlean enbart vassleprotein om jag fattat det rätt?

Förresten.... Varför skulle man behöva ett vassle som är "time-release"??

Mvh

Petrus
2003-02-01, 12:49
GlycerLEAN (http://www.designerwhey.com/2nd_level_prodinfo_smooth.html)

Klart att du kan! :D

Varför man vill ha det. Eftersom vassle har ett högre BV än t ex Casein tycker jag defenitivt att det kan vara av intresse. Fungerar eller inte låter jag vara osagt, eftersom det låter lite :booty: ...
Teorin låter mycket bra i alla fall och jag har faktiskt läst mycket goda recentioner av användare på andra amerikanska forum. En populär produkt i USA som troligtvis inte kommer till sverige pga EU´s regler...

(Att kalla Fairing´s Complete II för "Time-realeased" vore att lura kunderna lika mycket som alla andra företag gör med sina vassle/kasein blandningar, och dessutom tar HUTLÖST betalt! Kasta inte skam på Complete II!)

Vänligen,,,
Petrus

Jarod
2003-02-01, 13:50
Originally posted by Tinner
[B(Att kalla Fairing´s Complete II för "Time-realeased" vore att lura kunderna lika mycket som alla andra företag gör med sina vassle/kasein blandningar, och dessutom tar HUTLÖST betalt! Kasta inte skam på Complete II!)

Vänligen,,,
Petrus [/B]

Jag har varken kallat Complete II för "time-released" eller kastat skam på det!

Mvh

Petrus
2003-02-01, 14:04
Originally posted by Jarod


Jag har varken kallat Complete II för "time-released" eller kastat skam på det!

Mvh

Har jag inte sagt. Det vara bara ett sätt att förtydliga att "time-released" protein faktiskt inte är "time-released" i 99% av fallen! Som ex kan ges Nutrivisions ProTargo som i vissa anonnser marknadsförs som ett "time-released" protein när det teoretiskt sett är sak samma som alla andra vassle/kasein-blandningar. Undantaget är väl att det är fan så mycket dyrare.

Klumpigt uttryckt av mig, sorry bro!

Vänligen,,,
Petrus

cjs
2003-02-01, 15:23
Läs nu på vad pappa AST säger om "time-released" protein:

http://www.*******.com/dev/qa_search/full_text.asp?ID=1605

EiseltUK
2003-02-02, 00:35
Om det skulle funka så är det ju bara att blanda glycerin med sitt vanliga protein. Det finns väl att köpa på Apoteket. Frågan är ju vad som är själva verkningsmekanismen. Är det att vassleproteinet tas upp långsammare så kan man ju kanske blanda i psyllium och fett i sitt vanliga vasslepulver.

Jag tror inte magen mår så bra av stora mängder glycerin efter som det retar tarmfunktionen. Det kanske är en fråga om mängd?

Mvh
Henrik

Petrus
2003-02-02, 09:30
Rent glycerin ska vara kraftigt laxerande har jag för mig... :naughty: :booty:

Om vi spånar lite fritt i teorins gränsland en stund;;;
Jag tror inte att man skulle uppnå samma effekt av att blanda glycerin eller fett i proteinshakern, eftersom allt vassle i shakern då får del av glycerin/fettblandningen. För att göra denna version av "time-release" hemma tror jag i så fall man skulle få ta en shaker med rent vassle, en annan shaker med vassle+fett, en tredje shaker med vassle+glycerin, en med psyllium, sedan kanske ytterligare 2-5 shakers med hydrolyserat vassle, vanligt isolat, koncentrat...

Teorin med olika stora vasslemolekyler som tar olika lång tid för magen att bryta ner och tas upp av tarmarna låter bra, men som sagt; Om det fungerar eller ej i praktiken?

Vänligen,,,
Petrus

js44
2003-02-02, 10:02
Det står ju på deras hemsida att det är 8723498723984% mer effektivt (minns inte exakta siffran, men något i den stilen var det..), så då måste det ju vara sant.

Allt som man läser på Internet eller i expressen är sant. :)

/J

Dasse
2003-02-04, 10:15
Det finns ju några skäl till varför det kunde vara intressant (om deras reklam stämmer någorlunda).

1 Vassle är enligt de flesta det bästa proteinet för muskelbygge. Det stimulerar proteinsyntesen mer än något annat protein och har en väldigt bra aminosyra - profil.

2 Detta (GLYCERLEAN) ska ha väldigt olika molekylvikt vilket gör att det skulle tas upp olika snabbt och under väldigt lång tid (8 timmars tillgänglighet i blodbanan)

3. På något sätt ska de ha förhindrat ( eller delvis förhindrat) att proteinets bcaa används av levern som bränsle.

Men som sagt, om man trodde på allt man ser o hör så ......
Dock kunde det vara kul att prova. Kan man beställa från USA, tillkommer tull osv eller?

Tinner skrev: En populär produkt i USA som troligtvis inte kommer till sverige pga EU´s regler...


Vilka regler?

Petrus
2003-02-04, 10:46
Kommer inte ihåg exakt, men jag har för mig att det var nåt som EU inte gillade med produkten... :confused:

Vänligen,,,
Petrus

z_bumbi
2003-02-04, 11:08
Frågan är varför ett vassle som släpps ut under längre tid skulle vara så mycket bättre än t ex kassein ?
Kasseinets nackdel/fördel är att man inte får ut en hög koncentration av aminosyror på en gång i kroppen utan det släpps iväg lite i taget, vassle bombar på med allt på en gång.
Om man lyckas sätta en tidsinställning på vassle så borde det ju helt plötsligt bete sig som ett kassein tycker jag, några olika aminorsyror hit eller dit spelar ju ingen roll i det stora hela.

Lösningen är alltså som vanligt att äta varierat så kombinerar man det bästa från alla protein eftersom jag personligen tror inte det spelar så stor roll vilka källor aminosyrorna kommer ifrån om man bara ser till att hålla polerna i kroppen fyllda.

Skulle jag för skojs skull göra ett superduperultimatprotein så skulle det bestå av vassle av olika typer, kassein av olika typer och ägg, så att man täcker in hela spektrat av allt vad snabbt/långsamt heter.

EiseltUK
2003-02-05, 00:08
Hela grejen baserar sig på konceptet "snabba" och "långsamma" proteiner. De studier som finns brister lite i sin design och man kan, rent vetenskapligt, inte dra några riktiga konklusioner. Vassle är bra, men i studierna så tog man proteineran efter fasta på typ 10 timmar. Ett protein som tas upp snabbt ger då en bätte anabol effekt än ett långsamt. Under normala förhållanden så kanske det inte alls fungerar så.

Jag har jobbat med kostillskott i ca 13 år och har faktiskt aldrig blivit övertygad om att vassle är så mycket bättre. Om man tittar på aminosyrasammansättning så skiljer sig vassle ganska lite från kasein och det är i stort sett bara upptagshastigheten som skiljer dem åt. Genom att ta mindre doser av vassleprotein flera gånger uppnåg man troligen bara en "kaseinhärmande" effekt. Jag tror definitivt att ett protein av typen som Glycerlean bara är en trix av tillverkaren. Produkten kanske är bra, men man kan lika gärna invänta någon studie eller makrnadesn respons. Om det funkar så kommer andra fötag att köra på samma grej- garanterat!

Man ska utgår från att de flesta kosttillskottsföretag är oseriösa så börjar man med en bra utgångspunkt.

Mvh
Henrik

Dasse
2003-02-05, 09:33
OK, tack för synpunkterna. Hur blir det om man har blandningar av olika proteiner då t.ex Vassle/kasein, kommer inte vasslet att tas upp långsammare på grund av kaseinet än det skulle ha gjort om det var ett rent vassleprotein? Rimligtvis borde det ju vara så, men den effekten kanske är inte är så märkbar att den har någon större betydelse?