handdator

Visa fullständig version : Ytterliggare en "min kost tråd"


Turbonisse
2006-10-18, 20:55
Tjena!

Tänkte bara snabbkolla mitt kostupplägg med er.

Min dag brukar se ut så här.

Frukost

Gröt på 1dl rågflingor och 2dl vatten
1 polar extrem smörgås med skinka eller dyl samt tomat

Lunch

2dl fullkornspasta
En burk tonfisk i vatten el Gröna slaktarens korvar o.s.v(cirka 200-250kcal)
2-4 rågade msk keso
Grönt, tomat,sallad o.s.v


Middag

4-5 potatisar
Kött i någon form,kyckling,köttfärs,pölsa eller dyl
Grönsaker
Keso även här 2-4msk


Kvällsmål

2-3 Polar extrem med skinka och tomat eller så byter jag ut polar extrem mot 2-3 av mina egna bröd
Ibland brukar jag även äta lättostkaka(cirka 150g) Men då tar jag max 1-2 mackor

Den motion som jag sysslar med..

*10-15 min på motionscykeln varje morgon(mest för att piggna till)
*Jobbet(4-5h om dagen)-jobbar som leverans upplockare i väntan på studierna, vilket medför en del springande och lyftande.
*Gång 30-40 min(hem från jobbet)
*Sedan brukar kvällarna ofta sluta i garaget(med bilmeck)

Hur ser det ut tycker ni? Något jag bör ändra på?
Äter väldigt,väldigt sällan rent onyttiga saker.
Dock brukar Fredagarna sluta med ett eller ett par öl, men det är man väll värd efter en veckas jobb :)
H/David

beffen
2006-10-18, 21:23
Vad vill du uppnå? Viktuppgång eller viktminskning?

Turbonisse
2006-10-18, 21:28
Har "problem" med att jag går ned i vikt, men tycker jag äter som man bör och så mycket som jag anser vara bra.
Kan mitt problem ligga i att jag aldrig unnar mig något gått? Jag är väldigt strikt vad gäller fett och socker.

64-65 pannor på 182cm är inte pondus direkt hehe

Kan ju alltid äta mer av allt, men vill inte lägga på mig fett heller och träna(gymma) har jag inte tid med förtillfället.

barda
2006-10-18, 22:00
men varför äter du inte socker och fett om du vill gå upp i vikt?

Fredrik_
2006-10-19, 10:39
Har "problem" med att jag går ned i vikt, men tycker jag äter som man bör och så mycket som jag anser vara bra.
Kan mitt problem ligga i att jag aldrig unnar mig något gått? Jag är väldigt strikt vad gäller fett och socker.

64-65 pannor på 182cm är inte pondus direkt hehe

Kan ju alltid äta mer av allt, men vill inte lägga på mig fett heller och träna(gymma) har jag inte tid med förtillfället.

Tja, du har ju svaret på det själv. Du vet att du går ner i vikt. Du vet vad du äter idag. Vad gör du för att sluta gå ner i vikt? Jo, äta mer. Själv skulle jag hellre äta mer vanlig nyttig mat än att satsa på skräpkalorier.

Noodles
2006-10-19, 10:50
Vad jag kan se i din kost så har du väldigt lite fett. Om du är rädd för fett kan du väl åtminstone lägga till lite nyttigt fett. Förutom hälsofördelarna med en mer balanserad kost får du större energiintag och slipper kanske viktnedgången.

Fredrik_S
2006-10-19, 11:45
Du äter i dagsläget väldigt lite mat. Har du smör eller liknande på mackorna?
Ska du inte styrketräna något kommer du mest gå upp i fettvikt om du äter mycket mer. Tycker du att du går ner i vikt så måste du äta större eller fler måltider.

Turbonisse
2006-10-19, 21:53
Nepp inget smör på mackorna, har aldrig gillar vare sig smör eller ost. Men keso är mumms hehe

Är väll mest middagen jag slarvar med, kommer hem sent och pallar sällan laga till något. Får väll börja käka mina älskade Cashew under tiden man arbetar. Skall även börja träna efter jul.

Men lite kan man nog kosta på sig i fettvikt mene 64-65kg @182-183cm är inte pondus hehe

Kanske är lite för strikt vad gäller min kosthållning, tillåter inga bullar,ingen glass,ingen skräpmat och absolut inget godis.

Gpajpen
2006-10-19, 22:09
va vill inte speciellt mkt mat :P går du ner i vikt äter du för lite.
personligen skulle jag inte fylla kroppen me socker å mättade fetter för att gå upp i vikt, utan helt enkelt äta 2 köttbitar till till maten och 6 potatisar mer =D du fattar principen

pragmatist
2006-10-19, 23:00
Jag tycker det ser ut som du äter ganska hyfsat, men uppenbarligen förbränner du det efter som du inte går upp i vikt. Mina förslag är att du för det första slänger in ett rejält mellanmål mellan lunch och middag (något med protein), för det andra lägger till lite energitäta livsmedel typ nötter, olja på salladen, några hela ägg, glass som efterrätt kanske.