handdator

Visa fullständig version : Högskola + barn


blekfet2
2006-10-17, 18:50
Någon här som har erfarenheten att studera på högskola samtidigt man har småttingar?

Är så grymt sugen på att börja studera, har en dotter på 17månader så jag är lite nyfiken på hur det gick för er som hade barn samtidigt som ni studerade.

Arnesson
2006-10-17, 18:55
Någon här som har erfarenheten att studera på högskola samtidigt man har småttingar?

Är så grymt sugen på att börja studera, har en dotter på 17månader så jag är lite nyfiken på hur det gick för er som hade barn samtidigt som ni studerade.

Nu har jag ej barn, men har pluggat med folk som haft barn.

Dessa personer har det funkat bra för, de har sett skolan som ett jobb och varit i skolan på "kontorstider". Som student är man ju också ganska anpassningsbar, så dem upplevde det lättare att plugga än att jobba.

Det enda negativa jag har hört är ekonomin. Studenter har oerhört lite pengar om man ska leva enbart på CSN, även om man har lite extra CSN pengar om man har barn(?)

blekfet2
2006-10-17, 19:00
Ok låter juh helt ok, tror det är 119kr/vecka extra man har om man har en unge.

edvin
2006-10-17, 19:23
Det beror nog mycket på vad man tänkt att plugga också. Ska du läsa lite kruser så lär det säkert funka.

Jag kan bara tala för min egen del.Jag tror det skulle varit svårt för min del att få tiden att räcka till om jag skulle haft en kotte. Tar ruggit med tid och det är bra om man inte har en massa krav på sidan om. Så resonerar jag. Men som sagt jag tror det har mycket att göra med val av utbildning samt hur lätt man har för sig.

Arnesson
2006-10-17, 19:32
Det beror nog mycket på vad man tänkt att plugga också. Ska du läsa lite kruser så lär det säkert funka.

Jag kan bara tala för min egen del.Jag tror det skulle varit svårt för min del att få tiden att räcka till om jag skulle haft en kotte. Tar ruggit med tid och det är bra om man inte har en massa krav på sidan om. Så resonerar jag. Men som sagt jag tror det har mycket att göra med val av utbildning samt hur lätt man har för sig.

En utbildning kräver ju oftast(?) inte mer än 40h/vecka, vilket är en normal arbetsvecka. Så har man diciplin och är i skolan på "kontorstider" borde det inte vara värra att plugga än att jobba, när man har barn.

Men är man som mig som gör allt i sista stund, då blir det nog jobbigt :D

Gabber
2006-10-17, 19:43
jag pluggar till Civilekonom på distans vilket är på halvfart dessutom så endast 2 kurser på en termin och det är med en gravid fru och en 1 åring hemma samtidigt som jag jobbar heltid och tränar varje dag.

visst går det men ibland kanske vill inte tycker om det livet och tar ett uppehåll som jag nu har gjort. tog två kurser förra terminen men nu är det lite jobigt hemma då frugan är gravid i 3 månaden och mår ständigt illa osv.

men har du lite disciplin så går allt :hbang:

blekfet2
2006-10-17, 21:06
jag pluggar till Civilekonom på distans vilket är på halvfart dessutom så endast 2 kurser på en termin och det är med en gravid fru och en 1 åring hemma samtidigt som jag jobbar heltid och tränar varje dag.

visst går det men ibland kanske vill inte tycker om det livet och tar ett uppehåll som jag nu har gjort. tog två kurser förra terminen men nu är det lite jobigt hemma då frugan är gravid i 3 månaden och mår ständigt illa osv.

men har du lite disciplin så går allt :hbang:


Ajdå, känner igen mig lite granna. För drygt ett år sedan så jobbade jag 82%,pluggade 50%, tränade 1-2pass dagligen samt umgicks med sambo+barn (spädbarn) under cirka 6månader, det var tungt (det var komvux på distans)