handdator

Visa fullständig version : Jag är ny, Vilka kosttillskott?


nickepicke
2006-10-18, 21:30
Hej! :D

Jag är en kille på 17 år om 2 veckor! Jag började gymma sedan jag började 2an på gymnasiet. "1.5 månader sen". Jag har märkt att jag blivit mycket starkare än vad jag var innan (inte för att jag var nå stark innan =( ) Jag är bara 1.73cm lång och väger 58kg! Jag har en smal benstomme, så fasten jag väger 58kg så har jag ändå endel underhudsfett, SOM döljer mina magrutor jag vill få fram!

Jag började gymma för att bli starkare och få bättre självförtroende och se lite större ut. En annan grej är att jag strävar efter att få magrutor. Jag har magrutor, men man kan bara se dom om man drar bort det lilla underhudsfett jag har ivägen. Så jag tänkte träna bort fettet (gå ner i vikt så att underhudsfettet försvinner, och sedan gå upp i vikt i muskelmassa, inte fett. jag vet att det tar lång tid, ca 2kg muskler per år är max utan att äta dumma saker som steroider har jag hört).

Resultaten jag uppnått sen jag började på gym är att jag från att klara 50kg i bänk, till att 1.5 månader senare klara 70kg i bänk. Jag har klarat 20 pull-ups eller vad det heter då man häver sig upp på en stång, och 20 dips med egen kroppsvikt utan problem. Jag är alltså blivit ganska så stark i överkroppen för min vikt och storlek gentemot flera i min ålder.

Jag är jätteglad att jag började med gym, för det har verkligen fått mig att må bättre :) ! Men nu är det så att jag har läst runt lite på den här underbara sidan som verkligen har allt och sett att det ger mer effekt i muskeluppbyggnad om man äter kosttillskott. Jag har läst runt på forumet, men jag vet inte vad som skulle passa mig.

Mitt mål är ju just nu att förlora lite underhudsfett vid magen men samtidigt att bygga muskler. ( har hört att det finns kosttillskott som ökar fettförbränningen vid deffning ) Så då är frågan: Vad för slags kosttillskott är bra och passar för mig? Det ska helst vara billigt också :)

Ledsen att jag skrev så mycket, men jag var på skrivhumör nu på kvällskvisten :) tack i förhand!

/Nickepicke

Wider
2006-10-18, 21:35
Jag rekommenderar iaf att du skippar tankarna om att bli av med fett och istället koncentrerar dig på att bygga muskler, det låter som du redan är mycket smal.

nickepicke
2006-10-18, 21:47
Jo jag har en smal benstomme, men jag har fortfarande en del fett( inte mycket ) men tillräckligt mycket för att dölja mina magrutor, jag vill gärna få fram dom, men vill egentligen inte heller gå ner i vikt för att göra det. Men hur ska jag bära mig åt då?

/Nickepicke

barda
2006-10-18, 21:54
Jo jag har en smal benstomme, men jag har fortfarande en del fett( inte mycket ) men tillräckligt mycket för att dölja mina magrutor, jag vill gärna få fram dom, men vill egentligen inte heller gå ner i vikt för att göra det. Men hur ska jag bära mig åt då?

/Nickepicke

Du ska bygga muskler och äta mkt. köp maltodextrin(kolhydrater) och något slags proteintillskott typ vassle(snabba) eller kasein(långsamma).
Drick detta före och efter träning.
Tänk absolut inte på att deffa när du väger så lite, de få kilona kan bli mycket svårare att bygga upp än det var att deffa ner.
Du får räkna med att du inte kan vara hård hela tiden medans du bygger muskler.

nickepicke
2006-10-18, 21:55
ok :) tack för svaret!

Finns nåt av det där att köpa i en affär nära mig eller beställer man över internet?

en fråga till:
Om jag nu inte ska deffa, hur ska jag nånsin få magrutorna att synas? :)

/NickePicke

regus
2006-10-18, 22:05
ok :) tack för svaret!

Finns nåt av det där att köpa i en affär nära mig eller beställer man över internet?

en fråga till:
Om jag nu inte ska deffa, hur ska jag nånsin få magrutorna att synas? :)

/NickePicke


Det finns säkert i någon hälsoaffär eller budo&fitnessaffär i närheten.
Annars kan du köpa ifrån kolozzeums webshop. Du kan få ett bra pris (billigare än på de flesta fysiska affärerna).

Magrutor, antagligen kan du träna dem större (om du har genetiska möjligheter att få bullar på magen).
Eller skit i det, magrutor är inte hela livet. Faktisk ;)

barda
2006-10-18, 22:06
ok :) tack för svaret!

Finns nåt av det där att köpa i en affär nära mig eller beställer man över internet?

en fråga till:
Om jag nu inte ska deffa, hur ska jag nånsin få magrutorna att synas? :)

/NickePicke

Det beror på vars du bor? :)
Men vassle brukar finnas i många välsorterade sportbutiker. Maltodextrin är det bara att googla för att hitta.
Båda dessa finns att köpa i kolozzeums webshop.

När du sätter igång och tränar magmusklerna så kommer de att bli större och därmed framhävas.
Du kommer inte att bil ett fläskberg så länge du tränar regelbundet och äter dessa kosttillskott.
Om du sedan till våren eller nästa vår känner att du vill deffa så är det bara att promenera, träna och dra ner på kolhydrater.

gnagaren
2006-10-18, 22:06
ok :) tack för svaret!

Finns nåt av det där att köpa i en affär nära mig eller beställer man över internet?

en fråga till:
Om jag nu inte ska deffa, hur ska jag nånsin få magrutorna att synas? :)

/NickePicke

Det finns att köpa här på forumets hemsida, men om du hellre går och köper i en affär är det nog enklare för oss andra om du talar om vart du bor :thumbup:

58kg på 178cm är inte mkt alls, köp någon form av gainer och ät mycket mat för att gå upp i vikt och muskler, satsa på kanske 75-80kg?
Sedan deffar du ner dig några kilo och då kommer du ha maffiga och fina magrutor *flex*

Handcuff
2006-10-18, 22:14
Hoppas ingen tar illa vid sig...men du måste vara den 100:e hypersmala tonåringen här i forumet som vill gå NER I vikt!!!! Helt allvarligt så fattar jag ingenting :confused: Vad har hänt..är det något nytt ideal jag missat när alla tonårsgrabbar vill se ut som benrangel med magrutor???

Nåjja

Satsa på att lägga på lite muskler och gå upp i vikt som alla säger *flex*

Lycka till!

nickepicke
2006-10-18, 22:18
tack så mycket för alla svaren :)

Jag får väl skita i och deffa och övergå till enbart muskelbyggning verkar det som:) Någon som kan länka eller säga exakt vad som är DET effektivaste om man är ute efter att få större muskelvolym och bli starkare? =)

Magrutor är verkligen något som jag eftersträvar tills nästa sommar. Det vore jäkla schyst om ni kunde säga hur jag ska träna :) gymmet jag går på har en magmaskin som fungerar såhär:

Man sitter på en stol
Har en "arm" med en mjuk kudde på framför sig som man hänger sig över
ställer in önskad vikt
sedan så trycker man ner den som en situp fast sittandes :)

Ska man ha MKT vikter så man bara klarar 4-6 rep om man vill få stora rutor snabbare? =) eller är det bättre att köra den än sit-ups? =)

Tack för att det finns proffs :D

/Nickepicke

gnagaren
2006-10-18, 22:24
Kolla här på scheman för nybörjare:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

Här är alla övningarna om du inte vet hur dem ska utföras:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

barda
2006-10-18, 22:34
tack så mycket för alla svaren :)

Jag får väl skita i och deffa och övergå till enbart muskelbyggning verkar det som:) Någon som kan länka eller säga exakt vad som är DET effektivaste om man är ute efter att få större muskelvolym och bli starkare? =)

Magrutor är verkligen något som jag eftersträvar tills nästa sommar. Det vore jäkla schyst om ni kunde säga hur jag ska träna :) gymmet jag går på har en magmaskin som fungerar såhär:

Man sitter på en stol
Har en "arm" med en mjuk kudde på framför sig som man hänger sig över
ställer in önskad vikt
sedan så trycker man ner den som en situp fast sittandes :)

Ska man ha MKT vikter så man bara klarar 4-6 rep om man vill få stora rutor snabbare? =) eller är det bättre att köra den än sit-ups? =)

Tack för att det finns proffs :D

/Nickepicke

jag skulle rekommendera 6setx8reps på magen om du tränar en gång i veckan, då alltså på en sådan maskin eller situps med vikter.
kör på så mkt vikter att du skulle klara ca10-11 reps på första setet, då bör du klara sista setet så att du nästan kör till failure(då man tar slut i muskeln)

grabben i skogen
2006-10-18, 23:09
58kg...my god. inte bra.

nickepicke
2006-10-19, 16:51
jag skulle rekommendera 6setx8reps på magen om du tränar en gång i veckan, då alltså på en sådan maskin eller situps med vikter.
kör på så mkt vikter att du skulle klara ca10-11 reps på första setet, då bör du klara sista setet så att du nästan kör till failure(då man tar slut i muskeln)

ok tack för svaret! :)

Jag har nyss läst lite i kreatin-FAQtråden, och där står det att man kan gå upp i vikt och muskelmassa av kreatin. Men jag har ingen aning vad för slags kreatin som passar mig som är ganska liten? Ska man använda proteindrinkar också? :O

Tack på förhand
/NickePicke

Ello
2006-10-19, 17:21
Tycker inte du behöver krångla till det med kreatin än. Du kommer att öka mycket ändå den första tiden.
Beträffande proteindrinkar: Köp en gainer som någon nämnde tidigare. En gainer består av protein och snabba kolhydrater (oftast maltodextrin) som kroppen behöver efter träning.

Apos78
2006-10-20, 10:25
Alltså...du är ung, växer förmodligen så det knakar och bor hemma med all mat lagad och framdukad. Jag tycker inte du ska hänga upp dig på "vilket kreatin" och "magrutor". Träna, vila ordentligt och käka mängder med mat. I och med att du redan är så pass lätt som du är så är det bara att lasta in käk.
Istället för att läsa dig blind på alla kosttillskott som finns att tillgå, så lägg den energin på att lära dig grunderna i näringslära så kan du utan problem sätta ihop en kost helt utan tillskott som kommer att ge kanonbra resultat. Även då det gäller den vanliga maten så kan ett forum som detta ge mycket tips och råd. Börja i rätt ände - den vanliga maten - och gå sedan vidare till att finslipa med eventuella tillskott.

Lycka till iaf :)

Sunesha
2006-10-20, 10:57
Jag är 175 cm, har handleder stora som de flesta tjejer. Jag väger runt 64 kg, kan inte skryta att jag har stora muskler. Jag anser mig vara på gränsen till för smal. Jag hade satsat på träna magen mer än banta fram den. Den kommer fram, gör crunches och benlyft o kör på. Lasta på med vikter även i crunches.

Du har inte ens tränat i ett år. Du kommer få magrutor om du tränar ordentligt. Med din vikt så kommer de synas också.

Hades
2006-10-20, 11:26
Alltså...du är ung, växer förmodligen så det knakar och bor hemma med all mat lagad och framdukad. Jag tycker inte du ska hänga upp dig på "vilket kreatin" och "magrutor". Träna, vila ordentligt och käka mängder med mat. I och med att du redan är så pass lätt som du är så är det bara att lasta in käk.
Istället för att läsa dig blind på alla kosttillskott som finns att tillgå, så lägg den energin på att lära dig grunderna i näringslära så kan du utan problem sätta ihop en kost helt utan tillskott som kommer att ge kanonbra resultat. Även då det gäller den vanliga maten så kan ett forum som detta ge mycket tips och råd. Börja i rätt ände - den vanliga maten - och gå sedan vidare till att finslipa med eventuella tillskott.

Lycka till iaf :)
Word! :thumbup:

nickepicke
2006-10-20, 11:53
ok :D men jag känner ändå att det kunde vara kul att testa lite, för det skadar väl inte att äta kreatin om man tränat i 2 månader? vad är det för proteindrink jag ska köpA?=) som är billigt? vad ger proteindrinkar? =)

Jag vräker i mig massa käk nu :D mums!

tack för alla svar!

/nickepicke!

Apos78
2006-10-22, 16:13
Inte det att det skadar med kosttilskott men det jag menar är att det är kanske onödigt att lägga pengar på det när det går alldeles utmärkt utan. Mat är det som gäller, tillskott är just tillskott till en i övrigt bra kosthållning.

Klenis
2006-10-23, 18:10
Istället för att göra en ny tråd så skriver jag här...

Själv är jag 170 cm lång och vägde 55 kilo när jag började. Nu, 20 dagar senare, väger jag 58½.... Går det för snabbt? Jag äter ingen skräpmat eller så, har bara börjat äta 5-6 mål om dagen. Innan åt jag 2-3.

Sen bryr jag mig inte om jag blir tjock, bara jag blir större :)

Vilka är de "viktigaste" kost tillskotten? Om vi säger att jag har 600kr (jag är fattiglapp) att handla för, vad skulle ni valt?

Torsk_ole
2006-10-23, 20:09
jag skulle valt att handla mat istället för kosttillskott eller lägga pengarna på nåt annat.

Sniggel
2006-10-23, 21:20
Nickepicke: Du har dina livs bästa förutsättningar för att bygga muskler, slösa inte bort dom på att försöka få fram magen genom att deffa.
Eftersom du är nybörjare OCH tonåring kan du bygga på dig mycket mer än 2kg muskler per år, dessutom finns möjligheten att dina magmuskler kommer framträda efter ett tag utan att du försökt deffa.
Det tycker jag iaf

Klenis: Din viktuppgång består till viss del av muskelglykogen som bundit en massa vatten (en bra sak som gör dig starkare), detta gör kroppen för att anpassa sig till att dina muskler börjat arbeta mycket mer än tidigare. så viktuppgången är säkert inte för snabb!

WinternetAlm
2006-10-23, 21:51
Mitt mål är ju just nu att förlora lite underhudsfett vid magen men samtidigt att bygga muskler. ( har hört att det finns kosttillskott som ökar fettförbränningen vid deffning ) Så då är frågan: Vad för slags kosttillskott är bra och passar för mig? Det ska helst vara billigt också :)

Ledsen att jag skrev så mycket, men jag var på skrivhumör nu på kvällskvisten :) tack i förhand!

/Nickepicke

Skippa Kostillskott för fettförbränning för det lär du inte behöver , verkar som du är väldigt smal även fasst du har smal benstomme.
Träna bara på och ät bra ska du se att dom kommer fram ;)

nickepicke
2006-10-25, 14:00
Tack för alla fina svaren :bow:

Jag vet nu vad som gäller:
-Äta rätt och mycket, mest kött/fisk/ägg, bara onyttigt på helgerna om jag är sugen :)

-Inhandla proteindrink som jag förbrukar efter träningspass, för jag känner ingen lust till att äta mat efter jag tränat

! Det här forumet är verkligen bäst !

...Så jag ställer ännu en fråga :)

jag tränar på ett gym som jag genom skolan få gå på gratis under skoltid. Jag har tid att gymma tisdag, onsdag, torsdag, fredag och lägger gärna ner en hel del tid på att gymma eftersom jag tycker det är kul :)

Men hur ska jag lägga upp passen under dom här fyra dagarna i rad? Musklerna måste ju få vila emellan! Jag har hört att det är bra att köra helkroppspass när man nyss har börjat gymma. Men det är väl inte så bra om jag gymmar 4 dagar i rad?

Hur ska jag då lägga upp träningen? och hur ska jag träna om jag vill få muskler som ser stora ut? få reps med mkt vikter eller många reps med mindre vikter. och hur många set? =)

Muskler jag prioriterar:
-Biceps
-Triceps
-Underarmar
-Mage
-Bröst

Alltså överkroppen. Nedre delen av kroppen bryr jag mig inte lika mycket om. Men om jag tränar underkroppen så fokuserar jag mest på vader och sätesmuskeln!

Jag har kollat på nybörjarscheman som finns på forumet, men jag vill göra ett "eget". Jag är mycket tacksam för svar :)

/Nickepicke

King Grub
2006-10-25, 14:01
Vänligen ta träningsfrågor i träningsforumet (så håller vi kosttillskottstrådar i kosttillskottsforumet, osv).

filham
2006-10-27, 14:39
Ok, om vi återgår till kosttillskotten:

jag tycker det är en bra grej att blanda en dos gainer + en dos protein, så tar man en slurk innan träning, ev. en slurk under träning, sen sveper man resen efter träningen. Anledningen är att kroppen behöver snabba kolhydrater och protein direkt i samband med träning för att inte börja bryta ner muskler. Det är iofs ingen panik o så, nedbrytningen är inte jätteallvarlig, men om du vill vinna på marginalerna är det bra.

Kreatin är superbra för att komma ur "platåer", men helt värdelöst i början när kroppen ändå inte är van vid träning.

Larsson85
2006-10-27, 14:58
58kg är ingenting. Ät var tredje timme, 6 mål om dagen. Ät dig proppmätt. Träna 4-5 dagar i veckan (inte samma muskelgrupp). Musklerna kommer börja växa som ogräs på dig med de testonivåerna du har i den åldern. Det är inget fel i att om du vill köpa något kosttillskott. Men du ska skaffa dig stenkoll på kosten först. Tillskottet är ett tillskott och ingen ersättare. Vassle + snabba kolhydrater är det jag hade kört på efter träningen om jag var du.

Se till att få i dig proteinrik mat resten av dagen också. Jag gör t.ex en omelett på 5 ägg varje morgon, samt äter mackor med keso. Kycklingfileer är bra.

flenders
2006-10-27, 16:26
Vilka kosttillskott du skall ta? Gainer! 58kg är ingenting och tjejer är mer imponerade av killar som är grova med lite fett än spaghettismala med magrutor. En anledning till att dina magmuskler inte syns är för att de kanske inte finns. Träna upp dig är mitt råd.