handdator

Visa fullständig version : Steve Jobs håller tal på Stanford


Löjtnant Blank
2006-10-18, 09:27
Grundaren till Apple, Pixar och NeXT talar om att följa sina drömmar. Ett av de bästa talen jag har läst.

You've Got to Find What You Love (http://news-service.stanford.edu/news/2005/june15/jobs-061505.html)

Trance
2006-10-18, 09:37
Extremt bra tal.

wintersnowdrift
2006-10-18, 10:18
Jodå, det var bra. Han växlar ju väldigt klassiskt mellan konkreta och abstrakta passager - kanske att det abstrakta ibland känns lite väl "Hollywoodmovie" (dock en välskriven och välregisserad sådan). I sista stycket under storyn om "love and loss" använder han endel ganska slitna klyschor, t.ex.

Det här däremot tycker jag är brilliant, särskilt som han kallar berättelsen som detta stycke avslutar för "the story of connecting dots":

"Again, you can't connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future. You have to trust in something — your gut, destiny, life, karma, whatever. This approach has never let me down, and it has made all the difference in my life."

För mig är det en ny och unik bild som ger lite av en "aha"-upplevelse. Ett bra tal, eller en bra text, i den "livsfilosofiska genre" som han rör sig i ska ge nya infallsvinklar tycker jag. Jag tror säkert att studenterna vid Stanforduniversitetet blev berörda av det här talet. Det hade jag blivit, förutsatt Steve Jobs också är en bra talare.

//Kristin

Trance
2006-10-18, 10:20
Om ni vill se/höra talet:

http://www.youtube.com/watch?v=D1R-jKKp3NA

Muskelbyggaren
2006-10-18, 10:47
Your time is limited, so don't waste it living someone else's life. Don't be trapped by dogma — which is living with the results of other people's thinking. Don't let the noise of others' opinions drown out your own inner voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.
Så otroligt viktigt. Ett fantastiskt tal, tack för den Lt. Blank.

MacLeod
2006-10-18, 10:50
Den finns att få tag i som ljudfil vet jag, om någon är intresserad. Han fick förbannat mycket uppmärksamhet för det talet. Tror ni han skrev det själv?

nemd
2006-10-18, 11:18
Den finns att få tag i som ljudfil vet jag, om någon är intresserad. Han fick förbannat mycket uppmärksamhet för det talet. Tror ni han skrev det själv?

Jag är intresserad. ;F

Det var ett bra tal så jag förstår att han fick mycket uppmärksamhet.
Jag vet faktist inte, en viss del måste han ju ha stått för själv eftersom det handlar väl om han men han har säkerligen fått hjälp med talet.

MacLeod
2006-10-18, 12:44
Jag är intresserad. ;F

Det var ett bra tal så jag förstår att han fick mycket uppmärksamhet.
Jag vet faktist inte, en viss del måste han ju ha stått för själv eftersom det handlar väl om han men han har säkerligen fått hjälp med talet.

Det är inte direkt så att talskrivare utesluter saker om dig, när dom hjälper dig skriva.

Löjtnant Blank
2006-10-18, 12:55
Varför skulle det inte kunna vara han själv som har skrivit det? Steve är inte direkt ointelligent.

Hillary Clinton skriver sina egna tal, och hon är en av världens bästa talare.

Jay-Z
2006-10-18, 13:07
Riktigt bra tal. Tänkvärt och shit.

MacLeod
2006-10-18, 13:12
Varför skulle det inte kunna vara han själv som har skrivit det? Steve är inte direkt ointelligent.

Hillary Clinton skriver sina egna tal, och hon är en av världens bästa talare.

Man behöver ju inte vara ointelligent för att ha talskrivare. Jag sa inte att han inte hade skrivit det, jag undrade bara.
Finns ju flera begåvade människor som inte kan skriva sina tal själv, eller helt enkelt inte har lust.

Dumleman
2006-10-18, 13:18
Your time is limited, so don't waste it living someone else's life. Don't be trapped by dogma — which is living with the results of other people's thinking. Don't let the noise of others' opinions drown out your own inner voice. And most important, have the courage to follow your heart and intuition. They somehow already know what you truly want to become. Everything else is secondary.
:sleep: Berätta hur man lever någon annans liv? Hur man inte påverkas av andras åsikter? Hur man inte följer sin intuition? Jag blir irriterad på sånt här skitsnack och skitsnack är det eftersom det går inte att pröva mot verkligheten.

Löjtnant Blank
2006-10-18, 13:30
:sleep: Berätta hur man lever någon annans liv? Hur man inte påverkas av andras åsikter? Hur man inte följer sin intuition? Jag blir irriterad på sånt här skitsnack och skitsnack är det eftersom det går inte att pröva mot verkligheten.
Det här talet riktar sig till sådana som vågar följa sin intuition och inte nöjer sig med att jobba, äta, sova och dö - så du ska absolut inte känna dig träffad!

MacLeod
2006-10-18, 13:33
Det här talet riktar sig till sådana som vågar följa sin intuition och inte nöjer sig med att jobba, äta, sova och dö - så du ska absolut inte känna dig träffad!

Haha!

Dumleman
2006-10-18, 13:36
Det här talet riktar sig till sådana som vågar följa sin intuition och inte nöjer sig med att jobba, äta, sova och dö - så du ska absolut inte känna dig träffad!
Ja jag är nog lite för förankrad i verkligheten för att försöka mig på något dylikt!

Trance
2006-10-18, 13:41
Ja jag är nog lite för förankrad i verkligheten för att försöka mig på något dylikt!

För att förklara snällt. Det finns nog många människor som drömmer om att våga göra något. Må det vara starta ett glasskiosk, hoppa av skolan och bli DJ eller flytta till Sibirien. Men man vågar inte, man har press från föräldrar, kompisar och man blir övertygad att man inte klarar det.

aliquis
2006-10-18, 14:39
http://events.apple.com.edgesuite.net/aug_2006/event/index.html 24:20 in är jäkligt lol också :D

nemd
2006-10-18, 14:55
Det är inte direkt så att talskrivare utesluter saker om dig, när dom hjälper dig skriva.

Ja det förstår ju jag också. ;F

nemd
2006-10-18, 14:57
Ja jag är nog lite för förankrad i verkligheten för att försöka mig på något dylikt!

Eller så ser du inte möjligheterna och saknar mod. ;F

Muskelbyggaren
2006-10-18, 15:10
Ja jag är nog lite för förankrad i verkligheten för att försöka mig på något dylikt!
Din typ behövs med, men du kommer aldrig att ta Nobelpriset.

Loke
2006-10-18, 15:22
För att förklara snällt. Det finns nog många människor som drömmer om att våga göra något. Må det vara starta ett glasskiosk, hoppa av skolan och bli DJ eller flytta till Sibirien. Men man vågar inte, man har press från föräldrar, kompisar och man blir övertygad att man inte klarar det.

Jag håller med. Till skillnad mot vad Blank säger, så är detta talet riktat mot folk som ännu inte riktigt har vågat. Vi som redan gör det som känns rätt till vardags upplever nog lätt det här talet som pretentiöst skitsnack. Men för den som behöver bli lite peppad är det säkert intressant.

För övrigt är det lite kul att se att Steve Jobs uppmanar folk att gå sin egen väg... Och Dumleman är den enda som gör det genom att skratta åt honom *fniss* ;)

Löjtnant Blank
2006-10-18, 20:33
Jag håller med. Till skillnad mot vad Blank säger, så är detta talet riktat mot folk som ännu inte riktigt har vågat. Vi som redan gör det som känns rätt till vardags upplever nog lätt det här talet som pretentiöst skitsnack. Men för den som behöver bli lite peppad är det säkert intressant.
Jag skrev att det riktar sig till sådana som följer sin intuition, vilket inkluderar de som ännu inte riktat har vågat. Att Svenne Svensson sitter vid kaffebordet i radhuslängan och tycker att det Steve säger är pretentiös dynga, är föga förvånande. Som Muskelbyggaren skrev, människor som du och Dumleman behövs också i ett samhälle, men det är inte ni som driver utvecklingen framåt.

För övrigt är det lite kul att se att Steve Jobs uppmanar folk att gå sin egen väg... Och Dumleman är den enda som gör det genom att skratta åt honom *fniss* ;)
Det du skriver stämmer inte. Att leva slentrianmässigt och skratta åt de som vågar drömma är inte vad Steve menar med att gå sin egen väg.

Grisen
2006-10-18, 20:38
Väldigt bra tal, om än för mig lite skrämmande i och med att jag kanske väljer/har gjort val för att blidka andra.

Det är svårt att veta vad jag vill.

Edit. Men samtidigt väldigt motiverande i och med att talets konklusion innebär att du ska bortse från andras tyckande om dig själv för att själv bli tillfredsställd. Det är motiverande för att jag får göra vad jag vill utan fördömande, det är ju helt enkelt min lycka/tillfredsställelse det handlar om.

Mago
2006-10-18, 21:07
Bra indeed. :) Tänkvärt och han slängde sig inte med en massa onödigt krångliga ord eller uttryck.

Loke
2006-10-18, 21:09
Jag skrev att det riktar sig till sådana som följer sin intuition, vilket inkluderar de som ännu inte riktat har vågat. Att Svenne Svensson sitter vid kaffebordet i radhuslängan och tycker att det Steve säger är pretentiös dynga, är föga förvånande. Som Muskelbyggaren skrev, människor som du och Dumleman behövs också i ett samhälle, men det är inte ni som driver utvecklingen framåt.


Det du skriver stämmer inte. Att leva slentrianmässigt och skratta åt de som vågar drömma är inte vad Steve menar med att gå sin egen väg.

Vad vet du om vad jag gör? Det är lustigt att du antar att jag inte driver utvecklingen framåt bara för att jag tycker att Steve Jobs håller ett pretentiöst tal.

Men whatever, detta är en meningslös diskussion hur som hellst. Jag behöver inte lyssna på Steve Jobs om jag inte vill, du får göra det hur mycket du vill.

Dumleman
2006-10-18, 21:26
Löjtnant Blank Vill du förklara vad Steve Jobs vill påverka med sitt tal? Vill han få fler att försöka fånga drömmen, hoppa av skolan och göra det de tycker är roligt/inbillar sig vara bra på? Jag tycker att "Stay Hungry. Stay Foolish." ger uttryck för just detta. Många kommer att få mardrömmar. Hur stor andel av de som försöker fånga drömmen och hoppar av skolan/jobbet är det som verkligen lyckas livnära sig på det de drömmer om? Behövs det verkligen fler sådana?
Eller vill han något helt annat med sitt tal, typ visa sin förträfflighet och förbättra sin image och därmed (om möjligt) bli än mer dyrkad och efterfrågad?

Mago
2006-10-18, 21:37
Löjtnant Blank Vill du förklara vad Steve Jobs vill påverka med sitt tal? Vill han få fler att försöka fånga drömmen, hoppa av skolan och göra det de tycker är roligt/inbillar sig vara bra på? Jag tycker att "Stay Hungry. Stay Foolish." ger uttryck för just detta. Många kommer att få mardrömmar. Hur stor andel av de som försöker fånga drömmen och hoppar av skolan/jobbet är det som verkligen lyckas livnära sig på det de drömmer om? Behövs det verkligen fler sådana?
Eller vill han något helt annat med sitt tal, typ visa sin förträfflighet och förbättra sin image och därmed (om möjligt) bli än mer dyrkad och efterfrågad?

Lite sent för dem att hoppa av skolan och klart man ska följa sina drömmar även om det kan innebära att säga upp sig från ett tråkigt, men stabilt jobb. Jag tycker iaf. att han fick fram ett par saker som kan göra livet roligare.

egge
2006-10-18, 21:40
Riktigt bra tal. Tänkvärt och shit.

Blivande recensent ffs:thumbup:

Talet låter bra, ska kolla när jag inte är så sömnig.

Mago
2006-10-18, 21:50
Blivande recensent ffs:thumbup:

Talet låter bra, ska kolla när jag inte är så sömnig.

Det var bättre i skriven form. :D

egge
2006-10-18, 21:53
Det var bättre i skriven form. :D

Kolla på texten*slap*



*rolleyes*

skaparn
2006-10-18, 22:09
Jamen stfu allihop, omg ffs, och get busy med att lägga upp alla tänkbara audiovisuella versioner som utlovade i början av tråden med Steve framförandes talet.

Han är en minst sagt energisk herre som jag någon gång vill träffa, eller höra tala.

Löjtnant Blank
2006-10-18, 22:33
Vad vet du om vad jag gör? Det är lustigt att du antar att jag inte driver utvecklingen framåt bara för att jag tycker att Steve Jobs håller ett pretentiöst tal.
Berätta mer om dig själv, Loke. Jag tror att jag talar för oss alla när jag menar att just dina idéer och visioner är intressanta i sammanhanget.

Jag behöver inte lyssna på Steve Jobs om jag inte vill, du får göra det hur mycket du vill.
Tack så mye, goe herrn!

Löjtnant Blank
2006-10-18, 23:23
Löjtnant Blank Vill du förklara vad Steve Jobs vill påverka med sitt tal? Vill han få fler att försöka fånga drömmen, hoppa av skolan och göra det de tycker är roligt/inbillar sig vara bra på?
Nej, han vill att intelligenta, öppna och fritänkande människor som har något att tillföra samhället ska träda fram. Inte sådana som du och Loke. Som sagt, det här rör inte er, så bli inte våta i trosorna.

raZmus
2008-05-26, 23:39
Jag vill att fler ska kolla på det nu. :D