handdator

Visa fullständig version : Träna bort 500kcal


mats-
2006-10-17, 14:48
Tjenare! Om jag vill träna bort 500kcal per dag, vad behöver jag göra? Alltså hur lång tid behöver jag tex promenera, springa, spela innebandy osv. Jag vet den där sidan där man kan kolla hur mycket som går åt men ärligt talat fattar jag inget av hur man får fram det... :smash:

Tack!

mangemani
2006-10-17, 14:53
Tjenare! Om jag vill träna bort 500kcal per dag, vad behöver jag göra? Alltså hur lång tid behöver jag tex promenera, springa, spela innebandy osv. Jag vet den där sidan där man kan kolla hur mycket som går åt men ärligt talat fattar jag inget av hur man får fram det... :smash:

Tack!


en promenad,typ 50-60 min förbränner runt 350 kcal.bara att räkna sen.

men mitt tips är att du är aktiv genom hela dagen,alltså inte aktiv när det gäller motion osv,men aktiv typ som att inte sitta på ändan framför datorn hela dagen,då förbränner du 500 kcal lätt...alla bäckar små,du vet.

hasse36
2006-10-17, 15:25
Det som är intressant är att räkna med nettoförbrukningen dvs hur mycket man förbrukar utöver viloförbrukningen. När du sitter och läser detta förbrukar du ca 90 kcal/h om du väger 90 kg.

Dessa 90 kcal skall du dra bort från de tabellvärden som finns.

Jag väger själv 90 kg och räknar med att jag bränner ca 50 kcal/km när jag promenerar i 6 km/h och 25-30 kcal/km när jag cyklar i 20 km/h. Den senare osäkerheten beror på att man kan cykla olika aktivt genom att åka mer frihjul eller att trampa på

Använd dina största muskler så blir det inte så jobbigt! Det är dem du använder när du cyklar.

Blanda inte ihop energiförbrukning med att vara trött efteråt. Är man tung kan promenader på 90 minuter vara jobbiga för fötterna.

mats-
2006-10-17, 18:59
Det finns ju en formel för hur mycket man ska äta i kcal men finns det något för hur mycket man bränner en dag?

mirrranda
2006-10-17, 19:01
500kcal skulle väl kunna vara jogg i ca 40min, fast iofs finns det inga exakta värden som man kan ta fram utan att veta stats.

hasse36
2006-10-17, 19:35
Det finns ju en formel för hur mycket man ska äta i kcal men finns det något för hur mycket man bränner en dag?
En dag med träning är en vilodag med träning
För att räkna ut din basala energiförbrukning använder du Harris&Benedict-ekvationen (Män):
66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Med 89 kg, 175 cm och 23 år hamnar du på ca 2010.

Därefter multiplicerar du med en aktivitetsfaktor på 1,2 och landar på ca 2400 kcal. Detta är din förbrukning en vilodag. En dag då du mest sitter framför datorn eller TV:n.

Till dessa 2400 kcal adderar du din träning. Använd tex Caloriesperhour's Activity Calculator (http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html).

Tänk på att de värden du får fram inkluderar din basala energiförbrukning. Värdena anger alltså din totala förbrukning under aktiviteten. Därför skall du dra bort din viloförbrukning som vi kan snitta fram till 2400/24 = 100 kcal/h.

Din nettoförbrukning under träningen är differensen mellan din totala energiförbrukning under träningen och det du skulle ha förbrukat om du inte tränade.

Att göra så här ger ett bättre värde än att gissa en aktivitetsfaktor.


För kvinnor gäller Harris&Benedict-ekvationen:
655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

mats-
2006-10-17, 20:50
Det var Caloriesperhour's Activity Calculator jag inte fattade nåt av.. :D

Lollob
2006-10-18, 12:27
det finns som sagt inte exakta värden för hur mkt man förbränner och hur snabbt eftersom det är olika för alla. Men genom att kolla upp din muskelmassa, hur mkt fett du har på kroppen, ålder, kön, längd och vikt så kan man räkna ut det med en pulsmätare.
Lite krånligt kanske.
Men lite inte på gymmets kaloriräknare bara.;)