handdator

Visa fullständig version : Timing av kosttilskottsintag


PowPow
2006-10-17, 16:48
Var ett tag sedan jag brukade kosttillskott i någon form, men nu har jag fått hem lite, i form av vassle och maltodextrin.

Jag kommer dock inte riktigt ihåg hur jag tidigare lade upp intaget. Har för mig att jag intog en del protein 30 minuter innan och 30 minuter efter träningspass, samt snabba kolisar i anslutning till träningen (precis innan och precis efter). Detta byggde jag på en undersökning som presenterades här (av Grub tror och antar jag). Det var ett diagram som visade på mest fördelaktiga fördelningen, gällande mängd och tidpunkt.

Detta var dock längesedan, och jag hittar inte några liknande uppgifter nu.

Tacksam för hjälp!

PowPow
2006-10-17, 17:05
Och förstörs grejerna av att förvaras i påsarna, utan någon ordentlig återförslutning? Har jag inga burkar /=

Angus
2006-10-17, 18:33
om du har en riktig klämma och försluta med så håller sig råvaran minst lika bra som i burkar som faktiskt är väldigt otäta

PowPow
2006-10-17, 18:55
om du har en riktig klämma och försluta med så håller sig råvaran minst lika bra som i burkar som faktiskt är väldigt otäta

Okej.. får väl försöka få tag på en klämma. Tack för tipset.

Ingen som har något att säga om timing? När och hur mycket tar ni era tillskott, gott folk?

flenders
2006-10-17, 19:07
Kan ha lite fel nu men som jag uppfattat det: Ungefär lika många gram kolhydrater som du väger i kg. 80kg = 80gram. Måltider med protein och kolhydrater är bättre än den ena eller andra var för sig. Därför skall du också ta vassle i samband med maltodextrinet. Blanda i ungefär 0,5gram per kg kroppsvikt.

Protein gör _mest_ verkan direkt före och en timme efter träning.

PowPow
2006-10-17, 19:15
Kan ha lite fel nu men som jag uppfattat det: Ungefär lika många gram kolhydrater som du väger i kg. 80kg = 80gram. Måltider med protein och kolhydrater är bättre än den ena eller andra var för sig. Därför skall du också ta vassle i samband med maltodextrinet. Blanda i ungefär 0,5gram per kg kroppsvikt.

Protein gör _mest_ verkan direkt före och en timme efter träning.

1g/kg känner jag igen. Någon som vet hur mycket 80g motsvarar i dl? Och hur mycket vatten man ska ha i relation till mängden malto? KOmmer ihåg att det fanns en gräns för att kroppen skulle kunna kunna tillgodose sig det snabbt.

Har dock för mig att det var bättre att ta vasslet separat en stund innan träning, samt 30 minuter efter, och maltot i direkt anslutning till träningen. Kan ju minnas fel iofs. Ingen som känner igen undersökningen jag pratar om? Eller resultaten av den.. Själva undersökningen tog jag aldrig del av.

0,5g/kg innan +0,5g/kg efter? Eller sammanlagt 0,5g/kg? Vassle alltså.

L-Sami
2006-10-17, 19:28
1g/kg känner jag igen. Någon som vet hur mycket 80g motsvarar i dl?

1,5dl = 80g maltodextrin

PowPow
2006-10-17, 19:30
1,5dl = 80g maltodextrin

Tack!

PowPow
2006-10-17, 19:30
Blev uppdaterad av grub. Enda frågan som återstår är hur mycket vatten man måste blanda med.

Davil
2006-10-17, 19:50
Blev uppdaterad av grub. Enda frågan som återstår är hur mycket vatten man måste blanda med.
Blanda maltodextrinet ca 15-20%igt.

PowPow
2006-10-17, 19:51
Blanda maltodextrinet ca 15-20%igt.

Tack tack!
1 dl malto med 5-6 dl vatten alltså.

Handcuff
2006-10-17, 19:55
Enklast blir det om du använder dina glasögon istället för dl-måttet. 1 del vassle i ena glaset å en del malto i andra glaset, borde bli totalt 2dl vassle+2dl malto :D

PowPow
2006-10-17, 19:57
Enklast blir det om du använder dina glasögon istället för dl-måttet. 1 del vassle i ena glaset å en del malto i andra glaset, borde bli totalt 2dl vassle+2dl malto :D

Nu hänger jag inte med.

Handcuff
2006-10-17, 20:03
Hehe. syftade på brillorna på din avatar :cool: <--...ser ut som att det går ner ca 2dl i varje glas... :)

flenders
2006-10-17, 20:39
Har inga konkreta siffror utan jag blandar så jag känner att jag inte dricker klumpar och även för att det inte skall bli kvar en massa i shakern efter att jag druckit upp all vätska. Blir ungefär 6dl för en mängd som liknar din mängd vassle/malto. Om du tycker du får i dig för lite vatten, drick mer. Efter träning så skall du inte haka upp dig på antalet dl vatten utan drick så du släcker törsten och återställer vätskebalansen.

PowPow
2006-10-17, 21:30
Hehe. syftade på brillorna på din avatar :cool: <--...ser ut som att det går ner ca 2dl i varje glas... :)

:laugh:
Då är jag med