handdator

Visa fullständig version : 15 år, 65 kg, vill gå ner lite!


kAELLBOM`
2006-10-18, 19:06
Hejsan!

Jag är en grabb på 15 år, är 167-168 cm lång och väger ca 65 kg.
Jag och en kompis bestämde mig för att sluta äta godis och skräpmat under en hel vecka för att kolla hur vikten låg till för varje dag, mest på skoj.

Jag vägde ca 66½ kg i söndags, och nu väger jag ca 65.0-65.4 (inte säker). Är det verkligen möjligt?

Jag tänkte komma lite i form under vintern, till nästa sommar. Jag ska börja motionssimma 2 gånger i veckan, både krola och simma vanligt. Hur många kcal bränner jag i timmen, beroende på hur jag simmar?

Ska också börja gå promenader lite då och då i veckan 2-3 ggr i ca 60 minuter.

Har även börjat träna med farsan 3 ggr i veckan nu här hemma i hans rum, han kan ganska mycket om träning och så då han har tränat förut.

Om jag kör såhär fram till Mars-April, hur kommer jag då ligga till? Jag tror att jag ligger på underskott i alla fall -500kcal/dag. Jag äter ganska bra mat, havegrynsgröt till frulle osv.

Ge mig lite tips & råd så är ni snälla! :)

Mvh Anton

SPACEJAM
2006-10-18, 19:12
Räkna ut hur du kmr ligga till på viktsidan genom att ta 0.4kg * x veckor
Runt 500 kalorier underskott per dag blir runt 0.4kg i veckan... 0.5kg om man är optimist.

opox
2006-10-18, 19:18
börja styrketräna så kommer du förmodligen lyckas med det (nästan) omöjliga att gå ner i fett och upp i muskler då du är såpass ung :)
om inte annat så är det väl ok att träna upp dig nu över vintern och sedan tänka på fettet till våren

kAELLBOM`
2006-10-18, 19:18
Räkna ut hur du kmr ligga till på viktsidan genom att ta 0.4kg * x veckor
Runt 500 kalorier underskott per dag blir runt 0.4kg i veckan... 0.5kg om man är optimist.

Isf kommer det nog ta ca 16-18 veckor, satsar på att gå ner ca 8 kg. :) Fast sedan börjar jag ju träna och så, men jag satsar mest på att se bra ut i spegeln, vågen använder jag bara för att se hur mycket det har förändrats, har egentligen ingen målvikt, bara att se bättre ut i överkroppen.

börja styrketräna så kommer du förmodligen lyckas med det (nästan) omöjliga att gå ner i fett och upp i muskler då du är såpass ung :)
om inte annat så är det väl ok att träna upp dig nu över vintern och sedan tänka på fettet till våren

Mjo, men isåfall så tar jag fettet först då det är viktigast, muskler kommer i andrahand tycker jag. :D

Nithian
2006-10-18, 20:03
Sök på användarn Rhotkiw, läs alla hans trådar och svar. Ni delar problem misstänker jag.

Ryska_raketen
2006-10-18, 20:06
Lite ung för att mixtra med maten. Kommer när du rör på dig.

regus
2006-10-18, 20:09
Isf kommer det nog ta ca 16-18 veckor, satsar på att gå ner ca 8 kg. :) Fast sedan börjar jag ju träna och så, men jag satsar mest på att se bra ut i spegeln, vågen använder jag bara för att se hur mycket det har förändrats, har egentligen ingen målvikt, bara att se bättre ut i överkroppen.


Man ser bra ut i överkroppen när man har muskler, inte ett benrangel på 58 kilo utspritt på en 170 cms kropp.


Mjo, men isåfall så tar jag fettet först då det är viktigast, muskler kommer i andrahand tycker jag. :D

Du är 15! ät vettigt (och ganska mycket) och träna lagom men hårt så kommer det gå bra ska du se

gnagaren
2006-10-18, 21:44
Sluta tänk på vikt, mat och att räkna kalorier o.s.v. Du är 15, trimma moppen, (kanske dum uppmaning--->)ut och drick dig full för första gången, ät onyttigt, sitt vaken och snacka skit med polarna hela natten, gör sådant som är kul när man är 15 :D
Ta tag i träningen om några år istället :thumbup:

kAELLBOM`
2006-10-18, 21:53
Sluta tänk på vikt, mat och att räkna kalorier o.s.v. Du är 15, trimma moppen, (kanske dum uppmaning--->)ut och drick dig full för första gången, ät onyttigt, sitt vaken och snacka skit med polarna hela natten, gör sådant som är kul när man är 15 :D
Ta tag i träningen om några år istället :thumbup:

Haha, det där fick mig ett småle. :)
Har faktiskt redan gjort allt det du nämner, och man kan ju fortsätta äta godis, men i mindre mängder, kanske någon gång i veckan, då man trots allt bara är en liten snorunge som glider runt på en 50cc. :)

Träning tycker jag bara är bra, kör inte för hårt, och det är ganska kul också. ;)

gnagaren
2006-10-18, 21:58
Haha, det där fick mig ett småle. :)
Har faktiskt redan gjort allt det du nämner, och man kan ju fortsätta äta godis, men i mindre mängder, kanske någon gång i veckan, då man trots allt bara är en liten snorunge som glider runt på en 50cc. :)

Träning tycker jag bara är bra, kör inte för hårt, och det är ganska kul också. ;)

Dåså, kör hårt, bli inte för beroende av träningen och missa allt det roliga under de bästa åren av ditt liv bara :thumbup:

Sunesha
2006-10-18, 22:10
Ät va morsan serverar. Oroa dig inte för mycket över viktigen, typ 65 kg på en 168 inte alls övervikt enligt min mening.

Simma kan du göra ändå, det är enormt bra träning. Simma är lätt underskattat som motionsgrej.

Kcal kan du kanske oroa dig ifall du hade vägt 15 kg mer än va du gör nu. Bra dock du inte käkar godis längre. Men att unna sig nåt sånt en gång veckan är absolut inget att oroa sig över.

Lyft lite skrot på skoj me polare. Men simming är helt klart bra träning för kroppen, hjärta och lungor.

Sunesha
2006-10-18, 22:14
Förresten att gå ner 8 kg till 58. Är nog inte så bra allt. Träna bara med farsan och simma. Så kommer du istället lägga på dig lite muskler o förlora det som stör dig.

Du har absolut ingen anledning att gå ner i vikt anser jag. I din ålder svarar man enormt bra på träning.

Morsans mat duger fint, och tänk inte på kcal. Se att det är mer kul att få kondis och styrka.

muffe85
2006-10-19, 10:28
Jag vägde ca 66½ kg i söndags, och nu väger jag ca 65.0-65.4 (inte säker). Är det verkligen möjligt?
Mvh Anton

Ja.
Eftersom du varierar i vikt beroende på en himla massa variabler, t.ex. vätskebalans, glykogen, avföringsdepåer tömda eller fyllda, osv.

Jag kan variera mellan 2-3kg från morgon till kväll beroende på dessa variabler.

när du vägt dig några veckor, kan du lättare urskillja ungefär hur snittvikten åker iväg.

kAELLBOM`
2006-10-19, 19:49
Ja.
Eftersom du varierar i vikt beroende på en himla massa variabler, t.ex. vätskebalans, glykogen, avföringsdepåer tömda eller fyllda, osv.

Jag kan variera mellan 2-3kg från morgon till kväll beroende på dessa variabler.

när du vägt dig några veckor, kan du lättare urskillja ungefär hur snittvikten åker iväg.

Ah, för nu väger jag ca 64.5 :S
Men det är bara fint, man får en rejäl kick utav det och det är lättare att hålla sig från godis. :)

Sunesha, ah, tack! :)