handdator

Visa fullständig version : Mitt schema - ser det bra ut? behöva ändra?


rhotkiw
2006-10-18, 14:52
Har börjat komma igång igen nu och ska försöka komma tillbaks till gamla rutiner igen, iallafall så här ser det ut, kan ni bedöma, ändra, ge tips om det är något?

Typisk matsedel för mig:

Frukost
Havregrynsgröt och 2dl mellanmjölk( ett glas ), ev en frukt till om det finns.
2 stycken knäckebröd med lätta margarin och skinka/ost och en skiva tomat.

Mellanmål, 1
En bravojuice förpackning.

Lunch
Brukar bli 5 små potatis eller 3 stora
En bit protein del: Kött, fisk, fågel vad som nu serveras.
Kanske 0,5 dl ärtor.
En morot.
sallad.
Knäckebröd med 1msk keso.
Ett glas mjölk.

Strax innan styrketräning:
Lite mer än en skopa mega gainer recovery 150 kcal.

Strax efter styrketräning
Lite mer än en skopa mega gainer recovery 150 kcal.
Om jag tränar konditionsträning brukar jag slänga till en frukt också.

Middag
Samma princip som lunch.

Kvällsmat
alt 1.
Havregrynsgröt med 1dl mellanmjölk.
2 stycken mjuka bröd och skinka.
alt 2.
En burk tonfisk, 2 smörgåsar med väldigt lite lätta margarin och skinka tomat.
alt 3.
1 äpple / banan / päron / 2 clementiner.
ett glas mjölk.
1 mjukt bröd med skinka och paprika.
1 hårt bröd med lite lättmargarin och skinka/ost.

Ungefär så äter jag varje dag.

Måndag:
morgonjoggningspass 20 min / 4km, styrketräning direkt efter skolan, promenad med hunden 30 minuter och cykling 30 minuter.

Tisdag: kör jag morgonjogg igen, badminton på eftermiddagen, promenad med hunden 30-45 min.

Onsdag: Samma som måndag.

Torsdag:hundpromenad 30 minuter, kanske tränar med redskap hemma i 30 minuter, går och gör ärenden åt morsan i 30 minuter.

Fredag:Morgonjogg ( eller jogg på eftermiddagen, är det jogg på eftermiddagen så springer jag i 45-60 minuter och då cyklar jag inte. ), skolidrott, cykling 45 min, hundpromenad 20 minuter.

Lördag Morgonstretchning, yoga på morgonen 20-25 min, tennisträning 1h, ev åka skateboard med kompisar. Annars inget efter tennisen.

Söndag Vilodag, ägnar mest tid här åt läxor, läsa, sitta vid datorn, ta det lugnt.
Kan hända att jag tar hunden en promenad om jag har lust.

Vissa dagar rör jag mig lite mer, vissa dagar blir det jätte lite mindre, men oftast ser det ut så här.

Hades
2006-10-18, 15:02
Problemet med din kost är dels att du äter väldigt lite i förhållande till träningsmängd, men framförallt att du tycker att det är viktigt att räkna och redovisa allt du äter. 1 msk keso? 0.5 dl ärtor? Förstår du vad jag menar?

Det enda tipset jag tänker ge dig är ett som du fått flera gånger tidigare här; Sök professionell hjälp! Vi kan inte hjälpa dig med ditt problem, för problemet är inte att du har ett dåligt schema, ditt problem är ditt osunda förhållande till mat.

rhotkiw
2006-10-18, 15:04
Va? men alltså jag skriver en matsked för jag tror det är ungefär så mycket. Jag går inte runt och mäter upp mat..

Men ska jag alltså äter mer? var tycker du jag ska plussa på när det gäller maten då? frukosten? middagen? and so on..*flex*

rhotkiw
2006-10-18, 15:05
Ni har ju hjälpt andra med kosten, går det inte att hjälpa mig då? om jag bara bättrar mig och skiter i att undvika mat?

L-Sami
2006-10-18, 15:11
Mat och träningschemat ser bra ut, sen om det är viktökning vad du är ute efter så ser du ju på vågen om du går i vikt per vecka. Om inte, så äter du större måltider av det du har i ditt matschema

Anteckna också ungefär vad du äter och hur mycket du äter varje dag. Det blir lättare att ha koll då vad du stoppar i dig.

rhotkiw
2006-10-18, 15:12
Okej.. varan vag ar sonder sa jag kan ej kolla i dagslaget

regus
2006-10-18, 15:14
Ni har ju hjälpt andra med kosten, går det inte att hjälpa mig då? om jag bara bättrar mig och skiter i att undvika mat?

Det folk blir trötta på är att "vi" har hjälpt dig 40 000 gånger men du lyssnar inte.

Men alright, Jag håller med hades, du äter alldeles för lite för en som rör sig så mycket, speciellt i din ålder.

Är du 16(?) med den träningsmängden borde du äta dig proppmätt på vettig mat 3 gånger om dagen. Sen lägga till några mellanmål då och då. någon macka här, lite fil där osv.

regus
2006-10-18, 15:18
Anteckna också ungefär vad du äter och hur mycket du äter varje dag. Det blir lättare att ha koll då vad du stoppar i dig.


Skulle inte rekomendera han att börja väga maten. Det är det sista han ska hålla på med. Han måste lära sig ha en sund inställning till mat. (vilket han verkar sakna).

Man and Machine
2006-10-18, 15:23
Jag tycker maten ser bra ut dock lite i förhållande till träningsmängd. Jag skulle skita i morgonjoggingen, kondition får du ju 2 gånger per vecka av tennis/badminton + att du verkar knalla runt en del med hunden.

L-Sami
2006-10-18, 15:41
Skulle inte rekomendera han att börja väga maten. Det är det sista han ska hålla på med. Han måste lära sig ha en sund inställning till mat. (vilket han verkar sakna).

Vissa människor har bara svårt med att ändra sina kostvanor, det ligger i psyket.

rhotkiw
2006-10-18, 16:59
Okej så morgonjoggningen är inte så viktig? jag gör det egentligen inte så mycket för konditionen i det syftet utan det är för att jag blir liksom piggare på dagen sen efter jag gjort det ;)

rhotkiw
2006-10-18, 17:05
Var någonstans kan ni rekommendera att plussa på maten? för jag tycker det känns ganska lagom överallt som det är..

byggarefredde
2006-10-18, 18:03
du skulle ju skita i det här ju?!?!

King Grub
2006-10-18, 18:25
Var någonstans kan ni rekommendera att plussa på maten? för jag tycker det känns ganska lagom överallt som det är..

Det ser helt okej ut.

Nithian
2006-10-18, 18:51
"Ska seriöst skita i maten och bli tjockis.. "


hmm...

rhotkiw
2006-10-18, 19:36
Träningen går bra nu, måste få in maten rätt också så tror jag att jag kan lyckas och finna balansen:)

regus
2006-10-18, 19:51
Träningen går bra nu, måste få in maten rätt också så tror jag att jag kan lyckas och finna balansen:)

:thumbup:

Balansen is the shit (Väldigt bra)