handdator

Visa fullständig version : armbågar som krånglar..


MiCkE W
2006-10-17, 20:46
hej jag har för närvarande en inflamation i en av mina armbågar. tänkte höra om någon här har varit med om de å hur ni gick tillväga för att bli av med den. vad ni tog för att få ner inflamationen "kortison". körde ni ex ben mage når ni vila eller.
skulle vara trevligt att få veta hur de var för er å hur man ska gå till väga.
äter för närvarande Bruffen 800mg var 8 timmer. magen tycker inte om de men vad ska man göra.. hoppas på svar snart :)

grabben i skogen
2006-10-18, 00:56
hej jag har för närvarande en inflamation i en av mina armbågar. tänkte höra om någon här har varit med om de å hur ni gick tillväga för att bli av med den. vad ni tog för att få ner inflamationen "kortison". körde ni ex ben mage når ni vila eller.
skulle vara trevligt att få veta hur de var för er å hur man ska gå till väga.
äter för närvarande Bruffen 800mg var 8 timmer. magen tycker inte om de men vad ska man göra.. hoppas på svar snart :)

heter inflammationen kortison eller vad menas?


hur vet du att du har en inflammation? varit hos läkare eller? isf borde denne kunna ge dig adekvata svar.

Susi
2006-10-18, 07:43
Kortison är en medicin som man tar mot inflammation (ibland, men oftast inte), inte inflammationen i sig.
Prova Omeprazol 20 mg för magen. Brufen är kasst för magen.
Du får nog träna andra muskelgrupper så länge, men det finns ju ryggmaskiner där man inte behöver använda armarna. För biceps är det nog rätt kört, dock..

Officer
2006-10-18, 18:22
Jag har haft en slemsäcksinflammation i höger armbåge sedan sex månader tillbaka. Otaliga naprapatbesök har inte resulterat i något definitivt förutom någon lindring med laserbehandling, men det vettefan om det funkade direkt eller om det bara var placebo!
Ska till vårdcentralen den 25'e. Återkommer med rapport.

machine gun
2006-10-18, 22:03
Har haft sk "tennisarmbåge" (epikondylit) i 4-5 år nu. Fick 2 kortisoninjektioner och otaliga voltarenkurer samt sjukgymnastik och akupunktur och det blev väl lite bättre, men inte helt bra och sen stannade det på det stadiet. Eller, det blev nog ganska mycket bättre för första ggn jag ringde läkaren hade jag seriösa problem med att lyfta telefonluren på ett smärtfritt sätt.. Men det är irriterande att det aldrig går över helt. Jag har dock vant mig nu..*rolleyes* Har lärt mig att känna skillnad på "vanligt" ont och ont som i "det-här-var-verkligen-inte-bra"-ont.

Tror det var akupunkturen som var det som hade bäst märkbar effekt at the time. Kortinsoninjektionerna bet inte riktigt, men min inflammation var rätt så utbredd också. Är inflammationen koncentrerad till en mindre yte, t ex ett muskelfäste, brukar det fungera väldigt bra.

grabben i skogen
2006-10-18, 23:12
kortisoninjektioner ska man väl iaf undvika i möjligaste mån!

ETK_TIS
2006-10-19, 06:40
Tror det var akupunkturen som var det som hade bäst märkbar effekt at the time. Kortinsoninjektionerna bet inte riktigt, men min inflammation var rätt så utbredd också. Är inflammationen koncentrerad till en mindre yte, t ex ett muskelfäste, brukar det fungera väldigt bra.

Har fått samma behandling för min armbåge :thumbup: och kör numera med neoprenskydd under uppvärmningen.( rekomenderas ) och problemet har inte återkommit .

machine gun
2006-10-19, 10:46
kortisoninjektioner ska man väl iaf undvika i möjligaste mån!

Tja.. man får dem inte förrän man testat typ all annan behandling inom sjukvården, dvs sådär 2-3 voltarenkurer, vila och sjukgymnastik i nån månad.

machine gun
2006-10-19, 10:50
Har fått samma behandling för min armbåge :thumbup: och kör numera med neoprenskydd under uppvärmningen.( rekomenderas ) och problemet har inte återkommit .

Jag var iväg för att köpa ett sånt för några år sen, men jag hade så smala armar att alla var för stora.. *grr27* Jag är tjej kan tilläggas ;) Blir det värre får jag väl göra ett nytt försök, men jag tror det är under relativ kontroll nu iaf. Mina armbågsleder är lite felvinklade, så jag tror att jag lätt snedbelastar en aning. Man får tänka lite extra när man utför vissa rörelser bara så brukar det gå bra.

Officer
2006-10-25, 11:21
Jag har haft en slemsäcksinflammation i höger armbåge sedan sex månader tillbaka. Otaliga naprapatbesök har inte resulterat i något definitivt förutom någon lindring med laserbehandling, men det vettefan om det funkade direkt eller om det bara var placebo!
Ska till vårdcentralen den 25'e. Återkommer med rapport.


Så var man tillbaka från doktorn + röntgen.
Doktorn sade först att det var dumt att jag varit hos fyra olika naprapter och ingen riktig läkare! Vilket han har en poäng i..
Nu har det gått typ 8 månader sen jag skadade armbågen, och det är lite jobbigt när det gått så lång tid. De ska analysera röntgenbilderna och utesluta att benbit etc lossnat. Ska snacka med läkaren på måndag igen.

Spännande.

Officer
2006-10-25, 11:25
Jag ska eventuellt få en kortisonspruta om det verkar som det är slemsäcksinflammation (vilket han inte tyckte när han kände på armbågen). Som sagt, spännande!

MiCkE W
2006-11-02, 21:55
jag har nu fått bort inflamationen men tar de fortfarande lungt med träningen värmer mycket å kör inte så tungt. har inte kört armar en men ska testa om någon dag. kommer nog inte få träna på någon månad snart kommer dok ska äta kortison tableter för magen så kommer nog inte få träna då.. :(

men som de värkar å som jag tidigare har erfarit så var de villa som funka myckt bra å lite buffen i några dagar för att få ner den värsta inflamationen..

hoppas ni lyckas få ordning på era armbågar.. själv kör jag med värme skydd när jag tränar fungerar mycket bra. kanon om man har tennis armbåge bla.. flyttar belastningen.