handdator

Visa fullständig version : Träna magsidomuskler?


rille22
2006-10-17, 20:29
Har svårt att träna dem, det enda jag vet i princip är att göra vanliga situps, men lite åt sidan så att säga, som alla gör. Hur mycket ger det? Dessutom känner jag mig som en räka när jag gör dem, blir tekniskt helt fel, de är svåra att göra.

Vilka magmuskler är det som ligger så långt ut åt sidan på magen, får de inte träning av vanliga raka situps eller andra raka magövningar i maskiner etc? Får man inget sexpack om man inte gör sneda situps (och sen deffar förstås)?

regus
2006-10-17, 20:34
Ryssen; du ligger ner på golvet (på rygg) och pendlar med fötterna från höger till vänster.
Fötterna ska snudda golvet nästan i midjehöjd på vänstersida, sen midje höjd på höger sida. osv osv osv...

Snea situps.

major Pectoralis
2006-10-17, 20:50
Har svårt att träna dem, det enda jag vet i princip är att göra vanliga situps, men lite åt sidan så att säga, som alla gör. Hur mycket ger det? Dessutom känner jag mig som en räka när jag gör dem, blir tekniskt helt fel, de är svåra att göra.

Vilka magmuskler är det som ligger så långt ut åt sidan på magen, får de inte träning av vanliga raka situps eller andra raka magövningar i maskiner etc? Får man inget sexpack om man inte gör sneda situps (och sen deffar förstås)?

"sneda situps" är *bs*

Prova olika sidliggande övningar. Du kan t.ex. lägga dig på sidan i en hyperextension/belly-backställning och köra sidresningar. Man kan resa överkroppen eller ligga omvänt och resa benen - bereonde på hur ställningen ser ut. Den gamla klassiska friidrottarbelly-backen med "remmar" är naturligtvis bäst.:D
Sidresningar, fast med mindre utslag, kan även göras sidliggande i plankanställning, stödd antingen på rak arm och hand eller armbåge/underarm. Man kan även ligga statiskt och göra cirklar och mönster med benen eller bara ligga.
En av många övningar man kan göra med medicinboll är att sitta på rumpan och kasta bollen stenhårt i väggen, rakt åt sidan, fånga bollen och "pumpa på". Ta ut rörelsen.
Man kan även göra en mängd övningar hängande i räcke, t.ex. klockan, sneda benuppdrag, 8:or etc. Här kan man vara lite kreativ...
Ytterligare en bra övning :ike är att hålla en hantel i ena handen och luta sig mot motsatt håll, fram och tillbaks.
Här hade det behövts bilder känner jag.....

Ello
2006-10-17, 21:08
Bild:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html

Fatalist
2006-10-17, 21:13
Bild:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html

+ good mornings och hängande benlyft med lagom <6RM-vikt *popcorn*

major Pectoralis
2006-10-17, 21:19
+ good mornings och hängande benlyft med lagom <6RM-vikt *popcorn*

Goodmornings belastar det mesta i "muskelkorsettsväg", precis som andra komplexa skivstångsövningar. Jag skulle för den saks skull inte kalla det en övning för sidomagmusklerna....

Det där med 6RM-vikt+ förstod jag inte alls.....hoppas jag :confused: .

Ello
2006-10-17, 21:36
+ good mornings och hängande benlyft med lagom <6RM-vikt *popcorn*
Hmm... Jag förstår det som: Lägre belastning än den med vilken man precis klarar 6 repetitioner. Dvs en belastning som tillåter att man gör mer än 6 repetitioner. Kanske...

Fatalist
2006-10-17, 21:45
Sorry. Jag är otroligt otydlig tydligen :D

Jag menar en vikt som är tung helt enkelt, en vikt vars RM ligger under 6 reps var bara ett exempel för att försöka visa att det skulle vara tungt.

Nä, men om du ändå ska träna resten av bålen kan du lika gärna köra good mornings så får du ju med obliquesen som fasen också!

Detta är dessutom en åsikt, inte ett faktum

Anonym112
2006-10-17, 21:53
Du skall ICKE träna obelix :nono:

Ger INGET. Förstör fysiken.

Fatalist
2006-10-17, 23:24
Du skall ICKE träna obelix :nono:

Ger INGET. Förstör fysiken.

Tjena! *slap*

Jag vet inte vem obelix är, men däremot vet jag att musklerna vid namn Obliques är bra att ha om man vill ha lite bålstabilitet.

nutz
2006-10-18, 00:06
Obelix............ :D

PowPow
2006-10-18, 00:08
"sneda situps" är *bs*

Varför det?
Eller, vad är "sneda situps". Jag brukar köra en varient i situpsställningen. Som situps fast man ligger på sidan. Rörelsen blir ganska lik den övningen ello länkade till, fast belastngningen blir större i andra riktningen, om ni förstår. Inte bra?

Tricklev
2006-10-18, 06:30
Tjena! *slap*

Jag vet inte vem obelix är, men däremot vet jag att musklerna vid namn Obliques är bra att ha om man vill ha lite bålstabilitet.

+1

Anonym112
2006-10-18, 10:55
Bålstabilitet haha. Bredare midja :sleep:

Du får den du behöver av att köra utan bälte i dom tunga övningarna.

Johan86
2006-10-18, 12:29
Denna övning är ritkigt mysig för sidomusklerna. Speciellt med extravikt på sidan http://i9.tinypic.com/3yryih0.jpg

Tricklev
2006-10-18, 12:41
Bålstabilitet haha. Bredare midja :sleep:

Du får den du behöver av att köra utan bälte i dom tunga övningarna.

Och du böjjer över 200 antar jag?:)

trasan
2006-10-18, 12:44
Och du böjjer över 200 antar jag?:)

Får du stora obliques så är det genetiskt... Någon som ser att coleman har stora obliques?? Han markar ju bara 300 nåt och böjjer 400 nåt :/

jim
2006-10-18, 13:29
Denna övning är ritkigt mysig för sidomusklerna. Speciellt med extravikt på sidan http://i9.tinypic.com/3yryih0.jpg

Jag skulle påstå att det är höft och gluteus som jobbar där.

grabben i skogen
2006-10-18, 13:30
Jag skulle påstå att det är höft och gluteus som jobbar där.

det skulle inte jag påstå.

han ligger iofs jävligt skumt

jim
2006-10-18, 13:39
det skulle inte jag påstå.

han ligger iofs jävligt skumt

har kört den övningen i friidrottssammanhang för att träffa de grupperna, kan iaf garantera att mjölksyran du får i gluteus av att ligga statiskt så i 20-30 sekunder inte är att leka med :P sen om den ger några resultat där? Ähh jag vet inte :)

grabben i skogen
2006-10-18, 13:42
har kört den övningen i friidrottssammanhang för att träffa de grupperna, kan iaf garantera att mjölksyran du får i gluteus av att ligga statiskt så i 20-30 sekunder inte är att leka med :P sen om den ger några resultat där? Ähh jag vet inte :)

jag känner absolut inget i glutes, däremot enormt i sidan av midjan.

jim
2006-10-18, 13:49
jag känner absolut inget i glutes, däremot enormt i sidan av midjan.

haha okej, provade du nu? :P

major Pectoralis
2006-10-18, 13:54
Varför det?
Eller, vad är "sneda situps". Jag brukar köra en varient i situpsställningen. Som situps fast man ligger på sidan. Rörelsen blir ganska lik den övningen ello länkade till, fast belastngningen blir större i andra riktningen, om ni förstår. Inte bra?

I sneda situps ligger man på rygg och drar t.ex. vänster axel mot höger knä, som en sned situps..... :D
Det jag tror Du försöker beskriva kallar jag för "sidoresningar" - en alldeles utmärkt övning!

grabben i skogen
2006-10-18, 13:59
haha okej, provade du nu? :P


nej haha. jag kör dom några ggr i veckan, fast jag ligger rakt inte som han på bilden. ibland har jag endast en fot i. försöker också sträva efter att böja mig som en banan uppåt.

Johan86
2006-10-18, 18:39
Jag skulle påstå att det är höft och gluteus som jobbar där.


Det benet som han har rakt och uppe i luften, det böjer jag bara och låter det vila. Gör man på mitt sätt så känns det enbart i sidomusklerna,magen och lite i ryggen

Sunesha
2006-10-18, 20:43
I sneda situps ligger man på rygg och drar t.ex. vänster axel mot höger knä, som en sned situps..... :D
Det jag tror Du försöker beskriva kallar jag för "sidoresningar" - en alldeles utmärkt övning!
Så vid klassika snea situps så tar man bara på Rectus Abdominis ?

Trodde den här sitresning övningen var till För transversus Abnomies.
http://i9.tinypic.com/3yryih0.jpg

Hmm så sneda kanske bara dumt slöseri mot normala situps. Men vrider ju över kroppen som borde ta på Obliques trodde jag.. Kanke mest tar på Iliopsoas ...

Hmm förvirrad känns det som, trott hela mitt liv att Obliques fick sig en omgång vid sneasitups.

major Pectoralis
2006-10-18, 21:01
Så vid klassika snea situps så tar man bara på Rectus Abdominis ?

Trodde den här sitresning övningen var till För transversus Abnomies.
http://i9.tinypic.com/3yryih0.jpg

Hmm så sneda kanske bara dumt slöseri mot normala situps. Men vrider ju över kroppen som borde ta på Obliques trodde jag.. Kanke mest tar på Iliopsoas ...

Hmm förvirrad känns det som, trott hela mitt liv att Obliques fick sig en omgång vid sneasitups.

tja. Man kan göra lite "enkla fältstudier":D .

variant 1: ta reda på hur många reps du gör i t.ex. raka sidresningar (en "sidliggande hyperextension"). Träna därefter en väldig massa sneda situps. Gör därefter ett test i raka sidresningar. Har du tappat många reps i denna övning så tog uppenbarligen sneda situps bra.
felmarginal: ?

variant 2 (en klassiker): Kör en väldig mängd sneda situps. Var fick du träningsvärk?
felmarginal: liten

Ytterligare ett (bekvämare) alternativ är att läsa diverse studier angående magträning. Enligt dessa tar sneda situps i huvudsak på raka magmusklerna.

major Pectoralis
2006-10-18, 21:03
Om man överhuvudtaget skall ha något utbyte av sneda sittups måste man börja rotationen från början av rörelsen och inte (som de flesta gör) tvista lite i toppläget.
Hursomhelst finns det långt effektivare övningar.

Sunesha
2006-10-18, 21:05
Nu när jag tänker efter på det har jag aldrig haft tränings verk i Obliques. Bara förr när jag tränade kampsport..

Får nog läsa på mer om magträning :) Känns ju lika klyddigt som träna de tre axelmusklerna nu :)

Sunesha
2006-10-18, 21:06
Om man överhuvudtaget skall ha något utbyte av sneda sittups måste man börja rotationen från början av rörelsen och inte (som de flesta gör) tvista lite i toppläget.
Hursomhelst finns det långt effektivare övningar.
Efter titta på en anatomisk bild på hur musklerna ser ut igen blir jag mer övertygad att alla har lurat mig och jag svalde det *rolleyes*

tma
2006-10-18, 22:12
Du skall ICKE träna obelix :nono:

Ger INGET. Förstör fysiken.

Lust att lägga upp lite bilder på personer med stora obelix? :D
Jag tvivlar inte på dig ett dugg, jag är bara nyfiken

Sunesha
2006-10-18, 22:33
Rille22:

Kolla denna länken, sökresultat på just magside musklerna. Hittade massor med matnyttigt samt massor med skräck för att bli bred i midjan ;)

http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=350009

rille22
2006-10-18, 22:51
Bild:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html

Det är sådana övningar som tränar sidomusklerna på magen alltså. Men hur blir det med sexpacket? För med en sådan övning känns det som extremt mycket på sidan och inte påverkar om man får större sexpack eller inte. Utan det går mer på midja i sådana här övningar?

rille22
2006-10-18, 22:57
Rille22:

Kolla denna länken, sökresultat på just magside musklerna. Hittade massor med matnyttigt samt massor med skräck för att bli bred i midjan ;)

http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=350009


Sjysst, jag tror jag missuppfattat det här med nyttan av sneda situps. Skönt om jag inte behöver göra såna. Det är min favoritövning att hata. :booty: :whipped:

Anonym112
2006-10-19, 00:37
Lust att lägga upp lite bilder på personer med stora obelix? :D
Jag tvivlar inte på dig ett dugg, jag är bara nyfiken

Titta på hur Obelix själv ser ut :D

Nämen, du får en bredare midja. Jättemånga har gjort felet att tränat obelix som nu ångrar det.

Men vill du skrämma bort pinglor ist. för attrahera så varsågod, släpp in obelix..

tano
2006-10-19, 07:49
Titta på hur Obelix själv ser ut :D

Nämen, du får en bredare midja. Jättemånga har gjort felet att tränat obelix som nu ångrar det.

Men vill du skrämma bort pinglor ist. för attrahera så varsågod, släpp in obelix..

Om pinglorna inte kan ta att man har en stark midsection då kan de dra åt fanders.

Stabilitet är A och O vid tunga lyft, och vid det mesta i livet.
Att ligga på Karolinska med respirator är inte världens sexigaste. Om pinglorna flockas är det för att de tycker synd om den drabbade, men du kanske inte skulle märka någon skillnad? *slap*

grabben i skogen
2006-10-19, 11:32
Titta på hur Obelix själv ser ut :D

Nämen, du får en bredare midja. Jättemånga har gjort felet att tränat obelix som nu ångrar det.

Men vill du skrämma bort pinglor ist. för attrahera så varsågod, släpp in obelix..

tränar du enbart i syfte att skaffa tjejer?

Nitrometan
2006-10-19, 11:44
tränar du enbart i syfte att skaffa tjejer?
Isåfall är han lurad. Stora muskler (stora killar) attraherar inte tjejer. Däremot påverkar det andra män. Har med rangordningen i gamla tiders flockar att göra.

Det har visats om och om igen i sociologiska undersökingar.

grabben i skogen
2006-10-19, 13:09
Isåfall är han lurad. Stora muskler (stora killar) attraherar inte tjejer. Däremot påverkar det andra män. Har med rangordningen i gamla tiders flockar att göra.

Det har visats om och om igen i sociologiska undersökingar.

Är det därför du tränar?

Kan du förresten referera till de där undersökningarna som gjorts om och om igen?

MrBoris
2006-10-19, 14:15
Isåfall är han lurad. Stora muskler (stora killar) attraherar inte tjejer. Däremot påverkar det andra män. Har med rangordningen i gamla tiders flockar att göra.

Det har visats om och om igen i sociologiska undersökingar.

sen lär man tänka på att, en i er definition av en "stor kille", i själva verket inte är så jävla stor när han deffat ner <10% bf...*flex*.. så att bli för "stor" i flickornas vy är svårt om man ser till o hålla nere bfnivån någorlunda :D

Anonym112
2006-10-19, 15:32
Gör som ni vill då, orkar inte diskutera.

Sunesha
2006-10-19, 16:09
http://www.t-nation.com/img/photos/06-049-training/image003.jpg

Förstår inte varför man rädd för stora obliques. Jag själv tycker det ser naturliga ut. Men klart kanske är något tävlings ideal.

Mitt eget ideal är gärna att alla min muskler skall vara lika utvecklade förhållande till varandra. Fast jag tränar inte som bodybuilding så förväntar mig ingen bamse kropp. Men jag tycker ser tuffigt ut. Jag har haft lite utvecklade obliques, ansåg inte det störde. Men jag är inte så fokuserad på min kropp. Tränar mest för skojs skull. Muskler har alltid varit en postiv bieffekt av mitt tränade genom åren.

nutz
2006-10-20, 01:50
Tycker det är grymt snyggt med stora obliquer när man är ordentligt rippad.

Nitrometan
2006-10-20, 08:33
Är det därför du tränar?
Nej. Jag tränar för att jag gillar det och för att jag tävlar i SL.

Kan du förresten referera till de där undersökningarna som gjorts om och om igen?
Nej, tyvärr. Jag har inte varit så intresserad att jag har lagt det på minnet.

MrBoris
2006-10-20, 09:09
Tycker det är grymt snyggt med stora obliquer när man är ordentligt rippad.

precis, rippad=snyggt=man ser inte så jävla stor ut som man trodde*flex*

Diggler
2006-10-20, 10:28
Om en tjej avstår från dig bara pga att du har stora obliques är hon då nåt att ha?

Sidebends är bra för obliques. Fö tar all dynamisk magträning på obliques. Obliques är jättebra att ha stora och starka, det är skadeförebyggande.

Åse Columbus
2006-10-20, 11:38
Tycker det är grymt snyggt med stora obliquer när man är ordentligt rippad.


Inte på tjejer...tycker ja....:em:

tma
2006-10-20, 13:49
Så om vi haft en stor, utåtstående, tumörliknande muskel mitt i pannan. Hade ni tränat den också? Den kan ju vara bra att va vid, bicepscurls :D

Nitrometan
2006-10-20, 14:17
Så om vi haft en stor, utåtstående, tumörliknande muskel mitt i pannan. Hade ni tränat den också? Den kan ju vara bra att va vid, bicepscurls :D
Och hur är det relevant för träningen av obliques?

tma
2006-10-20, 14:18
Och hur är det relevant för träningen av obliques?

Obliques anses vara fula. Precis som en ful muskel mitt i pannan.

Mattias Hallberg
2006-10-20, 14:35
Obliques anses vara fula. Precis som en ful muskel mitt i pannan.
Proportionerliga obliques är snyggt. Snygg rak bukmuskel och inga sidor är ungefär lika läckert som grova överarmar kombinerat med underarmar som en 14-årig flicka.

Dessutom behövs de för att kroppen ska fungera bra.

Diggler
2006-10-20, 14:38
Obliques anses vara fula. Precis som en ful muskel mitt i pannan.

Fula kanske, men funktionella. Fö är en välutvecklad kotlettrad jävligt ful, skall man då sluta träna den också?

Nitrometan
2006-10-20, 14:39
Obliques anses vara fula. Precis som en ful muskel mitt i pannan.
Anser du ja. Det är svårt att lyfta tungt i mark eller böj utan dem. Därför är en stark midjesektion vacker och funktionell.

Men du har fortfarande inte förklarat varför en hypotetisk muskel skulle vara relevant för träningen av en mycket funktionell och viktig muskel i kroppens mittsektion.

Kom igen nu. Vad är relevansen i din jämförelse?

Ascent
2006-10-20, 17:11
För att återgå till övningar för sneda bukmuskulaturen.. Vad är gällande anseende om de där twist-historierna som finns på vissa gym där man ska vrida runt överkroppen?

Anonym112
2006-10-21, 01:31
Så om vi haft en stor, utåtstående, tumörliknande muskel mitt i pannan. Hade ni tränat den också? Den kan ju vara bra att va vid, bicepscurls :D

Haha jag tycker det var en bra jämförelse :thumbup:

L-Sami
2006-10-21, 01:49
Tunga knäböj, marklyft och militärpressar bygger stora och bra obliques.

ManuelIT
2006-10-21, 05:14
Haha jag tycker det var en bra jämförelse :thumbup:

jag med:D

tano
2006-10-21, 08:34
jag med:D

*screwy*
Svara istället på Nitrometans fråga.

Sunesha
2006-10-21, 08:50
Anser du ja. Det är svårt att lyfta tungt i mark eller böj utan dem. Därför är en stark midjesektion vacker och funktionell.

Men du har fortfarande inte förklarat varför en hypotetisk muskel skulle vara relevant för träningen av en mycket funktionell och viktig muskel i kroppens mittsektion.

Kom igen nu. Vad är relevansen i din jämförelse?+1

Bålstablitet är coolt.