handdator

Visa fullständig version : Program för äldre person


bulldoggen
2006-10-18, 18:03
Hejsan!

Jag undrar hur ett träningsprogram för en äldre herre (56 år) ska vara utformat. Personen är relativt oerfaren inom styrketräning. Något speciellt man bör tänka på vad gäller antal reps/ sets, vikter osv. med tanke på åldern. Undrar även om det är svårt att bygga muskler i den åldern.

Tacksam för intressanta svar!

Grisen
2006-10-18, 19:15
Hejsan!

Jag undrar hur ett träningsprogram för en äldre herre (56 år) ska vara utformat. Personen är relativt oerfaren inom styrketräning. Något speciellt man bör tänka på vad gäller antal reps/ sets, vikter osv. med tanke på åldern. Undrar även om det är svårt att bygga muskler i den åldern.

Tacksam för intressanta svar!

Ta det lungt och var noggrann med att "bana in rörelserna" i början. Träningen ska vara väldigt lätt till en början.

bulldoggen
2006-10-18, 20:48
Frågan är om det är lämpligt att köra någon typ av split eller om helkropps är skonsammare mot kroppen?

Jorgen
2006-10-18, 20:50
Är personen i fråga ny på styrketräning så tycker jag att det är bättre att börja med hel/halvkroppspass. Z_bumbis program fungerar utmärkt även för en 56-åring.
Visst är det svårare att bygga muskler i den åldern. Men inte omöjligt.

bulldoggen
2006-10-18, 20:55
Är personen i fråga ny på styrketräning så tycker jag att det är bättre att börja med hel/halvkroppspass. Z_bumbis program fungerar utmärkt även för en 56-åring.
Visst är det svårare att bygga muskler i den åldern. Men inte omöjligt.

Tack för svaret!

För att få vara lite besvärlig: Hur svårt är "inte omöjligt"? Kommer det att bli några resultat i form av större muskler överhuvudtaget eller kommer det att röra sig om något slags underhåll av befintlig muskelmassa. Vi kan förutsätta att kosten sköts halv-optimalt, dvs ingen avancerad timing direkt men proteinrik kost i lämpliga mängder.

Jorgen
2006-10-18, 20:56
Tack för svaret!

För att få vara lite besvärlig: Hur svårt är "inte omöjligt"? Kommer det att bli några resultat i form av större muskler överhuvudtaget eller kommer det att röra sig om något slags underhåll av befintlig muskelmassa. Vi kan förutsätta att kosten sköts halv-optimalt, dvs ingen avancerad timing direkt men proteinrik kost i lämpliga mängder.
Det kommer med all säkerhet bli en ökning av muskelmassa.

Lizard
2006-10-18, 22:04
Tack för svaret!

För att få vara lite besvärlig: Hur svårt är "inte omöjligt"? Kommer det att bli några resultat i form av större muskler överhuvudtaget eller kommer det att röra sig om något slags underhåll av befintlig muskelmassa. Vi kan förutsätta att kosten sköts halv-optimalt, dvs ingen avancerad timing direkt men proteinrik kost i lämpliga mängder.
Dagens trick; lär en hund att sitta utan att fråga den om åldern.

Vid fyllda femtiosex år har personen i fråga en noga utmejslad identitet med tillhörande vanor utan alltför påträngande infall.
När människor helt bryter med sitt tidigare varande i vuxen ålder (+20) så beror det oftast på genomgripande livskriser; dödsfall, skillsmässor av olika slag, utanförskap och långvarig arbetslöshet, sjukdom etc. I barna år (-20) inbillar man sig gärna att "om jag skulle få besked om att jag hade cancer så skulle jag...."(fyll i valfri fantasi). Eftersom cancer vanligtvis uppträder senare i livet så kan vi direkt se att de som får ett cancerbesked utomordentligt sällan byter liv eller vanor. Faktum är att detta är den enskilt starkaste orsaken till läkemedelsbolagens förmögenhet - att människor som får sjukdomsbesked, hur allvarligt det än är, inte ändrar livsstil. Blodtrycks- och kolesterolsänkande mediciner skrivs ut i ton räknat till patienter som saknar både vilja och förmåga att ändra det liv de haft så lång tid att skaffa sig.

Den 56-åring som börjar träna, utan sällskap av andra i som han eller hon känner samhörighet med och utan vare sig mål eller en erfaren tränare/konsulent lär inte bli långvarig i gymmet. Det kvittor hur god vilja de uppvisar initialt. Det bästa programmet är ett som passar in i deras nuvarande livsmönster (eller ett de känner sig hemma i) och som möjligtvis migrerar mot en mer avancerad inställning när nya vanor vänjs till.

5 - 10 minuter lätt cardio.
20 minuters helkroppspass.
10 - 15 minuter cardio.
Varva detta med gruppträning á la Friskis och Svettis (seniorgympa).

Har personen varit mycket aktiv eller aktiv inte så långt bak i tiden går det naturligtvis lika bra/bättre att stryka seniorgympan mot en allmän.

Lizard

Guddi
2006-10-18, 23:47
Äldre personer får samma relativa styrkeökning som yngre (bortsett från personer <25typ) så han kommer utan tvekan att bli starkare.

Lizards svar här ovan tål att begrundas. En otroligt viktig faktor.

bulldoggen
2006-10-19, 08:14
Tack för edra svar. Lappade ihop ett lätt helkroppsprogram att köras två gånger i veckan. Kommer att kombineras med jogging/morgonpromenader. Träningen är nog inte att se som någon sorts helomvändning, personen har hållit igång tidigare, dock inte med styrketräning. Det handlar snarare om en önskan om bättre allmänhälsa.

pragmatist
2006-10-19, 11:22
Äldre personer får samma relativa styrkeökning som yngre (bortsett från personer <25typ) så han kommer utan tvekan att bli starkare.

Lizards svar här ovan tål att begrundas. En otroligt viktig faktor.

Jag har till och med hört att 70+:are ökar sin relativa styrka fortare än ungdomar när de börjar styrketräna - inte i absoluta mått förstås, men i relativa termer.

z_bumbi
2006-10-19, 12:18
Jag har till och med hört att 70+:are ökar sin relativa styrka fortare än ungdomar när de börjar styrketräna - inte i absoluta mått förstås, men i relativa termer.

Om man får tro det jag har läst så stämmer det ganska bra, det beror iofs troligtvis på att man först och främst försöker aktivera de som är inaktiva.