handdator

Visa fullständig version : Ni som haft smala vader


wza
2006-10-18, 20:49
Jag riktar mig som sagt främst mot de som haft smala vader och lyckats få dem "normala" eller stora. Hur har ni gjort? Hur ska vadschemat se ut om det är en enorm prioritering att göra de större?

Jorgen
2006-10-18, 20:51
Många tunga set har funkat bra för mig.

Johan86
2006-10-18, 20:56
Kör ni många repetitioner när ni kör vader? hur viktigt är det att köra vadpressar med böjda knän?

Jorgen
2006-10-18, 20:57
Kör ni många repetitioner när ni kör vader? hur viktigt är det att köra vadpressar med böjda knän?
Nej och ja. ;) 6-8 reps normalt (pumpset upp till 12 reps), men många set så antalet reps per pass kan bli ganska högt.
Inte vidare om du frågar mig.

wza
2006-10-18, 21:13
Många tunga set har funkat bra för mig.

Hur pass många set då? Läste nyss om en snubbe som körde 28set vader. Rekommenderat?

Jorgen
2006-10-18, 21:14
Hur pass många set då? Läste nyss om en snubbe som körde 28set vader. Rekommenderat?
15-30 set har jag kört.

Det beror på hur pass länge du har tränat.

wza
2006-10-18, 21:19
15-30 set har jag kört.

Det beror på hur pass länge du har tränat.

Okej, tack så mkt. Har väl bara tränat 2,5månad men elitidrottat många år handboll för dryga 2år sedan innan min korsbandsskada. Men oj vad det måste ta tid, hittils har jag bara kört 6set vader totalt på 2 olika övningar och avslutat med att gå med lutning på löpbandet. Ska börja köra runt 20sets nu, en fråga bara: kan man ens gå dagen efter? Får sjukt mkt träningsvärk bara efter mitt ynkla vadpass.

wza
2006-10-18, 21:23
Några till korta frågor: hur länge bör man vila mellan seten och ska man öka för varje set? hur pass mycket ska det kännas så jag vet vilka vikter jag ska välja?

Tacksam för svar

Jorgen
2006-10-18, 21:24
Okej, tack så mkt. Har väl bara tränat 2,5månad men elitidrottat många år handboll för dryga 2år sedan innan min korsbandsskada. Men oj vad det måste ta tid, hittils har jag bara kört 6set vader totalt på 2 olika övningar och avslutat med att gå med lutning på löpbandet. Ska börja köra runt 20sets nu, en fråga bara: kan man ens gå dagen efter? Får sjukt mkt träningsvärk bara efter mitt ynkla vadpass.
Jag tycker inte att du skall gå från 6 set till 20 bara sådär. Har du dessutom inte tränat längre än 2,5 månader så har du nog ingen större nytta av 20 set vader. Du kan testa att öka antalet gradvis.
Gå kan man, men det är inte så bekvämt. :D

ChargEd
2006-10-18, 21:26
Jag körde 3 set vader efter ett 2 månaders träningsuppehåll. I fredags var detta och jag har fortfarande så ont att jag inte kan pilla på dem. haha :D

Thomson
2006-10-18, 21:48
Jag körde 3 set vader efter ett 2 månaders träningsuppehåll. I fredags var detta och jag har fortfarande så ont att jag inte kan pilla på dem. haha :D

Nån gång när jag pumpa sönder vaderna en träning fick jag fna gå på tå i 2 dagar haha, fick inte ner hälarna. Såg nog rätt sjukt ut :laugh:

Mantus
2006-10-18, 21:52
Jag riktar mig som sagt främst mot de som haft smala vader och lyckats få dem "normala" eller stora. Hur har ni gjort? Hur ska vadschemat se ut om det är en enorm prioritering att göra de större?


8 reps i 10 set fungerar utmärkt för mig, vaderna växer så det står härliga till, skall tilläggas att det blir tunga vikter med ett rejält rörelseomfång.

ugly_kid
2006-10-18, 22:05
jag kan berätta hur jag gjort senaste tiden för att prioritera vaderna och jag tycker det har funkat bra.
Jag kör 3 pass i veckan, där alla pass ser nästan likadana ut. först 5 set stående vadpress, ca: 15reps i första setet och sen ner mot 8 i sista, i slutet av varge set kliver jag av och vilar 5 sekunder och sen in och kör 3reps till.
sen övning 2, sittande vadpress, här kör jag 5 set och 6-8rep.
sen efter detta gör jag 5 set sittande vadpress med mer vikt och exentrisk fas.
Ibland lägger jag till ytterligare en övning och då blir det 5 set i benpressen, ibland om jag är ensam tar jag bort dom 5 negativa seten.

Totalt. 15set + bonusreps i stående. 3 dar i veckan
viktigt är att man går ner så djupt man kan i alla vadövningar, många slarvar med detta,

Gpajpen
2006-10-18, 22:11
kommer inte ihåg senast jag fick träningsverk i vaderna =/ =S
iaf brukar köra 6 set tungt 6-8 reps ungefär.
förstår inte hur man kan köra 30 set =P får ju vara typ en timme på gymmet bara för vader, exklusive uppvärmning.

Whistler
2006-10-19, 11:57
När vi snackar tungt, hur tungt är tungt? Vilka vikter spelar ni stora grabbar med?

Zera
2006-10-19, 12:09
Jag är också en av dom som lider av minivader... borde man lägga till övningar för att träna fram/utsidan av vaden oxå? isåfall, vad finns det för övningar att göra?

z_bumbi
2006-10-19, 12:20
Jag är också en av dom som lider av minivader... borde man lägga till övningar för att träna fram/utsidan av vaden oxå? isåfall, vad finns det för övningar att göra?

"Utsidan" växer av vanlig vadträning, framsidan är jag inte så pigg på att man ska träna för volym för det brukar man få på köpet av alla annan träning.

Yes
2006-10-19, 12:23
När vi snackar tungt, hur tungt är tungt? Vilka vikter spelar ni stora grabbar med?
Det var väl nyligen uppe en film där Sverker kör en 4;a på 340Kg i benpressen. Hans vader är onekligen stora.

petersson
2006-10-19, 12:38
När vi snackar tungt, hur tungt är tungt? Vilka vikter spelar ni stora grabbar med?

Det går nog att hantera enorma vikter. I stående vadpress i smithmaskinen kan jag göra några reps på 130kg med fullt rörelseomfång och jag tränar knappt vader alls. Måste tillägga att mina vader är pinsamt små :)

Jörgen kör väl på en 230kg i den övningen?

pejo
2006-10-19, 15:36
Det var väl nyligen uppe en film där Sverker kör en 4;a på 340Kg i benpressen. Hans vader är onekligen stora.

Hmm, det där låter inte så tungt. Senast jag körde vadpress i benpressen så körde jag 8x300 och omkretsen på mina vader är 36 cm!

Det är rätt skönt att inte bry sig om hur stora muskler man har utan vara nöjd när man ökar vikten i övningarna. Jag ökar stadigt i vadövningarna och huruvida dom blir större eller ej skiter jag i!
Nu tränar jag ju iofs mest för att bli snabbare och då är ju stora vader mer en nackdel.

Whistler
2006-10-19, 16:33
Hmm, det där låter inte så tungt. Senast jag körde vadpress i benpressen så körde jag 8x300 och omkretsen på mina vader är 36 cm!


Ja, jag reagerade på den filmen också, men kände att det inte var rätt tillfälle att ifrågasätta huruvida det var mycket eller inte. Ligger själv runt 280kg i stående vadpress och 260kg i benpressen (vilket innebär cred till dig, då jag har 3cm grövre vader än dig, men ändå är svagare. ;) )

Yes
2006-10-19, 16:41
Skillnad på olika benpressar också. Sen är frågan om ni räknar med eller utan släden? Och räknar ni in kroppsvikten i stående vadpressar?

Fartman
2006-10-19, 16:45
kommer inte ihåg senast jag fick träningsverk i vaderna =/ =S
iaf brukar köra 6 set tungt 6-8 reps ungefär.
förstår inte hur man kan köra 30 set =P får ju vara typ en timme på gymmet bara för vader, exklusive uppvärmning.
Jag har just nu ett eget pass för vaderna, men då gillar jag att vara på gymmet också.

z_bumbi
2006-10-19, 16:47
Utförande och vilken maskin det är gör mycket för hur tunga benpressar/vadpressar ska bli vid en given vikt.

Fartman
2006-10-19, 16:48
Utförande och vilken maskin det är gör mycket för hur tunga benpressar/vadpressar ska bli vid en given vikt.
Exakt, inte sällan man ser folk stå och "studsa" på tunga vikter.. inte konstigt om man får dåliga resultat....

pejo
2006-10-19, 16:51
Skillnad på olika benpressar också. Sen är frågan om ni räknar med eller utan släden? Och räknar ni in kroppsvikten i stående vadpressar?

Eftersom jag inte har någon aning om vad släden väger så räknar jag inte med den.
Naturligtvis skiljer det sig säkerligen mellan olika maskiner så det bästa är väl (som alltid) att jämföra med sig själv och vara glad när man gör framsteg.

wza
2006-10-19, 16:51
Fick aldrig svar tidigare så prövar igen: hur länge ska man vila mellan seten? Och ökar ni vikterna varje set? ni som kör 15-30 sets alltså. Om volym är största prioriteringen, ska man köra både sakta ner och upp?

Fjod0r
2006-10-19, 16:53
Stående pressar på en "uppgöjning" i smithen tycker jag har förbättrat mina klena vader mycket. Nu ser de normala ut. Iställer för små.

Fjod0r
2006-10-19, 16:54
Fick aldrig svar tidigare så prövar igen: hur länge ska man vila mellan seten? Och ökar ni vikterna varje set? ni som kör 15-30 sets alltså. Om volym är största prioriteringen, ska man köra både sakta ner och upp?

Jag tränar dem som vilken annan muskelgrupp som helst och det fungerar bra. Dvs 6-12reps. 3-5set, 2-3övningar, Vila mellan 1-2 min för att undvika mjölksyra.

wza
2006-10-19, 16:57
Jag tränar dem som vilken annan muskelgrupp som helst och det fungerar bra. Dvs 6-12reps. 3-5set, 2-3övningar, Vila mellan 1-2 min för att undvika mjölksyra.

Då kan man väl inte påstå att det är en prioritering. Hur lång tid tog det för dig att få "normala" vader då?

Fjod0r
2006-10-19, 17:07
Då kan man väl inte påstå att det är en prioritering. Hur lång tid tog det för dig att få "normala" vader då?

Att prioritera något måste väll inte betyda att man kör mastodontpass med massor med set och reps, inte heller att man dropsetar/pyramidtränar osv osv. En prioriterad muskelgrupp för mig är en muskelgrupp jag ser till träna, så ofta jag kan inom rimlighetens och vettighetens gränser. Dvs på ett sådans sätt jag tror/känner/upplever att det är optimalt för muskeltilväxt.

Inledningsvis tyckte jag att det hände grejer rätt fort. Men så är det väll alltid men muskler som man ignorerat tidigare, de utvecklas fort i början. Men jag upplever fortfarande att det sakta men säkert blir bätre och bätre. Har tränat vaderna i ungefär 2år varav det sista året med verklig focusering på dem.

Tidsmässigt är det väll som alla andra muskler. Endel har i princip 40+ armar när de börjar medans andra får det efter fem års slit på gymmet. Samma med vader skulle jag tro. Resten av kroppen med för den delen.

Jorgen
2006-10-19, 17:10
Fick aldrig svar tidigare så prövar igen: hur länge ska man vila mellan seten? Och ökar ni vikterna varje set? ni som kör 15-30 sets alltså. Om volym är största prioriteringen, ska man köra både sakta ner och upp?
Tills man känner att man är redo för nästa set.
Pyramid upp, ett gäng arbetsset, pyramid ner.